SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 19 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: van schimmel naar schildrot bij Testudo hermanni boettgeri  (gelezen 20441 keer)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 13 Oktober 2010, 10:37:47 »

Mijn Testudo hermanni boettgeri van 2003 groeit langzaam (het dier is nu 344 gram) maar wel erg mooi en gelijkmatig op. Het is een actief diertje dat goed eet en steeds goed de winterslaap (in de koelkast) doorkwam. 's Zomers in een buitenverblijf dat voldoende droge en vochtige schuilplekken heeft. Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen? Was dat maar zo...

Afgelopen voorjaar zag ik bij controle dat het dier een wat vreemde plek van ongeveer 1 cm2 had op zijn plastron; het schildplaatje was net voor de rechter achterpoot wat bol en er zat iets vocht onder. Dat vocht was gedeeltelijk rood, het leek op bloed. Omdat het dier verder actief was en het gehele schild er verder goed uit zag, ging ik er vanuit dat het diertje ergens klem gezeten had en een soort klemblaar (net als wij krijgen als we met een hamer op onze nagel slaan) opgelopen had. Het feit dat het dier wat minder leek te bewegen met zijn rechterpoot steunde deze gedachte. Ik heb het plastron hierna regelmatig (iedere 3 à 4 weken) bekeken en zag dat de 'vochtplek' wegtrok.

Het diertje werd in de maand september (net als bij meerdere boettgerihouders) minder actief en at niet meer. Daarom heb ik het in een terrarium in de schuur bij de sulcata's gezet. Vorige week wilde ik het diertje in winterslaap laten gaan. Ik gaf het dier een lauwwarm badje, droogde het af en trof verdere voorbereidingen om het in de koelkast te kunnen zetten. Toen pas viel het me op dat het dier bij de rechter achterpoot, waar eerder de 'vochtplek' zat, een bruine plek had. Uit nadere inspectie bleek niet alleen dat het schildplaatje op die plek loszat en dat het bot daaronder verkleurd was, maar ook dat het loszittende stuk schildplaat groter was dan dat de 'vochtplek' eerder was. Ik zag hierna dat er andere 'aangetastte' witte plekjes waren die allemaal op de rand van een schildplaatje zaten. Dit alles enkel op het plastron, het carapax ziet er perfect uit.

Hieronder foto's van het plastron. De bruine plek is het meest zichtbaar, de witte plekjes vallen ook behoorlijk op. De loszittende schildplaatstukjes heb ik op het moment dat ik de foto's genomen heb al verwijderd..

Omdat ik vermoedde dat er sprake was van schimmel (niet opgemerkt maar waarschijnlijk vorig jaar al ontstaan) die op één plek geleid heeft tot schildrot, besloot ik het dier niet in winterslaap te doen. Ik heb met een houten prikketje het loszittende schildplaatje te verwijderen en besloot een afspraak bij mijn reptielenarts te maken. Hij constateerde dat er inderdaad een aantal schimmelplekjes waren en dat er één schildrotplek was. Na telefonisch overleg met een collega schreef hij een antibioticumzalf (Cavasan) voor de schildrot en jodiumtictuur (5%) voor de schimmelplekjes voor. Ik moet het dier tweemaaldaags behandelen en over twee weken terugkomen. Ik gebruik  wattestaafjes om de zalf en jodiumtinctuur aan te brengen.

Omdat ik wil dat het dier als het even kan dit jaar nog in winterslaap gaat, kwamen we tot de conclusie dat de hal bij de voordeur een goede plek was om het dier (in een kale doos) neer te zetten. Het is er koel maar niet te koud; medicatie werkt het beste als het dier niet té koud is...

Hieronder foto's die vandaag, 6 dagen na het starten van de behandeling, zijn genomen. De (mooie!) rode kleur is van de jodium, de andere plek ziet er misschien wat vreemd uit maar dat komt dus door de zalf.

