SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Als sulcata's groter worden...  (gelezen 22511 keer)
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #15 Gepost op: 28 Oktober 2010, 19:54:42 »

Erg leuk om te lezen en grappig geilistreerd. Maar die badjes zou ik echt mee stoppen. Dat levert echt super veel stress op voor de dieren en vergroot alleen het risico maar op fla en wormen. Zet gewoon een deftige waterschaal bij je dieren. Als ze een badje willen pakken zullen ze dat zelf wel doen.

Badjes zijn enkel maar goed als een dier niet meer wil eten ofzo om de darmflora weer op gang te krijgen of een heerlijk warm badje bij een verkoudheid. Om de neus te lossen. Maar zolang ze goed eten en actief zijn doet een badje geven meer schade dan goed.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #16 Gepost op: 29 Oktober 2010, 00:35:22 »

Dank voor alle reacties!!!  glimlach


en dat van het onkruid plukken,  hahaha. ik woon in het dicht bevolkte randstad waar onkruid eigenlijk ver te zoeken is...
en als ik ga: vragen mensen altijd of ik iets kwijt ben, of: zoek je iets?
Ik krijg altijd de standaardvraag; "Heb je konijnen?".

Door bos lopen capuchon op met me hond en aan de brandnetels trekken  bulderlach
Mijn handen zijn, zonder gein, inmiddels resistent voor brandnetel; ik pluk ze tegenwoordig zonder problemen met mijn blote handen. Erg handig...  bulderlach

Ik vind Raisa de mooiste van de twee..... fluiten
die meest bleke is mooi!
Ik vind Raisa ook erg mooi; ze is heel mooi caramelkleurig.

Dat levert echt super veel stress op voor de dieren en vergroot alleen het risico maar op fla en wormen. Zet gewoon een deftige waterschaal bij je dieren. Als ze een badje willen pakken zullen ze dat zelf wel doen.
Sulcata's zijn m.i. niet echt stressgevoelig. Daarbij heb ik het idee dat de dieren het wel prettig vinden om in bad te gaan. Zoals ik schreef, is een waterschaal waarin deze sulcata's een bad kunnen nemen wel wat lastig te vinden; dan kom je met deze grootte al snel op een bad uit. Kurt; hoe doe jij dat eigenlijk met jouw sulcata's?
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #17 Gepost op: 29 Oktober 2010, 01:27:18 »

Even, mede n.a.v. een PM  knipoog , wat meer info!

Donny heb ik in augustus 2007 als Dolly (nk 2004) met een plastron van 20 cm gekocht in Helmond (Nl). De eigenaresse was gescheiden en verkocht ook 3 grote (1.2) sulcata's. 'Dolly' had ze een jaar eerder met de grote mannelijke sulcata (wildvang) bij een dierenspeciaalzaak in Oirschot gekocht.
Donny heeft na een 'rustig' eerste jaar een enorme groeispurt gehad; begin december 2008 woog hij bij een plastronlengte van 24.1 cm 3900 gram, half april 2009 woog hij 6100 gram. In maart 2010 woog hij 8500 gram. Nu, ruim 1/2 jaar later weeg hij dus ongeveer 10 kg. Donny groeit niet heel snel maar wel mooi glad op...
Ik twijfelde vorig jaar al of 'Dolly' niet 'Donny' was omdat het plastron wat hol leek te worden. Dit jaar werd duidelijk dat 'Dolly' Donny is. Hij ging hoog op zijn voorpoten staan en er ontvouwde zich een gigantisch  geschrokken geval (kwam in vol ornaat bijna halverwege zijn plastron) met een bloemvormige knop aan het uiteinde, ik kan 't niet anders omschrijven. Donny ging heen en weer wiegen, loosde wat, trok het gevaarte naar binnen en ging moe maar voldaan liggen zonnen...  onder indruk Dit onderwerp sluit wel goed aan bij de titel van dit topic trouwens...  cool
Donny heeft tot nu toe nog geen interesse op seksueel gebied in Raisa getoond.
Hieronder een foto waarop, als je goed kijkt, de penis te zien is...


