SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Mannetje eet heel weinig  (gelezen 5902 keer)
IngePinge
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 67


« Gepost op: 2 Oktober 2010, 13:58:01 »

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes: Ik heb enkele maanden geleden een geelwang man van 13cm samen gezet met 2 geelwang vrouwen van 15 en 18 cm.
De reden hiervoor was omdat hij heel dominant was naar de andere schildpadden toe, die iets kleiner zijn.
Hij at toen ook heel veel en probeerde continu het eten van de andere schildpadden af te pakken. Als dit niet ging durfde hij ze ook bijten.
Nu is het probleem dat hij heel weinig eet sinds hij bij de grotere dames zit. Hij denkt alleen maar aan paren want zit heel vaak te baltsen. De dames negeren hem gewoon.
ALS hij een stukje eten van de pincet neemt proberen de dames het ook vaak af te pakken en vervolgens moet hij helemaal niets meer hebben. Wél is hij in gewicht bijgekomen. Hij is opeens heel rustig.
Is het noodzakelijk om hem apart te zetten? Ik wil hier zowieso niet mee kweken omdat er al genoeg andere van dit soort schildpadden opvang nodig hebben (9 van de 13 die ik heb zijn opvang schildpadden).
Sinds ik hem heb opgevangen is hij heel veel in lengte en gewicht toegenomen. Ik weet niet hoe oud hij eigelijk is. Toen hij bij ons kwam op 31 maart 2010 woog hij 43 gram en had een schildlengte van 6.5 cm.
Op 26 juli woog hij al 141 gr en had een schildlengte van 10.5cm. Vandaag weegt hij 270 gr en het schild meet 14cm. Is dit normaal dat hij zo snel bijkomt en groeit?
Ik heb 2 geelwang mannetjes waar ik het al van weet, 1tje is nog een twijfelgeval. Best allemaal samen zetten dan?

Groetjes, Inge
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 2 Oktober 2010, 15:12:46 »

Niet eten en toch aankomen/hard groeien kan niet, hij eet waarschijnlijk als je niet kijkt.
Een langzame groei bij schildpadden is veel beter, hoevaak voer je vlees en geef je ook regelmatig groenvoer ?
Kan ook zijn dat je teveel kattebrokken voert, beste is insekten wormen slakken pissebedden.
Zou geen mannen bij elkaar zetten dat wordt op den duur knokken.
« Laatste verandering: 2 Oktober 2010, 15:20:59 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
IngePinge
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 67


« Antwoord #2 Gepost op: 2 Oktober 2010, 15:27:27 »

1 x  per week rauwe steak, 1 x per week kattenbrokken met carmix en sporavit, 1 x per week rivierkreeftjes. Voor de rest meelwormen, mariowormen en buffalowormen, krekels, wasmotten , gammarus, gedroogde visjes, soms levende vissen. Als ik in mijn vissenaquarium teveel appelslakken heb krijgen ze die ook. Soms kan ik in huis of buiten motten en vliegen of andere insecten vangen. Regelmatig ook lever of ander orgaan.
Tomaat, witlof, sla , komkommer en andijvie heb ik al geprobeerd maar daar moeten ze niks van weten. Soms bijten ze erin maar laten het dan weer vallen. Heb ook al veel plantjes in de aquarium gezet maar die bijten ze gewoon stuk zonder op te eten, en dat verstopt de aanzuiging van mijn filter. Ik heb ook wel eens golliwoog op het zandeiland gezet, mag dit?
Ze zijn eigelijk nogal kieskeurig, sprinkanen bv laten ze ook gewoon drijven (misschien zijn de lange poten een afknapper?). Mijn zaagrug mannetje lust ook geen rivierkreeftjes.

PS: sommige schildpadden eten soms bijna de helft van hun lichaamsvolume. Als ik ze minder geef zitten ze voortdurend tegen de raam met hun pootjes te 'ploppen' of gaan ze vuil of poep van de bodem eten. Wat kan ik hieraan doen? Ik wil ze niet tekort doen qua eten maar een tragere groei lijkt me idd ook veel gezonder.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #3 Gepost op: 2 Oktober 2010, 15:44:50 »

Ja de soorten die je verzorgt kunnen enorm vreetmonsters zijn, toch kun je je beter houden aan een wat soberder dieeet, soms wordt bv als hoeveelheid  vlees-eten de kop grote van de schildpad gezegd, en dat bv 3 x per week de rest van de dagen flink wat groenvoer beschikbaar geven.

