Hey iedereen,
sinds gisteren hebben wij voor onze 2 griekjes een nieuwe (2de hands weliswaar) bak gaan halen van 120 x 50 x 50. Daar zitten nu 3 lampaansluitingen (die uit veiligheidsoverwegingen vervangen zullen worden) in. Nu is de vraag:
welke lampen (en van hoeveel watt) heb ik nodig om dit terrarium te verwarmen zodat mijn schildpadden in een constante temperatuur kunnen zitten zonder dat ze liggen te koken of kou hebben?
Ze zitten nu in een bak van 50 X 40 X 35 en er hangt een lamp in van 40 Watt, constante temperatuur van het terrarium (gemeten op de plaats waar ze slapen en vooral zitten) is 30 graden.
Ik heb het hier dus gewoon over de warmtelampen. Is dit dan gewoon 2-3 40 watt lampen zodat de warmte gelijk verdeeld wordt of nog iets anders?
Zoals ik eerder al zei is de bak 2dehands. Hiervoor (enkele jaren geleden), hebben hier slangen en baardagamen in gezeten. Ik vermoed dat die ook wel eens parasieten/bacteriën durven achterlaten? Hoe kan ik het best zo'n terrarium 'ontsmetten' zodat mijn schildpadden geen ziektes oplopen of gelijk wat?
We zijn trouwens niet gehaast om ze in de bak te zetten dus als dit een proces van lange(re) adem is, dan is dat maar zo

Zijn er bepaalde producten die ik wel of zeker niet mag gebruiken? Het gaat hier trouwens ook om een houten bak met glazen ramen en er zat ook een prachtige plastieken boomstronk bij (die ook ontsmet zou moeten worden) waar ze mooi kunnen onderschuilen en dergelijke.
Momenteel heb ik wel nog geen foto's.
alvast bedankt