Ik heb de filmpjes niet gezien ( lijkt me niet prettig om te zien) maar ik vraag me meer af, welke soorten schildpadden eten knaagdieren?
Ik kan me voorstellen dat ze een tor, spin of worm een keer mee pakken, maar knaagdieren?
Hier krijgen landschildpadden als
Chelonoidis carbonaria & Centrochelys sulcata wel eens een muis of babyratje, vooral voor eileggende vrouwtjes is dit nuttig.
Muizen zijn goed en compleet voer, en een rijke bron aan Calcium, hoewel het Calciumpercentage van babymuisjes ter discussie staat omdat bij deze het skelet nog niet voldoende gecalcificeerd zou zijn, en dus een lagere waarde hebben...nochtans bewezen dat bvb baardagamevrouwtjes hiervan aansterken.
Van
Centrochelys sulcata is in elk geval bekend dat deze actief op knaagdieren gaan jagen die zich in hun burrow ophouden, net als op bvb jonge varanen die ook (sporadisch) op hun menu staan.
De
Heosemys grandis blijken ook dol op een babyratje af en toe, dat dit niet noodzakelijk op het menu staat in de vrije natuur doet er eigenlijk weinig toe.
Het gaat om de inhoud en (vervangende)voedingswaarde, andijvie en witloof wijkt net zo goed af van een natuurlijk voedingspatroon.
Nu het om babyratjes en muisjes gaat even aan toe voegen dat de CO2 methode bij deze niet aan te raden is omdat het om een of andere reden te lang duurt voor deze inslapen, invriezen zei het niet op een hoopje maar los van elkaar, is een goedgekeurde euthanasiemethode voor proefdieren (enkel nog onbehaarde dieren !).
Nu kweek ik echter geen muizen meer zelf, maar koop af en toe eens diepvries (hobbykweker), komt op hetzelfde neer eigenlijk, eigen kweek voedseldieren hadden hier vroeger een beter leven dan de farmmuizen, die itt tot een aquarium met wc papierrolletjes en krantensnippers in een labobak moeten opgroeien.