SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Verblijf carbonaria  (gelezen 22226 keer)
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 8 Oktober 2010, 10:51:22 »

Kevin,

Je hebt de vraag van Jonas gemist (.. ook ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar).
De wanden van het verblijf.. zijn die gemaakt van/bekleed met parket/laminaat (het type waar men vloeren mee legt)?

Het is inderdaad laminaat van Quickstep (kan tevens ook in badkamers gebruikt worden, dus ik dacht, dan is het hier ook geod voor!
Achter het laminaat zit een waterkerende folie en daarachter isolatie.



Hoe moet ik dat zien dan?
3 lagen; laminaat, waterkerende (vochtwerende?) folie, isolatie...
Zitten die 3 lagen aan elkaar verlijmd / geklemd?
Welk materiaal heb je gebruikt voor de isolatie.

Je zegt dat de bak met 1 zijde tegen/voor de radiator staat.
Als daar dan een isolatielaag tussen zit, hoe zit het dan met de warmte aan die zijde ín het terrarium?

Uiteraard zit er daar geen isolatie hé  fluiten
De isolatie zit in een kader van hout, daartegen wordt de waterkerende folie tegen verlijmd, en daartegen de laminaat verlijmt en  wordt op sommige punten vastgeschroefd tegen het houten kader (uiteraard met de nodige TeC-7)
Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #16 Gepost op: 8 Oktober 2010, 14:35:44 »

Ruime bak!  cool zeg
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?  afvragend...

daartegen wordt de waterkerende folie tegen verlijmd
Wij Nederlanders hebben verstand van waterkering. Jullie Belgen hooguit van VOCHTWERING.  pestend
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #17 Gepost op: 8 Oktober 2010, 19:05:31 »

Hahaha... waterkering vs. vochtwering  grijns


Inderdaad Marcel...
Daar zeg je wat.
De rust die de dieren in deze "gesloten" bak zullen hebben, gaat in mijn simpele beleving ook ten koste van het "kunnen genieten" van de dieren.
Kwestie van prioriteiten leggen?

Kevin gaf aan dat de centrale verwarming de temperatuur in de gehele kamer op gemiddeld 26 / 27 graden zet ( ? ).
Dan zal afkoeling door het openen van de dekplaten op zich wel meevallen lijkt me... De luchtvochtigheid is uiteraard een ander verhaal.

Ben ook wel benieuwd naar Kevin zijn gedachtegang hierover..
Daarbij: De stelling waar je mee bezig bent.. is die uitsluitend voor de waterratten? Want ik was in de veronderstelling dat de onderste etage voor de landrotten (de kolenbrandertjes) zou worden gebruikt?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 8 Oktober 2010, 19:27:06 »

Riante bak Kevin  knipoog  Zullen er veel jaloers op zijn .... fluiten
Ik denk dat tijdelijke daling van luchtvochtigheid weinig of geen invloed zal hebben op de dieren/groei.

Ruime bak!  cool zeg
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?  afvragend...
Wanneer krijgen we eens foto's te zien van jouw huisvestingen, dan kan er eens opbouwende kritiek komen vanuit een andere hoek.  Tong
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #19 Gepost op: 8 Oktober 2010, 19:36:55 »

Erg mooi kevin. Op de foto's zie ik nu alleen de 2 van jarno geweest lopen. Loopt de rest er nu ook al bij? 3.5m² is voor zo'n kleine zeker een pure luxe.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #20 Gepost op: 8 Oktober 2010, 20:03:55 »

Kurt zei, aan het adres van Sulcatatata:
Citaat
Wanneer krijgen we eens foto's te zien van jouw huisvestingen, dan kan er eens opbouwende kritiek komen vanuit een andere hoek.  Tong

Die wil ik inderdaad ook wel eens zien ja  grijns
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #21 Gepost op: 8 Oktober 2010, 20:41:01 »


Inderdaad Marcel...
Daar zeg je wat.
De rust die de dieren in deze "gesloten" bak zullen hebben, gaat in mijn simpele beleving ook ten koste van het "kunnen genieten" van de dieren.
Kwestie van prioriteiten leggen?

Ik kan uit ervaring zeggen dat een lege voer schaal en periodieke weeg en groei meting met oplopende resultaten ook genieten is ondanks dat je de dieren weinig ziet.
Rust is inderdaad een zeer belangrijke factor heb ik inmiddels ondervonden en dieren doen het er beter onder.
Je kan je af vragen wat is de lol ervan als je de dieren nauwelijks ziet? Het opgroeien van de dieren.......
Ik hou ze in de woonkamer in de gaten via cameratje  knipoog
Gelogd
Tom VH
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 120


« Antwoord #22 Gepost op: 8 Oktober 2010, 20:44:46 »

Hoi Kevin ,

Echt zeer prachtig gedaan !!!!!!!
Grtjs Tom
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #23 Gepost op: 9 Oktober 2010, 00:30:30 »

Kevin gaf aan dat de centrale verwarming de temperatuur in de gehele kamer op gemiddeld 26 / 27 graden zet ( ? ).
Dan zal afkoeling door het openen van de dekplaten op zich wel meevallen lijkt me... De luchtvochtigheid is uiteraard een ander verhaal.
Kevin gaf aan dat de temperatuur in het verblijf 26/27 graden is, niet in de kamer.

