SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 11 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: van schimmel naar schildrot bij Testudo hermanni boettgeri  (gelezen 20431 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #30 Gepost op: 21 Oktober 2010, 05:37:29 »

Ik was het financiële plaatje vergeten te vermelden, dat lijkt me ook wel interessant om te weten...
Voor het eerste bezoek (consult, tube Cavasan en flesje Jodiumtinctuur) was ik bijna 40 euro kwijt. Het tweede bezoek, enkel een consult omdat ik voldoende zalf over heb voor de komende maand, kostte 27 euro. Het totaalbedrag was, tot nu toe, dus bijna 67 euro.

Dat valt reuze mee (ik neem aan dat je dát ook bedoelde door de kosten hier weer te geven?).
Ik zou een behandeling bij een dergelijke kwetsuur normaal gesproken veel hoger inschatten.

Heb je die theedoek erin om de wond droog te houden?
Nee, het is bedoeld om te zorgen dat het dier iets zachts onder zich heeft en niet op de plastic bodem van de groentelade hoeft te liggen. Daarnaast ligt de theedoek, zoals op de onderste foto is te zien, over het dier heen zodat het niet vol in het licht ligt als de koelkastdeur open gaat. Er komt geen wondvocht uit de wond. De wond is niet vochtig, wel vettig van de zalf...

Ik wou juist de compleet andere kant op gaan, v.w.b. droog / vochtig.
Ik begrijp dat de theedoek er ligt om het dier een wat zachte vervanger van een natuurlijk substraat te bieden.
Wat ik in de literatuur veel tegenkom, is dat mensen deze doeken goed vochtig maken / houden. Dit aangezien 1 van de gevaren van een winterslaap (ofwel de voorbereiding door de eigenaar) is, dat de dieren teveel afvallen als het substraat te droog is.
Ik vertrouw op jouw ervaring, aangezien het dier vaker succesvol zo heeft overwinterd, maar zou juist eerder aannemen dat je de doek lichtvochtig maakt? Dat je dat nu niet doet, kan ik me voorstellen.
Heb je dat de afgelopen jaren wel gedaan? Of gebruikte je altijd een droge doek, puur voor het comfort van het diertje?

Citaat
Ben je niet bang dat hij te veel uitdroogt?
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat het dier uitdroogt omdat het in de koelkast zit? De wond is zoals ik schreef gesloten, dus er komt geen wondvocht uit.
Het dier is van 2003 en brengt vanaf het begin zonder problemen op deze manier de winterslaap bij mij door. Tot vorig jaar in een pan met doeken, vorig jaar voor het eerst in de groentelade. Ik denk dat het dier niet meer vocht verliest dan bij een winterslaap onder de grond.

Uitdrogen van de kwetsuur zal dus niet gebeuren; die blijft vettig, omdat de zalf minder goed intrekt.. wat weer te maken heeft met het feit dat de wond reeds deels hersteld is.. Dat is prima nieuws.
Uitdrogen van het diertje, door het overwinteren in een droog medium (de doek); zie reactie op vorige uitspraak... ( ? ).
Hoe dan ook, zoals Martijn ook al zegt: Het is een prachtig kereltje met een bijzonder mooi glad schild.. Heb totaal niet de indruk dat de "overwinteringspan met doek" hem ook maar op enige wijze parten zou hebben gespeeld bij vorige winterslaap-periodes.
Vroeg me slechts af of je de doeken wel eens bevochtigde... Op zich zijn die doeken een mooi alternatief.
In mijn koelkast ligt nu overal wat bosgrond (met uithalen / terugplaatsen thermosensoren knoei ik soms  grijns ).

