SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 34 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: van schimmel naar schildrot bij Testudo hermanni boettgeri  (gelezen 20463 keer)
markooij
crewmember

« Antwoord #15 Gepost op: 13 Oktober 2010, 23:35:36 »

Even hardop nadenken.
Diertje heeft een ontsteking waarbij mogelijk bot is aangedaan?
Ontsteking kost energie en daarbij verhoogd het metabolisme.
Diertje wil in winterslaap en is moeilijk te negeren.
Overwogen winterslaap uit te stellen naar later en warmer houden en daarbij verhogen van eetlust en toevoeging van energie wat diertje misschien wel op moment nodig heeft ?
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #16 Gepost op: 13 Oktober 2010, 23:58:13 »

Overwogen winterslaap uit te stellen naar later en warmer houden en daarbij verhogen van eetlust en toevoeging van energie wat diertje misschien wel op moment nodig heeft ?
Ik had natuurlijk besloten om de winterslaap uit te stellen door de behandeling niet te laten plaatsvinden tijdens de winterslaap en dus niet het dier na het bezoek aan de RA in de koelkast te plaatsen. Ik heb aangegeven dat ik het dier het liefst een winterslaap zou willen aanbieden heb met de RA hardop nagedacht hoe ik 't beste konden handelen. De uitkomst heb ik beschreven. De RA heeft 't niet over warmer houden en weer voedsel aanbieden gehad, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dit de/een goede weg is...

Ik moet zeggen dat ik er ook vanuit ga dat de behandeling niet maanden lang op deze intensieve manier hoeft plaats te vinden. Ik denk dat ik het dier over korte tijd in winterslaap kan brengen en dat het dan dus niet heel veel energie/gewicht zal zijn verloren. Dat stuk zal ik natuurlijk nog wel doorspreken met de RA!
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #17 Gepost op: 14 Oktober 2010, 06:01:59 »

Citaat
....kwamen we tot de conclusie dat de hal bij de voordeur een goede plek was om het dier (in een kale doos) neer te zetten. Het is er koel maar niet te koud; medicatie werkt het beste als het dier niet té koud is...

Eventjes voor mijn beeldvorming:
Het dier zit nu onverwarmd.
De temperatuur is niet koud genoeg voor een winterslaap, aangezien te lage temperatuur de medicatie tegenwerkt.
De temperatuur is daarentegen ook niet hoog genoeg voor "nabootsing lente/zomer". Activiteit zal dus beperkt zijn.
Tot zover helder.

Als ik me niet vergis heeft het diertje al een tijd geen voedsel gehad in de aanloop naar winterslaap (of wel voedsel gekregen, maar er niet van gegeten). Op dit moment is de temperatuur te hoog voor de winterslaap, waardoor het verminderd actief zal zijn... maar dat is natuurlijk iets anders dan volledig passief.

Krijgt het dier op dit moment weer voedsel en eet het ervan?
Zo nee, ben je niet bang dat het diertje mogelijk veel zal afvallen/verzwakken in deze 2-weekse periode?
Of zat het dier dusdanig goed in z'n vetreserves, dat ie deze periode makkelijk zou moeten kunnen overbruggen?

Mijn ervaring leert dat mijn dieren binnen enkele dagen tot bijna 25% van hun gewicht konder verliezen  afvragend

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #18 Gepost op: 14 Oktober 2010, 12:24:12 »

Krijgt het dier op dit moment weer voedsel en eet het ervan?
Ik heb vorige week vrijdag, de dag nadat ik naar de RA ben gegaan, voedsel bij het dier gelegd omdat ik het dier wilde laten eten als het daar behoefte aan had. Toen het, inderdaad passieve en koel aanvoelende, dier twee dagen later niets van het inmiddels verlepte eten gegeten had, heb ik het weggehaald. Het had me overigens ook verbaasd als het dier wél gegeten had, alles wees er op dat het in winterslaap wilde. Ik heb hierna niets meer aangeboden.
Zo nee, ben je niet bang dat het diertje mogelijk veel zal afvallen/verzwakken in deze 2-weekse periode?
Of zat het dier dusdanig goed in z'n vetreserves, dat ie deze periode makkelijk zou moeten kunnen overbruggen?
Het dier voelt net zo 'vet' aan als tijdens eerdere jaren. Ik denk zelf dat het dier na 2 tot 4 weken in deze temperatuur te hebben doorgebracht nog een winterslaap (die dan ook 2 tot 4 weken korter zal duren uitroep !) kan doorstaan.

