SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Een voor-winterslaap?  (gelezen 13515 keer)
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Gepost op: 11 Oktober 2010, 16:43:38 »

Hoi allemaal,
Mijn russische vierteen (M zo'n 4 jaar oud) is de laatste twee weken heel erg rustig. Hij eet nauwelijks en beweegt nauwelijks. Lijkt wel of hij zich in heeft gegraven.
Aangezien ik zeker geen expert ben, meestal lees ik dit forum en probeer het zo goed mogelijk te doen vroeg ik mij af of ik hem nu "wakker" kan maken?
Is dit normaal gedrag? Mijn schildpad heeft nog nooit een winterslaap gehouden (dit jaar wilde ik hier wel mee beginnen maar nu ik dit zo zie twijfel ik enorm).

Begint de winterslaap zo'n beetje eidn van deze maand? Op het forum vind ik het ook moeilijk om precies voor deze schildpad een instructie te vinden ivm afbouwen tijd/zon en eten.

hopelijk kunnen jullie mij helpen,

bedankt
Ronald
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 11 Oktober 2010, 18:01:32 »

Je schildpad graaf zich in, eet en beweegt nauwelijks meer... Gefeliciteerd, je dier begint aan zijn winterslaap!

De winterslaap begint niet op een vastgestelde datum. De dieren geven zelf aan wanneer ze hier aan toe zijn.
Vaak is dat (onder andere) door het ontbreken van aanwezig voedsel (in de natuur dan... in gevangenschap boots je dat na door het dier geen eten meer te geven) en het feit dat het kouder wordt (in gevangenschap boots je dat na door het dier geen warmtelamp meer te geven en het dier gedurende een korte periode in een onverwarmde slaapkamer te laten slapen waar het 's nachts niet warmer word dan 10 graden C.)
Het belangrijkste echter is de daglichtlengte... Indien jouw dier zicht heeft op een raam, dan kun je er vanuit gaan dat het door de korter wordende dagen zèlf al in de gaten heeft dat er een winterperiode aankomt... en daar heeft jouw diertje op ingespeeld.

Het proberen "wakker" te maken.. ik vraag me af of dat lukt.
Ik besef dat jouw diertje geen afbouwperiode heeft doorgemaakt.
Het zit mogelijk nog in een terrarium, terwijl het moet overwinteren bij een temperatuur tussen de 2 en 5 graden.
Het best laat je het diertje een dagje of 2 à 3 op een onverwarmde slaapkamer zitten en stopt het daarna in (bijv) de koelkast.
Uiteraard moet je dan wel zeker weten hoe koud je koelkast is (meten=weten).
Aangezien het dier al eventjes niet meer eet en beweegt, kun je er vanuit gaan dat de darmen niet propvol voedsel zitten.

Een mestonderzoek zal er niet geweest zijn vermoed ik ook.. Je weet dus niet hoe het met de eventuele wormlast gesteld is.

Kortom (en dit bedoel ik niet lullig), je hebt je niet tijdig voorbereid op de winterslaap.. en jouw schildpad straft dat nu af  knipoog

"Wakker maken" zou ik sowieso niet doen. Het is voor het diertje niet goed als de natuurlijke verandering die het doormaakt weer wordt verstoord.

Je vind het moeilijk om iets van een afbouwprotocol te vinden??
Subforum Landschildpadden algemeen (je hebt een landschildpad)
Subforum Landschildpadden winterslaap (want je wilt iets over de winterslaap weten)
1e topic: Afbouwprotocol winterslaap...




Ik heb persoonlijk geen ervaring met Viertenen; hoop dat er meerdere reacties volgen, zodat je daaruit een passend "plan van aanpak" kunt opstellen.
Makkelijker kan haast niet  afvragend...

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #2 Gepost op: 11 Oktober 2010, 20:17:41 »

Hoi kenneth,

Bedankt voor je antwoord,

Het terrarium heeft inderdaad zicht op mijn schuifpui (groot raam) maar wat is er anders dan voorgaande 2 jaren dat hij nu in winterslaap gaat?
Jouw artikel over afbouw had ik inderdaad al gelezen maar soms is het verwarrend als de andere pro's weer wat anders schrijven.. Misschien voor jullie niet hoor maar voor iemand als ik wel Knipoog

Hoe dan ook.. ik zal een koelkastje met regulator (6-8 graden moeten aanschaffen voor zijn winterslaap, nu ga ik de warmte klok iets terug draaien en wanneer de koelkast in huis is zal ik opvolgen wat jij aanbeveelt (op slaapkamer, koele plek paar dagen houden).
Ik heb wel een tuin en een schuur (zonder verwarming) is dit aan te raden>? zag op het forum een foto van een kist met piepschuim er om heen en zaagsel/snippers. Dit is voor mij makkelijk te realiseren.. Als optie tegen de koelkast (vind ik raar idee namelijk, een koelkast..)

