Je hebt dus een bak ín de koelkast, met daarin kranten en stro..
Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, maar wellicht is een substraat als cocopeat prettiger voor het dier om in te graven.
Koelkast wordt minimaal gebruikt... daaruit maak ik op dat hij uitsluitend in gebruik is voor de schildpad?
Dat de koelkast veel lawaai maakt is niet echt goed. Mogelijk geeft het ding ook erg veel trillingen af, gepaard met het geluid.
Die trillingen kunnen er voor zorgen dat het diertje continu gestoord wordt.
Ik begrijp je gevoel m.b.t. deze ontwikkeling... In principe ben je de "controle" natuurlijk kwijt en moet je vertrouwen op het instinct en veranderende gedrag van het diertje.
Of je er verstandig aan doet om het dier er na zo'n korte tijd alweer uit te halen weet ik niet..
Persoonlijk zou ik het 1 weekje aankijken en het gewicht dan bekijken.. Afhankelijk van het percentage gewichtsverlies zou je dan kunnen bepalen of je doorzet of afbreekt. Mijn diertjes liggen ook niet volledig stil in hun substraat.. ze bewegen ook af en toe (met name de dag van/na het weegmoment).
Uiteraard moet je je gevoel volgen... maar ook niet té snel willen ingrijpen.
Nogmaals.. ik begrijp je dilemma, maar als er geen ogenschijnlijk gevaarlijke veranderingen m.b.t. de gezondheid van het diertje zichtbaar / aannemelijk zijn.. dan zou ik het een weekje aankijken