Citaat
Hoeveel tijd zat er tussen thuiskomst en in slaap brengen?
Het dier was twee weken geleden (voordat ik de schildrot ontdekte) in bad geweest en had daarna tweemaal (beperkt) ontlast en geurineerd; het was al 'leeg'. Daarom heb ik dat stuk nu uit 'mijn' protocol weggelaten. Ik heb na thuiskomst de foto's gemaakt, het dier ingezalfd en toen in de koelkast gedaan. Dus er zal ongeveer een uur tussen gezeten hebben. Ik denk dat de snelheid van handelen voor het dier ook wel o.k. is. Mocht het stress hebben ervaren van het RA-bezoek (naast de stress van de afgelopen 2 weken) dan ligt het nu in een prikkelarme (lees donkere) omgeving af te koelen en zal het bewustzijn daardoor snel op een lager niveau gaan functioneren.  cool

Dier was dus al "leeg" en heeft slechts 2 weekjes "beperkt actief" in de gang gezeten bij lage temperaturen.. Lijkt me een keurige afbouwperiode.. toch?
Ik zou het niet anders hebben gedaan in ieder geval.

Leuk dat je ook wat totaal-foto's van het kereltje hebt geplaatst, i.p.v. alleen zijn schaamstreek  knipoog
Mochten mijn dames in de toekomst een behoefte aan mannelijk contact hebben, dan heb ik bij deze een knappe kerel voor ze op het oog (mits jij het dier daarvoor "beschikbaar stelt" uiteraard)
  cool

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #31 Gepost op: 21 Oktober 2010, 10:55:07 »

Dat valt reuze mee (ik neem aan dat je dát ook bedoelde door de kosten hier weer te geven?).
Ik zou een behandeling bij een dergelijke kwetsuur normaal gesproken veel hoger inschatten.

Ik heb het genoemd zodat forumleden die schildpadden hebben zich een idee kunnen vormen wat de kosten van een dergelijk behandeling zijn. Het doel was ook om mensen die overwegen om een schildpad te nemen te informeren over eventueel bijkomende' kosten. De prijs was wel een beetje wat ik verwachtte. Mijn kinderen waren ook mee gisteren. Mijn zoontje (Cool was flabbergasted, hij zei bij de balie 'Moet je 27 euro betalen? De dierenarts heeft toch alleen maar gekeken?'. De dierenartsassistente lachtte wat schaapachtig...  schaterlach Op de terugweg hebben we op zijn initiatief over beroepskeuzemogelijkheden en universiteiten gesproken. Mijn zoontje wilde naar de Universiteit in Wageningen. Waarom wist hij nog niet te vertellen, maar de basis voor een carrière waarbij hij 27 euro per 10 minuten kan innen is i.i.g. gelegd...  yeah !

Citaat
Ik wou juist de compleet andere kant op gaan, v.w.b. droog / vochtig.
Ik begrijp dat de theedoek er ligt om het dier een wat zachte vervanger van een natuurlijk substraat te bieden.
Wat ik in de literatuur veel tegenkom, is dat mensen deze doeken goed vochtig maken / houden. Dit aangezien 1 van de gevaren van een winterslaap (ofwel de voorbereiding door de eigenaar) is, dat de dieren teveel afvallen als het substraat te droog is.
Ik vertrouw op jouw ervaring, aangezien het dier vaker succesvol zo heeft overwinterd, maar zou juist eerder aannemen dat je de doek lichtvochtig maakt? Dat je dat nu niet doet, kan ik me voorstellen.
Heb je dat de afgelopen jaren wel gedaan? Of gebruikte je altijd een droge doek, puur voor het comfort van het diertje?

Ik heb de doeken nog nooit vochtig gemaakt en heb de (thee)doeken altijd enkel voor het comfort gebruikt. Ik heb er wel eerder over nagedacht om het te doen, maar heb er vanaf gezien omdat vochtige doeken ook kunnen gaan spochten/schimmelen. Zeker als je tijdens de winterslaap die ik het dier bied, van oktober tot begin april (dus zeker 5 maanden), dezelfde doek gebruikt. De luchtvochtigheid in een koelkast is volgens mij daarbij niet echt laag. Ten slotte vraag ik me af of de grond op de plek en diepte waar een schildpad zich in de natuur ingraaft wel zo vochtig zal zijn; 4-5 maanden in de vochtige grond liggen lijkt me nl. niet echt goed en kan m.i. voor schild/huidproblemen leiden.

