SCHILDPADDENFORUM.NET
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
172832
aantal berichten in
14135
topics door
3388
geregistreerde leden Nieuwste lid:
tjvkooten
STARTPAGINA
FORUM
HELP
ZOEK
WEBSITE
FOTOALBUM
KALENDER
INLOGGEN
REGISTREREN
Schildpaddenforum.net
ALGEMEEN FORUM
Wil je gewoon iets kwijt
Huisvestingsrichtlijnen
0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
2
3
Omlaag
Print
Auteur
Topic: Huisvestingsrichtlijnen (gelezen 15148 keer)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
Huisvestingsrichtlijnen
«
Gepost op:
19 November 2010, 13:31:40 »
Ik vind alle bakken mooi en natuurlijk ogend ingericht, je hebt mooie dieren!
Grappig om te zien dat je cakeblikken gebruikt als 'uv-lichtbakken'. Toch?!
Ik heb wel vraagtekens bij de afmetingen van een paar bakken; terrarium 1 en 3 van de kleinmanni's en de bak van de volwassen Pyxis-en lijken me aan de kleine kant...
Ik zou trouwens de stenen die de duivengrit begrenzen wat minder hoog laten uitsteken of meer bodembedekking gebruiken; waarschijnlijk zullen de dieren, zeker omdat sommige bakken niet heel groot zijn, veel over deze randen heenlopen. Dat zal uiteindelijk, doordat hun plastron steeds over de stenen rand schraapt (dat zie je bij twee foto's van terrarium 1 van de kleinmanni's gebeuren), het schild mogelijk snel beschadigen.
«
Laatste verandering: 21 November 2010, 12:29:34 door kurtlippens
»
ands
Dipsochelys dussumieri
Re: Heringerichte terrariums
«
Antwoord #1 Gepost op:
19 November 2010, 15:25:39 »
Citaat van: Sulcatatata op 19 November 2010, 13:31:40
Ik vind alle bakken mooi en natuurlijk ogend ingericht, je hebt mooie dieren!
Grappig om te zien dat je cakeblikken gebruikt als 'uv-lichtbakken'. Toch?!
Ik heb wel vraagtekens bij de afmetingen van een paar bakken; terrarium 1 en 3 van de kleinmanni's en de bak van de volwassen Pyxis-en lijken me aan de kleine kant...
Ik zou trouwens de stenen die de duivengrit begrenzen wat minder hoog laten uitsteken of meer bodembedekking gebruiken; waarschijnlijk zullen de dieren, zeker omdat sommige bakken niet heel groot zijn, veel over deze randen heenlopen. Dat zal uiteindelijk, doordat hun plastron steeds over de stenen rand schraapt (dat zie je bij twee foto's van terrarium 1 van de kleinmanni's gebeuren), het schild mogelijk snel beschadigen.
Zijn inderdaad cakeblikken, was een tip van Frans van reptilenlampen.nl (mag toch vermeld worden hoop ik).
Pyxis zaten origineel in de bak van de Geochelone elegans, maar gebruikte maar 1/3 van de bak. Zijn nu duidelijk wel actiever dan voorheen.
De terrarium van de Kleinmanni in bak drie heeft dezelfde afmeting als die van de Pyxis, zijnde 90 diep en 90 breed. Terrarium 1 (1m op 50 cm)is oorspronkelijk gemaakt om ergens tussen te passen. Is de bedoeling dat van terrarium 1 en 2 koppels worden gemaakt in de toekomst. En dan worden er nieuwe grotere bakken gemaakt. Oppervlakte van terrarium 3 is trouwens groter dan van terrarium 2(1 m20 op 50).
Ben net gaan nakijken, denk dat de foto ook wat bedriegt. Bakken staan hoger dan mezelf, en foto's zijn van onder naar boven genomen. En ik kan er geen stukske afdoen, maar wordt rekening mee gehouden. Nu zakt de bodembedekking nog een beetje, maar wordt zeker tijdig aangevuld. Mijn ervaring zegt ook dat dat zo mooi niet blijft liggen en dat ge na nen tijd achter de stenen moet zoeken.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #2 Gepost op:
20 November 2010, 12:17:21 »
Citaat van: ands op 19 November 2010, 15:25:39
Pyxis zaten origineel in de bak van de Geochelone elegans, maar gebruikte maar 1/3 van de bak. Zijn nu duidelijk wel actiever dan voorheen.