Over groenvoer niet willen eten, waarschijnlijk zijn de jouwe zo slim om te denken bekijk het maar met je groen we willen vlees, de truuk is om dan toch groenvoer te blijven geven zodat ze het wel moeten eten waneer ze honger hebben.
Best kun je dus 3 x klein portie vlees geven en bv wekenlang andijvieblad in hun water, het is even volhouden en steeds weggooien en verse erin doen maar hebben ze eenmaal groenvoer leren eten dan eten ze daar best veel van en opzich mogen ze groenvoer wel lekker veel krijgen daar hoef je niet zuinig mee te doen zoals bij vlees.
Het is handig en gezond maar je moet het ze dus wel leren eten.

Alles wat je voeren wilt bij waterschildpadden altijd in water aanbieden golliwoog mag maar andijvie net zo gezond en stuk goedkoper.

Je meelwormen, wasmotten, mariowormen zijn vrij vet en niet zo gezond, probeer dat te vervangen door regenwormen slakken en pissebedden, wel op gifvrije plek zoeken.
Diepvries spiering (uit zoetwater) is weer beter dan gedroogde visjes.
Steak is spiervlees en bevat niet veel en met rivierkreeftjs bedoel je daar die gedroogde garnaaltjes mee ?
Heb je de voedingslijst hier wel eens door genomen ?
« Laatste verandering: 2 Oktober 2010, 15:52:54 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 2 Oktober 2010, 16:14:16 »

Mijn Trachemys eten nu ook minder omdat ze een soort winterrust houden.
Gelogd
IngePinge
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 67


« Antwoord #5 Gepost op: 8 Oktober 2010, 11:16:51 »

3 keer per week vlees, mag dat ook een keer kattenbrokken zijn dan? Bv 1 keer steak, 1 keer kattenbrokken en 1 keer lever of pinkies?
Ik ben zelf vegetariër dus daarom heb ik zelf geen vlees in huis. Als mijn vriend steak eet, 1 keer per week, moet hij delen met de schildpadden maar ondertussen kopen we gewoon 2 steaks.
Muizen hebben we ook een tijdje gekweekt maar het gaf een te grote stank in huis. Weet je of ik ze buiten kan zetten op ons terras met een dekentje in de kooi,of kunnen ze niet tegen vrieskou?
Ze zullen niet blij zijn als ze ineens zo weinig krijgen, is het niet beter om het gewoon af te bouwen, elke keer wat minder te geven?
Rivierkreeftjes daar bedoel ik mee rivierkreeftenvlees vanuit de visafdeling in de supermarkt. Deze komen uit zoetwater.
Ik heb de voedingslijst al wel gelezen ja, en heb al verschillende dingen uitgetest maar sommige dingen zoals groenvoer eten ze niet.
Je hebt wel gelijk dat ik moet blijven proberen, en ze niets anders geven wanneer ze het groenvoer niet willen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 8 Oktober 2010, 14:22:35 »

Kattebrokken is oke hoewel niet teveel, waarschijnlijk is het voor de andere twee voedselbeurten het praktisch om aan de schildpaddenpudding te denken
deze maak je in 1x klaar en vries je in porties in en dan ontdooi je de bv de avond van te voren wat je nodig hebt.
Zoetwatervis die je hel geeft is ook en optie van en voedselbeurt.



Lever kan bv en onderdeel van deze schildpadpudding vormen, maar enkel lever of steak, spiervlees is niet zo voedzaam, waneer je rivierkreeft schoongemaakt geeft is ook wat eenzijdig maar ook voor die geld prima in je schildpadpudding.
De eenzijdige ingredienten maken in totaal de schildpadpudding juist weer compleet/voedzaam.

Opzich prober je gevarieerd te voeren dat is heel goed maar toch nog zou ik per voeding ook varieren, kattbrokken is gevarierd ook Lundi is een merk van watervogels geschikt en gavarieerd gnoeg om schildpadden te voeren.

Dus bv 1 x per week schilpadpudding, 1x kattebrok of Lundi en 1x per week zoetwatervis en je zou heel goed opweg zijn met het dieet liefst zie ik daar dan ook nog
regenwormen/slakken (met huis enzonder) in terug maar kan begrijpen mt het aantal schildpadden dat je verzorgt dit lastig is, toch zou ik dat gedeeltelijkn proberen waneer je daarvoor tijd hebt.