Citaat
Dier was dus al "leeg" en heeft slechts 2 weekjes "beperkt actief" in de gang gezeten bij lage temperaturen.. Lijkt me een keurige afbouwperiode.. toch?
Ik zou het niet anders hebben gedaan in ieder geval.
Zo heb ik er nog niet over nagedacht!  afvragend... cool zeg

Citaat
Leuk dat je ook wat totaal-foto's van het kereltje hebt geplaatst, i.p.v. alleen zijn schaamstreek  knipoog
Mochten mijn dames in de toekomst een behoefte aan mannelijk contact hebben, dan heb ik bij deze een knappe kerel voor ze op het oog (mits jij het dier daarvoor "beschikbaar stelt" uiteraard)[/color]  cool
Afgesproken!

Citaat

Hoe dan ook, zoals Martijn ook al zegt: Het is een prachtig kereltje met een bijzonder mooi glad schild.. color]
Dank heren!!!
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #32 Gepost op: 21 Oktober 2010, 10:55:52 »

Ik heb zo mijn twijfels of dit verstandig is,

Eerste punt het gaat tegen basis advies in om zieke dieren toch vooral niet in winterslaap te brengen.
Verder ook weer een basis advies om zieke dieren vooral warm te houden zelfs iets warmer dan normaal om herstel te bevorderen.
Verder heb ik genoeg ervaring met opvangers met schildrot om te weten dat een schildrot plek niet in 2 weken sterk verbeterd, de wond kan "schoon" zijn maar hersteld nog lang niet in deze korte tijd.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 21 Oktober 2010, 12:38:20 »

Ik ben het met je eens Hans.
Ik heb nu zelf ervaring met zieke schildpadden en zie hoe traag het herstel gaat.
Als het dier nu in winterslaap gaat zal het nog trager gaan.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #34 Gepost op: 21 Oktober 2010, 22:21:31 »

...tegen basis advies in om zieke dieren toch vooral niet in winterslaap te brengen.
...basis advies om zieke dieren vooral warm te houden zelfs iets warmer dan normaal om herstel te bevorderen.
Ik kan me ook voorstellen dat bij sommige ziektes een winterslaap risicovol is. Bij schildrot kan blijkbaar afgeweken worden van het 'basisadvies'. Daarnaast zijn er doorgaans meerdere wegen die naar Rome, of adviezen die naar heling, leiden.

Als het dier nu in winterslaap gaat zal het nog trager gaan.
Herstel van de plek zal inderdaad sowieso langere tijd in beslag nemen, dat is ook wat de RA aangaf. Misschien dat de winterslaap de snelheid van herstel van de wond/het schild afremt, maar het alternatief zie ik vanwege de eerder genoemde nadelen/risico's niet echt zitten. Voor nu is de wond gesloten, dat is het belangrijkste, en moet het schild verder herstellen. Dat daar nu wat langer voor nodig is, vind ik dus van ondergeschikt belang.

Of dit een juiste keuze is, zal de toekomst uitwijzen. knipoog
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #35 Gepost op: 22 Oktober 2010, 05:56:13 »

Herstel bespoedigen door temperatuur op te hogen... Hmmmm.
Zou dat in geval van schildrot een significant verschil maken??

Kijk: In geval van een verkoudheid / longontsteking wil je het dier er z.s.m. weer bovenop hebben, om te zorgen dat het niet (nog verder) verzwakt.
Bij een forse wormbesmetting idem dito.
In beide gevallen knal je de temperatuur dus omhoog en moet het diertje er (relatief bekeken) binnen enkele dagen weer bovenop zijn.

In geval van schildrot is het inderdaad zaak om het rottingsproces zo snel mogelijk de kop in te drukken.
De wond is inderdaad dicht.. er kan geen vuil meer bij. Nu zal er tijd nodig zijn om de kwetsuur volledig te laten herstellen.... Maar dat zal niet binnen enkele dagen / weken gebeurd zijn.
Wèl ga ik er vanuit dat herstel ook te maken heeft met de verstrekking van kwalitatief hoogwaardig voer (rijk aan vitamines / mineralen).. daar zullen de bouwstoffen inzitten, die benodigd zijn voor de aanmaak van nieuw weefsel. Doordat het dier nu tijdens die winterslaap niet eet, zal het herstel tijdens de winterslaap (gelijk aan de gebruikelijke "groei" van het dier) tijdelijk stil staan?