De terrarium van de Kleinmanni in bak drie heeft dezelfde afmeting als die van de Pyxis, zijnde 90 diep en 90 breed. Terrarium 1 (1m op 50 cm)is oorspronkelijk gemaakt om ergens tussen te passen. Is de bedoeling dat van terrarium 1 en 2 koppels worden gemaakt in de toekomst. En dan worden er nieuwe grotere bakken gemaakt. Oppervlakte van terrarium 3 is trouwens groter dan van terrarium 2(1 m20 op 50).
Ik vind 0.81 m2 voor 3 Pyxis-en wel érg klein. 0.5 m2, 0.6 m2 en o.81 m2 voor 2 kleinmanni's (ik zie in alle bakken 2 dieren) vind ik ook weinig. Doordat er rdelijk veel in staat (is wél mooi/natuurgetrouw, daar wil ik niets aan af doen) kunnen de dieren weinig lopen en komen ze elkaar veel tegen. Ik vind de 'tussenbak' van bijna 0.50 m2 waar mijn griek (weegt iets meer dan 300 gram) 3 maanden per jaar inzit al klein. Laat staan dat in verhouding 2 dieren het hele jaar op zo'n oppervlakte zouden zitten...
Ik denk dat je de stenen rand in de bak niet kan vergelijken met een natuurlijke omgeving. Als er stenen liggen waar de dieren
op en af
kunnen stappen is het geen probleem in mijn optiek; de plastrons zullen dan de steen niet raken maar als het ware boven de steen zweven. In dit geval moeten de dieren over een rand heen; als hun voorpoten over deze rand zijn, komt het plastron op de rand. Doordat de dieren doorlopen totdat de achterpoten bij de rand komen, schraapt het plastron over de stenen rand. Zie de eerste foto die ik eerder benoemde, daar is het goed op te zien. Dat is, zeker omdat de bak klein is en de dieren regelmatig deze 'hindernis' zullen nemen niet te vergelijken met een natuurlijke omgeving. Bedenk wat er gebeurt als je met een nagel van een vinger meerdere keren per dag langs een steen schuurt. Ik denk dat het er uiteindelijk uit gaat zien zoals de zijkanten van de carapaxen van de sulcata's van Blijdorp waar onlangs foto's van gepost werden...
«
Laatste verandering: 20 November 2010, 12:27:21 door Sulcatatata
»
NicWill
Algemene moderator
Belgium
«
Antwoord #3 Gepost op:
20 November 2010, 12:36:29 »
Citaat van: Sulcatatata op 20 November 2010, 12:17:21
Doordat er rdelijk veel in staat (is wél mooi/natuurgetrouw, daar wil ik niets aan af doen) kunnen de dieren weinig lopen en komen ze elkaar veel tegen.
Klopt beslist niet,hoe meer beplanting e.d. = hoe meer schuilgelegenheden . Verschillende soorten hebben ook verschillende "mobiliteit" . T.boettgeri vergelijjken met Pyxis heeft weinig zin want de laatsten zijn een stuk "rustiger" van aard . Veel schuilgelegenheid komt Pyxis beslist ten goede omdat ze zo minder storing ondervinden van wat buiten de bak gebeurd.
Theorie is mooi maar vaak gaat ervaring uit praktijk de àndere,en juistere kant op !
Wat het zogenaamde "stenenprobleem" betreft ...in hun oorspronkelijk biotoop liggen die ook en moeten ze wel's over zwaardere hindernissen ; gezonde schildpadden slepen beslist niet met hun buik over de grond...
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #4 Gepost op:
20 November 2010, 13:00:25 »
Citaat van: NicWill op 20 November 2010, 12:36:29
Klopt beslist niet,hoe meer beplanting e.d. = hoe meer schuilgelegenheden . Verschillende soorten hebben ook verschillende "mobiliteit" . T.boettgeri vergelijjken met Pyxis heeft weinig zin want de laatsten zijn een stuk "rustiger" van aard . Veel schuilgelegenheid komt Pyxis beslist ten goede omdat ze zo minder storing ondervinden van wat buiten de bak gebeurd.
Wat het zogenaamde "stenenprobleem" betreft ...in hun oorspronkelijk biotoop liggen die ook en moeten ze wel's over zwaardere hindernissen ; gezonde schildpadden slepen beslist niet met hun buik over de grond...
Is wel een leuke discussie.
Allereerst schrijf je niets over kleinmanni's, w.s. gaat de vergelijking volgens jou daar wel/beter op?