De warmte wordt voornamelijk verzorgd door de centrale verwarming en de Exo Terra Sun Glo Pro van 125W.
Vergis je niet in wat een 125 watt lamp in een (langdurig) gesloten verblijf doet en wat er gebeurt als je het verblijf aan de bovenkant opent. Warmte stijgt op...

Ruime bak!  cool zeg
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?  afvragend...
Wanneer krijgen we eens foto's te zien van jouw huisvestingen, dan kan er eens opbouwende kritiek komen vanuit een andere hoek.  Tong
Dat heb ik een jaar geleden gedaan, ik heb foto's gepost van ACHTER ( uitroep !) de schermen en dat is me niet echt bevallen... Ik kijk dus wel uit en ben niet van plan om foto's te plaatsen van VOOR de schermen. Zoals ongetwijfelt velen doen...  

O.k., o.k., ff een kleine hint; ik gebruik geen golfplaten en mijn dieren kan je zonder al te veel moeite zien. Je moet er alleen de schuurdeur/koelkastdeur voor openen. bulderlach

p.s. dank dat je mijn kritiek, zij het indirect, opbouwend noemt Kurt!  Kus Wordt die mening gedeeld? Niet antwoorden, dit is een retorische vraag... pestend
« Laatste verandering: 9 Oktober 2010, 00:36:07 door Sulcatatata » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #24 Gepost op: 9 Oktober 2010, 09:53:45 »

Temp. in het verblijf i.p.v. in de gehele kamer?
Heb het even nagelezen en je hebt het kennelijk goed gelezen  Knipoog .

Ik liet me leiden door deze uitspraak, waarin hij suggereert dat het in de gehele kamer erg snel "warm" wordt:
Citaat
De radiator die daar staat is veel te groot voor die kamer, dus als de CV opspringt, dan is het daar echt heel snel warm.


Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:05:46 »


Ruime bak!  cool zeg
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?  afvragend...


Golfplaten? Je hebt duidelijk mijn tekst niet gelezen...
Deze zijn speciale Makrolon ultra clear PC platen, niet zomaar de gewone golfplaat die je kan kopen bij een bouwmarkt. Deze laten 95% van het licht door, laten zelfs een groot deel van ultraviolet spectrum door! Voor de kenners, het gaat om Makrolon LED2045.
Met andere woorden ik zie 95% van mijn dieren...  afvragend...


Het vochtverlies en temperatuurverlies zal te verwaarlozen zijn. Anders kon je je koelkast toch niet opendoen? ( en dat temperatuurverschil is VEEL groter!)
In de kamer is het ongeveer 23° afhankelijk van dag/nacht (uiteraard til ik 's nachts de platen niet op hé!)

En last but not least, niet het hele verblijf is overdekt met deze platen, aan de lamp is er een uitsnijding die groter is, daardoor kan er ook verse lucht in het verblijf komen, ook niet geheel onbelangrijk lijkt me. Als jij denkt dat daar de al de temperatuur zal opstijgen, dan denkt je dat maar.
Ook  vind ik het zelfs beter, dat er plaatsen zijn die minder LV hebben.

Erg mooi kevin. Op de foto's zie ik nu alleen de 2 van jarno geweest lopen. Loopt de rest er nu ook al bij? 3.5m² is voor zo'n kleine zeker een pure luxe.

De andere vervolledigen de groep deze week nog. Beetje herstructurering hier!

Hahaha... waterkering vs. vochtwering  grijns


Inderdaad Marcel...
Daar zeg je wat.
De rust die de dieren in deze "gesloten" bak zullen hebben, gaat in mijn simpele beleving ook ten koste van het "kunnen genieten" van de dieren.
Kwestie van prioriteiten leggen?

Kevin gaf aan dat de centrale verwarming de temperatuur in de gehele kamer op gemiddeld 26 / 27 graden zet ( ? ).
Dan zal afkoeling door het openen van de dekplaten op zich wel meevallen lijkt me... De luchtvochtigheid is uiteraard een ander verhaal.

Ben ook wel benieuwd naar Kevin zijn gedachtegang hierover..
Daarbij: De stelling waar je mee bezig bent.. is die uitsluitend voor de waterratten? Want ik was in de veronderstelling dat de onderste etage voor de landrotten (de kolenbrandertjes) zou worden gebruikt?