Mijn ervaring leert dat mijn dieren binnen enkele dagen tot bijna 25% van hun gewicht konder verliezen  afvragend
Maar dan heb je het toch over een kleiner dier dat nog 'gevuld' was met voeding en ontlasting? Het kan volgens mij nooit zo zijn dat een 'leeg' dier van bijna 350 gram in een paar dagen tijd ongeveer 85 gram afvalt...

Ik heb bewust (na overleg met de RA) voor deze vorm gekozen. Als ik het dier zou verwarmen en voedsel zou aanbieden zouden de darmen zich weer vullen (áls het dier op korte termijn zou gaan eten, want dat vraag ik me af...) en moet ik er weer voor zorgen dat de darmen leegraken voordat ik het dier in winterslaap kan brengen. Dat brengt het bioritme flink in de war, ook niet echt gunstig. Daarbij zal het dier een deel van de (vet)reserves die het (als het na een paar dagen pas weer gaat eten) op gaat bouwen weer verbranden omdat het in een warme omgeving zit en actiever wordt. Kortom; je krijgt eerst een snellere verbrandig door de hogere temperatuur en dan gaat door voedselopname opbouw van reserve pas weer plaatsvinden. Opbouw van reserve die uiteindelijk minimaal is als het het voedselaanbod gedurende een korte periode plaatsvindt.

Ik vind het ook wel 'spannend' hoe e.e.a. zal gaan verlopen. Ik denk dat ik nu de juiste keuze heb gemaakt en het ook door moet zetten. Als na twee weken blijkt dat de behandeling (veel) langer moet duren, moet ik (in samenspraak met de RA) goed gaan nadenken of dat ik mijn plan moet gaan bijstellen.
« Laatste verandering: 14 Oktober 2010, 12:30:59 door Sulcatatata » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #19 Gepost op: 14 Oktober 2010, 12:37:53 »

Goede argumenten!

Hopen dat alles nu cfm planning gaat verlopen  afvragend

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #20 Gepost op: 16 Oktober 2010, 23:44:44 »

We zijn 1 1/2 week verder. Alhoewel ik het idee heb dat het dier iets actiever is, heeft er geen hele grote verandering plaatsgevonden m.b.t. de grote schildrotplek. De (schimmel)plekjes, vooral zichtbaar op de eerste foto's, zijn minder goed terug te vinden. Omdat ik weet waar ze zaten, behandel ik ze nog wel.

Het dier zat al 1 1/2 week in een lege doos. Vanmorgen heb ik er een bakje water ingezet, het was de bedoeling dat het dier zou kunnen drinken als het daar behoefte aan zou hebben. Vanmiddag zag ik dat het dier aan het baden was. Dat leek me niet goed voor de aangebrachte medicatie, dus ik heb het bakje maar weer verwijderd; het heeft in ieder geval de mogelijkheid gehad om te drinken...

Het diertje had wel geurineerd in het water en naast het bakje gepoept, er lag een (klein) mooi stevig drolletje. Een week geleden heb ik ook zo'n klein drolletje aangetroffen. Het dier heeft inmiddels meer dan 3 weken helemaal niets gegeten. Gezien de grootte en structuur van de drolltjes bestaan ze niet uit verteerd voesel. Waarschijnlijk zijn ze afvalstoffen die afkomstig zijn van verbranding van de vetreserve.
Barbara
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 17 Oktober 2010, 00:39:34 »