Natuurlijk zijn schuilmogelijkheden noodzakelijk, ik beweer niet dat dat niet zo zou zijn. Ik beweer wel dat de dieren meer bewegingsruimte nodig hebben, Pyxis of niet. Ik zie de dieren op de foto rondlopen, je ziet dat ze dan eigenlijk niet om elkaar heen kunnen... Ik heb helaas geen huisvestingsrichtlijn voor deze soort gevonden, maar als je de algemeen gehanteerde richtlijn gebruikt, is het oppervlakte wel degelijk te klein...
Vind jij deze oppervlaktes voor 2 respectivelijk 3 dieren wel ruim (genoeg) dan?
Ik denk dat je mijn stenenverhaal niet goed hebt begrepen/gelezen Nico; het gaat me niet om het nemen van hindernissen, maar over de soort hindernissen en hoe vaak ze die moeten nemen!
«
Laatste verandering: 20 November 2010, 13:14:32 door Sulcatatata
»
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
«
Antwoord #5 Gepost op:
20 November 2010, 13:34:59 »
De bak voor de drie Pyxis (enige volwassen dieren die je kan polsen aan de richtlijnen) voldoen in elk geval aan de door de dierentuinencommissie vastgelegde huisvestingsnormen voor
dierentuinen
:
http://www.afsca.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet/2003-04-07_DV_MB.pdf
Observatie is de beste leermeester !
www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #6 Gepost op:
20 November 2010, 14:41:33 »
Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn. Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
«
Antwoord #7 Gepost op:
20 November 2010, 14:47:42 »
Citaat van: ands op 20 November 2010, 14:41:33
Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn. Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Dit
bedoel je denk ik.
www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
«
Antwoord #8 Gepost op:
20 November 2010, 15:42:38 »
Weldegelijk is het zo dat gezonde landschildpadden niet slepen met buikschild over stenen, heel anders dan de waterschildpadden die wel slepen en waarbij je meer voor stenen en scherpte moet uitkijken,
Het hele verhaal van ruimte heb ik volste vertrouwen in Ands haar eigen ervaring en beoordelingsvermogen,
vergeet niet dat deze vrouw een pionier is op gebied van verzorging en kweek met de Pyxis en andere mooie soorten
dit hierdoor uitstekend zelf kan bepalen, en altijd heel zorgvuldig met haar dieren omgaat.
Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
ands
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #9 Gepost op:
20 November 2010, 17:36:47 »
Citaat van: kurtlippens op 20 November 2010, 14:47:42
Dit
bedoel je denk ik.
Dat was het maar dan in een pdf file.
ands
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #10 Gepost op:
20 November 2010, 17:40:31 »
Citaat van: Sulcatatata op 20 November 2010, 13:00:25
je ziet dat ze dan eigenlijk niet om elkaar heen kunnen...
Dieren zaten welgeteld twee minuten in hun nieuwe onderkomen, ware heel actief alles aan het inspecteren. Het enige moment dat ze anders hier samen actief zijn is wanneer het etenstijd is. Is ook een weinig actieve soort.
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
«
Antwoord #11 Gepost op:
20 November 2010, 17:47:40 »
Citaat van: ands op 20 November 2010, 17:36:47
Dit
bedoel je denk ik.
Er staat een link naar de pdf file
www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #12 Gepost op:
20 November 2010, 17:52:51 »
Citaat van: kurtlippens op 20 November 2010, 17:47:40
Citaat van: ands op 20 November 2010, 17:36:47
Dit
bedoel je denk ik.
Er staat een link naar de pdf file
Oeps te snel gelezen, mijn excuses. Maar is inderdaad daar op gebaseerd.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #13 Gepost op:
20 November 2010, 23:05:16 »
Allereerst wil ik vermelden dat ik An niet ken en aan de hand van foto's, posts etc. zeker niet aan haar kundigheid wil twijfelen,
. Ik wil haar niet 'afschieten' maar de discussie is wat mij betreft nog niet klaar, ik wil toch nog even terugkomen of het formatenverhaal...
