SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Beginnen met wat?  (gelezen 17681 keer)
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Gepost op: 20 Oktober 2010, 20:14:28 »

Ik houd zelf al jarenlang halsbandleguanen, maar ga binnenkort beginnen met de bouw van een terrariumkast zodat ik kan uitbreiden met mijn hobby.
In die terra-kast komen nu 4 terra's van 125x45x45 boven elkaar.
In één van die terra's zou ik een schildpad willen houden, omdat dit dier zeer hoog op het verlanglijstje van mijn zoontje staat. Hij ,maar ook ik, vindt ze helemaal te gek om te zien.
Zo'n traag dier dat zich toch al zoveel jaren handhaaft op deze wereldbol verdient alle respect.

Ik heb al veel boeken en het internet doorgelezen ,maar er zijn zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
En op veel plekken staat er toch nogal wat tegenstrijdige (waarschijnlijke veroudere) informatie over bepaalde soorten.
Om er nu voor te zorgen dat ik geen foute beslissing maak en daarvan dus een schildpad de dupe van gaat worden, zou ik graag van de echte kenners en ervaren hobbykwekers het volgende willen weten.

Ik ga mijn terra inrichten met een warmtespot, uva+uvblamp, turf/zandbodembedekking en een ondiepe waterbak. Dus er zal een droge en vochtige hoek in het terrarium komen. Ook een hoek die middels een warmte-draad tussen 2 stenen ingelijmd s'nachts verwarmd kan worden
 
Maar welke soort komt hier voor het beste in aanmerking? Het is wel de bedoeling dat de schildpadden de meeste tijd in het terrarium zullen verblijven, maar eventueel ook de mogelijkheid kunnen krijgen zich buiten in het gras uit te leven als de buitentemnperatuur het toelaat. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een herbivoor of omnivore soort die maximaal 20/25 cm groot wordt.

Het is voor mij lastig een bepaalde soort uit te kiezen, omdat van de ene landschilppad er bij staat dat hij redelijk vochtig moet worden gehouden, de andere weer zeer droog. Sommige moerasschildpadden hebben veel water nodig om in te kunnen zwemmen, anderen hebben aan een ondiep peoltje weer genoeg.

Ik wil me alleen maar goed voor bereiden en als iemand van jullie me kan vertellen welke schildpaddensoort perfect bij mijn wensen en terr past, dan kan ik me op die soort foucussen en me dus beter voor bereiden.

Alvast bedankt
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #1 Gepost op: 20 Oktober 2010, 20:29:01 »

Misschien Carbonaria?
Doorlees anders eens het subforum voor deze soort misschien vindt je het wat.
Ik ben ook een beginner en zondag haal ik deze soort op.
Schildpaden traag? Ze kunnen snel zijn als ze eten zien. ( Heb dit persoonlijk al gezien Knipoog )
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 20 Oktober 2010, 20:42:27 »

Elongata zou ik zeker bekijken die past bij veel van je wensen.
Met behulp van de zoekfunctie op trefwoorden rechts bovenaan vindt je van deze soort veel goede info.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2010, 21:12:37 »

Welkom hier !
Leuke mooie dieren de Halsbandleguanen !
Kweek je ermee ?

Je huisvestings afmetingen wat je voor ogen hebt zijn de eerste paar jaren voldoende maar zal uiteindelijk te klein worden om meerendeel van de gangbare soorten in te houden.
Indien de mogelijkheid bestaat zou ik de optie open houden voor groter te kunnen huisvesten in de toekomst wat je uiteindelijk meer keuze overlaat qua soorten.
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2010, 21:16:37 »

Om verder tegaan op martijn. Dus 1 en vooral moet je de max grote van je terarium weten die je maar kan bouwen.

Daarna moet je weten of je liever een soort hebt die een vochtige omgeving vraagt of je eerder een woestijnachtige soort wil die meer een drooge omgeving vraagd.

Het 3e wat je moet weten is wil je een actieve schildpad die je veel ziet rond lopen. Of vind je het spannend om te zoeken van waar zit die nu weer omdat ze niet zo actief zijn.

