SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

180964 aantal berichten in 13164 topics door 2059 geregistreerde leden Nieuwste lid: sampie
** STARTPAGINA FORUM HELP WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn Winterslapers.  (gelezen 603 keer)
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Gepost op: 29 December 2011, 19:46:23 »

Mijn 2 grootste Griekjes zijn al 3 weken in winterslaap..en nu ben ik bezig met afbouwen van mijn 2 kleinste.

Afmetingen zijn:
Breedte: 80cm
Lengte: 115cm (gedeeld in 3 delen)
Hoogte: 50cm

Inhoud:
Onderste laag: 5cm van die bruine bolletjes voor in plantenbakken
2de laag: 35cm potgrond/bosaarde/tuinaarde
3de laag: hooi

Daarboven een rekje zodat als ze bovenkomen er niet kunnen uitkruipen en deze bak is trouwens ook omringd door isomo en bovenop nog een dekentje Smiley

Foto's

Dit is dus het 3de vakje voor de kleine Griekjes, als ze erin zitten en ondergegraven zijn dan leg ik er nog extra hooi op

De 2 oudere liggen al 3 weken in dromenland

Volgende week gaan dus mijn 2 kleinste in het 3de bakje Smiley
Temperatuur was een 7Gr nu en de 2 grootste zitten ingegraven.

Low 'nd Slow
guillaume93
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #1 Gepost op: 29 December 2011, 20:32:47 »

mooie installatie.

Uw twee kleinste schildpadden, hoe oud zijn die?
Die bak waar vertoeft die? zelfs buiten had ik de laatste dagen geen 8 graden of minder.

Groeten,
Guillaume

Groeten,
Guillaume

2 ETB
1 ETH
1 TGG
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 29 December 2011, 20:38:27 »

De 2 kleinste zijn ongeveer 1,5 jaar en zullen 2 maand hier verblijven
Dit is in onze stal achter ons huis (nooit geen direct zonlicht dus warm wordt het niet)

Mvg

Low 'nd Slow
guillaume93
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 29 December 2011, 22:51:13 »

Ok, bedankt  knipoog

Groeten,
Guillaume

2 ETB
1 ETH
1 TGG
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #4 Gepost op: 29 December 2011, 23:18:25 »

Ok, bedankt  knipoog
Jij hebt ook mooie diertjes!  cool zeg

Low 'nd Slow
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #5 Gepost op: 31 December 2011, 00:41:58 »

Vandaag de twee kleintjes in hun bakje gestoken, na 5minuten zaten ze al onder het hooi. Daarna nog wat extra hooi opgelegd en na uurtje gekeken of ze hun al ingegraven hadden.
Neen..ze lagen nog op de aarde onder het hooi met uitgestrekte pootjes en oogjes toe

Nu s'avonds thuis toegekomen nog eens gaan kijken en nog steeds hetzelfde, dus een klein putje gemaakt en ze eringezet (elk appart putje) en schild bedankt met losse aarde (natuurlijk de kop vrijgehouden)

Hopelijk graven ze zich snel in! is dit omdat ze niet gewoon zich in te graven? in het terrarium deden ze dit ook niet echt, ze konden nochtans maar graafden zich altijd in tot je nog een deel van het schild zag
De aarde is los dus geen harde ondergrond ofz

Low 'nd Slow
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #6 Gepost op: 31 December 2011, 12:31:02 »

Bij gebruik van hooi loop je het risico dat de boel gaat schimmelen na een tijd ! Afgevallen bladeren isoleren ook prima i.p.v. het hooi .
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 31 December 2011, 13:06:47 »

De mijne zitten buiten, 1 van 3,5 jaar en 1 van 2,5 jaar.
Ik laat ze hun gang gaan.
Vorig jaar sliep de oudste 5 maanden, zij was toen 2,5 jaar.

Als ik anderen hoor, laten zij de schildpadden van deze leeftijd veel korter slapen.
Wat is daar de echte reden van, gevoelsmatige zorg ?
In de natuur slapen de kleintjes ook lang, vanaf de 1e winter, hoe denken jullie hierover ?

0.0.3 Testudo Hermanni Hermanni  (Varois, FR)
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 31 December 2011, 14:43:45 »

Bij gebruik van hooi loop je het risico dat de boel gaat schimmelen na een tijd ! Afgevallen bladeren isoleren ook prima i.p.v. het hooi .
Hooi wordt regelmatig ververst hoor Smiley bladeren vind ik hier niet..ofwel vol beestjes etc.