In april 2009 kreeg ik een tip van iemand van de NBSV dat er bij Terraplus (Leeuwarden) 3 sulcata's (één grote en twee kleinere dieren) zaten. De dieren zouden daar al een tijd in een te klein terrarium zitten. Ik heb per email contact gelegd met de eigenaar die aangaf dat de dieren allemaal bij hem vandaan kwamen en teruggebracht waren. De grootste, Raisa (nk 2001), heette Racer en was zelfs al meerdere malen teruggebracht. De eigenaar had wat moeite om afstand van Raisa (vond mijn vriendin een leukere naam dan Racer) te doen omdat zij mascotte van de zaak was en vaak los liep. Ik moest de andere dieren (nk 2006, toen 2200 en 2800 gram) eveneens overnemen; alles of niets... Omdat de andere dieren beduidend kleiner waren, ik niet 4 sulcata's wilde en die dieren behoorlijk wat bultgroei hadden, besloot ik een goed ander thuis voor ze te zoeken; dat is gelukt! Raisa woog in juni 2009 11 1/2 kg, in maart 2010 13 kg en nu dus ongeveer 15 kg. Raisa heeft, dat is op de foto's niet echt te zien, wat last gehad van bultgroei in de eerste jaren van haar leven, nu groeit ze niet al te snel en redelijk glad op.

Nakweek van Donny en Raisa zou ik erg leuk vinden, maar als er eieren gelegd worden wil ze zeker niet allemaal uit laten komen...
« Laatste verandering: 29 Oktober 2010, 01:43:50 door Sulcatatata » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 30 Oktober 2010, 12:05:26 »

Erg leuk om te lezen en grappig geilistreerd. Maar die badjes zou ik echt mee stoppen. Dat levert echt super veel stress op voor de dieren en vergroot alleen het risico maar op fla en wormen. Zet gewoon een deftige waterschaal bij je dieren. Als ze een badje willen pakken zullen ze dat zelf wel doen.

Badjes zijn enkel maar goed als een dier niet meer wil eten ofzo om de darmflora weer op gang te krijgen of een heerlijk warm badje bij een verkoudheid. Om de neus te lossen. Maar zolang ze goed eten en actief zijn doet een badje geven meer schade dan goed.
Een bad af en toe is wel zinvol bij Centrochelys sulcata  door hun manier van vochtopname alleen al (al zeker voor hatchling).
Dit gaat bij deze dieren makkelijkst als ze in een poeltje kunnen gaan liggen (graven ze in de vrije natuur vaak zelf uit tot ze op water botsen) , hier gaan ze vervolgens inliggen en zuigen water op via de neus. Vaak duidelijk merkbaar tijdens het baden. Ook door spiersamentrekkingen rond de cloaca word vocht opgenomen, vaak gebeurd het zelfs uitsluitend op deze manier in de vrije natuur, diverse keren werden sulcata's waargenomen met hun "achterste" in een zelfgegraven kuil (die volgelopen is met water) liggende.
Heropname van parasieten die ongetwijfeld plaatsvind tijdens het baden kan je enigzins nuanceren, de dieren nemen immers hun eigen mest (vooral als die nog een grote hoeveelheid ruwe vezel bevat) terug op. Via die weg vind dus ook heropname plaats.
Hier graaf ik een stuk folie in tijdens voor en najaar (buiten), daar gaan de dieren een paar keer in liggen.
Gezien ze tot 15% van hun lichaamsgewicht aan vocht kunnen opnemen volstaat enkele keren per jaar wel.
Laten baden is wel degelijk zinvol, vooral omdat veel dieren weigeren tot vochtopname in een lage waterschaal.
Dit kan leiden tot nier en blaasstenen waar sommige dieren aan overlijden, om die reden word ook wekelijks wat komkommer verstrekt aan de volwassen dieren waar ze het vocht van opslaan.
Ik denk dat de parasietendruk in een permanente waterschaal veel groter is gezien het klimaat die in de kamer heerst een perfecte voedingsbodem is voor flagellaten en andere parasieten die buiten het lichaam kunnen overleven.
Ook tijdens het maken van proefkuilen en na het afleggen moeten de dieren altijd kunnen baden omdat ze tijdens die periode veel vocht lozen.
« Laatste verandering: 30 Oktober 2010, 12:19:49 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #19 Gepost op: 30 Oktober 2010, 22:05:48 »

