SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180964 aantal berichten in 13164 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Met spoed graag tips en adviezen hoe ik mijn grieksevierteen kan helpen  (gelezen 1414 keer)
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Gepost op: 3 Februari 2012, 20:16:51 »

Ik heb een griekse vierteenschilpad die super vermagerd en uitgeput is, door onkunde van mijzelf.
Jullie mogen me best onder de voeten geven daarvoor, want dat verdien ik, heb haar verzorging volledig onderschat en ben van een ervaringsdeskundige uitgegaan die nu ook toegeeft dat schildpadden in Spanje veel makkelijker is om te verzorgen.  geschrokken

Maar geef ook hulp, want in de omgeving waar ik zit is er zelfs geen schildpaddendeskundige dierenarts. Heb dus via het net de nodige maatregelen getroffen. Overdag brand ik een daglamp, in de nacht een warmte lamp. Heb ook geprobeerd om een papje te maken, maar dat eet ze niet. Dwangmatig voeren, staat wel leuk beschreven, maar dan hebben ze het wel over een grotere schildpad dan ik heb. Haar kopje is misschien een vrouwen wijsvinger groot, dus dan kan je met goed fatsoen er echt geen vinger in steken. Gisteren met een spuitje haar proberen te dwangvoeren, maar er kwam meer in haar ogen dan in haar mond.
Vanaf het moment dat ik haar kreeg, heb ik eigenlijk continue geprobeert om haar verschillend voedsel te geven, maar ze eet enkel sla en rode kool. Lijkt me ook niet bepaald voedszaam en vitamine rijk.
En ik denk dat ik de sla nu ook verknalt heb omdat dat in dat papje zat.

En haar ondergrond is die goed? Van die houten grove snippers? Heb nu fijn zand voor reptielen gekocht en kiezeltjes, maar durf het niet te gebruiken bang dat het tussen haar vellen gaat zitten.

In de zomer kan ze gewoon in haar 5m2 ruimte graven in de bosgrond. Maar hier binnen twijfel ik toch wel omdat ik gelezen heb dat potgrond in de darmen gaat zitten en daar zat ze eerst op.

Ik zei het al, jullie mogen bestwel eerst boos zijn, zou ik ook zijn als ik van een ander dit verhaal zou lezen
« Laatste verandering: 3 Februari 2012, 20:29:06 door Spud » Gelogd
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 3 Februari 2012, 20:21:08 »

Eet het diertje uberhaupt nog uit zichzelf ?
Nog helemaal niet naar dierenarts geweest ?
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 3 Februari 2012, 20:25:40 »

Eet nog met mondjesmaat sla. Nee, geen dierenarts gevonden die verstand heeft van schildpadden.  neerslachtig
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 3 Februari 2012, 20:34:42 »

Eet nog met mondjesmaat sla. Nee, geen dierenarts gevonden die verstand heeft van schildpadden.  neerslachtig
Je zal er snel een moeten vinden voor een controle van het een en ander !
Hoe oud is het diertje ongeveer ?
Wist je dat dit diertje waarschijnlijk een Testudo horsfieldii, een winterslaap nodig heeft ?
Zo lang het nog zelf eet zou ik dwangvoeren zeker achterwegen laten gezien dit aller laatste redmiddel is als diertje niet meer eet.
Dwangvoeren geeft enorm veel stress en mogelijke andere schade aan het diertje.

Wat zijn de temperaturen in je bak over gehele dag en nacht ?
De lamp 's nachts mag sowieso uit een nachtelijke afkoeling is voor elke soort normaal.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 3 Februari 2012, 23:26:55 »

Je intenties zijn goed, maar...
... griekse vierteenschilpad ... onkunde ...
... niet om lullig te doen, de onkunde begint al met de naam; een griekse vierteenschildpad bestaat niet. Het is w.s. een griekse landschildpad of een vierteen(land)schildpad.