Tja.. doe je daar verstandig aan of niet?
Aan de ene kant heb ik er gevoel bij dat je een kwetsuur zo snel mogelijk hersteld ziet...
Aan de andere kant denk ik niet dat een tijdelijk stagnering in groei (en daarmee herstel van het schild) "schadelijk" is.
Daarbij ga ik er vanuit dat het dier (buiten de cosmetische kwetsuur) verder niet verzwakt is..

Aanvulling daarop: Als Marcel (en/of de DA) in eerste instantie had geconstateerd dat het dier (te) zwak zou zijn, dan was de winterslaap sowieso al van de baan geschoven, toch?

Wat ik mij wel weer afvraag: Hoe zit het met de bloedwaardes van het diertje, in geval van schildrot. Zitten er dan bacteriën in, waarbij je aan mag nemen dat het dier een verminderde weerstand heeft? Dat zou voor mij een argument zijn om een winterslaap mogelijk 1 jaartje over te slaan (en dat druist bijzonder tegen mijn principes in). Misschien dat Kurt hierover kan informeren bij zijn contacten in Merelbeke?

Heel interessante kwestie om eens wat uitvoeriger over na te denken..
Desondanks schaar ik mij achter het besluit van Marcel om het diertje tóch in winterslaap te brengen; en wel om de volgende redenen:

A: Het diertje is (ogenschijnlijk) niet verzwakt. (Indien het tegendeel niet bewezen wordt, zie ik om die reden geen kwaad in de winterslaap)
B: De wond is dicht. Schildrot zal zich niet uitbreiden. Mocht dit wèl gebeuren, dan zal Marcel dit tijdens de wekelijkse controle opvallen, waarna opnieuw actie kan worden genomen.
C: Vorming van nieuw schildweefsel zal langzaam gaan (in geval van wakker houden sowieso al).. Ik geloof niet dat tijdelijk stagnering van groei / herstel een nadelige invloed zal hebben op de vorming van het nieuwe schildweefsel. Het zal slechts minder snel gaan dan bij een dier dat wakker blijft.
D: Het diertje wakker houden, betekent het omgooien van diens biologische klok.
In hoeverre is de eventuele hormonale "schade" die je het diertje daarmee toebrengt erger/minder erg te noemen dan een tijdelijke stagnering van de vorming van nieuw schildweefsel, als het dier daarbij verder geen zieke / verzwakte indruk maakt?

markooij
crewmember

« Antwoord #36 Gepost op: 22 Oktober 2010, 07:40:58 »

Belangrijk gegeven om antwoord te geven op Kenneth zijn argumenten of er nu nog botweefsel vrij ligt of niet.
markooij
crewmember

« Antwoord #37 Gepost op: 22 Oktober 2010, 09:59:19 »

Citaat
Herstel bespoedigen door temperatuur op te hogen... Hmmmm.
Zou dat in geval van schildrot een significant verschil maken??
In het geval van herstel van het schild misschien niet inderdaad.
Nu is de hoop of het bij schildrot is gebleven lokaal of onzichtbaar toch verder is geslopen in de vorm van infectie.
Begin van topic begreep ik eruit dat dier naar winterslaap toe ging. Verminderde activiteit. In een soort van doom scenario heb je nu geen duidelijke indicatie of er een eventuele infectie speelt of niet.

Citaat
Kijk: In geval van een verkoudheid / longontsteking wil je het dier er z.s.m. weer bovenop hebben, om te zorgen dat het niet (nog verder) verzwakt.
Bij een forse wormbesmetting idem dito.
In beide gevallen knal je de temperatuur dus omhoog en moet het diertje er (relatief bekeken) binnen enkele dagen weer bovenop zijn.
Dan heb je het in het gunstigste geval over een zeer beginnende vorm van infectie uberhaupt.
Tussen verkoudheid en longonsteking zit jammer genoeg een heel groot verschil in overlevingskans.
Temperatuur omhoog knallen is misschien iets te overdreven verwoord. Dit kan ook averechts werken als dit te hoog wordt.

