Vermeld er voortaan even bij dat je een
Stigmochelys pardalis (Panterschildpad) hebt

De adviezen / temperatuurwaardes verschillen nogal per soort.
Mijn kennis beperkt zich slechts tot Griekse Landschildpadden. Zal de soortspecifieke info / tips dan ook overlaten aan leden met verstand van pardalissen.
Kenneth,
Zou je mij dan even kunnen zeggen wat dit voor Griekse landschildpad is?
Merci
Voor een Griekse Landschildpad?
Mja..
Die soort is nou net weer "minder geschikt" voor huisvesting in een binnen-terrarium.
Grieken zijn prima buiten te houden, mits ze een droog plekje hebben met een warmtelamp voor de koelere dagen.
Een binnen-terrarium wordt al gauw te warm.
Ideaal zou zijn: Een temperatuur van plusminus 20 graden, met slechts lokaal onder de basking spot 35 graden.
Nadeel van een terrarium is dat deze altijd relatief klein zijn. Hierdoor stookt de warmtelamp de temperatuur altijd flink omhoog.
Om die reden is het voor een Griek dus nogal snel veel te warm. Ik denk dan ook dat huisvesting op deze manier een flinke bijdrage levert aan de bultvorming die je snel ziet optreden.
Mocht je een Griek noodgedwongen binnen willen huisvesten, dan kies je mijns inziens beter voor een verblijf dat volledig open is aan de bovenkant. In de bak zal het dan "kamertemperatuur" zijn (18 - 21 graden bij de meeste mensen) met dan lokaal onder de warmtelamp 35 graden.
's Nachts mag het (net zoals buiten) gerust afkoelen tot een graadje of 15. Ook dat is dus bijna niet te realiseren in een terrarium, waar de temperatuur zowel overdag als 's nachts al snel te hoog is voor een Griek.