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Oktober 2010, 11:26:14 »

Zo dan..
En zo worden je plannen ineens omgegooid  afvragend

Nu hopen dat het spoedig en mooi geneest/herstelt.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Oktober 2010, 11:32:54 »

Denk welk dat dit bewijst dat het beter is om gelijk naar een RA tegaan zodra je ziet dat een dier wat mankeert, en niet op beloop laten.
Had je in voorjaar bezoek afgelegd dan was het probleem welicht in vroegstadium opgelost geweest.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Oktober 2010, 12:03:11 »

Beetje kort door de bocht Hans...
Marcel constateerde een afname van de klachten in het voorjaar.. Hij handelde dus weloverwogen, zoals ook nu door meteen naar een DA te gaan..

markooij
crewmember

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Oktober 2010, 12:42:24 »

Jammer deze aandoening zeker dit moment van het jaar.
Achterafgezien anders gehandeld ?
Heb je vermoedden van oorzaak behalve mogelijk klem te hebben gezeten ?
Het misleiddende aan de dieren is dat ze keihard zijn en als ze zichtbaar mankementen vertonen je veelal te laat ben.
Hoe lang duurt de behandeling ? 
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Oktober 2010, 12:45:03 »

Nee hoor niet kort door de bocht hij zou zelf ook tegen een ander zoiets gezegd hebben en dat weet je, daarom leek het mij wel fijn om daaropte wijzen pestkop
En is toch ook zo dat het dier nu ergens bijna jaar mee heeft rond gelopen,,
afname ziektbeeld zie ik niet terug in het verhaal het is eerder erger geworden.

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Oktober 2010, 13:36:13 »

Nee hoor niet kort door de bocht hij zou zelf ook tegen een ander zoiets gezegd hebben en dat weet je, daarom leek het mij wel fijn om daaropte wijzen pestkop
afname ziektbeeld zie ik niet terug in het verhaal het is eerder erger geworden.

Afname ziektebeeld zie je in het verhaal niet terug?

Ik quote even uit de eerste post:
Citaat
Ik heb het plastron hierna regelmatig (iedere 3 à 4 weken) bekeken en zag dat de 'vochtplek' wegtrok.
Het wegtrekken van de plek = afname "ziekte"beeld.

Het gaat in deze dan ook over een dier waarvan het behandelplan middels foto's wordt gedeeld (nadat meerdere leden herhaaldelijk bij TS om foto's bleven vragen? Kennelijk is hij teruggekomen op een eerder standpunt, aangezien hij inmiddels foto's plaatst).
Vervelende kwestie voor de topicstarter, leerzaam voor de overigen.. en mogelijk een nuttig signaal naar het nieuwe lid die ook opperde een dier te hebben met een "zacht plastron, alsof er een bel lucht onder zit".

Jammer dat jij dit aangrijpt om het persoonlijk op de man te spelen, waarbij je ook nog eens een verkeerde conclusie trekt vanwege een leesfout.

Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Oktober 2010, 13:39:03 »

Ja hoor ik vindt het ook leerzaam.

Sisse
Geochelone elegans
*

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Oktober 2010, 13:40:13 »

Afname ziektebeeld zie je in het verhaal niet terug?

Ik quote even uit de eerste post:
Citaat
Ik heb het plastron hierna regelmatig (iedere 3 à 4 weken) bekeken en zag dat de 'vochtplek' wegtrok.
Het wegtrekken van de plek = afname "ziekte"beeld.

Het gaat in deze dan ook over een dier waarvan het behandelplan middels foto's wordt gedeeld (nadat meerdere leden herhaaldelijk bij TS om foto's bleven vragen? Kennelijk is hij teruggekomen op een eerder standpunt, aangezien hij inmiddels foto's plaatst).
Vervelende kwestie voor de topicstarter, leerzaam voor de overigen.. en mogelijk een nuttig signaal naar het nieuwe lid die ook opperde een dier te hebben met een "zacht plastron, alsof er een bel lucht onder zit".

Jammer dat jij dit aangrijpt om het persoonlijk op de man te spelen, waarbij je ook nog eens een verkeerde conclusie trekt vanwege een leesfout.

En dat nieuw lid ben ik veronderstel ik  vraagteken  pestkop
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Oktober 2010, 13:48:23 »

@ Sisse,

Klopt.
Ik veronderstel dat Sulcatatata dit mede heeft gepost als waarschuwing voor jouw diertje.
Niet om je bang te maken, maar om je een idee te geven waar het eventueel toe zou kunnen leiden.
Bezoek aan een dierenarts is dus zeker gewenst... Misschien is het niets.. maar dat kun je dan beter uitsluiten.. toch?  mmm...leuk

Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Oktober 2010, 15:38:51 »

@ Sisse,

Klopt.
Ik veronderstel dat Sulcatatata dit mede heeft gepost als waarschuwing voor jouw diertje.