Citaat
In geval van schildrot is het inderdaad zaak om het rottingsproces zo snel mogelijk de kop in te drukken.
De wond is inderdaad dicht.. er kan geen vuil meer bij. Nu zal er tijd nodig zijn om de kwetsuur volledig te laten herstellen.... Maar dat zal niet binnen enkele dagen / weken gebeurd zijn.
Wèl ga ik er vanuit dat herstel ook te maken heeft met de verstrekking van kwalitatief hoogwaardig voer (rijk aan vitamines / mineralen).. daar zullen de bouwstoffen inzitten, die benodigd zijn voor de aanmaak van nieuw weefsel. Doordat het dier nu tijdens die winterslaap niet eet, zal het herstel tijdens de winterslaap (gelijk aan de gebruikelijke "groei" van het dier) tijdelijk stil staan?

Tja.. doe je daar verstandig aan of niet?
Aan de ene kant heb ik er gevoel bij dat je een kwetsuur zo snel mogelijk hersteld ziet...
Aan de andere kant denk ik niet dat een tijdelijk stagnering in groei (en daarmee herstel van het schild) "schadelijk" is.
Daarbij ga ik er vanuit dat het dier (buiten de cosmetische kwetsuur) verder niet verzwakt is..
Alles valt of staat of het aangetaste gebied lokaal is gebleven of dat het is gaan verspreiden (hopelijk niet natuurlijk).
Het discussiepunt is niet zozeer het herstel van het schild(ook heel belangrijk natuurlijk) maar eerder het uitsluiten van een verdere infectie of een sluimerende infectie welke beidden niet snel gezien wordt als dier in winterslaap is.
In hoeverre het schadelijk kan zijn voor dier als schild niet heelt of even stopt met helen of gestagneerd wordt is afhankelijk van mate van schade en wat er blootgelegd wordt aan weefsel wat vatbaarder is voor eventuele infectie.

Citaat
Aanvulling daarop: Als Marcel (en/of de DA) in eerste instantie had geconstateerd dat het dier (te) zwak zou zijn, dan was de winterslaap sowieso al van de baan geschoven, toch?

Wat ik mij wel weer afvraag: Hoe zit het met de bloedwaardes van het diertje, in geval van schildrot. Zitten er dan bacteriën in, waarbij je aan mag nemen dat het dier een verminderde weerstand heeft? Dat zou voor mij een argument zijn om een winterslaap mogelijk 1 jaartje over te slaan (en dat druist bijzonder tegen mijn principes in). Misschien dat Kurt hierover kan informeren bij zijn contacten in Merelbeke?
Als bacteriën eenmaal in bloedbaan zitten is weerstand belangrijk maar zal snel de infectie het winnen.
Als de rotting vrijbaan gemaakt heeft voor bacteriën om in de bloedbaan te komen heeft dier weinig kans ongeacht de weerstand.
Eenmaal symptomen ben je al veel te laat.
Informeren bij Merelbeke kan iedereen die vragen heeft over ziekte/afwijking van zijn of haar dier.
Mensen die daar werken staan je graag te woord.
Zelf heb ik met een korte vraag toch 20 minuten met een zeer enthousiaste arts behandelings mogelijkheden besproken destijds.

Al met al beste ervan hopen voor eigenaar en diertje.
Of winterslaap nu wel of niet door te zetten en wat verstandig is zal tijd alleen kunnen uitwijzen denk ik.
In mijn optiek wordt er goed over nagedacht door Marcel en arts maar een doel beste voor diertje.
Gelijk halen wel of niet winterslaap is niet van toepassing mijn inziens dat weet iedereen pas over een tijd.
Al met al genoeg kopzorgen voor Marcel en hopen op snelle genezing  vrede
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #38 Gepost op: 22 Oktober 2010, 14:50:34 »

Citaat
Temperatuur omhoog knallen is misschien iets te overdreven verwoord. Dit kan ook averechts werken als dit te hoog wordt.
Snap ik  knipoog.. "omhoog knallen", maar niet in het extreme uiteraard.
Daarbij natuurlijk ondersteund door de juiste benodigde medicatie. Ik vergat dit erbij te vermelden.

