Herstel bespoedigen door temperatuur op te hogen... Hmmmm.
Zou dat in geval van schildrot een significant verschil maken??
In het geval van herstel van het schild misschien niet inderdaad.
Nu is de hoop of het bij schildrot is gebleven lokaal of onzichtbaar toch verder is geslopen in de vorm van infectie.
Begin van topic begreep ik eruit dat dier naar winterslaap toe ging. Verminderde activiteit. In een soort van doom scenario heb je nu geen duidelijke indicatie of er een eventuele infectie speelt of niet.
Kijk: In geval van een verkoudheid / longontsteking wil je het dier er z.s.m. weer bovenop hebben, om te zorgen dat het niet (nog verder) verzwakt.
Bij een forse wormbesmetting idem dito.
In beide gevallen knal je de temperatuur dus omhoog en moet het diertje er (relatief bekeken) binnen enkele dagen weer bovenop zijn.
Dan heb je het in het gunstigste geval over een zeer beginnende vorm van infectie uberhaupt.
Tussen verkoudheid en longonsteking zit jammer genoeg een heel groot verschil in overlevingskans.
Temperatuur omhoog knallen is misschien iets te overdreven verwoord. Dit kan ook averechts werken als dit te hoog wordt.
In geval van schildrot is het inderdaad zaak om het rottingsproces zo snel mogelijk de kop in te drukken.
De wond is inderdaad dicht.. er kan geen vuil meer bij. Nu zal er tijd nodig zijn om de kwetsuur volledig te laten herstellen.... Maar dat zal niet binnen enkele dagen / weken gebeurd zijn.
Wèl ga ik er vanuit dat herstel ook te maken heeft met de verstrekking van kwalitatief hoogwaardig voer (rijk aan vitamines / mineralen).. daar zullen de bouwstoffen inzitten, die benodigd zijn voor de aanmaak van nieuw weefsel. Doordat het dier nu tijdens die winterslaap niet eet, zal het herstel tijdens de winterslaap (gelijk aan de gebruikelijke "groei" van het dier) tijdelijk stil staan?
Tja.. doe je daar verstandig aan of niet?
Aan de ene kant heb ik er gevoel bij dat je een kwetsuur zo snel mogelijk hersteld ziet...
Aan de andere kant denk ik niet dat een tijdelijk stagnering in groei (en daarmee herstel van het schild) "schadelijk" is.
Daarbij ga ik er vanuit dat het dier (buiten de cosmetische kwetsuur) verder niet verzwakt is..
Alles valt of staat of het aangetaste gebied lokaal is gebleven of dat het is gaan verspreiden (hopelijk niet natuurlijk).
Het discussiepunt is niet zozeer het herstel van het schild(ook heel belangrijk natuurlijk) maar eerder het uitsluiten van een verdere infectie of een sluimerende infectie welke beidden niet snel gezien wordt als dier in winterslaap is.
In hoeverre het schadelijk kan zijn voor dier als schild niet heelt of even stopt met helen of gestagneerd wordt is afhankelijk van mate van schade en wat er blootgelegd wordt aan weefsel wat vatbaarder is voor eventuele infectie.
Aanvulling daarop: Als Marcel (en/of de DA) in eerste instantie had geconstateerd dat het dier (te) zwak zou zijn, dan was de winterslaap sowieso al van de baan geschoven, toch?
Wat ik mij wel weer afvraag: Hoe zit het met de bloedwaardes van het diertje, in geval van schildrot. Zitten er dan bacteriën in, waarbij je aan mag nemen dat het dier een verminderde weerstand heeft? Dat zou voor mij een argument zijn om een winterslaap mogelijk 1 jaartje over te slaan (en dat druist bijzonder tegen mijn principes in). Misschien dat Kurt hierover kan informeren bij zijn contacten in Merelbeke?
Als bacteriën eenmaal in bloedbaan zitten is weerstand belangrijk maar zal snel de infectie het winnen.
Als de rotting vrijbaan gemaakt heeft voor bacteriën om in de bloedbaan te komen heeft dier weinig kans ongeacht de weerstand.
Eenmaal symptomen ben je al veel te laat.
Informeren bij Merelbeke kan iedereen die vragen heeft over ziekte/afwijking van zijn of haar dier.
Mensen die daar werken staan je graag te woord.
Zelf heb ik met een korte vraag toch 20 minuten met een zeer enthousiaste arts behandelings mogelijkheden besproken destijds.
Al met al beste ervan hopen voor eigenaar en diertje.
Of winterslaap nu wel of niet door te zetten en wat verstandig is zal tijd alleen kunnen uitwijzen denk ik.
In mijn optiek wordt er goed over nagedacht door Marcel en arts maar een doel beste voor diertje.
Gelijk halen wel of niet winterslaap is niet van toepassing mijn inziens dat weet iedereen pas over een tijd.
Al met al genoeg kopzorgen voor Marcel en hopen op snelle genezing