...zuigen water op via de neus. ...
Laten baden is wel degelijk zinvol, vooral omdat veel dieren weigeren tot vochtopname in een lage waterschaal.
Mijn sulcata's drinken 's zomers wel water uit een waterschaal. Op onderstaande foto (van augustus 2009) is, naast het feit dat Raisa wat bulgroei had, te zien dat water via de neus opgenomen wordt.

Deze zomer dronk ze uit dezelfde schaal. Je kon het waterpeil zien dalen. Nadat ze meer dan een volle schaal had leeggedronken stopte ze. Ik schat dat ze toen bijna 2 liter water op had...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Oktober 2010, 22:33:23 »

Hier wilen drie van de vijf volwassen dieren wel uit een schaal drinken, de andere twee zag ik het echter nooit doen, hieronder het vrouwtje die reeds een tiental jaar in mijn bezit is.
Individuele verschillen dus, de ervaring leert me dit ook bij de hatchling. Blijft baden bij deze te lang uit, dan treedt bij sommige dieren dehydratatie op .
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #21 Gepost op: 27 Maart 2011, 20:26:52 »

Je sulcata's zijn vast al goed gegroeid denk ik, misschien wil je eens een update plaatsen?  knipoog
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #22 Gepost op: 27 Maart 2011, 22:43:09 »

Je sulcata's zijn vast al goed gegroeid denk ik, misschien wil je eens een update plaatsen?  knipoog
Als ze groter zijn, groeien ze in een paar maanden tijd niet spectaculair. Zeker in de wintermaanden niet is mijn ervaring. Misschien dat ik van de zomer een update post...  knipoog
Gelogd
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #23 Gepost op: 28 Januari 2013, 17:11:50 »

Je sulcata's zijn vast al goed gegroeid denk ik, misschien wil je eens een update plaatsen?  knipoog
Als ze groter zijn, groeien ze in een paar maanden tijd niet spectaculair. Zeker in de wintermaanden niet is mijn ervaring. Misschien dat ik van de zomer een update post...  knipoog

In bijna 2 jaar tijd zullen ze vast al iets groter zijn, deze zomer dan maar eens een update?  Brede lach knipoog
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #24 Gepost op: 28 Januari 2013, 21:34:20 »

Dat is inderdaad alweer even geleden...  verlegen

Alhoewel ze goed eet, is Raisa (in tegenstelling tot Donny) niet heel veel gegroeid. Ze heeft in haar leven wat meer meegemaakt, is vorig jaar behoorlijk ziek geweest en we zijn in juni vorig jaar verhuisd, dat zal allemaal meespelen vermoed ik. Beide dieren wegen nu 16-17 kg. Dat is een schatting, ik heb ze al lang niet meer gewogen.

Goed, de foto's. De meeste foto's zijn bijna 1/2 jaar oud...

Raisa;





Donny in de sneeuw een week geleden, hij was zelf naar buiten gelopen;


Bovenaanzicht, Raisa links en Donny rechts;


De twee jongere die ik afgelopen zomer heb overgenomen hebben geen mooi schild; ze zaten op een zolder in een binnenterrarium zonder uv-licht en kregen iedere dag een zakje gesneden supermarktgroente;


Binnenverblijf;



Met vrije uitloop, via een sluis, naar;


Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #25 Gepost op: 28 Januari 2013, 23:22:39 »

Mooie dieren, ik zie enkel geen legplaats (tenminste als je een vrouwtje hebt.)

