Interessante zaken Tim, die je nu ter discussie stelt.
5 maanden winterslaap vind je onnatuurlijk lang... 3 maanden komt meer overeen met de omstandigheden in Griekenland. Ik voel tot op zekere hoogte met je mee.
We lopen dan echter tegen praktische problemen aan.
Als we de dieren na 3 maanden laten ontwaken, dan zijn de omstandigheden voor huisvesting buiten in nagenoeg alle omstandigheden nog niet geschikt (je merkte al op; wij hebben hier plusminus 5 tot 6 maanden waarbij de temperatuur onder de 10 graden C zit).
Hierom zullen de dieren bij een winterslaap van "slechts" ( ? ) 3 maanden noodgedwongen een bepaalde periode binnenshuis gehuisvest moeten blijven, alvorens ze weer naar buiten kunnen.
In geval van een paar halfwas tot volwassen Griekse Landschildpadden zal dit verblijf redelijk groot moeten zijn... Daarbij zal er (nog) onvoldoende onkruiden als voedsel voorhanden zijn, waardoor je noodgedwongen "minder ideaal" voedsel zult moeten voorschotelen. Dit is met Agrobs / vitamine- / mineralenpreparaten best te corrigeren... Maar vanuit jouw standpunt "zo natuurlijk mogelijk" misschien minder wenselijk.. toch?

We zullen dus altijd compromissen moeten vinden, aangezien de omstandigheden (hoezeer we ons best ook doen) niet overeen zullen komen met die in hun natuurlijke habitat.
En wat is dan wijsheid?
Ik kies er dit jaar voor om de dieren te laten slapen, totdat ze weer naar buiten kunnen (ongeveer).
Heb ze dus bewust laat pas in de koelkast gedaan (december), waarbij ik ze t/m maart / april in winterslaap wil houden. Ik hoop dat de dieren vanaf april -
met ondersteuning van een warmtelamp in het kasje- alweer naar buiten kunnen en er al wat onkruid is opgekomen.
In het ergste geval, zullen de dieren misschien nog een maandje binnen hoeven zitten.
En natuurlijk is deze aanpak van mij ook weer tegenstrijdig, want het betekende dat de dieren tijdens het korter worden van de dagen nog een behoorlijke periode "onnatuurlijk" lang actief zijn gehouden in een tortoise table, onder kunstlicht etc. Dit vond ik echter minder zwaar wegen dan "vroeg in het jaar" (tijdens de winter dus nog) alweer laten ontwaken, want door deze aanpak heb ik tijdens het enorm zachte najaar puur onkruiden kunnen verstrekken tot aan het moment dat ik gestopt ben met voeren... en zelfs nu staan er nog voldoende onkruiden in mijn buitenverblijf. In het andere geval zou ik dus mogelijk meer op een groente-dieet moeten zijn overgegaan... En dat is niet per definitie "slechter"... maar wĆØl "minder natuurlijk".
Vrees dat we er dus niet aan ontkomen om hier en daar bij te sturen en daarmee de "natuurlijke omstandigheden" middels menselijk ingrijpen (lees: noodgedwongen binnenhuisvesting tijdens de koudste maanden) wat moeten manipuleren.
Momenteel kies ik hiervoor.
Mijn dieren zijn nog relatief jong (3 jr) en ik behoud nu nog graag een zekere mate van controle.
Zie dit als: Het kunnen observeren tijdens de afbouwperiode (en indien nodig bijsturen) / het kunnen controleren tijdens de winterslaap in de koelkast / het kunnen monitoren tijdens het opstarten nĆ” de winterslaap.. En dit alles dus binnenshuis. Naast dit alles verblijven de dieren buiten, zonder mijn bemoeienissen.
Wellicht laat ik de dieren t.z.t. alles instinctief buiten doen, incl winterslaap. En dan zal die winterslaap mogelijk ook 5 maanden gaan duren... De toekomst / ervaring zal het moeten gaan uitwijzen.