ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Gepost op: 10 April 2011, 07:44:08 » |
Gisteren ben ik begonnen aan het buitenverblijf van de Grieken. Het is zo goed als af, alleen nog wat aankleden zowel rondom de omheining als in het verblijf. Alle tips zijn welkom. Wanneer zouden ze naar buiten kunnen? Het weer is overdag best lekker nu, maar snachts nog vrij koud.. Arjan    
|
Cowabunga!
|
|
|
remikiso
Dipsochelys dussumieri

Netherlands
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 April 2011, 08:16:52 » |
Leuk gedaan Arjan!!
|
|
|
|
|
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 April 2011, 09:12:35 » |
Thanks. Nog even flink klavers en onkruid zaaien o ja , en de perenboom snoeien LOL
Arjan
|
Cowabunga!
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 April 2011, 09:22:43 » |
Ziet er mooi uit, heb je ook iets van een warmtelamp daar maken mijn Grieken in deze tijd veel gebruik van. Nu liggen ze ook onder de lamp en ze zijn daardoor sneller actief. De lamp brand nu 2 uurtjes, in de zomer gebruik ik deze niet, alleen op kille zomerdagen.
Ik heb mijn nakweekjes 2010 eergisteren naar buiten gedaan en ze genieten al volop.
|
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Moldova, Republic of
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 April 2011, 12:18:58 » |
Ziet er prima uit. Een warmtelamp is eker aan te raden om de dieren even op te starten m.n in het voor en na jaar ideaal.
Heb ik het nu mis of heb je het verbijf juist aan de schaduwkant van de tuin gemaakt. Ik zie nl. achter de schutting heerlijk zonlicht schijnen....
|
2.6.2 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.3 Testudo hermanni hermanni; 0.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 April 2011, 20:58:46 » |
Een warmtelamp word lastig gezien ik nergens stroom heb in de tuin.. Met de schaduwkant valt het wel mee, de zon staat eind april zo rond de middag recht op de tuin tot een uur of 8 savonds en in de zomer vanaf tien uur tot 9-10 uur 's avonds. Ze zijn er vandaag in gegaan en hebben de hele uitloop verkend waarna ze de voerschaal leegvraten en zich ingroeven om te gaan slapen LOL Nu de bak binnen leegstaat maar eens op zoek naar een groepje van 3 of 4 jonge griekjes  Arjan
|
Cowabunga!
|
|
|
|
|
mras
Chelonoidis carbonaria

Netherlands
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 12 April 2011, 00:15:46 » |
is het niet mogelijk om vanuit een stopcontact binnen, of nabijgelegen schuur een stroomdraad door te trekken naar de tuin? mijn man heeft het vanuit de schuur naar het buitenverblijf aangelegd. kosten waren iets van 30 euro of zo. spatwaterdicht stopcontact, kabel voor buiten, plus een tijdklok wat tegen een spatje kan. onze grieken haal ik nu nog naar binnen in de avond, maar over een paar weekjes blijven ze ook in de nacht buiten. en vind ik een warmpte lamp, zeker op kille dagen [zoals wim 2 ook al zei] onmisbaar. succes!
|
|
|
|
|
ArjanCoenen
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 12 April 2011, 07:25:48 » |
Thnx mensen, ik zal eens kijken of ik wat kan fabriceren.
Arjan
|
Cowabunga!
|
|
|
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 12 April 2011, 10:06:59 » |
Ik heb in de schuur een extra stopcontact gemaakt en daarin heb ik een tijdschakelaar. Ik heb op Marktplaats een tweedehands 3-aderige kabel gekocht. Omdat het geen officiƫle grondkabel is (die zijn erg duur) moet de kabel in slagvaste buisjes worden gelegd (niet geel maar grijs plastic, de Gamma heeft dit). In het nachtverblijf heb ik aan het uiteinde van de kabel een spatwaterdicht stopcontact gemaakt en aan het andere uiteinde in de schuur een geaarde stekker, die ik in de tijdschakelaar doe. In het nachtverblijf heb ik een donkerstraler opgehangen, geen warmtelamp omdat ik van mening ben dat het dag en nacht ritme van de natuur prima werkt. Het gaat puur om extra warme. Op dit meoment brandt deze van 8 - 11 uur en van 18 - 21 uur.
|
0.0.3 Testudo Hermanni Hermanni (Varois, FR)
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 12 April 2011, 10:27:02 » |
Om de Grieken s'avonds nog eens extra warmte te geven zie ik eigenlijk niet zo zitten. De temperatuur is om 6 uur s'avonds al enigzins gedaald en dan komt er opeens weer een warmtestoot die om 21.00 uur opeens stopt en het dan weer erg snel afkoelt, ik denk dat je hier het nachtritme juist mee verstoord. Daarom gebruik ik een warmtelamp en in de avonduren brand hier niets. Dit is niet verkeerd bedoelt hoor Bert maar zo denk ik er over.
|
|
|
|
|
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 12 April 2011, 11:28:35 » |
Wim, ik vat dit helemaal niet verkeerd op hoor, don't worry. Ik ben eigenlijk wel blij met jouw opmerking omdat het mij aan het denken zet. Eigenlijk vind ik het een hele goede redenatie, ik ga de schakelklok direct veranderen. Heb jij nog een advies welke tijden jij het in deze periode van het jaar, bij deze buiten temperaturen zou aanzetten ?
|
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 12 April 2011, 14:01:09 » |
Fijn dat je het goed oppakt het is ook goed bedoeld  Ik heb de lamp de afgelopen dagen van half 9 tot half 11 aangehad, de zon laat zich nu ook nog genoeg zien maar als het een grijze dag is dan mag deze gerust langer aan bv. tot een uurtje of 2 in de middag.
|
|
|
|
|
thomas
Chelonoidis carbonaria

Belgium
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 15 April 2011, 15:44:49 » |
is het eigenlijk echt nodig om een extra warmtebron in het buitenverblijf te doen? ik heb een serretje gezet zodat dit sneller opwarmt, maar ik heb nog geen extra warmtebron. zou het echt nodig zijn? en mag dit ipv een lamp ook een warmtesteen zijn (die heb ik hier nog liggen)
|
|
|
|
|
Bert
Stigmochelys pardalis

Netherlands
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 15 April 2011, 16:55:13 » |
Ik vind zelf dat er in het voorjaar, en misschien ook wel in het najaar, best wel koude momenten zijn. Ik ben heel erg van de natuur zijn gang laten gaan. Maar na temperaturen van 17 graden, zakte de temperaturen weer behoorlijk terug met nachtvorst erbij. In die periode geef ik, als de dieren tenminste wakker zijn, een extra hulp door 's ochtends een paar uur de donkerstraler aan te doen. Ik heb geen ervaring met een warmtesteen.
|
|
|
|
|