Pas als we op die vragen een antwoord weten kunnen we een gepaste soort/ soorten voor je zoeken en dan is het aan u de keus wat jij daaruit het meeste aan spreekt
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 Oktober 2010, 02:26:23 »

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik zal hieronder op de vragen mijn antwoorden geven.

Ik wil een schildpaddensoort die het liefst zo klein mogelijk blijft en/of zeer langzaam groeit. Mogelijkheden tot een groter terrarium en/of buitenverblijf heb ik wel, maar zou dit het liefst zoveel mogelijk willen beperken.
Ik weet dat er soorten zijn die maar een 12 tot 15 cm groot worden, maar voldoen die dan wel aan mijn wensen? Moeten iig geen carnivoren zijn.

Aangezien ik met halsbandleguanen al redelijk ervaring heb (maar nooit mee gekweekt), zou mijn voorkeur uitgaan naar een relatief droog terrarium. Maar een ietwat vochtige terra is ook geen probleem, zolang ik met wat sproeien en een relatief kleine en ondiepe waterbak kan toekomen.

En tuurlijk zou het leuk zijn dat een schildpad lekker actief is, maar omdat ik hem toch zoveel mogelijk in het terrarium zou willen houden is een inactieve soort misschien beter? Of gaat de logische regel minder actief = minder ruimte nodig niet op bij schildpadden?
Wat wel leuk zou zijn is dat ze enigzins hanteerbaar en redelijk tam te maken zijn. Niet dat mijn zoontje hele dagen met hem door de kamer gaat lopen zeulen , maar hem af en toe toch eens kan beetpakken.

Hopelijk heb ik jullie hiermee weer wat bruikbare informatie gegeven en komt mijn ideale soort er uitgerold. En ik mag hopen dat deze soort dan ook goed te verkrijgen is en redelijk van prijs is.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #6 Gepost op: 21 Oktober 2010, 03:34:06 »

Met jouw wensen qua vochtigheid kom je snel uit bij landschildpadden.

Het formaat terrarium wat je voor ogen hebt is toch zelfs voor de kleinste soorten een minimum maat.
Veelal betekend wel kleine soort is gewild veelal zeldzaam en dus duur.
Kleinere soorten betekenen ook veelal schuwere dieren stress gevoeliger dan grote dieren (uitzonderingen daargelaten).
Sproeien zal seizoensgebonden moeten zijn en moet wel gebeuren schildpadden stellen hogere eisen aan luchtvochtigheid dan halsbandleguanen.
Als de bak die je voorsteld je maximum is hou je niet zo gek veel soorten over die comfortabel kunnen gehouden worden en betaalbaar zijn.
Wat je zou kunnen overwegen is een soort die voornamelijk buiten gehouden kan worden en waarbij jouw terrarium als overbrugging kan worden gebruikt voor de winterslaap. Betekend wel dat je dieren 4-5 maanden niet ziet als deze in winterslaap zijn plus bijkomende voorzorgs maatregelen en eventuele zorgen hieromtrend.

Niet actief is niet in de letterlijke zin.
Van niet actief of minder actief wordt gesproken als een soort bepaalde dagdelen actief is.
Tijdens deze actieve periode hebben ze wel de ruimte nodig.
Over grote deel van schildpadden welke van toepassimg kunnen zijn voor jouw als keuze hebben hun eind grote als je deze verantwoord en gezond laat groeien in ongeveer 7 jaar wel enigszins bereikt.
Mijn idee daarover is dat dat meer een kunst is dan gewoonte om te realiseren.
« Laatste verandering: 21 Oktober 2010, 04:52:14 door markooij » Gelogd
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #7 Gepost op: 21 Oktober 2010, 07:29:10 »

Zo traag vind ik ze niet hoor  pestkop
Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #8 Gepost op: 21 Oktober 2010, 07:37:00 »

