SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn ervaring winterslaap 2010  (gelezen 11856 keer)
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 22 September 2010, 13:29:40 »

Voorafgaand aan een winterslaap zit een afbouwperiode.
Indien de dieren na de zomer weer binnen zijn gehaald, dan dien je dit protocol (of een soortgelijke) te doorlopen, om de dieren zo uiteindelijk geleidelijk en met lege darmen in winterslaap te brengen.

Het protocol vind je hier: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7941.0.html

Afbouwprotocol Week 3 / 4:
Temperatuur reeds afgebouwd tot maximaal 20 graden overdag, bij maximaal 10 graden ’s nachts.
Geen voedsel meer, zodat de darmen zich kunnen ledigen. Deze week 2 keer een lauwwarm badje om ontlasting uit te drijven.



De dieren hebben in het buitenverblijf al besef gehad van afnemende daglengte.
Daarbij waren er fiks wat dagen zonder zon èn begon de nachttemperatuur de 10 graden aan te tikken.
De dieren begonnen zich merkbaar veel minder vaak op te warmen, aten minder enthousiast en lagen het grootste deel van de dag verscholen onder de dakpan.

15 september:

Heb de dieren ivm de koude nachten binnen gehaald, waarna het grootste dier enorm begon te mesten en bijna niet meer wilde eten. Afdrijving ontlasting + gebrek aan eetlust na een periode van koude nachten.
Het dier is verder kerngezond, heldere oogjes, alert en volgens de DA niet lijdend aan een hoge concentratie parasieten.
Het kon in mijn beleving dan ook niets anders betekenen dan dat het dier toe werkte naar de winterslaap.
Enkele dagen warm houden om de eetlust weer aan te wakkeren werkte niet… Het dier at amper tot niets, maar bleef wèl afvallen… Uiteindelijk bereikt zo’n dier dan een kritiek gewicht, wat natuurlijk niet gewenst is.
Om die reden ben ik versneld gaan handelen.

Spiegelend aan het afbouwprotocol zitten we dus al in week 4..
De dieren verblijven de gehele dag in een kunststof krat met daarin aubiose op de slaapkamer.
Overdag is het (net als buiten) maximaal 18 tot 20 graden… en ’s nachts is het een graad of 10 – 12.
Hier zitten ze nu 3 dagen in.


21 september:

Het grote dier is inmiddels van 248 naar 191 gram gegaan. 57 gram gewichtsverlies. In percentages komt dat op 23%.
Vorig jaar was dat 150 naar 129 gram (vanaf het moment dat er minder tot niets meer werd gevoerd), wat neerkwam op 14%.
Statistisch gezien is het dier in de actieve staat 98 gram aangekomen dit jaar. Op dit moment 62 gram zwaarder dan toen het vorig jaar in winterslaap ging.


Het kleine dier is van 123 naar 111 gram gegaan.. Een afname van 12%.
Vorig jaar was dat van 80 naar 73 gram; afname 9%.
Dit dier is dus 43 gram aangekomen dit afgelopen jaar op dit moment dus 38 gram zwaarder t.o.v. dezelfde situatie vorig jaar.


Het kleine diertje heeft nog wel een paar daagjes gegeten en krijgt nog een paar dagen langer de tijd om de darmen te ledigen. Het gewichtsverlies bij dit dier is ook nog lang niet zoveel als bij het grote dier.
Mijn planning is om haar aankomend weekend de koelkast in te doen. De voorspelde nachttemperatuur is dan rond de 6 graden, wat een mooie(re) overgang zal zijn naar de koelkast-temperatuur.
Heb de dieren nog even gebadderd in lauwwarm water. Dit laat normaal gesproken de ontlasting vrijkomen.
Nu alleen wat zoutafscheiding, tesamen met wat urine; geen ontlasting.


Heb besloten niet langer te wachten bij het grote dier…
Het streven was om haar net als het kleine dier pas komend weekend in winterslaap te doen, na een koude nacht op de slaapkamer met (buiten-)temperatuur van 6 graden. Het gewichtsverlies op dit exacte moment (en advies van andere boettgeri eigenaars) heeft bijgedragen aan mijn besluit.


22 september:

Vanuit de “relatief” koude nacht (in verhouding tot de dagtemperatuur) is het grootste dier de koelkast in gegaan.
De temperatuur staat afgesteld op plusminus 4 graden..