Mijn Ra heeft me net uitgelegd dat omdat schildpadden koudbloedige dieren zijn genezing erg langzaam gaat en dat je dus echt geduld moet hebben.
Ik heb hier een waterschildpad met schildrot die ik 2 x per dag moet insmeren met zalf.
We zijn nu bijna 3 weken bezig. De schildrot is weg maar de plaatjes enz kan nog heel lang duren dus 1½ week is nog maar het begin.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #22 Gepost op: 17 Oktober 2010, 17:06:59 »

... dus 1½ week is nog maar het begin.
Ik hoop dat de schildrot en schimmel door de medicatie snel tot stoppen wordt gebracht. Dan kan het dier w.s. in winterslaap gebracht worden.
Dat verder herstel lang zal duren had ik ook wel verwacht. Niet alleen omdat schildpadden koudbloedig zijn, maar in dit geval ook omdat schildplaatjes bestaan uit langzaam groeiend 'dood' materiaal...

Moet je het dier nog steeds met antibioticumzalf insmeren nu de schildrot weg is of moet je het dier met vet(te zalf) insmeren als bescherming tegen nieuwe infecties die het dier oploopt door bijvoorbeeld zwemmen in water waarin geurineerd/ontlast wordt?
Barbara
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 17 Oktober 2010, 18:12:23 »

Het gaat hier wel om een waterschildpad.
Ik moest haar op het droge houden met een natte handdoek in een hoek van het terrarium.
2x per dag moest ik de plekken insmeren.
Na 2 weken mocht ze in het water maar ik moet haar nu een maand lang, 1x per dag afdrogen en insmeren en dan een uur laten drogen. Als ze dan weer in het water gaat heeft ze een soort beschermlaagje die erop blijft zitten.
Zelf vindt ik het superspul maar het is volgens mij geen antibiotica.
Het heet Dermiel en dit zit er in
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #24 Gepost op: 17 Oktober 2010, 19:23:46 »

Als ik het zo lees, lijkt het me voor mij evt. goed spul om na te behandelen.
Heb jij dit gedurende de héle behandeling van jouw schildpad gegeven, dus hoefde jouw schildpad geen antibioticum?
Barbara
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 17 Oktober 2010, 19:42:49 »

Mijn schildpad heeft verder niets gekregen.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #26 Gepost op: 20 Oktober 2010, 22:34:12 »

Vandaag was D-day; na 13 dagen trouw tweemaal per dag het plastron insmeren met antibioticumzalf en Jodiumtinctuur ben ik vol goede moed met de schildpad voor een consult naar de RA gegaan. Afgelopen 2-3 dagen had ik gemerkt dat de zalf die ik er in de ochtend had opgesmeerd er 's avonds nog voor een deel op zat. Eerder was de plek steeds nagenoeg 'droog'. De 'schimmelplekken' waren in een eerder stadium al wat minder duidelijk geworden, ze leken de laatste paar dagen nog meer weggetrokken...

De RA bekeek het plastron en was zeer tevreden; de zalf en tinctuur had z'n werk gedaan, de plekken zagen er goed uit. Hij gaf aan dat duidelijk te zien was dat er een dun 'laagje' op de open plek (het bot) was afgezet waardoor de gaatjes/canules in het botweefsel afgesloten waren. Dit is ook de reden dat de zalf na het aanbrengen minder snel intrekt.

De RA gaf aan dat het herstel is ingezet, maar dat volledig herstel van de schildrotplek nog wel een tijd zal duren. Ik moet een maand doorgaan met het behandelen van de schildrotplek met de Cavasanzalf, zij het op een wat minder intensieve manier. Omdat de zalf langer blijft zitten/minder snel intrekt is 1 keer per dag voldoende. Ik mag stoppen met het aanbrengen van de Jodiumtinctuur op de kleine schimmelplekjes. De RA gaf aan dat ik, als er geen bijzondere dingen meer gebeuren, niet meer terug hoef te komen met de schildpad.

Hieronder een aantal foto's van hoe het er nu uit ziet. Het verschil met de foto's van een week geleden is helaas is niet echt goed met het blote oog of op een foto te zien, dus w.s. zijn de foto's niet heel erg interessant...

