Zolang de dieren de mogelijkheid hebben om zich (relatief diep, dus het carapax niet zichtbaar aan de oppervlakte, maar volledig bedekt) in te graven, zullen ze zèlf de enorm hoge temperaturen ook uit de weg gaan. Net zoals ze dat in de natuur zouden doen.
Je zult opmerken dat de dieren dan ook niet de gehele dag actief zijn, maar voornamelijk vroeg in de ochtend en eventueel laat in de namiddag.
Vroeg in de avond het verblijf sproeien (en/of 's morgens vroeg als de zon er nog niet op staat) zal ook zorgen voor de nodige verkoeling. Ook houd dit de grond dan nog wat lichtvochtig

Ik maakte in mijn verblijf een soort kuil in de bodem. Daar overheen een dakpan (nokpan; die staan wat boller) en daar overheen weer aarde.
Zo creeërde ik een wat dieper liggende tunnel. Ook hieronder blijft het wat koeler. De dieren maken hier ook dankbaar gebruik van en slapen er ook.
En mocht het ècht te warm worden, dan zie ik ze de gehele dag niet...
Zijn zoal wat zaken waar je je bewust van moet worden.
Ik meet de temperatuur in het verblijf niet op, maar doe het "op gevoel".
Is het bewolkt, dan doe ik 1 of meerdere dekplaten erop.
Is de temperatuur wat laag, dan brandt de warmtelamp ter ondersteuning.
Word het een mooie dag, dan zijn alle dekplaten eraf.. Rond het middaguur staat er dan soms een parasol boven de bak, al krijgt de bak net na het middaguur wat schaduw van onze carport (staat achterin de achtertuin).
In die zin; het is geen exacte wetenschap.
Realiseer je dat de dieren zelf ook een prima werkend instinct hebben en (tot op zekere hoogte) zichzelf goed kunnen redden.
In de natuur is hun instinctieve manier om extreme hitte uit de weg te gaan: ingraven.
Als jij zorgt voor een lichtvochtige bodem waar ze goed in kunnen graven (wellicht zul je dus wat vaker moeten sproeien en de bodem wat omwoelen?), dan komt het ongetwijfeld goed