In de koelkast liggen een paar flessen gevuld met water, die dus ook gekoeld zullen worden. Na het openen en wegen van de dieren, zullen die hun "kou" ook afgeven aan de tijdelijk iets opgewarmde koelkast... Zodoende heb je een buffer die teveel opwarming voorkomt:


Het dier zal wekelijks gewogen worden, om gewichtsverlies te monitoren.
Tot 5 à 6 % gewichtsverlies, gemeten vanaf het moment van begin winterslaap is acceptabel.
Vorig jaar was het grote dier in 6 weken van 129 naar 128 gram gegaan.. gewichtsafname van 0,78%
Het kleine dier viel af van 73 naar 71 gram; een afname van 2,8%

Het grote dier zit nu op 188 gram !! ( 24,2 % gewichtsafname sinds het binnen zit.. dit door vele ontlasting, matige activiteit i.c.m. geen voedsel meer.)
Tot 95% van dit startgewicht afvallen is dus niet zorgwekkend. Dit komt op een nettogewicht van 178,6 gram.



Heb het dier in een plastic bak, gevuld met bosgrond (lees: vermalen beukenbladeren), vermengd met aubiose gestopt. Dit mengsel is lichtvochtig gemaakt en gisteren al in de koelkast geplaatst. Het substraat is dus ook al een stuk kouder dan 10 graden.
Heb het dier er zelf wat in ondergegraven. Vorig jaar bleek het dier de 1e week zelf nog dieper te zijn gaan graven.
Kans dat het dier bij deze temperatuur ineens actief wordt, omhoog komt en over de rand klimt acht ik zeer onwaarschijnlijk.
Om die reden zit er geen deksel op de bak.



De sensoren van de thermometer staan links en rechts in het substraat gedrukt. De temperatuur geeft 6,2 graden aan... Kouder dan buiten, nog niet op de afgestelde temperatuur. Het dier zal dus in dit substraat nog wat geleidelijker afkoelen.




Conclusie:
Het dier woog bij het binnenhalen 248 gram.
Hierna is ze enorm gaan mesten, wilde niet meer eten.
Uiteindelijk heeft ze een gewichts van 188 gram bereikt (24,2 % afgevallen dus).
Tijdens de winterslaap in de koelkast mag ze max. 6 % van dit startgewicht afvallen.
Dat komt er op neer dat ze een netto gewicht van 178,6 gram mag bereiken.

Het gewichtsverlies wordt iedere week op een vast moment gemeten, door het diertje te wegen en daarna weer snel terug te stoppen.
Ook zal dan worden gelet op verkleuring van het (buik) schild, eventueel vochtige neus, of de cloaca schoon is...
De streefperiode bedraagt 3 maanden.
Mochten er binnen die periode complicaties optreden, òf het gewicht op de 178 gram komen, dan zal het dier uit de koelkast worden gehaald en weer warm(er) worden gezet. Nauwlettend het dier observeren zal dan de eerste actie zijn, gevolg door aanbieden voedsel.
Indien de situatie niet verbeterd, zal naar een RA worden gegaan.. Maar daar gaan we niet vanuit.

Vorig jaar viel het grootste dier slechts 1 gram af in de 6 weken winterslaap.. Dit kwam neer op 0,8% !!  Knipoog

Eerstvolgende bericht hier zal dan ook volgen op: Woensdag 29 september.

Voor nu: "Welterusten dame":

« Laatste verandering: 27 Oktober 2010, 10:07:26 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2010, 10:54:50 »

Even een tussentijds berichtje:

23 september:

Het kleinste schildpadje zat gisteren precies 8 dagen binnen, waarvan ze heel in het begin een klein beetje had gegeten.
Voorts heeft ze elke dag in een onverwarmd krat op de slaapkamer gezeten.
Dagtemperatuur rond de 20 graden, nachttemperatuur rond de 12 graden.
Bij binnenhalen woog ze 123 gram.
Gisteren heb ik haar opnieuw gewogen: 108 gram.
Dit is 87,8% van het gewicht dat ze had bij binnenhalen; een gewichtsafname van 12,2%
Heb bijna dagelijks wat mest van haar aangetroffen (dit was/is door het formaat duidelijk te onderscheiden van de mest van het grotere dier).
Gisteravond is ook zij in de koelkast geplaatst.

Startgewicht winterslaap is dus 108 gram..
Tot 95% van dit startgewicht afvallen is dus niet zorgwekkend. Dit komt op een nettogewicht van 102,6 gram.

