Voor schildpadden is echt geen nut om vlees levend te voeren, als ze al vlees vinden in natuur is het dood vaak roadkill,
Grote maakt niks uit, er zijn gegevens bekend dat Terrapene aan een dood hert aan het vreten waren in de natuur.
Als ze al vlees vinden, dan is het roadkill.....
Je kijkt vanuit Terrapene-oogpunt Hans.
Had je deze quote van Kurt gemist?
Van Centrochelys sulcata is in elk geval bekend dat deze actief op knaagdieren gaan jagen die zich in hun burrow ophouden
Geen roadkill in dat geval, maar levende prooi, waarop actief gejaagd wordt.
Dat schildpadden (de vleeseters) deels opportunisten zijn en aan kadavers gaan vreten als het ze op een zilveren schaaltje wordt gepresenteerd zal ik zeker niet ontkennen.. Zo'n kans zullen ze in de natuur niet laten lopen.
En in gevangenschap kunnen we ook zeker die "kadavers" nabootsen door ze dode prooien aan te bieden.
Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de soorten die levende prooien vangen in de natuur (levende insecten / wormen / vissen / kreeftjes / ... ), ook in gevangenschap levende prooien aangeboden zouden mogen krijgen. Voor mij persoonlijk hoeven die dus niet eerst (al dan niet humaan) gedood te worden
V.w.b. je hert.. tja.. díe zou ik dus ook eerst loeihard tegen mijn deurkozijn "tikken"... 3x zelfs, indien nodig.
Een levend hert zou een puinhoop maken van mijn Kinosternon aquarium
Puur op het topic ingaand.
Volgens mij wordt er specifiek op het voederen van knaagdieren gedoeld. Baby-knaagdiertjes zou ik niet per definitie doden, alvorens te voeren.
Indien er grote knaagdieren gevoerd zouden moeten worden, dan zou ik die wèl doden. Niet omdat ik een levende prooi zielig vind, maar omdat een levend knaagdier een schildpad zou kunnen verwonden.