SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Verblijf carbonaria  (gelezen 22147 keer)
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Gepost op: 7 Oktober 2010, 11:39:50 »

Al een tijdje lopen de carbonaria in een apart binnenverblijf rond. Ze blijven niet klein, en ze waren het natuurlijk allemaal beu om in aparte groepen te zitten in 'kleinere' terraria.

Dus werd voor hun een mooi verblijf gebouwd van ongeveer 3.5m². Daar zullen ze wel plek zat hebben.

Hier alvast een paar foto's:

















Voor de foto's werden de dekplaten (PC, Makrolon, Bayer) deels eraf genomen. Deze houden voornamelijk de vochtigheid in het terrarium (80%) en substraatvochtigheid (50%) onder controle. Ook houden ze de warmte binnen het terrarium. De warmte wordt voornamelijk verzorgd door de centrale verwarming en de Exo Terra Sun Glo Pro van 125W.
Er is een mogelijkheid tot pootje baden door middel van verfbakjes (weggehaald voor de foto)

Wat denken jullie ervan?
Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 7 Oktober 2010, 11:57:42 »

"Tortoise-Tabel" !!! (sort-of)  cool zeg

Heel mooi... En natuurlijk vragen.

Verwarming
Centrale verwarming + Sun Glo Pro.

De centrale verwarming.. da's de reguliere verwarming in de kamer waarin de bak staat.
Staat die dan op "kamertemperatuur" (lees: plusminus 20 graden) of op "standje tropisch" om de temperatuur in de gehele kamer hoog te houden?

Sun Glo Pro... da's zo'n combilamp toch?
Warmte en daglicht inéén? Deze zorgt dus voor een basking spot en plaatselijk fel licht.
Overige licht komt door die transparant dekplaten? (deze soort heeft vanwege zijn van oorsprong boshabitat minder behoefte aan fel licht?) Is het dan "licht" in het verblijf of moet ik het vergelijken met gefiltert licht door een dicht bladerdek, zoals je dat in een dicht woud zou mogen verwachten?
 
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 7 Oktober 2010, 12:03:36 »

"Tortoise-Tabel" !!! (sort-of)  cool zeg

Heel mooi... En natuurlijk vragen.

Verwarming
Centrale verwarming + Sun Glo Pro.

De centrale verwarming.. da's de reguliere verwarming in de kamer waarin de bak staat.
Staat die dan op "kamertemperatuur" (lees: plusminus 20 graden) of op "standje tropisch" om de temperatuur in de gehele kamer hoog te houden?

Sun Glo Pro... da's zo'n combilamp toch?
Warmte en daglicht inéén? Deze zorgt dus voor een basking spot en plaatselijk fel licht.
Overige licht komt door die transparant dekplaten? (deze soort heeft vanwege zijn van oorsprong boshabitat minder behoefte aan fel licht?) Is het dan "licht" in het verblijf of moet ik het vergelijken met gefiltert licht door een dicht bladerdek, zoals je dat in een dicht woud zou mogen verwachten?
 


De radiator die daar staat is veel te groot voor die kamer, dus als de CV opspringt, dan is het daar echt heel snel warm. Die staat ook aan de zijde van het verblijf 'ingepakt'. Dus je hebt een 'koudere kant, en een warmere kant in het verblijf'.

's nachts koelt het ook amper af (bij de eerste koude dagen dit jaar tot 21 graden). Overdag bereiken we een gemiddelde  26 a 27 graden (afhankelijk van de plaats in het verblijf)

Die Sun Glo Pro is inderdaad een combilamp met heel fel licht en mooie waardes wat UV stralen betreft (UVa en UVb)
Het overige licht dat binnenkomt door het raam is daglicht, waar de zon enkel 's avonds op schijnt.
In het verblijf is het licht, maar gezien de vele planten in het verblijf heb ik getracht een 'bladerdek' te creëren en zo toch een tikkeltje van het oorspronkelijk biotoop te kopiëren. Vergis je echter niet, deze soort houdt zeker van een sterk zonnetje (de intensiteit van het daglicht hier, is niet te vergelijken met de intensiteit van het licht in het oorspronkelijk biotoop) en zont dus regelmatig onder de Sun Glo Pro!
Gelogd

dirk en sonja
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 7 Oktober 2010, 12:22:32 »

