Ik loop al langere tijd met het idee om mijn huidige vijver te vervangen door een schildpadden vijver, deze zal gebaseerd zijn op een koi vijver.
Omdat de grote spar uit onze tuin is gehaald en er nu dus voldoende zon op de plek van de vijver schijnt heb ik vandaag maar wat ideeën op papier gezet.
De vijver zal een afmeting krijgen van 350x200(250)x150 , het waterniveau zal 50cm boven de grond uit steken. Inhoud van de vijver is ongeveer 10 kuub.
De randen van de vijver worden 30cm hoger als het water niveau.
Aangezien je een dergelijke vijver goed kunt afdekken met polycarbonaat platen en de wanden van de vijver zijn geïsoleerd lijkt me 1,5m diepte ruim voldoende om de winter door te komen.
De filtratie zal gebeuren d.m.v. een helofytenfilter van +/- 1000L inh.
Er komt in deze vijver geen bodem drain omdat ik er een dikke laag bodembedekking in wil doen, hier kunnen de schildpadden dan goed in graven.
Ik heb al een 3D model gemaakt van de vijver. Misschien moet er boven het land gedeelte nog een kleine glazen kas komen.
Model van de vijver in de winter, afgedekt met een kap van polycarbonaat. Op deze manier is de vijver vrij makkelijk vorstvrij te houden.
Naar mijn idee moet dit een vrij ideale set up zijn om dieren buiten te huisvesten.
Om een beetje een idee te krijgen. Onderstaand een kleine bouw reportage van een koi vijver (niet mijn vijver), op deze manier wil ik de schildpadden vijver ook gaan maken (niet het filter).
Op deze manier worden vrij veel koi vijvers gemaakt.
Let op de geisoleerde wanden.
Bron: http://koivriend.messageboard.nl/viewtopic.php?t=284