Citaat
Het discussiepunt is niet zozeer het herstel van het schild(ook heel belangrijk natuurlijk) maar eerder het uitsluiten van een verdere infectie of een sluimerende infectie welke beidden niet snel gezien wordt als dier in winterslaap is.
Exact!
Vandaar dat ik me dat ook afvraag / afvroeg; Hoe aannemelijk is het dat schildrot gepaard gaat met een bacteriële infectie die in de bloedbaan terecht komt/zit.
Marcel heeft volgens mij alleen uitwendige medicatie gekregen; zou er in geval van bacteriële infectie in de bloedbaan niet ook een antibioticum oraal toegediend moeten worden?

Citaat
Als bacteriën eenmaal in bloedbaan zitten is weerstand belangrijk maar zal snel de infectie het winnen.
Als de rotting vrijbaan gemaakt heeft voor bacteriën om in de bloedbaan te komen heeft dier weinig kans ongeacht de weerstand.
Hmmz... klinkt "eng".
Maar goed.. dat is dus ook hetgeen ik me afvroeg / ter discussie stel.
Als het aannemelijk is dat de kwetsuur slechts oppervlakkig is, dan lijkt doorgaan met de geplande winterslaap mij geen probleem.
Indien er daadwerkelijk kans is op bacteriële infectie in de bloedbaan, dan zou ik het dier onder geen beding in winterslaap brengen.

@ Markooij: Je zegt: "Eenmaal symptomen, dan ben je al veel te laat".
Ik vertrouw op jouw kennis m.b.t. dit soort zaken a.h.v jouw vakgebied dat je absoluut weet waar je over praat.
Hoe kun je echter "met zekerheid" een dergelijke infectie bij een schildpad uitsluiten? Bloedonderzoek?

markooij
crewmember

« Antwoord #39 Gepost op: 22 Oktober 2010, 15:52:31 »

Citaat
Citaat
Exact!
Vandaar dat ik me dat ook afvraag / afvroeg; Hoe aannemelijk is het dat schildrot gepaard gaat met een bacteriële infectie die in de bloedbaan terecht komt/zit.
Marcel heeft volgens mij alleen uitwendige medicatie gekregen; zou er in geval van bacteriële infectie in de bloedbaan niet ook een antibioticum oraal toegediend moeten worden?
Ik zelf denk dat het vrij aannemelijk is en afhankelijk is van ernst van rotten en aanslaan van behandeling natuurlijk.
Welk gezond weefsel(en hoeveel) heeft contact gehad met de rotting en de bacteriën van buitenaf.
Er werd eerder gesproken over poreus botweefsel. In hoeverre staat dat in contact met bloedbaan en of ander weefsel ?

Citaat
Citaat
Hmmz... klinkt "eng".
Maar goed.. dat is dus ook hetgeen ik me afvroeg / ter discussie stel.
Als het aannemelijk is dat de kwetsuur slechts oppervlakkig is, dan lijkt doorgaan met de geplande winterslaap mij geen probleem.
Indien er daadwerkelijk kans is op bacteriële infectie in de bloedbaan, dan zou ik het dier onder geen beding in winterslaap brengen.
Neem aan de de RA gekeken heeft naar weefsel wat is aangetast en de schade heeft beoordeeld met daarbij komende risico's.
Het verhaal van het poreuze bot zou mij niet lekker zitten..........