mooimooi, allemaal echte planten?
Waarom maak je tegen de wanden  (of gewoon ergens in't midden), geen plantenbakjes, waar je dan eetbare (hang)planten kan inzetten.
De planten die er nu instaan zijn zeker zeer decoratief, maar je kan ze een meerwaarde geven door er eetbare planten van te maken.
Je kan de planten zo plaatsen dat de dieren enkel bij de onderste bladeren bijkunnen bv.? Zo hebben ze eigenlijk een constante toevoer van vers groen.....
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 7 Oktober 2010, 13:24:28 »

bedankt voor de tip! ik ga dit zeker doen, ik heb wel al een plantenbak met calisia repens, maar die groeien niet echt naar beneden, althans toch niet genoeg.

de planten die erin staan zijn allemaal echt, enkel 1 klein plantje is een zijde plant.
Gelogd

jonas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 245



« Antwoord #5 Gepost op: 7 Oktober 2010, 14:10:14 »


mooi, mooi  cool zeg

Uit welk hout (?) bestaan de wanden?  Mij geeft het de indruk van een soort laminaat? (heb ook nog enkele pakken Quick-step laminaat over van een verbouwing vroeger maar twijfel om deze, omwille van de vochtigheid, te gebruiken in een (toekomstig) binnneverblijf...)
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #6 Gepost op: 7 Oktober 2010, 15:41:47 »

Mooie bak, nu hebben ze voorlopig voldoende ruimte. cool zeg
Helaas zullen je planten het niet gaan redden en zul je wel terug vallen op nep. knipoog
Ook eetbare planten zullen waarschijnlijk niet willen groeien, je hebt namelijk al 2x een licht demmer.
Ook al zien wij he niet maar een glasplaat(raam) neemt al bijna 50% daglicht weg, daarna neemt de afdekplaat ook nog eens 50% van de 50% weg heb je nog hooguit 30% bruikbaar daglicht, wij merken het niet maar planten hebben het nodig om te assimileren. Onbeslist
Je hebt een kans om planten langer goed te houden als je ze na Maart in de ruimte plaatst, de meeste kamerplanten zijn dan enigzins aan kortere dagen gewend en daarbij wordt dan elke dag weer wat langer.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 7 Oktober 2010, 16:14:18 »

Ik ga niets van je bewering afdoen he fred, maar de calisia repens, die groeit daar vlotjes....

en de andere planten stonden ook allemaal doorheen het huis en bleven ook vrij goed.

ik geloof niet dat makrolon (pc van de hoogste kwaliteit) 50% van het daglicht ontneemt. sorry dat maak je me niet wijs. een dubbelglas raam, daar kan ik je nog in volgen, maar die pc plaatjes die ik heb laten zelfs UVB stralen door, al kan het door derloop van tijd dat er polarisatie in de platen optreed waardoor deze het uvb spectrum bijna volledig blokkeren, (zoals een aantal hier wel weten, ben ik bezig aan een studie wat betreft doorlaatbaarheid van transparante kunststof en glas)

ik vraag me net af, waarom mijn planten in huis dan groeien? ik weet het niet, maar jij bent de expert qua planten...

Gelogd

fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #8 Gepost op: 7 Oktober 2010, 16:37:59 »

Planten in huis groeien natuurlijk, maar ten eerste laat een raam licht door maar houdt een deel weg daar kun je in mee komen, je kamer planten zijn bijna allemaal schaduwplanten van oorsprong dus vanaf het voorjaar tot begin herfst is er meestal niks aan de hand de dagen lengen of zijn lang genoeg.
Nu komt de herfst dan worden de dagen met minuten perdag korter dit gaat de assimilatie tegen werken hierdoor gaan ze hun reserves gebruiken maar maken niks meer aan dit kan Heeeeeel lang geen probleem zijn maar in de winter of juist in het voorjaar geven de meesten de geest.
Ik heb het dan over planten in de kamer weg van het raam, en geloof me een Noord , NO of NW raam
in de winter laat op een meter al te weinig licht op de plant "vallen" Ik zeg vallen omdat licht van boven moet komen om het blad tot assimileren aan te zetten.
Nu wat de kunstof platen betreft, ze laten UV door(tot een bepaalde levensduur) maar filteren wel degelijk anders zou je 20 platen op elkaar kunnen leggen zonder licht verlies, en je snapt zelf wel dat je bij 20 licht verlies hebt dus ook bij één.
Daarbij komt dat je bak waarschijnlijk iets de kamer instaat(al is het maar 50 cm) daardoor krijg je een schuine licht inval wat ook weer voor een afname zorgt.
Wij hadden/hebben bij ons ouderlijk huis een verkoopkas van 17x17 meter met dubbelstek platen geloof me daaronder merk je op niet zonnige dagen een duidelijk verschil met buiten.