De beleving is inderdaad 'anders', schuin zicht ipv zicht op ooghoogte...

De stellingplannen zijn inderdaad verandert. Het onderste 'schap' zal ingepalmd worden door een andere soort!

Temp. in het verblijf i.p.v. in de gehele kamer?
Heb het even nagelezen en je hebt het kennelijk goed gelezen  Knipoog .

Ik liet me leiden door deze uitspraak, waarin hij suggereert dat het in de gehele kamer erg snel "warm" wordt:
Citaat
De radiator die daar staat is veel te groot voor die kamer, dus als de CV opspringt, dan is het daar echt heel snel warm.




Ik blijf ook achter mijn uitspraak staan wat betreft de ruimte EN het verblijf, het warmt daar heel snel op...
Gelogd

KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:09:31 »

Riante bak Kevin  knipoog  Zullen er veel jaloers op zijn .... fluiten
Ik denk dat tijdelijke daling van luchtvochtigheid weinig of geen invloed zal hebben op de dieren/groei.

Ruime bak!  cool zeg
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?  afvragend...
Wanneer krijgen we eens foto's te zien van jouw huisvestingen, dan kan er eens opbouwende kritiek komen vanuit een andere hoek.  Tong

De beste stuurlui staan nu eenmaal aan wal he Kurt  fluiten
Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #27 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:44:07 »

Kevin zei:

Citaat
De stellingplannen zijn inderdaad verandert. Het onderste 'schap' zal ingepalmd worden door een andere soort!

Ik had het je al gezegd toen je een keer bij mij thuis was: Zodra die stelling af is, zou ik een uitnodiging om het te komen bewonderen meer dan waarderen  glimlach
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #28 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:51:57 »

De hierboven vermelde uitspraak, doelend op Sulcatatata:
Citaat
De beste stuurlui staan nu eenmaal aan wal he Kurt

 grijns
Je moet hem niet meteen de "beste" noemen, daarmee geef je hem teveel credits, haha.
Hoewel ik het ook jammer vind dat er van zijn kant geen beeldmateriaal komt, respecteer ik die keuze wel.. Hij zal er zijn redenen voor hebben.

En "foto's plaatsen" is geen verplichte voorwaarde om hier teksten neer te zetten toch?  knipoog

Moet eerlijk opmerken dat ik persoonlijk zijn manier van antwoorden wel weet te waarderen.
Hij neemt zaken niet zonder meer voor waarheid aan, maar durft ze in twijfel te trekken en onderbouwt zijn denkwijze met (in mijn beleving) logische en weloverwogen argumenten. Ik hou daar wel van.

Dat hij een tikkeltje eigenwijs over zal komen.. ach... dat siert hem  grijns
We hoeven het niet altijd overal met elkaar over eens te zijn hè  cool
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #29 Gepost op: 9 Oktober 2010, 12:56:38 »

Golfplaten? Je hebt duidelijk mijn tekst niet gelezen...
Deze zijn speciale Makrolon ultra clear PC platen, niet zomaar de gewone golfplaat die je kan kopen bij een bouwmarkt. Deze laten 95% van het licht door, laten zelfs een groot deel van ultraviolet spectrum door! Voor de kenners, het gaat om Makrolon LED2045.
Met andere woorden ik zie 95% van mijn dieren...  afvragend...
Ik heb de tekst wel gelezen, maar ook foto's bekeken. Voor zover ik kan zien zitten er golven in de platen, dus wat mij betreft zij het golfplaten die op z'n minst een vertekening geven als je van opzij kijkt. Iets wat je zelf ook aangeeft en duidelijk te zien is op de foto's...

Het vochtverlies en temperatuurverlies zal te verwaarlozen zijn. Anders kon je je koelkast toch niet opendoen? ( en dat temperatuurverschil is VEEL groter!)
In de kamer is het ongeveer 23° afhankelijk van dag/nacht (uiteraard til ik 's nachts de platen niet op hé!)
Een koelkast is een heel ander verhaal, al was het alleen maar omdat je die van de zijkant opent; de warme vochtige lucht stijgt op. Daarbij heb ik een andere schildpadensoort in mijn koelkast dan jij in jouw bak, één waarvoor vocht (nu) niet echt belangijk meer is

En last but not least, niet het hele verblijf is overdekt met deze platen, aan de lamp is er een uitsnijding die groter is, daardoor kan er ook verse lucht in het verblijf komen, ook niet geheel onbelangrijk lijkt me. Als jij denkt dat daar de al de temperatuur zal opstijgen, dan denkt je dat maar.
Deze snap ik niet, waarom op deze manier antwoorden? Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je de dieren een mooi onderkomen biedt, heb ik ook aangegeven, en stel alleen een paar goedbedoelde vragen hoor!
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 11:49:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 369
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 252
Totaal: 252
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.082 seconden met 26 queries.