Vandaag was D-day; na 13 dagen trouw tweemaal per dag het plastron insmeren met antibioticumzalf en Jodiumtinctuur ben ik vol goede moed met de schildpad voor een consult naar de RA gegaan. Afgelopen 2-3 dagen had ik gemerkt dat de zalf die ik er in de ochtend had opgesmeerd er 's avonds nog voor een deel op zat. Eerder was de plek steeds nagenoeg 'droog'. De 'schimmelplekken' waren in een eerder stadium al wat minder duidelijk geworden, ze leken de laatste paar dagen nog meer weggetrokken...
De RA bekeek het plastron en was zeer tevreden; de zalf en tinctuur had z'n werk gedaan, de plekken zagen er goed uit. Hij gaf aan dat duidelijk te zien was dat er een dun 'laagje' op de open plek (het bot) was afgezet waardoor de gaatjes/canules in het botweefsel afgesloten waren. Dit is ook de reden dat de zalf na het aanbrengen minder snel intrekt.
De RA gaf aan dat het herstel is ingezet, maar dat volledig herstel van de schildrotplek nog wel een tijd zal duren. Ik moet een maand doorgaan met het behandelen van de schildrotplek met de Cavasanzalf, zij het op een wat minder intensieve manier. Omdat de zalf langer blijft zitten/minder snel intrekt is 1 keer per dag voldoende. Ik mag stoppen met het aanbrengen van de Jodiumtinctuur op de kleine schimmelplekjes. De RA gaf aan dat ik, als er geen bijzondere dingen meer gebeuren, niet meer terug hoef te komen met de schildpad.
Hieronder een aantal foto's van hoe het er nu uit ziet. Het verschil met de foto's van een week geleden is helaas is niet echt goed met het blote oog of op een foto te zien, dus w.s. zijn de foto's niet heel erg interessant...
Ik heb, om het topic wat minder 'rot'tig te maken, ook twee foto's genomen van de fotogenieke patiënt. Zoals te zien is, zal het hem allemaal wat. Als 'ie maar niet op z'n rug hoeft te liggen...
Ik heb, aan het eind van het consult ook met de RA overlegd wat ik de komende maand met het dier zou doen. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd dat ik het dier, als het even kan, nog in winterslaap wil laten gaan en het dier daarom niet meer wil laten eten. Nog een maand in de gang laten zitten zie ik niet zitten; dan valt het dier mogelijk te veel af om daarna een winterslaap te overleven. Mijn voorstel was om het dier nu in de koelkast in winterslaap te brengen en het dier er dagelijks even uit te halen en in te smeren met de zalf. Het is niet de meest gunstige manier om het dier de winterslaap door te laten brengen, maar de Ra vond dat eveneens de beste oplossing.
Ik heb meteen het woord bij de daad gevoegd. Ik heb de groentela winterslaapproof gemaakt...
...en het dier in winter-hazen-slaap gebracht. Slaap lekker...
en tot morgen...
Eind goed, al goed? Ik hoop het, de toekomst zal het uitwijzen...