Ik las zojuist een heel interessante post op een Brits schildpaddenforum.
Een Deens forumlid schreef daar het volgende m.b.t. zijn constateringen tijdens het 1e weegmoment van zijn Grieken (bij ingang 2e week winterslaap):
Hi. This is the beginning of my boys' second week of hibernation, so had them out to check them and weigh them. Temps in their fridge stayed between 4 and 6 C.
One gained 4g and the other 9g!
Now the 9g gainer had dug in deep in the mulch, so I think most of that 'weight gain' was mulch stuck to him.
The other however had stayed on the surface and was clean. I have read in other places that hibernating torts may absorb moisture from damp substrate and that can account for gains during hibernation, but it's kind of interesting to observe it happening for real.
Het interessante is natuurlijk het feit dat hij "gelezen" had dat schildpadden in winterslaap vocht schijnen te kunnen absorberen vanuit het omliggende vochtige substraat.
Dit zou sowieso de periodieke gewichtstoename (in tegenstelling tot de te verwachten afname) van mijn eigen dieren verklaren.
Ook sluit dit gegeven aan bij de wetenschap dat (onder andere)
Centrochelys sulcata in staat is met de cloaca vocht op te kunnen nemen.
Helaas kan ik deze constateringen niet staven met wetenschappelijk onderbouwde documentatie. Mocht iemand hier wel iets van/over weten; dan ben ik bijzonder geïnteresseerd.