In ieder geval heel veel respect dat je eerst rondluistert en dan pas een dier in huis haalt. Er zijn veel mensen die iets in huis halen omdat ze het mooi of schattig vinden en dan nog moeten gaan achterhalen hoe je het moet verzorgen, beseffen dat ze het niet kunnen verzorgen en dan het dier ofwel de foute verzorging geven ofwel gaat het dier het internet op.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 21 Oktober 2010, 09:07:20 »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar wil wèl even reageren op 1 zin uit je post:

Citaat
Niet dat mijn zoontje hele dagen met hem door de kamer gaat lopen zeulen , maar hem af en toe toch eens kan beetpakken
Zelfs af en toe eens beetpakken is iets dat je liever niet met deze dieren doet.
Zoals Markooij ook al aangaf: de kleinere soorten (waar jouw voorkeur in 1e instantie naar uitgaat) zijn wat stressgevoeliger dan het gros van de grotere populaire soorten.
Het hanteren van deze dieren moet je tot een absoluut minimum beperken (periodiek weegmomentje òf voor het toedienen van medicatie, nadat een dierenarts een gezondheids-issue heeft geconstateerd).

Realiseer je dat schildpadden uitsluitend kijkdieren zijn... Geen dieren die je (al is het af en toe) een beetpakt  knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 21 Oktober 2010, 14:23:50 »

Heb na het lezen van alle info een voorkeur voor de Testudo hermanni hermanni of de Testudo horsfieldii , al hebben deze toch ook al snel heel wat ruimte nodig. Deze soorten blijven in ieder geval wel lekker klein en hebben een vrij droog terrarium nodig en zijn beiden voor het grootste gedeelte herbivoor.
Daarnaast is er voldoende nakweek van te vinden.
Ze voldoen beiden aan mijn eisen , alleen zal ik dan wel moeten gaan uitbreiden na een tijdje

Of een Terrapene carolina of Terrapene ornata. Deze blijven nog kleiner en zouden dezelfde leefeisen hebben als de landschildpadden. Daarnaast zou een ondiepe ruime waterbak voldoende moeten zijn om hun omgeving vochtiger en aantrekkelijker voor hun te maken. Nadeel is dat ze redelijk schuw zijn en voornamelijk carnivoor zijn.

Kan iemand bevestigen dat deze schildpadden inderdaad geen diep watergedeelte nodig hebben?
En ook al weet ik dat schildpadden voornamelijk kijkdieren zijn, kan iemand me zeggen of deze terrapenen echt zo stressgevoelig zijn en niet handtam te maken zijn? Want een schildpad die je helemaal niet  kan of mag hanteren is ook niks voor mijn zoontje. Die wil toch af en toe dat schildpadje eens vasthouden ben ik bang.

Welke soort zou nu het beste bij me passen of weet iemand anders nog een betere soort voor me?
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 21 Oktober 2010, 14:35:46 »

Testudo is toch echt een soort die graag buiten wil en bovendien winterslaap nodig heeft, die zou je tekort doen door binnen te houden.

Terrapene is niet vergelijkbaar en hebben niet de zelfde leefeisen, sommige dieren gedragen zich tam andere de meeste niet die zijn schuw en waarderen oppakken zeker niet,
de meeste piesen gelijk over je heen als je ze oppakt dus dat zal je zoontje waarschijnlijk snel afleren groentjes lachen
nuja zoals je zelf aan geeft zijn schildpadden om te kijken en doe je ze geen plezier met oppakken/spelen dat is opzich toch geen probleem om je zoontje uitteleggen
mischien wil hij er geen meer als hij dat weet.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 22 Oktober 2010, 05:33:42 »

Citaat
Want een schildpad die je helemaal niet  kan of mag hanteren is ook niks voor mijn zoontje. Die wil toch af en toe dat schildpadje eens vasthouden ben ik bang.

In ben bang dat je dan toch voor een verkeerde diersoort aan het kijken bent.
Schildpadden dienen niet gehanteerd te worden, op de noodzakelijke momenten na.. en die beperk je liefst tot een minimum.
Het laten hanteren door een kind wil ik sowieso met klem afraden.
Het maakt niet uit hoe "verantwoordelijk" je denkt dat het kind is; als het dier een onverwachte beweging maakt, mogelijk bijt of de nageltjes eventjes wat diep in de huid van de verzorger drukt, dan kan die (in geval van een jong kind) de schildpad mogelijk laten vallen...
Je denkt misschien dat jouw zoontje de uitzondering is die de regel bevestigd en ècht, ècht heel voorzichtig zal doen... tot de 1e keer dat het mis gaat.

