Heb na het lezen van alle info een voorkeur voor de Testudo hermanni hermanni of de Testudo horsfieldii , al hebben deze toch ook al snel heel wat ruimte nodig. Deze soorten blijven in ieder geval wel lekker klein en hebben een vrij droog terrarium nodig en zijn beiden voor het grootste gedeelte herbivoor.
Daarnaast is er voldoende nakweek van te vinden.
Ze voldoen beiden aan mijn eisen , alleen zal ik dan wel moeten gaan uitbreiden na een tijdje
Welke soort zou nu het beste bij me passen of weet iemand anders nog een betere soort voor me?
Als je met name een diertje koopt voor je zoontje zou ik voor Testudo hermanni gaan.
Het blijft een feit dat schildpadden liefst niet aangeraakt willen worden.
Interactie met deze soort is erg leuk en vrij hoog.
Worden uiteindelijk behoorlijk "tam" maar moet voor bestwil en gezondheid van dier bij uit de hand voeren blijven.
Hier wilde mijn Testudo's er ook wel voor gaan staan met de nek uitgestoken en kop omhoog om onder hun keel "geaaid" te worden.
Deze dieren zijn wel volwassen en kleintjes hebben dit nooit gedaan.
Opgepakt om te aaien/knuffel of iets dergelijks doe je jezelf alleen plezier mee maar dier zeker niet.
Enige "nadeel" van deze soort is dat ze een winterslaap nodig hebben voor een gezonder leven van het dier.
Wat betekend een ruime tijd van het jaar(enkele maanden) geen schildpad om te zien.
Andere soorten die in deze formaat bakken gehouden worden met de wensen die je hebt (welke beter zijn om wat aan te passen) zijn er niet mijn inziens.
Meeste lol valt te beleven aan deze soort met de nodige aandachtspunten qua hanteren.
Vermoed dat als je goed wil doen aan de verzorging van een schildpad je zoontje de eerste jaren er zeer weinig aan zal vinden als ik jouw wensen lees.