ands
|
|
« Gepost op: 4 Oktober 2010, 22:37:30 » |
Zoals de meesten hier al wel weten, heb ik al enige jaren nakweek van Pyxis arachnoides brygooii. Hun legseizoen begint hier alle jaren in september en eindigt in november. Toen op 20 september één van mijn vrouwtjes een een legkuil maakte en ook weer dicht maakte was dit de normale gang van zaken. Enige afwijkende was dat ze dit deed in de vroege namiddag ipv in de vroege avond. Maar was een heel donkere dag, dus niet bij stil gestaan. Het ei lag een beetje onder een boomstronk die intussen in de bodembedekking verzonken was. Dus mijn man ging nadien op zoek naar het eitje (deze soort legt normaal maar 1 ei per keer) en vond eentje. Het ei lag een beetje onder een boomstronk die intussen in de bodembedekking verzonken was. Het ei werd mooi in de broedstoof gelegd. Ter informatie, deze soort heeft een broedduur van ongeveer 10 maanden en heeft wisselend een vochtige hogere temperatuur nodig gedurende 3 maanden, een lagere temperatuur en droge periode om dan opnieuw over te gaan naar een vochtige hogere temperatuur. Nu was de ontgoocheling groot dat het eitje reeds was geopend toen mijn man de broedstoof inspecteerde. Maar bij nadere inspectie was het ei niet spontaan geopend, maar was er een jong aan het uitbreken. Blijkbaar is het ei van een legsel van vorig jaar mooi tot ontwikkeling gekomen in het terrarium, en dit ondanks de afwijkende broedtemperatuur en luchtvochtigheid t.o.v. de broedstoof. Er wordt ook wel een vochtige en droge periode nagebootst, maar minder secuur dan in de broedstoof. Het jong lijkt op eerste zicht geen schildafwijkingen te hebben en wat opvallend is, is de zwaarste pyxis ooit geboren hier. Heeft een gewicht van 14 gram.
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 5 Oktober 2010, 05:24:15 » |
Wow... Niet zomaar even de eerste de beste soort.. en dan ook nog eens nakweek "in het terrarium".. da's op zijn minst "bijzonder opmerkelijk" te noemen. Denk dat je wel mag concluderen dat je je omstandigheden in de bak erg goed, danwel perfect in orde hebt!! Gefeliciteerd!!
|
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
marion
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Oktober 2010, 09:17:36 » |
Dat is een heel mooi en bijzonder verhaal an. Proficiat met dit wondertje. Heb je nog geen foto van het jong?
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 5 Oktober 2010, 10:02:49 » |
Dat is een heel mooi en bijzonder verhaal an. Proficiat met dit wondertje. Heb je nog geen foto van het jong?
Neen, zit nog in de broedstoof op vochtig papier.
|
|
|
|
KevinVH
crewmember
Belgium
"We called him Tortoise because he taught us."
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Oktober 2010, 10:58:12 » |
Leuke verrassing als je het mij vraagt! Dat betekent natuurlijk dat het klimaat in het verblijf prima is!
|
|
|
|
marion
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Oktober 2010, 11:19:12 » |
Bij mij was er toen geen dooierrest meer aanwezig toen er een jong ( andere soort natuurlijk) uit kwam in het terrarium. Was dat bij jou wel het geval? En hoe diep lag dit eitje? Bij mij een cm of 6-7 diep.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 5 Oktober 2010, 14:39:21 » |
Bij mij was er toen geen dooierrest meer aanwezig toen er een jong ( andere soort natuurlijk) uit kwam in het terrarium. Was dat bij jou wel het geval? En hoe diep lag dit eitje? Bij mij een cm of 6-7 diep.
Was nog een kleine dooierrest aanwezig, maar heeft dan ook de laatste 14 dagen in de broedstoof gelegen. Misschien als het spontaan (lees in het terrarium) was uitgekomen de broedduur iets langer had geduurd dan nu en alles geresorbeerd was. Het eitje lag een goeie 10cm diep en afgeschermd door een holle boomstronk.
|
|
|
|
psvehv
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 5 Oktober 2010, 15:40:33 » |
Gefeliciteerd met dit prachtige resultaat,ben benieuwd naar de van de kleine.
|
|
|
|
Gerrit Hofstra
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 5 Oktober 2010, 18:15:57 » |
Ik heb dit inmiddels ook tweemaal meegemaakt met P. arachnoides en bij M. tornieri, en bij mij wel tot het jonge schildpadje dat in de bak rondkroop. Volgens mij is de koude periode het meest essentieel.
Gerrit
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 5 Oktober 2010, 20:36:26 » |
Wat mooi ! Volgens mij is dit het mooiste wat kan gebeuren bij het kweken van schildpadden een nakweek uitgebroed in het verblijf ! Het hoogst haalbare compliment denk ik ! Heeft het vrouwtje dit jaar alsnog een ei gelegd? Enig vermoeden waarom dit dier zwaarst is tot nu toe?
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 5 Oktober 2010, 22:45:43 » |
Wat mooi ! Volgens mij is dit het mooiste wat kan gebeuren bij het kweken van schildpadden een nakweek uitgebroed in het verblijf ! Het hoogst haalbare compliment denk ik ! Heeft het vrouwtje dit jaar alsnog een ei gelegd? Enig vermoeden waarom dit dier zwaarst is tot nu toe?
Neen, vandaag wel een kuil gemaakt en mooi toegelegd, maar geen ei gevonden. Andere vrouwtje wel, gisteren. Zaten beide in een kuil. Nog nooit voorgehad, want meestal is er een week tussen beide vrouwtjes.
|
|
|
|
marion
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 5 Oktober 2010, 23:05:09 » |
Wat leuk om te horen zeg! Dat gaat heel goed dan. Weet je wat mij opviel bij het kleintje wat dus echt naar boven door het zand gekropen is vanuit het ei.......... deze heeft een halve dag nog zwem bewegingingen gemaakt zeg maar. Echt apart om te zien, dat zie je bij de jongen die uit het ei komen niet.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:23:07 » |
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:30:09 » |
Oooh,wat een schoonheid en ook zo gaaf Ook geen schildanomalie terwijl je toch geen controle over de temperatuur gehad hebt. Tenminste, niet bewust.
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Ik
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 9 Oktober 2010, 10:32:14 » |
Heel erg mooi !!!! Opmerkelijk die fijn gekartele randjes van buik en rugschild. Is dat een specifiek kenmerk van deze soort......??
|
1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
|