1 dingetje wat ik nog vergeten ben en niet kan terug vinden in het stuk: ik begreep ook, dat de warmte lamp veel korter aanmag bij jonge Testudo's (<1jaar) als je bultgroei wilt voorkomen. Wat is kort...? 3 uur aaneengesloten? Of juist 2x per dag een uurtje of 2 per keer? Of langer?
Wat je misschien ook wel al doorhebt, is dat er meestal geen eenduidig antwoord is. Je leest gewoon heel wat verhalen van hoe mensen het doen en dan moet je een beetje een eigen mening vormen. Niet steeds zo gemakkelijk.
- De meesten laten de warmtelamp even lang branden als er licht is buiten. Bv. in september van 8u tot 21u ongeveer. Als ze een TL lamp hebben voor extra licht, dan wachten ze meestal wel een halfuurtje nadat die TL is aangesprongen voor de warmtelamp aangaat. Dit om de natuurlijke omstandigheden na te bootsen.
- Ikzelf vind dit onlogisch, ook in die warme landen is het niet zo lang 35° (van zodra het licht is). Ik vind het logischer om de lamp zo ergens vanaf 11u tot 17u te laten branden in zo'n periode. Dit komt overeen met het heetste van de dag. Als ze dan van binnen naar buiten gaan, dan is dit ook een minder grote 'schok'. Want als ze de gehele dag 35°c gewend zijn (als we ze op een koude dag binnen houden) en wij zetten ze bij een 20° buiten, dan vermoed ik dat ze zich snel zullen ingraven. Daarom dat ik ook eerder voor 30° ga, in plaats van 35°.
- Anderen laten expliciet maar een uur of 3 de warmtelamp branden om bultvorming tegen te gaan. Maar deze laatste zijn zeker een uitzondering. Ook doen ze dat meestal met oog op verkoop (mooi exemplaren verkopen). (Dit is zeker niet verwijtend bedoeld hoor, dat komt bij mij gewoon wel wat zo over omdat de schildpadjes dan toch meestal slapen en je er dan zelf als eigenaar toch niet zoveel aan hebt).
Want je moet ook heel goed beseffen dat ook de activiteit van de schildpad sterk samenhangt met de temperatuur. Als je de lamp niet veel aansteekt, zullen ze zeer veel slapen (anders ook hoor

, maar dan nóg meer). En dan heb je er zelf ook niet zoveel aan natuurlijk! Daarom is het wel in je eigen voordeel om de lamp wel nog te laten branden tot je van je werk komt. Anders slapen ze als je vertrekt naar je werk en slapen ze ook als je terugkomt.
Dit hierboven geldt natuurlijk voor als ze binnen zitten op een te koude dag hé. Anders horen ze buiten. Als je er ook gewoon voor zorgt dat de temperatuur maar rond de 30° is, in plaats van 35°, dan maakt dat ook al veel uit. Dan kun je zeker ook de lampen langer laten branden.
Maar op zich denk ik dat de tijdsduur van de warmtelamp minder belangrijk is bij bultgroei. Ze zullen inderdaad wat meer eten als de lamp langer aanstaat, waardoor ze wat vlugger groeien, maar als ze goed eten krijgen (onkruiden) en voldoende calcium om die groei te steunen, denk ik niet dat dit tot bultgroei leidt. Maar vooral: zoveel mogelijk buiten hé. Dat lijkt mij de beste garantie. Zo deed jij dat toch ook hé Kenneth? Direct veel buiten? (zijn prachtige gladde dieren zijn te vinden in topic 'Eindelijk weer...')