Ruime bak!
Vind je 't niet jammer dat je de dieren op deze manier (op de grond met een golfplaat erop) niet echt goed kan zien? Als je de golfplaat weghaalt telkens als je de dieren wilt zien, verdwijnt meteen een hoop warmte en vocht uit de bak. Of heb ik 't mis?
Golfplaten? Je hebt duidelijk mijn tekst niet gelezen...
Deze zijn speciale Makrolon ultra clear PC platen, niet zomaar de gewone golfplaat die je kan kopen bij een bouwmarkt. Deze laten 95% van het licht door, laten zelfs een groot deel van ultraviolet spectrum door! Voor de kenners, het gaat om Makrolon LED2045.
Met andere woorden ik zie 95% van mijn dieren...
Het vochtverlies en temperatuurverlies zal te verwaarlozen zijn. Anders kon je je koelkast toch niet opendoen? ( en dat temperatuurverschil is VEEL groter!)
In de kamer is het ongeveer 23° afhankelijk van dag/nacht (uiteraard til ik 's nachts de platen niet op hé!)
En last but not least, niet het hele verblijf is overdekt met deze platen, aan de lamp is er een uitsnijding die groter is, daardoor kan er ook verse lucht in het verblijf komen, ook niet geheel onbelangrijk lijkt me. Als jij denkt dat daar de al de temperatuur zal opstijgen, dan denkt je dat maar.
Ook vind ik het zelfs beter, dat er plaatsen zijn die minder LV hebben.
Erg mooi kevin. Op de foto's zie ik nu alleen de 2 van jarno geweest lopen. Loopt de rest er nu ook al bij? 3.5m² is voor zo'n kleine zeker een pure luxe.
De andere vervolledigen de groep deze week nog. Beetje herstructurering hier!
Hahaha... waterkering vs. vochtwering
Inderdaad Marcel...
Daar zeg je wat.
De rust die de dieren in deze "gesloten" bak zullen hebben, gaat in mijn simpele beleving ook ten koste van het "kunnen genieten" van de dieren.
Kwestie van prioriteiten leggen?
Kevin gaf aan dat de centrale verwarming de temperatuur in de gehele kamer op gemiddeld 26 / 27 graden zet ( ? ).
Dan zal afkoeling door het openen van de dekplaten op zich wel meevallen lijkt me... De luchtvochtigheid is uiteraard een ander verhaal.
Ben ook wel benieuwd naar Kevin zijn gedachtegang hierover..
Daarbij: De stelling waar je mee bezig bent.. is die uitsluitend voor de waterratten? Want ik was in de veronderstelling dat de onderste etage voor de landrotten (de kolenbrandertjes) zou worden gebruikt?
De beleving is inderdaad 'anders', schuin zicht ipv zicht op ooghoogte...
De stellingplannen zijn inderdaad verandert. Het onderste 'schap' zal ingepalmd worden door een andere soort!
Temp. in het verblijf i.p.v. in de gehele kamer?
Heb het even nagelezen en je hebt het kennelijk goed gelezen
.
Ik liet me leiden door deze uitspraak, waarin hij suggereert dat het in de gehele kamer erg snel "warm" wordt:
De radiator die daar staat is veel te groot voor die kamer, dus als de CV opspringt, dan is het daar echt heel snel warm.
Ik blijf ook achter mijn uitspraak staan wat betreft de ruimte EN het verblijf, het warmt daar heel snel op...