Citaat van: kurtlippens op 20 November 2010, 13:34:59
De bak voor de drie Pyxis (enige volwassen dieren die je kan polsen aan de richtlijnen) voldoen in elk geval aan de door de dierentuinencommissie vastgelegde huisvestingsnormen voor
dierentuinen
:
http://www.afsca.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet/2003-04-07_DV_MB.pdf
Als je deze file goed leest, staat er dat het niet uitmaakt of het om volwassen of jonge/halfwas dieren gaat. Zodra de dieren zonder moeder kunnen moeten ze apart geteld worden. Er staat (citaat) 'jonge dieren bij het moederdier worden niet als afzonderlijke individuen geteld gedurende de periode dat de
jongen normaal bij de moeder blijven'. Schildpadden hebben na de eileg geen moeder nodig, het verhaal gaat dus ook voor de (halfwas) kleinmanni's op.
Voor de Pyxis-en is dit volgens het pdf-file net voldoende, maar dan hebben we het ook wel over
minimum
eisen voor dierentuinen...
Ik weet niet wat de plastronlengte is van jouw Pyxis-en, maar die mag volgens de andere genoemde berekening
van het grootste dier
niet groter zijn dan 9 cm, en dan nog heeft de Pyxisbak een minimummaat. Volgens de EFS-richtlijn (toch een richtlijn gevonden) is het wel degelijk een te kleine ruimte, hij zou 1-1.5 m2 moeten zijn;
http://www.studbooks.eu/houdbaarheid/Pyxis_arachnoides1.pdf
.
De kleinmanni's, waarvan niemand wat over de huisvestingsafmeting zegt, zouden volgens het pdf-file op 1 m2 (en niet op 0.5, 0.6 resp. 0.8 m2) gehouden moeten worden. Volgens de nbsv zouden twee dieren zelfs op 1.5 m2 gehouden moeten worden.
http://www.trionyx.be/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149
Volgens de genoemde pdf-files zijn de terraria minimaal/te klein, maar volgens de richtlijnen van de organisaties die wij als schildpaddenliefhebbers eigenlijk zouden moeten volgen, zijn ze sowieso te klein. En ik snap niet echt waarom dat er bij sommigen ingewreven wordt en nu niet...
Ik wil de dieren in ieder geval graag meer dan het minimale bieden, vandaar dat ik in eerste instantie een opmerking over het formaat plaatste...
Over dat stenenverhaal wil ik, ter verduidelijking, nogmaals een voorbeeld geven. Als je over een bruggetje loopt van 1,20 m hoog en 2 meter lang dan raakt je kruis het bruggetje niet. Als je over een dwarsliggende paal van 1.2 m hoog stapt wel. In beide gevallen heb je een hoogte van 1.20 m 'overwonnen'. Éénmaal per dag over een dwarsliggende paal stappen kan mijn kruis w.s. wel aan, maar bij 10 keer per dag gaat het pijn doen en gaan er dingen beschadigen. In dit geval stappen de schildpadden als het ware over een dwarsliggende paal. Plastischer en duidelijker kan ik het, naast dat wat ik eerder schreef, niet maken.
«
Laatste verandering: 20 November 2010, 23:35:20 door Sulcatatata
»
markooij
crewmember
«
Antwoord #14 Gepost op:
21 November 2010, 09:05:54 »
Alle huisvestings richtlijnen zijn voor dierentuinen en zijn adviezen aan de particulieren heb ik mij laten vertellen door iemand die mede verantwoordelijk is voor opstellen ervan.
Deze eisen zijn voor dierentuinen ruimer opgesteld dan de adviezen voor particulieren meer ter voorkoming van dieren houden in een plastic curverbakjes.
Citaat
Volgens de genoemde pdf-files zijn de terraria minimaal/te klein, maar volgens de richtlijnen van de organisaties die wij als schildpaddenliefhebbers eigenlijk zouden moeten volgen, zijn ze sowieso te klein. En ik snap niet echt waarom dat er bij sommigen ingewreven wordt en nu niet...
Wanneer wordt het erin gewreven ?
Als je kijkt naar de andere huisvestings richtlijnen van bijvoorbeeld Geochelone elegans, Indotestudo forsteni in vergelijking met richtlijnen van Testudo kleinmanni en Pyxis arachnoides valt mij gelijk iets op terwijl de laatste twee genoemde de helft kleiner zijn.
Goed of fout?
Citaat
Ik wil de dieren in ieder geval graag meer dan het minimale bieden, vandaar dat ik in eerste instantie een opmerking over het formaat plaatste...
Dat wil denk ik iedere fanatieke hobbiest maar de ene soort is de andere niet en is sterk afhankelijk van activiteit en grote van het dier en daarbij hun gedrag.