Low 'nd Slow
Tim
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #9 Gepost op: 31 December 2011, 15:10:50 »

De mijne zitten buiten, 1 van 3,5 jaar en 1 van 2,5 jaar.
Ik laat ze hun gang gaan.
Vorig jaar sliep de oudste 5 maanden, zij was toen 2,5 jaar.

Als ik anderen hoor, laten zij de schildpadden van deze leeftijd veel korter slapen.
Wat is daar de echte reden van, gevoelsmatige zorg ?
In de natuur slapen de kleintjes ook lang, vanaf de 1e winter, hoe denken jullie hierover ?

Persoonlijk vind ik 5 maanden voor Griekse landschildpadden lang. Voor jong of voor oud

Ik probeer mijn dieren een zo'n natuurlijk mogelijk leven te bieden. Daarom kijk ik ook regelmatig naar de klimatogrammen.  knipoog

Als je kijkt naar de klimatogrammen dan zie je dat in Thessaloniki de temperatuur "maar " 3 maanden onder de 10°C gaat.

Een winterslaap van 3 maanden dus in hun echte habitat.

Ons klimaat is echter niet te vergelijken met dat van Griekenland. Ons "Belgenlandje"  belgie boven heeft 6 maanden onder de 10°C.
een groot verschil dus.

In Athene gaat de temperatuur zelfs maar 2 maanden onder de 10°C.

Daarom vind ik persoonlijk het "onnatuurlijk" om je dieren gedurende zo'n lange periode in winterslaap te laten. Ik heb er niets tegen, ik vind het gewoon onnatuurlijk vrede

Mijn schildpadje heb ik voor de eerste keer een winterslaap gegeven van 6 weken. (Voor mijn eigen gemoedsrust. De eerste keer is altijd spannend   )
Dit jaar verdwijnen ze voor 3 maanden in de koelkast.

Zo denk ik erover. Dit kan misschien voer tot discussie zijn Knipoog

« Laatste verandering: 31 December 2011, 15:23:20 door Tim » Gelogd

2.2.0 Testudo hermanni boettgeri
1.2.0 Trachemys scripta troosti
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 31 December 2011, 16:20:16 »

Interessante zaken Tim, die je nu ter discussie stelt.

5 maanden winterslaap vind je onnatuurlijk lang... 3 maanden komt meer overeen met de omstandigheden in Griekenland. Ik voel tot op zekere hoogte met je mee.

We lopen dan echter tegen praktische problemen aan.
Als we de dieren na 3 maanden laten ontwaken, dan zijn de omstandigheden voor huisvesting buiten in nagenoeg alle omstandigheden nog niet geschikt (je merkte al op; wij hebben hier plusminus 5 tot 6 maanden waarbij de temperatuur onder de 10 graden C zit).
Hierom zullen de dieren bij een winterslaap van "slechts" ( ? ) 3 maanden noodgedwongen een bepaalde periode binnenshuis gehuisvest moeten blijven, alvorens ze weer naar buiten kunnen.

In geval van een paar halfwas tot volwassen Griekse Landschildpadden zal dit verblijf redelijk groot moeten zijn... Daarbij zal er (nog) onvoldoende onkruiden als voedsel voorhanden zijn, waardoor je noodgedwongen "minder ideaal" voedsel zult moeten voorschotelen. Dit is met Agrobs / vitamine- / mineralenpreparaten best te corrigeren... Maar vanuit jouw standpunt "zo natuurlijk mogelijk" misschien minder wenselijk.. toch?  knipoog

We zullen dus altijd compromissen moeten vinden, aangezien de omstandigheden (hoezeer we ons best ook doen) niet overeen zullen komen met die in hun natuurlijke habitat.

En wat is dan wijsheid?
Ik kies er dit jaar voor om de dieren te laten slapen, totdat ze weer naar buiten kunnen (ongeveer).
Heb ze dus bewust laat pas in de koelkast gedaan (december), waarbij ik ze t/m maart / april in winterslaap wil houden. Ik hoop dat de dieren vanaf april -met ondersteuning van een warmtelamp in het kasje- alweer naar buiten kunnen en er al wat onkruid is opgekomen.
In het ergste geval, zullen de dieren misschien nog een maandje binnen hoeven zitten.

En natuurlijk is deze aanpak van mij ook weer tegenstrijdig, want het betekende dat de dieren tijdens het korter worden van de dagen nog een behoorlijke periode "onnatuurlijk" lang actief zijn gehouden in een tortoise table, onder kunstlicht etc. Dit vond ik echter minder zwaar wegen dan "vroeg in het jaar" (tijdens de winter dus nog) alweer laten ontwaken, want door deze aanpak heb ik tijdens het enorm zachte najaar puur onkruiden kunnen verstrekken tot aan het moment dat ik gestopt ben met voeren... en zelfs nu staan er nog voldoende onkruiden in mijn buitenverblijf. In het andere geval zou ik dus mogelijk meer op een groente-dieet moeten zijn overgegaan... En dat is niet per definitie "slechter"... maar wĆØl "minder natuurlijk".

