enelya
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 15 November 2010, 17:51:20 » |
hoi ik heb een aantal jaartjes geleeden 2 jonge doosschildpadjes gekocht zijn een mannetje en een vrouwtje, en heb ze in een bak van 120cm zitten maar ze beginnen nu behoorlijk groot te worden (vrouwtje 15cm mannetje 10cm en ze groeien hard door) en ik wil ze zo goed mogelijk huisvesten. hebben jullie mischien suggesties over hoe ik de bak het beste kan indelen en of de bak groot genoeg is voor 1 koppel. en mischien wat foto,s over hoe het er ongeveer uit zou mogen zien. heb ze nu in een waterdiepte van 25cm zitten met 20% landdeel 15% hellend land zodat ze er makkelijk op kunnen kruipen en dan ongeveer +/- 60% water.
[verwijderd door de beheerder]
|
|
« Laatste verandering: 15 November 2010, 18:01:36 door enelya »
|
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 15 November 2010, 18:31:49 » |
Alleen een zwevend eiland zou de dieren meer ruimte geven zodat ze er onder kunnen zwemmen, verder lijkt me je bak prima ingericht. Zijn het Cuora amboinensis ?, geef je ze weleens vastdagen of dagen waneer je alleen groen voert, Het houden van een koppel in 1 bak kan problemen geven waneer het mannetje het vrouwtje niet voldoende met rust laat, zelf zie ik geslachten liever apart gehuisvest, dat is voor de vrouwtjes wel zo prettig.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 15 November 2010, 18:41:18 » |
Hier vind je wat huisvestingsrichtlijnen : http://www.studbooks.eu/houdbaarheid/Cuora_amboinensis1.pdfW.b.t voeding zou ik onderstaande citaat volgen (vitaminen/calciumpreparaat gebruiken ipv kattenbrokken) : Kalkpreparaten, eierschalen, vitaminepreparaten. De bovengenoemde preparaten, m.u.v eierschalen, worden al naar gelang de dieren minder kattenbrokken krijgen meer toegevoegd.
Hebben de dieren een warmtespot of enkel TL verlichting ?
|
|
|
|
enelya
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 15 November 2010, 18:53:37 » |
ze hebben ongeveer 1 dag in de week dat ze niks krijgen verder voer ik kattenbrokken in verschillende soorten gemengd met garnaaltjes. buiten dat kweek ik zelf guppen die ze leven krijgen en krijgen ze fruit en groente ongeveer eens in de week. het drijvend landdeel ben ik van plan een te maken als ze nog groter worden. maar is de bak dan nogsteeds groot genoeg voor ze met een landdeel van 20% en water met 80% in een 120cm bak?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 15 November 2010, 19:11:05 » |
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 15 November 2010, 19:14:01 » |
2 x in de week kattebrok (liever 1x) lijkt mij genoeg, waneer ze zo hard groeien zeker ik zou wat meer groente fruit gaan geven en 2 vastdagen aanhouden. Garnaaltjes vers of gedroogd (gedroogd kun je weglaten zijn enkel huidjes wat je voert.) Zou toch ook slakken en regenwormen pissebedden (van gifvrij plek uit de tuin) gaan voeren die zijn erg gezond en veel beter dan kattebrok. Eventueel kun je Lundi proberen. Guppen is prima.
Je grote van je bak is niet overdreven groot ook niet echt klein, waarom kun je zelf niet bepalen of dit groot genoeg is ? Jij kent je dieren hoe ze zich gedragen of ze veel zwemmen of lopen of ze vechten enzv aan de hand daarvan kun je dat zelf bepalen lijkt mij. Ik zou er gewooin rekening mee houden dat je een x ze moet scheiden ivm vechten of overmatig paren en dat je nog zo'n bak nodig hebt.
En hoe zit het me je warmte spot ? hoe warm is je eiland onder de lamp.
|
|
|
|
enelya
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 15 November 2010, 19:55:58 » |
onder de lamp is het rond de 25 graden het water iets minder warm.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 15 November 2010, 20:16:35 » |
Dat is te koud dat moet zo 33 graden recht onder de lamp zijn op je eiland (goed opmeten met thermometer), je schildpadden zullen vast niet veel zonnen, verbeter dit zsm en je zult zien dat ze veel meer gaan zonnen omdat ze dat dan eindelijk kunnen.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 15 November 2010, 21:09:13 » |
Ik heb net je foto's gezien in voorsteltopic je Cuora amboinensis zien er ook heel mat uit van schild er zit helemaal geen natuurlijke glans over het schild dit is mogelijk ook veroorzaakt door het niet goed kunnen zonnen bij juiste temp.
|
|
|
|
enelya
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 15 November 2010, 22:14:10 » |
oke ik zal er een extra lamp bijzetten om het warmer te maken maar ze zonnen nu ongeveer 5 uur per dag best veel en ze slape ook erg veel op het land. de foto,s zijn iets ouder ik heb de schildpadden nu in een ander aquaium zitten. dat veel groter is.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 15 November 2010, 22:34:11 » |
Oke een hogere wattage van je lamp kan ook mischien vindt je dat makkelijker.
|
|
|
|
enelya
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 15 November 2010, 22:40:08 » |
oh ja dat kan ook als ik die kan vinden hier in de buurt
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 16 November 2010, 11:49:43 » |
Je kunt gewoon een lichtpeertje nemen hoor, niks speciaals aan een warmtelamp, bv 40 of 60 watt afhankelijk van je meet resultaat met thermometer. een UV lamp erbij plaatsen kan nutig zijn als je daarvoor kiest, maar met juiste dieet en toevoegingen niet noodzakelijk.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 16 November 2010, 12:20:57 » |
Op de landdag werd een voordracht gehouden over nut van UV licht. De resultaten waren aanzienlijk beter bij dieren met UV licht als bij dieren zonder. Activiteit eetlust werden er door gestimuleerd. Het is misschien geen pre inderdaad om te verschaffen als juiste dieet en toevoegingen worden gegeven maar voegt wel toe.
|
|
« Laatste verandering: 16 November 2010, 12:26:11 door markooij »
|
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 16 November 2010, 12:56:11 » |
Nee bij dieren die zowel vlees als fruit/groen eten een volledig afgewisseld dieet met toevoegingen krijgen in goede verhoudingen is UV licht niet nodig of voegt dit wat toe. Dit is maar kleine groep schildpadden waaronder Terrapene en Cuora waarvan laaste het topic.
|
|
|
|
|