Allemaal goed de minimum eisen en snap heel goed nut ervan maar zolang de dieren niet tegen wanden aan lopen of tekenen van stress vertonen is het toch goed of ze net boven of onder de advies richtlijnen gehuisvest worden ?
Pagina's:
[
1
]
2
3
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
ALGEMEEN FORUM
=> LEES EERST DIT !
=> Voorstellen
===> Interviews
=> Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
=> Wil je gewoon iets kwijt
=> Meetings - bijeenkomsten
=> POLL
=> FOTO S PLAATSEN OP WWW.SCHILDPADDEN.NET?
===> VIDEOBEELDEN Schildpadden
=> Geschiedenis Schildpadden Algemeen
===> Tempels
=> Fossielen en botten Schildpadden
=> Land-waterschildpadden : artikels
===> Foto's Galapagos schildpadden
=====> Eilanden van het Galapagos archipel
===> Gopherus polyphemus
===> Glyptemys muhlenbergii
===> Clemmys guttata
===> IUCN REDLIST 1
===> IUCN REDLIST 2
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
=> FOTOLIJST LANDSCHILDPADDEN
=> Landschildpadden algemeen
=> Landschildpadden: voeding
=> Landschildpadden: winterslaap
=> Nakweek landschildpadden
=> Geslacht bepaling bij landschildpadden
=> Landschildpadden : ziekte en gezondheid
=> Huisvesting landschildpadden
===> Fototopic terrariums v landschildpadden
===> Fototopic buitenverblijven v landschildpadden
WATERSCHILDPADDEN
=> FOTOLIJSTEN WATERSCHILDPADDEN
===> Fotolijst softshell/flapshell/pignose schildpadden
===> Fotolijst Graptemys spp
===> Fotolijst Malaclemys terrapin
===> Pangshura
===> Pleurodira - Chelidae - Chelidinae
===> Podocnemis
=> Faq's Waterschildpadden
=> Waterschildpadden: voeding
=> Waterschildpadden: winterslaap
=> Waterschildpadden: geslacht
=> Waterschildpadden: nakweek
=> Waterschildpadden: ziekten
=> Waterschildpadden: algemeen
=> Waterschildpadden huisvesting
=> Waterschildpadden techniek
=> Soortgebonden subboarden waterschildpadden
===> Trachemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Graptemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Mauremys
===> Pseudemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Macrochelys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chelydra
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Ocadia sinensis
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chrysemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Emydura
=====> Fotos
KINOSTERNIDAE
=> Kinosternidae
===> Claudius
=====> Algemeen
=====> Claudius angustatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Ziekte en gezondheid
=====> Geslachtsbepaling
===> Kinosternon
=====> Algemeen
=====> Kinosternon acutum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon alamosae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon angustipons
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon arizonense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon baurii
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon chimalhuaca
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon creaseri
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon cruentatum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon dunni
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon durangoense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon flavescens
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon herrerai
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon hirtipes
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon integrum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon leucostomum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon oaxacae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon scorpoides
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon sonoriense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon subrubrum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
===> Staurotypus
=====> Algemeen
=====> Staurotypus salvinii
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Staurotypus triporcatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
===> Sternotherus
=====> Algemeen
=====> Sternotherus carinatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus depressus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus minor
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus odoratus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
TERRAPENE SPP
=> Terrapene spp
===> Voorwoord Terrapene spp. (stamboek)
===> Terrapene carolina carolina
=====> Natuurlijk habitat/leefgebied
=====> Algemeen
=====> Natuurlijk onderzoek
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina triunguis
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina bauri
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina major
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina mexicana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina yucatana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene nelsoni
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene coahuila
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata ornata
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata luteola
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Soortbepaling + foto
===> Gevonden fossielen Terrapene spp.
===> Opvang voor Terrapene spp.
===> Huisvesting voor Terrapene spp.
===> Stamboek Terrapene carolina bauri
===> Stamboek Terrapene coahuila
===> Informatie in de media Terrapene spp.
===> Ziekten Terrapene spp.
===> Natuurbescherming Terrapene spp.
===> Vertaling www.bauri.de Irmi Jasser-Hager
===> Wetgeving Terrapene spp.
===> Voeding Terrapene spp.
===> Winterslaap Terrapene spp.
===> Kweek Terrapene spp.
===> Stamboek mededeling algemeen
===> Studbook announcement general
===> Anuncios del libro de sementales general
===> Studbuch mitteilung allgemein
===> Terrapene algemeen close-up/micro foto's