Hoi Tamara,
Ik heb zelf een donkerstraler van 100W in het overdekte gedeelte van mijn buiten terrarium hangen, geen warmtelamp. Ik ben van mening dat ik de dagen wat betreft licht intensiteit niet hoef te verlengen, warmte is belangrijker. Ik gebruik de lamp om in koudere perioden, zoals de herfst, de temperatuur te verhogen. Ik bouw het aantal uren dat de lamp brandt steeds meer af, naarmate het seizoen vordert. Sinds een week of drie staat deze helemaal uit.
Ik ben zelf van mening dat er een overdekt gedeelte moet zijn, waar de zon in kan schijnen zodat het op een natuurlijke wijze verwarmt wordt; door dit met glas of kunststof plaat te doen, loopt de temperatuur sneller op, wat goed voor de schildpadden is (zie foto).

Ik heb zelf mijn verblijf gemaakt van grote flagstones die 35 cm boven en 25 com onder de grond zitten. In principe kunnen schildpadden overal gaan graven, dus het is veiliger. Ik heb wel zelf de ervaring dat ze alleen in het overdekte gedeelte graven. Ik heb het ze daar wel "makkelijk" gemaakt door hier een mengsel van grond, wat blad en zand in te doen, waar makkelijk in gegraven kan worden.
Ik heb het overdekte gedeelte 60 cm diep uitgegraven om de grond vrij te maken van stenen, stukken hout, brokken klei etc. en vervolgens gevuld zoals hierboven beschreven. Ik heb er geen bodem in gemaakt. De reden hiervoor is dat vocht beter in de grond kan trekken, waardoor dit vochtiger blijft. Het is beter dat de dieren in een wat vochtige grond zitten ingegraven, droge grond is niet goed voor ze. Als je dit gedeelte rondom afsluit, wordt het mijns inziens te droog.