Aangezien dit zijn eerste winterslaap is, hoe lang duurt deze dan, en waar kan ik een artikel vinden hoe die weer wakker moet worden gemaakt?
Op het forum lees ik dat minimaal 8 weken voor de eerste winterslaap moet houden.

ps:  mijn opa heeft al 42 jaar een schildpad en die slaapt gewoon ergens binnen in het huis, in een hoek, gaat helemaal vanzelf.. ook leuk natuurlijk...


« Laatste verandering: 11 Oktober 2010, 20:32:46 door robalk » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 11 Oktober 2010, 20:36:16 »

Het kan zijn dat het diertje inmiddels een leeftijd heeft bereikt, waarin de hormoonhuishouding wat "rijper" is... wie zal het zeggen.


Ik wil ook niet beweren dat het door mij aangehaalde afbouwprotocol zaligmakend is hoor.. er leiden talloze wegen naar Rome / de winterslaap.
Het is echter wel aan te bevelen het dier eventjes in een lagere temperatuur te plaatsen, dan gelijk vanuit de woonkamer in een koelkast.

De koelkast met regulator waar je naar refereert ( 6 tot 8 graden ) is ongeschikt.
6 tot 8 graden is sowieso al te warm. Hierdoor blijft de stofwisseling hoog, waardoor de dieren tijdens de winterslaap zullen afvallen. Hierdoor zijn ze bij het ontwaken erg verzwakt en kunnen hierdoor sterven.
Mijn Grieken overwinteren bij 3 tot 5 graden... Ik heb begrepen dat Viertenen op zich nog iets kouder mogen... 2 tot 4 graden constant wellicht?
Realiseer je dat je hiervoor een normale koelkast nodig hebt.. Campingmodelletjes koelen op een graad of 7.. en da's te warm!!

De eerste winterslaap zou je gerust op een weekje of 6 kunnen houden...


Vwb de manier waarop je opa zijn schildpad huisvest.. je zult (na het diverse inlezen) waarschijnlijk al begrepen hebben dat dat vèrre van de ideale manier is hè.
In de tijd dat je opa het diertje aanschafte wist men niet beter... Maar inmiddels is ruimschoots bekend dat een dergelijke manier van huisvesten niet gezond is voor het diertje.... Dat het diertje momenteel in ogenschijnlijk goede gezondheid leeft is puur geluk, maar voor het welzijn van dat diertje is het wenselijk dat er e.e.a. verbeterd  knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Oktober 2010, 21:03:35 »

Wederom bedankt. geeft wat rust die antwoorden. Alleen hoe de schildpad straks weer wakker moet worden kan ik nergens vinden. Misschien heb je daar nog een tip voor?

En mijn opa's schildpad heeft het reuze naar zijn zin hoor, ook al heeft ie een onorthodoxe manier van winterslaap  yeah !
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #5 Gepost op: 12 Oktober 2010, 05:32:11 »

Wederom bedankt. geeft wat rust die antwoorden. Alleen hoe de schildpad straks weer wakker moet worden kan ik nergens vinden. Misschien heb je daar nog een tip voor?

En mijn opa's schildpad heeft het reuze naar zijn zin hoor, ook al heeft ie een onorthodoxe manier van winterslaap  yeah !

Wakker laten worden is eenvoudig.
Het dier uit de koelkast halen en weer in het verblijf zetten. Misschien even een iets zwakker spotje om de overgang niet te extreem te laten zijn.
In de natuur ontwaken ze doordat de temperaturen weer hoger worden en ze daardoor weer wat actiever worden.
Vanuit de koelkast naar verblijf kan dezelfde dag hoor. Ik liet mijn dieren een uurtje of 2 / 3 op de slaapkamer en toen meteen door naar het verblijf.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de dieren na het ontwaken de gelegenheid krijgen om te drinken. Uiteraard met een drinkbak in het verblijf, maar ook een badje.
Je begrijpt dat de dieren niet van koelkast meteen in lauwwarm water dienen te worden gezet.. ook hierbij moet het diertje eerst even acclimatiseren.
Een badje (drinken) geeft ze de mogelijkheid de vochtreserves weer aan te vullen. Ook urineren ze vaak heftig, waarbij opgebouwde urinezouten worden uitgescheiden. Feitelijk krijgt het dier de gelegenheid om allerlei afvalstoffen te lozen.
Voor dit badje kun je gewoon lauwwarm water gebruiken, of lauwwarme (slappe) kamillethee.
Bij enigszins verzwakte diertjes word ook wel eens aangeraden om een beetje dextrose (druivensuiker) in het water op te lossen. Zo krijgen ze een energieboost.

Voorts bied je het diertje weer voedsel aan en zou het weer moeten gaan eten.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #6 Gepost op: 12 Oktober 2010, 14:16:33 »

een kleine update..

afgelopen nacht heeft hij zich een kwart slag gedraaid. Is dit dan wel al een winterslaap te noemen.. Hij beweegt dus nog zo af en toe..
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 12 Oktober 2010, 16:12:50 »

een kleine update..

afgelopen nacht heeft hij zich een kwart slag gedraaid. Is dit dan wel al een winterslaap te noemen.. Hij beweegt dus nog zo af en toe..