Ik denk dat Martijn al veel zinnige vragen heeft gesteld. Een bezoek aan een reptielenarts is aan te raden. Voordat op dit forum goed advies gegeven kan worden, is het noodzakelijk om een aantal foto's te plaatsen. Dan weten we nl. ook meteen welke soort schildpad je hebt.  knipoog
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #5 Gepost op: 4 Februari 2012, 10:03:40 »

Nee, geen dierenarts gevonden die verstand heeft van schildpadden.  neerslachtig

Zou toch moeten lukken om er een in je regio te vinden.
Anders is het niet moeilijk : hier bij zoekfunctie "dierenartsen" intikken !
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #6 Gepost op: 4 Februari 2012, 12:32:36 »

Allereerst, jullie zijn niet lullig maar ronduit eerlijk en direct en daar houd ik wel van.
Ben inderdaad onkundig maar de wil is er wel om het te leren, baal er alleen verschrikkelijk van dat ik dat niet bedacht heb vòòrdat ik mijn schildpad aanschafte want ook een schildpad is een levend wezentje en geen proefdier.
Ik heb de overdrachts papieren erbij gepakt en ze is inderdaad een Testudo Horsfieldi, vierteen schildpad. Dus hoe ik nu aan dat Grieks kom? Zal wel door het vele lezen zijn.
Ik kan jullie niet vertellen hoe oud ze ongeveer is want dat staat er niet op. Schild is ongeveer een cm of 6 en haar hoofd zo groot als een vrouwen wijsvinger.

Ik had inderdaad gelezen over een winterslaap, maar dat dit voor jonge dieren ook zeer gevaarlijk kan zijn dus vandaar dat ik er eigenlijk voor gekozen had om haar deze winter wakker te houden. Ook ivm dat ze in de zomer niet echt veel vet opgebouwd heeft.
Wat betreft de warmte ben ik ook stom geweest, in het begin heb ik geen lampen neergehangen. Een vriendin van mij heeft al jaren schildpadden en die deed dat ook niet dus daar ben ik een beetje vanuit gegaan. Ze heeft dus eigenlijk alleen warmte gehad als ik thuis de kachel brandde, veel warmte wisseling dus en dat lijkt me achteraf gezien ook niet echt gunstig.
Momenteel gebruik ik overdag een zonnelamp omdat de omgevingstemperatuur dan ongeveer 21 graden is en ´s nachts gebruik ik een warmte lamp zodat de kooi een beetje op temperatuur blijft.

Verder ben ik na 1 onnozele poging tot dwangvoeren daar ook mee gestopt, want ik ben inderdaad bang dat ik meer kapot maak dan heel. Wel geef ik haar een paar x per dag water met wat dextrose voor wat extra energie en omdat ze daar haar mondje wel graag voor open lijkt te doen. Maar is dit wel goed?
Ook eet ze uit zichzelf wat sla dus dat biedt ik haar dagdagelijks aan en probeer daar elke keer weer iets nieuws bij te doen in de hoop dat ze dat ook eet. Maar tot nu toe met weinig resultaat.

Ik verzend dit bericht maar alvast want blijkbaar werkt het niet altebest om zeer lange berichten te plaatsen.

Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #7 Gepost op: 4 Februari 2012, 12:48:16 »

Deel 2

Wat er denk ik nog meer mis is gegaan, is haar leefomgeving. Mijn katten gingen namelijk regematig bij haar liggen en daar kroop ze dan tegenaan. Leuk gezicht om te zien die band, maar toen ik haar kooi ging verschonen schrok ik toch wel van alle haren die erin lagen, lijkt me ook zeer ongezond. Dus daar heb ik nu maar een stokje voor gestoken.
Ook de bodem waarop ze zit heb ik mijn twijfels bij. Grove houtsnippers voor reptielen en een stoeptegel voor het slijten van haar nagels.
Op advies van de dierenspeciaalzaak ben ik begonnen met potgrond maar toen ik ergens las dat ze daar juist verstoppingen van kregen ben ik daarmee gestopt. Van de zomer heeft ze buitengelopen op bosgrond en dat leek haar wel goed te doen, daarbij heb ik kiezels geprobeerd omdat ik las dat dat dan weer goed was voor de spijsvertering. Maar dat vond zij dus helemaal niks.
Nu heb ik woestijnzand gehaald, speciaal voor reptielen. Maar die korrels zijn zo klein dat ik bang ben dat dat dan weer tussen haar vel gaat schuren. Kan ik dit nu wel of niet gebruiken? Wat gebruiken jullie eigenlijk?