Vrees dat we er dus niet aan ontkomen om hier en daar bij te sturen en daarmee de "natuurlijke omstandigheden" middels menselijk ingrijpen (lees: noodgedwongen binnenhuisvesting tijdens de koudste maanden) wat moeten manipuleren.

Momenteel kies ik hiervoor.
Mijn dieren zijn nog relatief jong (3 jr) en ik behoud nu nog graag een zekere mate van controle.
Zie dit als: Het kunnen observeren tijdens de afbouwperiode (en indien nodig bijsturen) / het kunnen controleren tijdens de winterslaap in de koelkast / het kunnen monitoren tijdens het opstarten nĆ” de winterslaap.. En dit alles dus binnenshuis. Naast dit alles verblijven de dieren buiten, zonder mijn bemoeienissen.
Wellicht laat ik de dieren t.z.t. alles instinctief buiten doen, incl winterslaap. En dan zal die winterslaap mogelijk ook 5 maanden gaan duren... De toekomst / ervaring zal het moeten gaan uitwijzen.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
0.1.0 Kinosternon baurii
Tekje
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #11 Gepost op: 31 December 2011, 16:31:09 »

Inderdaad, doordat wij in een ander klimaat leven (vochtiger) dan in Griekenland kunnen wij ons nooit 100% houden aan hoe een Griekje zich zou gaan klaarmaken voor de winterrust (qua tijdstip en duur)
We kunnen enkel maar streven naar een zo goed mogelijke gelijkenis, maarja..wat is zo goed mogelijk.

Zou het ook kunnen dat bv. Griekjes die een TE korte winterrust hebben gehad zich tijdens de zomer nog een paar dagen/weken ondergraven? (zomerrust) of heeft dit niets met elkaar te maken?

Low 'nd Slow
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #12 Gepost op: 31 December 2011, 17:03:55 »

Zou het ook kunnen dat bv. Griekjes die een TE korte winterrust hebben gehad zich tijdens de zomer nog een paar dagen/weken ondergraven? (zomerrust) of heeft dit niets met elkaar te maken?

Beiden staan niet met mekaar in verband. Het non-actief zijn tijdens de winter of de zomer is louter temperatuur-gebonden en berust niet op zgn. "voldoende slaapuren".

PS. :momenteel is het al drie weken even warm/koud in Athene dan in Brabant ! mmm...leuk
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #13 Gepost op: 31 December 2011, 17:14:22 »

Interessante gesprekken, zo krijg je weer nieuwe inzichten

Wat betreft de lengteduur van de winterslaap: mijn vrouwtje van 3,5 jaar is in 5 maanden tijd van 154 gram naar 150 gram afgevallen. Te verwaarlozen en dat ik 5 maanden tijd !

0.0.3 Testudo Hermanni Hermanni  (Varois, FR)
Tim
Chelonoidis carbonaria
**

Belgium Belgium

« Antwoord #14 Gepost op: 31 December 2011, 17:15:00 »

Kenneth

Op sommige punten moet ik dus inderdaad ingrijpen omdat ons klimaat niet te vergelijken valt met dat van Griekenland.  knipoog
Zo gaan mijn dieren ook rond oktober naar binnnen. Ze gaan dan in een terrarium in een veranda. Zo hebben ze nog altijd een zekere voeling met de duur van de dagen.
Deze veranda is overdag ook verwarmd + de zonnewarmte waardoor het er zo'n 5 Ć  8 graden warmer is dan buiten.
Tijdens de laatste weken van november wordt de verwarming uitgeschakeld waardoor het er kouder wordt, maar toch nog enkele graden warmer dan buiten.
In de maand december beginnen de dieren dan van nature uit aan hun afbouwprotocol. Overdag wordt er een klein raampje opengezet zodanig dat de temperatuur nog meer zakt maar niet gelijk komt met de temperatuur buiten.
Ik blijf wel degelijk (beperkte) onkruiden aanbieden tot op de laatste dag van hun actieve periode. In de natuur blijft er ook onkruid voorradig, weliswaar in beperkte mate.

Mijn RA had me hierop gewezen. Ze had het persoonlijk nogal moeilijk met het zonder eten zetten van dieren.  knipoog
Als de dieren zichzelf klaarmaken voor de winterslaap, zal hun voedselbehoefte ook afnemen totdat ze niet meer eten.