Gaan ze vaak in de winter naar buiten, en hoe lang ongv?
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #26 Gepost op: 29 Januari 2013, 07:33:00 »

Mooie dieren!
Hun binnenverblijf is allesinds groot genoeg, maar waarom heb je gekozen om deels geen bodembedekking te gebruiken? Om hygiënischer te werken?
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #27 Gepost op: 29 Januari 2013, 11:05:52 »

Waua wat een mooie dieren  cool zeg
Ik wil ze ook  Geschokt
Alleen laat de vrouw dat niet toe dus moet ik het doen met mijn Griekje  lachen
Mogen ze wel met deze temp na buiten?
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Littlekisses
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 18



« Antwoord #28 Gepost op: 29 Januari 2013, 13:44:42 »

zo jammer dat ik de vroegere foto's niet kan zien was erg nieuwschierig maar deze zijn ook gewldig super om te zien , en ja had op engels forum ook al gelezen dat een sulcata naar buiten liep in de sneeuw..  je zou toch denken dat ze dat wel uit hun hoofd zouden laten  knipoog brr koud
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #29 Gepost op: 30 Januari 2013, 00:29:53 »

Mooie dieren, ik zie enkel geen legplaats (tenminste als je een vrouwtje hebt.)

Gaan ze vaak in de winter naar buiten, en hoe lang ongv?
Het vrouwtje legt nog niet. De legplaats is wel deels voorbereid; op de eerste foto van het binnenverblijf zie je rechtsonder dat een deel van de trap dichtgemaakt is. Naast de trap is een muur, haaks daarop ook. De enige kant die open is, is makkelijk dicht te maken. Dan heb ik een bak van ongeveer 80x80x60 die ik vol kan storten met aarde. Ik moet dan alleen een weg omhoog naar die bak maken...

Ik heb de sluis niet vaak open in deze koude periode, dus ze zijn niet vaak buiten. Als de sluis open is en de dieren naar buiten willen, laat ik ze. Ik ga er vanuit dat ze zelf wel 'weten' wat ze doen. Donny heeft in de kou het hele verblijf doorgewandeld, spoorzoeken was niet moeilijk in de verse sneeuw.  Brede lach  De dieren zijn trouwens sowieso veel vaker buiten te vinden dan ik gedacht had. Kou, regen en wind weerhoudt ze niet om even een ommetje te maken. Aanrader dus om een vrije uitloop naar buiten te maken voor mensen die sulcata's, maar ook diverse andere schildpaddensoorten, houden in een ruimte die aan de tuin grenst.  

Hun binnenverblijf is allesinds groot genoeg, maar waarom heb je gekozen om deels geen bodembedekking te gebruiken? Om hygiënischer te werken?
Om een aantal redenen; uit hygienisch oogpunt, omdat ik wil dat de dieren 's nachts op de plek waar de bodembedekking ligt gaan slapen (dan liggen ze 's ochtends meteen onder/in de buurt van de warmte/uv-lampen en hoef ik 's avonds niet te slalommen als ik de ruimte schoon moet maken etc.), omdat ik niet wil dat de bodembedekking door de rest van de garage en het huis heengelopen wordt en omdat de geleider van de schuifpui niet steeds vol met bodembedekking moet komen te zitten. Dit werkt perfect zo; de dieren maken overdag gebruik van het hele verblijf, het grootste deel is makkelijk met een bezem schoon te maken, de strook met bodembedekking is makkelijk schoon te maken en er komt weinig bodembedekking in het voer. Alhoewel dat laatste voor Donny geen steekhoudend argument is; die neemt regelmatig een hap van de vlasvezel...


Ik wil ze ook  Geschokt
Alleen laat de vrouw dat niet toe dus moet ik het doen met mijn Griekje  lachen
Zo ben ik ook begonnen, dus er is nog hoop... knipoog Alhoewel ik de vrouw die ik destijds had eerst heb ingeruild heb voor een veeeeeeeeel betere...  love bulderlach
Dark, ligt nu 2 1/2 maand in de koelkast, loopt hier ook rond. Hier een foto van de 'stamvader';
« Laatste verandering: 30 Januari 2013, 00:37:11 door Sulcatatata » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 April 2024, 14:37:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 536
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 548
Totaal: 548
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 26 queries.