Heb je goed gezien en dank voor de 'zalvende' opmerkingen Kenneth!

Ik heb dit in eerste instantie gepost omdat de klachten van de boettgeri van Sisse inderdaad soortgelijke klachten had en omdat ik (of eigenlijk mijn dier  neerslachtig) toevallig nu dus in de medische molen zit. In de tweede plaats startte ik dit topic omdat anderen er van kunnen leren en er (voor zover ik kon nagaan) weinig te vinden is over schildrot en behandeling daarvan bij landschildpadden.

Martijn; de behandeling duurt in eerste instantie 2 weken, daarna ga ik terug. Achteraf gezien had ik anders gehandeld natuurlijk. Maar ja, vooruitzien is regeren en ik heb helaas geen vooruitziende blik...

De reactie van Hans was natuurlijk te verwachten. Hij kent me, ondanks mijn uitnodiging om te PMmen, helemaal niet. Anders wist hij wie ik ben, hoe ik denk en wat/hoe ik post. Maar reacties zoals die van Hans zijn inderdaad precies de reden waarom ik, en w.s. andere forumleden, tot nu geen blik voor maar zeker ook niet 'achter' de schermen heb laten werpen. Enige wat ik hier verder op wil zeggen is dat het mij verbaast dat Hans zelf gedurende het afgelopen 1 1/2 jaar dat ik hier meelees (voor zover ik heb gezien) helemaal géén privéfoto's heeft gepost. Niet van 'voor' maar al helemaal niet van 'achter' de schermen. Dat vindt ik voor een moderator die heel selectief soms opbouwende, maar vaak ook afbrekende, kritiek post op z'n zachtst gezegd 'bijzonder' te noemen. Ik respecteer dat en denk dat hij er vast zijn redenen voor zal hebben...  afvragend...
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #11 Gepost op: 13 Oktober 2010, 17:31:37 »

Topic verbaggert,  toch jammer voor het interessante onderwerp.

Ontopic nu .  knipoog

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

Ik

« Antwoord #12 Gepost op: 13 Oktober 2010, 20:04:24 »

Mooi voorbeeld van  hoe het kan gaan. Ik zou het waarschijnelijk ook zo gedaan hebben. Hier is bij 1 van de dieren een randje van het schild afgebroken, vraag mij niet hoe, ben niet gelijk halsoverkop naarde RA gegaan. Mijn stelling was, dat heelt vanzelf. Tuurlijk neem je daarbij risico want dat soort verwondingen kunnen overgaan in schildrot.

Prima gehandeld !!

En zo hou je een forum gezellig  afvragend.
« Laatste verandering: 13 Oktober 2010, 20:10:54 door Arnaud » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
KevinVH
crewmember

Belgium Belgium

"We called him Tortoise because he taught us."

« Antwoord #13 Gepost op: 13 Oktober 2010, 20:35:38 »

Wat een leerrijk topic. Ik had waarschijnlijk ook eerst even afgewacht, is menselijk denk ik. Of noem het hoe je wil...

Hou ons wel op de hoogte hé? Kunnen we er van leren...!

Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: 13 Oktober 2010, 23:30:26 »

Dank voor de reacties!  Kus

Even ter aanvulling; voor de donkere plek (waar de schildplaatjes weg zijn) werd zalf voorgeschreven omdat het oppervlakte op die plek uit botweefsel bestaat. Zalf 'hecht' daar goed en de antibioticum kan/moet er goed zijn werk doen. Het blootliggende poreuze bot zou zich daarbij helemaal volzuigen met jodiumtinctuur als dat daar gebruikt zou worden, ook niet echt bevorderlijk...

Ik schreef trouwens een paar keer dat de plek voor de rechter achterpoot is, maar het is natuurlijk voor de linker achterpoot.  verlegen

Ik zal (foto's) posten als er nieuws is...
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 November 2024, 13:24:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 937
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online