Hallo,
eerst en vooral bedankt aan de persoon die mij naar hier heeft gestuurd voor eens te kijken wat hier allemaal staat voor info.
Voor de mensen die de situatie nog niet kennen. Ik heb twee nieuwe schildpadjes aangekocht die blijkbaar aan ernstige ondergewicht lijden

.
8 en 9 gram voor zo een 4 cm gemiddeld en 2 maanden oud.
ze hebben mij dus aangeraden ze niet te laten overwinteren.
Het komt goed uit, ik ga naar de beurs in antwerpen de 25ste en hoop daar wat goedekoper te kunnen kopen.
Ik ga eerder voor een medium size terrarium gaan, deze heeft als Afm. : 29,5×19,5×20 cm.
is dit groot genoeg voor de twee kleintjes de wintermaand door te brengen?
Ik zou als ondergrond aarde gebruiken van de tuin, een laag van zo een 10 cm, de bureau lamp die ik nu gebruik gebruiken in een hoek van de terrarium die zorgt voor een warmte punt tussen 26-28 °c warmte levert en op dezelfde plaats een UV lamp. voor de uv lamp had ik gedacht aan deze:
http://www.de-vogelkelder.nl/Compact%20UV%20Sun/d12725/228//// is dit goed, en hoeveel watt?
of zou deze beter zijn
http://www.de-vogelkelder.nl/Arcadia%20D3%20Reptile%2015%20watt%20%2045cm.%20/26%20mm./d1641/228////? hoeveel procent UVB moet ik dan nemen, is 6 % genoeg.
ik heb gelezen op dit onderdeel dat de mensen tijdens de winter de lampen een 6 a 8 uur aanleggen, ik zou dit ook doen.
Ze zullen in een kamer staan waar het rond de 21 a 22 °c is, en s'nachts afkoelt tot 16 °c.
Voor het vochtige hoekje zou ik een beetje mos inrichten in een hoek die regelmatig zal water krijgen voor het vocht gehalte.
En dan natuurlijk inrichten voor het wat leuk te maken.
Ik denk dus dat ik alles heb, warm hoekje met uvb, of wel en neon uvb die alles verlicht, goede bodembedekking, vochtig hoekje, het basis dus.
Hebben jullie nog tips ivm met alles goed in orde te brengen voor de schildpadjes.
Ik vroeg me af, wat het beste zou zijn om ze dan eind februari toch nog een maandje te laten slapen.
Hoe en op hoeveel tijd moet ik de temperatuur laten zakken? mogen ze dan ook bij de rest waar het 4-5 °c is voor het laatste maandje?
Groeten
Guillaume