Wat ook nog ten nadele werkt voor je planten is dat ze contact maken met de afdekplaten maar dat is weer een ander verhaal knipoog

Je zus  wat een enorme tekst voor mijn doen, dat krijgen niet veel voor elkaar. gefeliciteerd (sarcasme)
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 7 Oktober 2010, 16:53:20 »

bedankt voor je uitleg fred.

maar je mag de dubelwandige platen die jij gebruikt hebt, echt niet vergelijken met deze! dat deze ook een deel licht afremmen is duidelijk maar niets te vergelijken met andere platen. dit doet niets af aan de kwestie van het raam he. trouwens dat er 1 plant contact maakt met de platen, is net omdat hij zo fel gegroeid was.

de bak staat vlak naast her raam (pakweg 30cm) en de bak staat op de grond. dus jij bent er van overtuigd dat deze planten de winter niet overleven? kan ik hier iets aandoen?  bv een growlux lamp ofzo?

Gelogd

fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #10 Gepost op: 7 Oktober 2010, 17:15:30 »

Elke licht bron zal helpen, ik denk dat je het gunsigste uit bent met een TL balk, je hebt een groot oppervlakte berijk en er zijn er die het daglicht heel goed benaderen, plaats deze dan natuurlijk niet tussen de bak en het raam dat zou zonde zijn van het natuurlijke daglicht.
Een plus punt is dat de bak op de grond staat, het dachlicht valt er dan een stuk beter op.
De plant waarover we het hebben is een Dracena marginata, en dan de bonte vorm.
Juist deze is erg gevoelig voor bladcontact met bv je afdekplaten, ze krijgen al bruine blad punten als je er dagelijks langsloopt en de bladpunten raakt.

Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #11 Gepost op: 7 Oktober 2010, 20:53:52 »

Hele mooie bak Kevin !
Met die ruimte kan je de komende jaren wel door !
Gaaf hoor die echte planten !
Misschien een idee die LED panelen te gebruiken al licht onvoldoende blijkt te zijn voor de planten ?

Misschien een update foto van de dieren die erin rond lopen ?  knipoog
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 8 Oktober 2010, 05:40:21 »

Kevin,

Je hebt de vraag van Jonas gemist (.. ook ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar).
De wanden van het verblijf.. zijn die gemaakt van/bekleed met parket/laminaat (het type waar men vloeren mee legt)?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 8 Oktober 2010, 08:51:24 »

Kevin,

Je hebt de vraag van Jonas gemist (.. ook ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar).
De wanden van het verblijf.. zijn die gemaakt van/bekleed met parket/laminaat (het type waar men vloeren mee legt)?

Het is inderdaad laminaat van Quickstep (kan tevens ook in badkamers gebruikt worden, dus ik dacht, dan is het hier ook geod voor!
Achter het laminaat zit een waterkerende folie en daarachter isolatie.
Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #14 Gepost op: 8 Oktober 2010, 09:08:54 »

Kevin,

Je hebt de vraag van Jonas gemist (.. ook ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar).
De wanden van het verblijf.. zijn die gemaakt van/bekleed met parket/laminaat (het type waar men vloeren mee legt)?

Het is inderdaad laminaat van Quickstep (kan tevens ook in badkamers gebruikt worden, dus ik dacht, dan is het hier ook geod voor!
Achter het laminaat zit een waterkerende folie en daarachter isolatie.



Hoe moet ik dat zien dan?
3 lagen; laminaat, waterkerende (vochtwerende?) folie, isolatie...
Zitten die 3 lagen aan elkaar verlijmd / geklemd?
Welk materiaal heb je gebruikt voor de isolatie.

Je zegt dat de bak met 1 zijde tegen/voor de radiator staat.
Als daar dan een isolatielaag tussen zit, hoe zit het dan met de warmte aan die zijde ín het terrarium?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 11:33:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 540
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 529
Totaal: 529
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 26 queries.