Dat komt omdat de temperatuur te hoog is.
Als het 2 - 5 graden is, dan zullen ze niet bewegen.
(uitzondering: na een weegmoment terug in het substraat willen ze nog wel eens wat verplaatsen, maar dat is minimaal).

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Oktober 2010, 18:59:40 »

Wederom bedankt kenneth,

Vandaag wil ik toch gaan proberen hem in een lauw badje te plaatsen om te kijken of zijn ontlasting er uit komt.
Dit wil ik dan morgen nogmaals proberen.
Donderdag plaats ik hem in een doos met de juiste vulling (moet ik nog even op het forum opzoeken) op mijn slaapkamer,
In het weekend wil ik hem dan voor zo'n 6 weken in mijn koelkast plaatsen.
De temperatuur heb ik gecontroleerd en het is precies 3 graden.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 12 Oktober 2010, 19:10:48 »

Wederom bedankt kenneth,

Vandaag wil ik toch gaan proberen hem in een lauw badje te plaatsen om te kijken of zijn ontlasting er uit komt.
Dit wil ik dan morgen nogmaals proberen.
Donderdag plaats ik hem in een doos met de juiste vulling (moet ik nog even op het forum opzoeken) op mijn slaapkamer,
In het weekend wil ik hem dan voor zo'n 6 weken in mijn koelkast plaatsen.
De temperatuur heb ik gecontroleerd en het is precies 3 graden.


 cool zeg
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #10 Gepost op: 13 Oktober 2010, 14:40:30 »

Helaas kan ik niet vinden hoe ik mijn schildpad het beste in de koelkast kan plaatsen.
Op een ander forum heb ik gelezen dat een doos (met gaatjes met kranten erin) goed genoeg is.
Op dit forum lees ik alleen over wanneer je ze laat slapen in de natuur...
Kan iemand hier mij nog in adviseren?

ps: gisteren heb ik hem in een lauw badje geplaatst (zo'n 15 a 20 minuten). Hij werd wel even wakker maar dompelde snel weer weg. Geen ontlasting.
Gelogd
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #11 Gepost op: 14 Oktober 2010, 21:41:20 »

een update!

Vandaag wederom in een lauw badje gedaan en ditmaal kwam er wel ontlasting. Deze ontlasting was echter wit (het leek wel tandpasta Knipoog
Ook direct gewogen (535gr)

is die witte ontlasting normaal?
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 14 Oktober 2010, 22:52:23 »

Dat hoort bij de urine.. volledig normaal!
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
robalk
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49

www.ps3clan.nl


« Antwoord #13 Gepost op: 18 Oktober 2010, 18:58:01 »

Nog een vraag,

nadat mijn schildpad een paar dagen op mijn slaap kamer vertoefde heb ik hem ook 2 dagen in mijn schuur geplaatst. (slaapkamer was nog te warm)
Vanavond heb ik de schildpad in een koelkast geplaatst, alleen hoor ik hem... Ik denk dat ie zich zelf in probeerd te graven?

Kan het iets anders zijn? Of een teken dat ie wakker is? de laatste paar dagen was hij in een slaap houding, ook toen ik hem verplaatste (poten en kop in, alleen schild was zichtbaar). geen teken van aktiviteit.

Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #14 Gepost op: 18 Oktober 2010, 19:15:29 »

Nog een vraag,

nadat mijn schildpad een paar dagen op mijn slaap kamer vertoefde heb ik hem ook 2 dagen in mijn schuur geplaatst. (slaapkamer was nog te warm)
Vanavond heb ik de schildpad in een koelkast geplaatst, alleen hoor ik hem... Ik denk dat ie zich zelf in probeerd te graven?

Kan het iets anders zijn? Of een teken dat ie wakker is? de laatste paar dagen was hij in een slaap houding, ook toen ik hem verplaatste (poten en kop in, alleen schild was zichtbaar). geen teken van aktiviteit.



Hoe heb je het dier in de koelkast geplaatst... in een bak met substraat?
Wordt de koelkast verder nog gebruikt (m.a.w., gaat de deur regelmatig open?)

Het is zaak het dier nu zo min mogelijk te storen (op de wekelijkse weegbeurt na, en het dagelijks heel even openen voor zuurstofverversing).
Het is heel goed mogelijk dat het dier de koudere temperatuur nu ervaart en instinctief probeer om wat "dieper" te graven. Dit is natuurlijk gedrag om aan vorst te ontsnappen.
Als het goed is, zal het dier vanzelf beseffen dat de temperatuur "in orde" is, waardoor het rustiger wordt.
Blijkt het dier de komende tijd alsnog veel te bewegen, dan moet dat sowieso zichtbaar zijn in de gewichtsafname..

Kijk het eventjes rustig aan.. Op zich (als het dier verder gezond is) kan er niet veel misgaan in een gecontroleerde winterslaap-omgeving zoals een koelkast..

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 12:47:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 540
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 526
Totaal: 526
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.06 seconden met 26 queries.