Je kan voedsel afbouwen maar ik denk dat het niet noodzakelijk is omdat je jaargtijde mee hebt en ze nu automatisch minder gaan eten,
Ik zou gelijk nu overstappen naar 3 voedselbeurten maar wel de overige dagen altijd groen geven, niet lusten van eten komt bij mij schildpadden niet voor
je moet strenger woden groentjes lachen is tenslotte voor hun eigen gezondheid.
Het is in iedergeval niet zielig om ze 3x per week vlees en rest groen tegeven dit is goed n gezond in d natuur vinden ze ook  zeker niet elke dag lekker vlees en zullen ze ook vaak groen moeten eten waneer ze honger hebben, en eenmaal geleerd vinden ze het ook nog erg lekker let maar op over half jaar vinden ze groenvoer ook heel lekker.


Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
IngePinge
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 67


« Antwoord #7 Gepost op: 23 Oktober 2010, 23:25:17 »

Het groenvoer begint te werken! Er zijn telkens vele happen uit dus ik veronderstel dat ze het deze keer wel inslikken ...
De mama is strenger geworden Brede lach. Ze mogen wel op dieet ook... sommige schildpadden hebben 'lovehandles'.
Schildpaddenpudding heb ik enkele maanden geleden al proberen maken met oa. haringfilets, grijze garnalen, lever, hart, kattenbrokken, babyvoer en spinazie en gelatineblaadjes.
Was dus compleet mislukt aangezien ik geen keukenprinses ben. Zonde van alle ingridiënten... het leek meer op fruitpap van textuur en stonk enorm.
Dus als er iemand regio Turnhout, Antwerpen , Beveren , Tilburg of Sint-Niklaas woont en het goed kan maken wil ik het wel kopen ofzo.
Lundi kan je gewoon bij de dierenwinkel kopen?
Weet iemand of het goed gaat om voedervissen buiten te huisvesten (in een grote waterton met een vijverontdooier zodat het water niet bevriest)?
Bedankt voor de goeie raad.
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #8 Gepost op: 24 Oktober 2010, 08:41:58 »

Ze mogen wel op dieet ook... sommige schildpadden hebben 'lovehandles'.

wij noemen dit neukteugels   yeah !  verlegen
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #9 Gepost op: 24 Oktober 2010, 10:40:41 »

Goed bezig Inge cool zeg

Mooi dat het groenvoer zo snel geaccepteerd wordt, al snel zullen ze het ech lekker gaan vinden en best veel van eten, voordeel is dat je groenvoer onbeperkt mag geven.

Over de vraag van je vissen ja dat kan heel goed, ik ken meerdere mensen die dat doen, welke vissoort ben je van plan hiervoor te gebruiken ?
« Laatste verandering: 24 Oktober 2010, 10:46:47 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
IngePinge
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 67


« Antwoord #10 Gepost op: 24 Oktober 2010, 16:07:24 »

Ik weet niet goed hoe ze noemen, het zijn gewone zilveren zoetwatervisjes. http://www.amfibia.be/default.asp?iId=LEMEL
Ze lusten het wel graag, ik weet alleen niet of dit makkelijk kweekt. Lijkt wat op guppies (alleen groter en goedkoper).
Guppies heb ik ook wel maar mijn vriend is er te gehecht aan om als voer te geven... en het zou opvallen als er ineens 10 à 20 weg zijn. Brede lach
Ze moeten echt wel buiten: 7 aquariums en een groot terrarium in de woonkamer is onze limiet voor een appartement.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 24 Oktober 2010, 16:38:15 »

Oke vindt je dezelfde in diepvries dan niet makkelijker ?
Echt kweken zullen deze visjes niet doen zal vermoedelijk jonge grondels en voorn ofzo zijn in iedergeval jonkies die uiteraard pas kweken waneer volwassen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #12 Gepost op: 24 Oktober 2010, 17:19:51 »

Guppies heb ik ook wel maar mijn vriend is er te gehecht aan om als voer te geven... en het zou opvallen als er ineens 10 à 20 weg zijn. Brede lach

Het teveel aan visjes (of als de verhouding mannen /vrouwen niet meer juist is) kan je wel steeds geven, daar moet vriendlief wel mee akkoord gaan ...
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 Juli 2024, 11:54:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 340
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 2
Gasten: 267
Totaal: 269
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 25 queries.