Sorry, maar jij zoekt bewust naar een dier dat af en toe eens vastgehouden en geknuffeld kan worden.. dan zit je hier ècht verkeerd  afvragend
Ik zou eens voorzichtig proberen je zoontje wat enthousiaster te maken voor een hamster / cavia... iets met een hoger aaibaarheidsgehalte.






PS: Ik moet nu meteen denken aan de uitspraak van Elke in een ander topic: "Aanschafprijzen schildpadden fors omhoog!!"  fluiten
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #13 Gepost op: 22 Oktober 2010, 09:24:27 »

Heb na het lezen van alle info een voorkeur voor de Testudo hermanni hermanni of de Testudo horsfieldii , al hebben deze toch ook al snel heel wat ruimte nodig. Deze soorten blijven in ieder geval wel lekker klein en hebben een vrij droog terrarium nodig en zijn beiden voor het grootste gedeelte herbivoor.
Daarnaast is er voldoende nakweek van te vinden.
Ze voldoen beiden aan mijn eisen , alleen zal ik dan wel moeten gaan uitbreiden na een tijdje

Welke soort zou nu het beste bij me passen of weet iemand anders nog een betere soort voor me?

Als je met name een diertje koopt voor je zoontje zou ik voor Testudo hermanni gaan.
Het blijft een feit dat schildpadden liefst niet aangeraakt willen worden.
Interactie met deze soort is erg leuk en vrij hoog.
Worden uiteindelijk behoorlijk "tam" maar moet voor bestwil en gezondheid van dier bij uit de hand voeren blijven.
Hier wilde mijn Testudo's er ook wel voor gaan staan met de nek uitgestoken en kop omhoog om onder hun keel "geaaid" te worden.
Deze dieren zijn wel volwassen en kleintjes hebben dit nooit gedaan.
Opgepakt om te aaien/knuffel of iets dergelijks doe je jezelf alleen plezier mee maar dier zeker niet.
Enige "nadeel" van deze soort is dat ze een winterslaap nodig hebben voor een gezonder leven van het dier.
Wat betekend een ruime tijd van het jaar(enkele maanden) geen schildpad om te zien.
Andere soorten die in deze formaat bakken gehouden worden met de wensen die je hebt (welke beter zijn om wat aan te passen) zijn er niet mijn inziens.
Meeste lol valt te beleven aan deze soort met de nodige aandachtspunten qua hanteren.
Vermoed dat als je goed wil doen aan de verzorging van een schildpad je zoontje de eerste jaren er zeer weinig aan zal vinden als ik jouw wensen lees.
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 Oktober 2010, 09:43:10 »

Kijk, mijn zoontje is niet zo knuffelaar. Dus echt het beestje oppakken zal hij niet zo snel doen, dat doet hij bij de halsbandleguanen ook al niet en die zijn gewoon handtam.
Het gaat mij meer over het feit dat ik een schildpad zoek die niet schuw is en zich laat zien en die hij vanuit zijn hand kan voeren en misschien eens over zijn schild zal aaien. Meer niet. Echt hanteren en oppakken zal er niet bij zijn, misschien is daar wat onduidelijkheid over ontstaan door mijn vorige reactie.
En daarnaast heeft hij al een cavia en zelfs daar knuffelt hij niet eens mee.

Een schildpad die je moet constant moet zoeken of zich ingraaft en/of verstopt als je de deurtjes open schuift, is natuurlijk niks voor een kind. Dus lijkt me die T.hermanni hermanni zoals jij die beschrijft wel een goede optie.
Denk met uit de hand voeren dat hij al blij genoeg is.
En een winterrust is geen probleem, mijn halsbandleguanen gaan ook elk jaar in winterrust.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 15:43:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 563
Totaal: 563
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 25 queries.