Ik heb, om het topic wat minder 'rot'tig te maken, ook twee foto's genomen van de fotogenieke patiënt. Zoals te zien is, zal het hem allemaal wat. Als 'ie maar niet op z'n rug hoeft te liggen...

Ik heb, aan het eind van het consult ook met de RA overlegd wat ik de komende maand met het dier zou doen. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd dat ik het dier, als het even kan, nog in winterslaap wil laten gaan en het dier daarom niet meer wil laten eten. Nog een maand in de gang laten zitten zie ik niet zitten; dan valt het dier mogelijk te veel af om daarna een winterslaap te overleven. Mijn voorstel was om het dier nu in de koelkast in winterslaap te brengen en het dier er dagelijks even uit te halen en in te smeren met de zalf. Het is niet de meest gunstige manier om het dier de winterslaap door te laten brengen, maar de Ra vond dat eveneens de beste oplossing.

Ik heb meteen het woord bij de daad gevoegd. Ik heb de groentela winterslaapproof gemaakt...

...en het dier in winter-hazen-slaap gebracht. Slaap lekker...

en tot morgen...  vervelend

Eind goed, al goed? Ik hoop het, de toekomst zal het uitwijzen...

Barbara
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 20 Oktober 2010, 22:49:12 »

De plek ziet er inderdaad veel beter uit.
Heb je die theedoek erin om de wond droog te houden?
Ben je niet bang dat hij te veel uitdroogt?

Hoeveel tijd zat er tussen thuiskomst en in slaap brengen?
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #28 Gepost op: 21 Oktober 2010, 00:06:43 »

Ik was het financiële plaatje vergeten te vermelden, dat lijkt me ook wel interessant om te weten...
Voor het eerste bezoek (consult, tube Cavasan en flesje Jodiumtinctuur) was ik bijna 40 euro kwijt. Het tweede bezoek, enkel een consult omdat ik voldoende zalf over heb voor de komende maand, kostte 27 euro. Het totaalbedrag was, tot nu toe, dus bijna 67 euro.

Heb je die theedoek erin om de wond droog te houden?
Nee, het is bedoeld om te zorgen dat het dier iets zachts onder zich heeft en niet op de plastic bodem van de groentelade hoeft te liggen. Daarnaast ligt de theedoek, zoals op de onderste foto is te zien, over het dier heen zodat het niet vol in het licht ligt als de koelkastdeur open gaat. Er komt geen wondvocht uit de wond. De wond is niet vochtig, wel vettig van de zalf...

Citaat
Ben je niet bang dat hij te veel uitdroogt?
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Bedoel je dat het dier uitdroogt omdat het in de koelkast zit? De wond is zoals ik schreef gesloten, dus er komt geen wondvocht uit.
Het dier is van 2003 en brengt vanaf het begin zonder problemen op deze manier de winterslaap bij mij door. Tot vorig jaar in een pan met doeken, vorig jaar voor het eerst in de groentelade. Ik denk dat het dier niet meer vocht verliest dan bij een winterslaap onder de grond.

Citaat
Hoeveel tijd zat er tussen thuiskomst en in slaap brengen?
Het dier was twee weken geleden (voordat ik de schildrot ontdekte) in bad geweest en had daarna tweemaal (beperkt) ontlast en geurineerd; het was al 'leeg'. Daarom heb ik dat stuk nu uit 'mijn' protocol weggelaten. Ik heb na thuiskomst de foto's gemaakt, het dier ingezalfd en toen in de koelkast gedaan. Dus er zal ongeveer een uur tussen gezeten hebben. Ik denk dat de snelheid van handelen voor het dier ook wel o.k. is. Mocht het stress hebben ervaren van het RA-bezoek (naast de stress van de afgelopen 2 weken) dan ligt het nu in een prikkelarme (lees donkere) omgeving af te koelen en zal het bewustzijn daardoor snel op een lager niveau gaan functioneren.  cool
markooij
crewmember

« Antwoord #29 Gepost op: 21 Oktober 2010, 03:44:56 »

Goed nieuws !
Top !
Mooi dier trouwens heel mooi gegroeid !!
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 November 2024, 13:35:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 937
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online