Goede aanvulling Martijn...
Uiteraard behoeft het geen uitleg dat je moet voorkomen dat je het ontwormingsmiddel in de longen spuit.
Ik ging er vanuit dat de TS dit zelf wel snapte
.
Vandaar ook dat ik expliciet vermelde dat hij dit voorzichtig en met beleid in de slokdarm moest spuiten.. niet in de luchtwegen
.
De tip om het over het voer te doen is geen optie, de TS geeft letterlijk aan dat het diertje niet wil eten als de medicatie eraan is toegevoegd.
Heb het al op zijn eten gedaan maar denk maar niet dat ie gaat eten. Zelfs niet na 3 dagen geen eten gehad te hebben.
Indien hij er al 1 toediening op heeft zitten, verdiend het in mijn optiek niet de voorkeur om af te wachten tot het diertje dit weer eens zelfstandig op gaat nemen. Ontwormingsmedicatie is een kuur, die enkele opvolgende dagen moet worden gegeven.. Enkele dagen ertussen waarop het diertje de medicatie weigert toe te nemen zou een negatief effect op de werking kunnen hebben... Tenminste.. in mijn simpele beleving.
@ topicstarter:
Er staan op dit forum enkele goeie tips (incl foto's) hoe het makkelijkst te ontwormen.
Een veelgebruikte methode is het diertje voorzichtig maar resoluut en stevig net achter de kaakjes vast te pakken (ook hier; oefening baart kunst).
Vervolgens laat je het diertje (opnieuw.. met beleid) hangen aan jouw greep. Hierdoor ontspannen de kaakjes en kun je het spuitje makkelijk in het bekje krijgen.
Het is dus zaak om het spuitje tot in de slokdarm te krijgen, om terugspugen te voorkomen. Dit kan met het spuitje zelf, of op een manier die op dit forum ook beschreven is. Men neme een heel klein rubberen slangetje, dat net over de opening van de spuit heen kan. Ipv een naald heb je dan een relatief zacht, flexibele slangetje eraan.. Dit slangetje kun je dan ook tot in de slokdarm laten gaan en dan het spuitje leeg drukken.
Een knopsonde tot in de maag is ook mogelijk, maar niet aan te bevelen indien je hier geen ervaring mee hebt.