Citaat
@ Markooij: Je zegt: "Eenmaal symptomen, dan ben je al veel te laat".
Ik vertrouw op jouw kennis m.b.t. dit soort zaken a.h.v jouw vakgebied dat je absoluut weet waar je over praat.
Hoe kun je echter "met zekerheid" een dergelijke infectie bij een schildpad uitsluiten? Bloedonderzoek?
Voor diagnostiek dat zou je aan RA moeten vragen daar heb ik jammer genoeg niet voor geleerd. Zou gokken worden van mijn kant.
Er zijn behoorlijk wat overeenkomsten met mijn vakgebied en ziektebeelden bij schildpadden.
Wat mij meeste opvalt als verschil inmiddels is dat de "specifieke" symptomen pas zichtbaar worden als ziektebeeld verder gevorderd is dan in mijn vakgebied.
De algemene symptomen dat dier ziek is zijn over algemeen hetzelfde ( verminderde activiteit, slechte eetlust, zwakte).
Deze algemene symptomen zijn nu niet goed te beoordelen door winterslaap: begrijp je waar ik naar toe wil ?

Al met al een hele vervelende timing........
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #40 Gepost op: 22 Oktober 2010, 16:29:06 »

Yup, ik volg je. knipoog
Het zou dus zo maar eens riskant kunnen zijn dit dier alsnog in winterslaap te laten gaan... Bah, sowieso erg vervelend en inderdaad knap beroerd v.w.b. timing...
Bij nader inzien zou ik persoonlijk liever op safe spelen, denk ik... Lastige kwestie hoor.

Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #41 Gepost op: 22 Oktober 2010, 18:16:29 »

Ik mis ook even of het dier een antibiotica kuur heeft gehad, opzich standaard bij een wat ver gevorderde schildrot plek.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #42 Gepost op: 23 Oktober 2010, 00:06:45 »

Zo, dan kom je na een dag hard werken terug en dan blijkt er ook in dit topic flink gewerkt te zijn...  cool zeg

Het dier heeft een antibioticumzalf gekregen maar geen injectie met antibioticum. De arts heeft inderdaad met een otoscoop (instrument waarmee je normaal mee in oren kijkt) of iets wat daar op lijkt goed naar de plekken gekeken. Wat ik met 'poreus' bedoelde is dat duidelijk de kleine gangetjes, canules, die in botweefsel zitten te zien waren.

Op dit moment is de wond dus dicht, het botweefsel is afgesloten. Een (nieuwe) infectie via de aangetaste plek op het plastron is dus niet meer mogelijk. Het dier was voordat ik 'm in de winterslaap liet gaan, rekening houdend met de temperatuur, nog 'actief'. Het dier reageerde de afgelopen twee dagen op de behandelmomenten ook nog zoals het de afgelopen jaren bij controle tijdens de winterslaap reageerde. Het voordeel is dat ik het dier de komende maand, noodgedwongen, dagelijks in mijn handen heb en dus zie hoe 't met de wond gaat en of het naar verwachting reageert.

Desondanks weet ik niet met 100 % zekerheid of het dier geen inwendige infectie heeft omdat je dat niet/laat merkt aan het dier. Ik ga uit van de kennis van de RA en het feit dat hij de beschreven behandeling blijkbaar voldoende vond.
markooij
crewmember

« Antwoord #43 Gepost op: 23 Oktober 2010, 08:59:57 »

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen alleen de plek aan te stippen met jodium en niet gehele plastron.
Zo zou je eventuele kleur verandering om de wond heen of anders op plastron beter kunnen beoordelen.

Voor wat betreft  hanteren ( noodgedwongen of niet ) van dier tijdens winterslaap zijn de meningen bekent denk ik.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #44 Gepost op: 23 Oktober 2010, 09:18:33 »

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen alleen de plek aan te stippen met jodium en niet gehele plastron.
Ik ben afgelopen maandag (twee dagen voor het RA-bezoek) gestopt met het insmeren van het gehele plastron en stipte alleen de schimmelplekjes nog maar aan. Dat zie je ook meteen terug aan het plastron trouwens. Vergelijk de eerste foto's maar eens met die van afgelopen woensdag. De RA gaf woensdag aan dat ik helemaal mocht stoppen met jodium. Ik stip echter voor de zekerheid nog een weekje de schimmelplekjes, die zitten/zaten niet in de buurt van de schildrotplek, aan. Baat 't niet, dan schaadt 't niet...
« Laatste verandering: 23 Oktober 2010, 09:24:55 door Sulcatatata » Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 November 2024, 13:14:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 937
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online