Zal wel erg frustrerend zijn om te lezen dat iemand zo slecht begint met haar schildpad, dus ik zal er voor nu maar even mee stoppen.

Hier nog een foto en dan ga ik verder met zoeken naar een dierenarts

bloempje
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

bloempje

« Antwoord #8 Gepost op: 4 Februari 2012, 13:36:20 »

hoi. zo op het eerste oog lijkt ze me niet echt mager.ze heeft natuurlijk wel een flinke papegaaien bek, en daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. ze kan zo volgens mij ook niet echt lekker eten!  heeft het dier beschikking over een stuk sepia? dat is goed voor de papegaaien bek en voor het kalk wat het dier nodig heeft. lust ze ook niet zoiets als bijv paksoi? dat vinden mijn dieren allemaal lekker!  wel goed dat je hulp vraagt ,je pobeerd het in ieder geval goed te doen! succes.
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #9 Gepost op: 4 Februari 2012, 14:39:36 »

Deel 2

Wat er denk ik nog meer mis is gegaan, is haar leefomgeving. Mijn katten gingen namelijk regematig bij haar liggen en daar kroop ze dan tegenaan. Leuk gezicht om te zien die band, maar toen ik haar kooi ging verschonen schrok ik toch wel van alle haren die erin lagen, l

Zo te lezen is er behoorlijk veel mis met de leefomstandigheden ! Een schildpad hoort in huis een ruim specifiek terrarium te krijgen met aangepaste belichting etc.,  géén kooi waar de katten nog'es kunnen bijkruipen...en zeker niet los over de vloer.... verdriet
Van die vriendin heb je dus volledig  verkeerde informatie gekregen en als jullie schildpadden dit overleven bewijst het alleen dat ze bijzonder taaie dieren zijn die béter verdienen dan erbarmlijk te moeten "overleven" .
markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 4 Februari 2012, 18:18:19 »

Probeer je zo snel mogelijk in te lezen over de optimale huisvesting van deze soort.
Verplaats je in klimaat waar het dier vandaan komt en probeer je dier dit te geven:

http://www.climatetemp.info/turkmenistan/
http://www.azerbaijan.climatetemp.info/
http://www.climatetemp.info/uzbekistan/

Lees dit topic eens door over voeding enz:

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9591.0.html

En zoek hier op forum door de zoekfunctie te gebruiken waarin je kan zoeken op soortnaam.
Ga niet uit van wat jouw goed lijkt voor diertje maar wat diertje nodig heeft
Hopelijk is het nog niet te laat veel succes !
MdaFreeze
Geochelone elegans
*

« Antwoord #11 Gepost op: 4 Februari 2012, 18:41:30 »

Hoi Spud,

Heeft het dier wel ontlasting? Zo ja dan kan je misschien een sampletje meenemen naar de dierenarts om te checken op bacteriën. Wat markooij al weergeeft maakt de omgeving al voor bijna 60% het humeur uit van de schildpad. Onderzoek wat het natuurlijke gebied is van deze schildpad en probeer dat na te bootsen. Zorg dat je terrarium aan de achterkant en als het even kan aan de zijkanten "zichtdicht" is zodat de schildpad niet teveel afleiding heeft van de omgeving om zich heen.
En heb ook geduld. Ik heb een T.C. Carolina overgenomen van een medeforummer en ze heeft er 2 maanden over gedaan tot ze weer ging eten. Uiteindelijk werd ze bij mij gezonder dan toen ik haar kocht.
Spud
Geochelone elegans
*

