De maximale lengte van het carapax of rugschild is 50 centimeter maar veel exemplaren blijven ongeveer 35- 40 cm lang. De soort komt voor in tropisch Zuid-Amerika; Panama, Colombia, Paraguay, Brazilië en Argentinië. De habitat bestaat uit steppen en graslanden niet ver van stroompjes want de schildpad heeft wel vocht nodig.
Dit heb ik even van wikipedia gehaald. het beestje kan dus redelijk groot worden en je bak gaat dan te klein zijn. Hoe snel ze groeien weet ik niet maar je moet er toch zeker voor zorgen als je toch voor de bak van 100*50 gaat ,dat je ook al een plan hebt over wat je gaat doen als deze niet meer geschikt voor ze is. Anders kom je later tot de conclusie dat je beestje te klein zit en dat je geen mogelijkheid hebt om dat op te lossen, waardoor je dier ofwel slecht gehuisvest blijft of je dier belandt op het internet, opvancentrum,...
Maar naast dat: ik vind het prachtige beestjes en als ze in ons klimaat buiten konden leven dan had ik er ook al lang zo eentje rondlopen ...
Wikipedia is geen goede bron.
Een kolenbrander blijft meestal rond de 30 cm hangen, Cherry heads blijven nog wat kleiner.
De meeste gewone Kolenbranders hebben een nat en een droog seizoen.
Een bak van 1x 0.5 m is ongeveer 2 jaar te gebruiken als je met hatchling begint, voor een paartje volwassen dieren ( vanaf ongeveer 6 jaar) heb je minimaal 2x 1 meter nodig maar zelf vindt ik dat nog wat krap.