Ik heb het geluk om in de verwarmde serre van mijn opa onkruiden te mogen planten zo blijft er altijd onkruid voorradig.

Doordat de temperatuur overdag en 's nachts onder de 8°C gaat, gaan de dieren in winterslaap in de veranda.
Op dit moment graaf ik ze uit en plaats ik ze in de koelkast. (dit gebeurde dit jaar op 17 december)

De diertjes zullen dan slapen tot ongeveer halverwege maart. De temperatuur wordt dan geleidelijk aan opgebouwd in de koelkast tot op een gegeven moment de temp boven de 10°C komt. Waardoor ze eigenlijk niet meer in winterslaap zijn.

Dan breng ik ze terug naar hun terrarium in de veranda.
De temperatuur is daar dan weer enkele graden warmer dan de buitentemperatuur.

Vanaf het moment dat de dieren naar buiten kunnen, gebeurt dit ook.
Verder laat ik de dieren ongemoeid.

Vanaf het moment dat er kouder weer op komst is in het najaar, haal ik de dieren naar binnen. Ik wacht het moment niet af dat ze minder actief worden. Anders moet je ze weer uit hun minder actieve periode halen wat dan weer onnatuurlijk is  Tong

Zo doe ik het toch.
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met het houden van deze diertjes. Ik lees hier ook veel op het forum en andere sites.

En dat met maar ƩƩn doel: mijn diertjes een zo goed mogelijk en natuurlijk mogelijk leven te bieden.  yeah !

Het blijft dus een spel van wikken en wegen. Daarom dat een forum ook zo interessant is. Je hebt verschillende meningen en ervaringen.

2.2.0 Testudo hermanni boettgeri
1.2.0 Trachemys scripta troosti
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Taodidi
[Gisteren om 23:03:22]

door SEN.C
[Gisteren om 21:08:17]

door mendy
[Gisteren om 19:26:31]

door Sandy
[Gisteren om 19:15:37]

door Tom O.
[Gisteren om 18:41:47]

[Gisteren om 17:27:13]

[Gisteren om 16:53:15]

door yahama!
[Gisteren om 16:00:50]

[Gisteren om 15:11:46]

[Gisteren om 14:58:12]

door Willem
[Gisteren om 09:33:03]

[Gisteren om 00:33:43]

door Wallah
[29 Mei 2012, 21:27:25]

door Felien
[29 Mei 2012, 19:02:30]

[29 Mei 2012, 13:45:13]

door Femke_M
[29 Mei 2012, 08:35:54]

[29 Mei 2012, 02:49:23]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:24:39]

door Femke_M
[28 Mei 2012, 21:22:24]

door Sandy
[28 Mei 2012, 21:09:51]

[28 Mei 2012, 15:31:32]

door Tom O.
[28 Mei 2012, 13:50:26]

door daf
[28 Mei 2012, 12:08:10]

door daf
[28 Mei 2012, 12:05:57]

door daf
[28 Mei 2012, 12:03:04]

[27 Mei 2012, 23:54:29]

[27 Mei 2012, 22:40:50]

door pubelia
[27 Mei 2012, 22:32:29]

door Jerre
[27 Mei 2012, 21:37:17]

door foutiti
[27 Mei 2012, 16:15:11]

[26 Mei 2012, 23:06:54]

door Arnaud
[26 Mei 2012, 21:00:45]

door Tom O.
[26 Mei 2012, 16:41:29]

[26 Mei 2012, 15:19:30]

[26 Mei 2012, 12:07:39]

[26 Mei 2012, 12:04:59]

[26 Mei 2012, 10:46:59]

door anneke
[25 Mei 2012, 19:40:38]

[25 Mei 2012, 18:57:25]

[25 Mei 2012, 18:03:27]

[25 Mei 2012, 18:00:09]

[16 Mei 2012, 01:28:24]

door Sjarrel
[15 Mei 2012, 18:54:53]

door nielo
[15 Mei 2012, 18:48:11]

door ands
[15 Mei 2012, 18:28:16]

door regius
[15 Mei 2012, 16:21:33]

[15 Mei 2012, 09:12:09]

[15 Mei 2012, 00:16:25]

[14 Mei 2012, 21:01:17]
SuperFora Opties
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Mei 2012, 00:28:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 2059
: sampie

Totaal aantal berichten: 180964
Totaal aantal topics: 13164
: 90
: 520
(26 Juni 2007, 09:10:02)
Gebruikers Online
: 22