Een meer ervaren lid kwam met een interessantere theorie m.b.t. het ontwaken na aantreffen van urine.
Door het urineren (daarbij de blaas gezien als vochtreservoir tijdens periodes als een winterslaap) verliest het dier vocht, waarbij de concentratie afvalstoffen in de blaas hoger wordt. Er komt geen vocht bij, want het dier drinkt niet.
Hierdoor kan het dier zichzelf vergiftigen. Zijn er hier mensen die ooit van deze theorie hebben gehoord? Ik vind het op zich best logisch klinken en ben het op de Nederlandstalige fora nog niet tegengekomen.
Ik denk niet dat dit klopt. Nieren maken urine, de blaas is het reservoir voor deze urine. Als de blaas geleegd wordt, veliest het dier niet alleen vloeistof maar ook de afvalstoffen. Er ontstaat een probleem als de blaas niet tijdig geleegd kan worden door bijvoorbeeld blaasgruis wat de 'uitgang' blokkeert; dan raakt de blaas overvol en kan volgens mij bloedvergiftiging optreden.
Ik kan me eerder voorstellen dat urineren voor problemen zorgt áls er tijdens de winterslaap vocht uit de blaas onttrokken wordt om de vochthuishouding in het lichaam op peil te houden. Als het dier geurineerd heeft, is dat vocht (met afvalstoffen) weg. Dan kan er uitdroging plaatsvinden. Onttrekken van vocht uit de blaas zorgt voor toename van afvalstoffen in de blaas. Je kan het min of meer vergelijken met je eigen urine; op een warme dag of na flink sporten is die ook geconcentreerder dan na flink wat bier drinken... Maar dit zorgt volgens mij niet 1-2-3 voor een probleem tijdens de winterslaap.
Afvalsstoffen die uiteindelijk als rest produkt voorkomen van filteren van het bloed door de nieren kunnen niet terug geresorbeerd worden vanuit de blaas.
Vocht misschien wel wat er in de blaas zit en zorgt voor hogere concentratie afvalsstoffen in de blaas welke blaasgruis/stenen kunnen worden.
In dat geval kan de nier de afvalstoffen niet meer kwijt samen met het vocht waardoor er een hydronefrose ontstaat (verzopen nier) en belemmerd de functie van de nier.
Vergiftiging van dier door afvalsstoffen is aan andere oorzaken te wijten.
Metabolisme is traag in winterslaap maar is er wel dus op zich logisch dat dier urineerd om de afvalsstoffen kwijt te raken.
Geloof niet dat als je gezond dier op goede manier in goed substraat in winterslaap laat gaan de dieren uit de winterslaap komen met een vergiftiging door uitdroging.
Komt een eerder geposte reactie naar voren van de 90-97% LV van lucht in overwinterings substraat weer naar voren dat dier daarvan zijn vocht onttrekt tijdens de winterslaap via de ademhaling.