Belgium Belgium

« Antwoord #12 Gepost op: 4 Februari 2012, 23:12:55 »

Markooij, je linken wat betreft klimaat werken niet, dan kom ik op een Turkse site.
Maar je topic over voeding leert me dat ik nog een heleboel studie heb te doen.  knipoog
Maar kan mijn schildpad daar nog wel op wachten? Ik bedoel, we hebben nog een flinke achterstand in te halen.  Onbeslist

NicWill, ik begrijp je frustraties maar enkel uiten van je frustraties zonder tips, helpen mij en mijn schildpad niet. Maar dankzij jou opmerking heb ik wel een dierenarts gevonden en daar ga ik maandag naartoe knipoog

MdaFreeze,
Sinds afgelopen maandag geen ontlasting meer gezien, lijkt me vrij normaal want er gaat bijster weinig in momenteel.  neerslachtig

Maar beste mensen, kunnen jullie mij zeggen of ik er goed aan doe om haar water met dextrose te geven? Of is dat teveel van het goede?

Ik ben van mening dat wanneer je een dier kiest, je dat voor het leven doet. Maar met Truffel heb ik vanaf het begin gehad dat wanneer ik niet kon voldoen, het eigenlijk erger is om een dier te houden omdat je zegt dat het voor het leven is. Ik denk dat ik faal in mijn verzorging en dat ze ergens anders beter af is. Hoe graag ik het ook goed wil doen en haar niet kwijt wil. Maar er is zoveel wat ik nog te leren heb, en ik weet niet of zij daar nog zoveel tijd voor heeft.

markooij
crewmember

Netherlands Netherlands

« Antwoord #13 Gepost op: 4 Februari 2012, 23:52:35 »

Citaat
Markooij, je linken wat betreft klimaat werken niet, dan kom ik op een Turkse site.
Maar je topic over voeding leert me dat ik nog een heleboel studie heb te doen.  knipoog
Maar kan mijn schildpad daar nog wel op wachten? Ik bedoel, we hebben nog een flinke achterstand in te halen.  Onbeslist
Links moet je naar beneden scrollen ? Bij mij werken ze wel.

Qua voeding ben je zo klaar mijn inziens.
Zo lastig is het niet koop goede voeding en vitamine mineralen ga naar een dierenarts en zorg goede huisvesting.
kost niet veel tijd

Citaat
Ik ben van mening dat wanneer je een dier kiest, je dat voor het leven doet. Maar met Truffel heb ik vanaf het begin gehad dat wanneer ik niet kon voldoen, het eigenlijk erger is om een dier te houden omdat je zegt dat het voor het leven is. Ik denk dat ik faal in mijn verzorging en dat ze ergens anders beter af is. Hoe graag ik het ook goed wil doen en haar niet kwijt wil. Maar er is zoveel wat ik nog te leren heb, en ik weet niet of zij daar nog zoveel tijd voor heeft.
Had je dat niet verwacht dat er iets meer bij kwam kijken ?
Nu het slecht gaat en erachterkomt dat het toch niet zo makkelijk is weg doen in deze staat van conditie ?
Vrees dat het diertje dan helemaal ten dode opgeschreven is.

MdaFreeze
Geochelone elegans
*

« Antwoord #14 Gepost op: 5 Februari 2012, 09:29:54 »

Spud,

Als je ook wat foto's van het verblijf wilt maken kunnen we daar misschien iets aan veranderen zodat het dier zich in zijn omgeving meer op zijn gemak voelt.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Taodidi
[Gisteren om 23:03:22]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

door Tom O.
[Gisteren om 18:41:47]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

door yahama!
[Gisteren om 16:00:50]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 15:19:30]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door ands
[15 Mei 2012, 18:28:16]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]

[15 Mei 2012, 09:12:09]

[15 Mei 2012, 00:16:25]

[14 Mei 2012, 21:01:17]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 01:18:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180964
Totaal aantal topics: 13164
: 90
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 16