fred gaal
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 28 Oktober 2010, 19:44:46 » |
Heb het luchtrooster 2/3 ongeveer afgeplakt, maar blijft lastig om de luchtvochtigheid op peil te houden. blijft overdag constant rond de 60% hangen. 's Nachts stijgtie wel naar 80-85%. Daarbij komt dat mn terrarium nu heel erg beslaat, neem het dagelijks af met een doekje maar zou mooier zijn alstie gewoon onbeslagen was Hoeveel lampen heb je branden?
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 28 Oktober 2010, 19:51:37 » |
1 lamp van 50 watt.. en daarnaast nog een uv tl maar die zal niet bijdragen aan de lv
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 28 Oktober 2010, 20:32:17 » |
Ik denk dat je de beslagen ramen moet accepteren. Zelf til ik niet zo zwaar aan een LV van 60% overdag zolang ze een verstopplaats hebben met een hoge LV.
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 28 Oktober 2010, 22:37:09 » |
oke, zit niks anders op dan... Hoe kan ik garanderen dat de schuilplaats luchtvochtig blijft? mag de bodembedekking daar goed vochtig zijn of is er dan kans op schildrot.. hij slaapt er namelijk de hele nacht in, overdag ligt hij onder de plantjes te chillen
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Oktober 2010, 13:20:56 » |
oke, zit niks anders op dan... Hoe kan ik garanderen dat de schuilplaats luchtvochtig blijft? mag de bodembedekking daar goed vochtig zijn of is er dan kans op schildrot.. hij slaapt er namelijk de hele nacht in, overdag ligt hij onder de plantjes te chillen Mag rustig een vochtige bodem zijn, daar zorgen ze zelf ook wel voor. Als ze maar een droge plak hebben, bv. een tegel onder de spot.
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 30 Oktober 2010, 15:27:34 » |
Top, bedankt!! handige tips allemaal, maakt het allemaal ff wat relaxter voor hertog jan
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 1 December 2010, 22:27:57 » |
Sinds vorige week zit mn schildpadje heel veel met zn ogen dicht. Soms gaan ze even open maar dan zijn ze wel redelijk vochtig. Hij loopt ook regelmatig met zn ogen dicht door het terrarium heen te struinen. Is dit gezond of moet ik hier actie op ondernemen?
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 2 December 2010, 10:15:54 » |
Zou dat niet te lang aankijken maar mee naar een dierenarts gaan die verstand heeft van reptielen !
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 2 December 2010, 16:38:21 » |
Kan goed zijn dat je het te droog houdt, probeer het eens met om de dag een lauw bad van meer dan 30 minuten, hier gebeurd het een enkele keer en verdwijnt na een periode van regel matig baden. Als het stopt met eten direct naar een kundige dierenarts.
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 3 December 2010, 11:56:11 » |
ok ga ik dat eens proberen, gewoon in een bad stoppen zodat zijn pootjes onderwater staan of mag het wel wat dieper zijn??
Verder eet hij wel gewoon prima dus dat is mooi.
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 3 December 2010, 13:30:47 » |
Zolang het de kop maar makkelijk boven water kan houden.
|
|
|
|
pvanduijn
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 6 December 2010, 20:39:50 » |
na de eerste keer heeft het gelijk al geholpen, heeft nu veel vaker zijn oogjes open. Vanmiddag nogmaals in een badje gedaan, was een beetje zielig want hij probeerde er telkens uit te klimmen maar dat lukte niet. Toen hij er eindelijk uit mocht ging hij "boos" in zijn slaaphoekje zitten waar hij 10 min later weer uit kwam komt het hele gedoe met de droge ogen omdat het terrarium te droog is?? sproei elke dag, overdag is de lv 60% en snachts 85% zoals eerder vermeld in dit topic.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 6 December 2010, 20:46:19 » |
Heb je misschien een foto van de oogjes waar het om gaat? Krijgt het dier vitamines? Welke TL buis heb je in gebruik en hoe hangt deze en hoe hoog ?
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 6 December 2010, 21:18:05 » |
Volgens mij ligt het eerder aan een gebrek aan hydratatie, door ze in een bad te zetten nemen ze beter vocht op, doe je dit niet dan lijkt het erop dat de ogen wat droger zijn. Dit is niks ongewoons en gaat over als ze groter worden. Dus gewoon 2x per week een lauw badje, als je merkt dat het beter wordt is 1x voldoende.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 6 December 2010, 21:26:36 » |
Volgens mij ligt het eerder aan een gebrek aan hydratatie, door ze in een bad te zetten nemen ze beter vocht op, doe je dit niet dan lijkt het erop dat de ogen wat droger zijn. Dit is niks ongewoons en gaat over als ze groter worden. Dus gewoon 2x per week een lauw badje, als je merkt dat het beter wordt is 1x voldoende.
Je weet nooit vandaar de vraag Zou erg mooi zijn als probleem hydratie is dit is volgens mij makkelijk op te lossen.
|
|
|
|
|