Normaal zou ik het grote dier pas volgende week woensdag wegen (de periodieke gewichtscontrole).
Om het kleine dier fatsoenlijk in het substraat te plaatsen, moest de grote dame een klein stukje opschuiven.
De ervaring van vorig jaar leerde dat het kleine diertje tijdens de eerste dagen heel iets afviel.
Deze constatering werd gestaafd door andere liefhebbers: Het zou een bekend gegeven zijn dat vooral in de eerste dagen een (geringe) gewichtsafname te verwachten zou zijn.
Enfin, de grote dame moest helaas even gehanteerd worden, waarbij ik haar ook maar gelijk even op de weegschaal heb gelegd... Weegmomentje na slechts 2 dagen.
Dit is niet gebruikelijk, maar werd dus puur even gedaan, aangezien het dier tóch al moest worden gehanteerd. (Ja inderdaad.. ik had haar achteraf gezien meer aan de zijkant van het krat moeten plaatsen  afvragend... )

Gewicht grote dier na 2 dagen in de koelkast bij 3,5 - 4,5 graden: 188 gram. 0 gram gewichtsverlies.
Misschien geen verrassende constatering, maar wèl een prettige  mmm...leuk.


Volgende bericht -indien er geen schokkende zaken plaatsvinden- volgt conform planning op woensdag 29 september.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #2 Gepost op: 29 September 2010, 10:20:37 »

29 september (1 week winterslaap achter de rug)

Heb de dieren zojuist gewogen.
Mijn handelswijze:

1 schildpadje uit het substraat graven en daarna meteen de koelkast weer dicht. Zo voorkom ik dat de koelkast intern (en daarmee het andere dier) onnodig kan opwarmen.
Het uitgegraven schildpadje wordt even snel bekeken; cloaca schoon, neusje schoon.. oogjes stijf dichtgeknepen...
Het dier slaapt in een "ontspannen beschermhouding".. zo noem ik het maar.
Beschermhouding = kop en poten maximaal ingetrokken... "Ontspannen beschermhouding" = kop en poten íets ingetrokken.
Bij aanraken van de poot werden alle poten en kop even iets verder in het schild getrokken en kwamen toen rustig weer naar de beginstand.
Tijdens het intrekken was een zucht hoorbaar.
Let wel: dit duurt nog geen 10 seconden.

Vervolgens gaat het dier op de weegschaal.
Na notering gewicht open ik de koelkast, graaf het dier weer in en doe vervolgens hetzelfde bij het 2e diertje.

Hier de resultaten (foto's blijken niet haarscherp, mogelijk door mijn haastig handelen):

Het kleine diertje:
Startgewicht winterslaap: 108 gram.
Huidig gewicht na 1 week: 107 gram.
1 gram afgevallen, wat komt op 0,9%
Dit is overigens een gelijke ontwikkeling t.o.v. de winterslaap vorig jaar.




Dan het grote dier...
Startgewicht winterslaap: 188 gram.
Huidig gewicht: 191 gram  geschrokken .... Heb het dier tot 2x van de weegschaal afgehaald en deze gereset...



Een gewichtstoename tijdens de winterslaap is mij niet bekend.
- Eten bij een temperatuur van 4 graden.. lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
- Explosieve toename parasieten.. op zich mogelijk, maar het dier was "schoon" verklaard door de DA...
Ik kan deze toename niet verklaren... Wellicht wat aanklevend substraat.. maar 3 gram ?  afvragend
Het dier is dus kennelijk niet afgevallen, wat een goed bericht is.... de gemeten gewichtstoename blijft uiteraard "raar".



Tijdens het fotograferen besloot het dier kop en poten iets verder uit te strekken.
Mogelijk door waarneming van de lichtbron achter mij.
Na de foto raakte ik haar poot opnieuw aan, waarna ze alles weer introk.
Hierna is ook deze dame weer terug de koelkast ingegaan.


Conclusie:
Kleine dier: 1 gram afgevallen = 0,9% gewichtsafname.
Grote dier: 3 gram aangekomen = 1,6% gewichtstoename.



Reageren kan uiteraard weer hier: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9647.15.html
« Laatste verandering: 29 September 2010, 10:47:36 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 6 Oktober 2010, 10:01:39 »

06 oktober (2 weken winterslaap achter de rug)

Het 2e weeg- / controlemoment sinds de dieren in de koelkast verblijven.

Aangezien ik dagelijks meerdere keren op zolder ben, werp ik steeds even een blik op de thermometer... Noem het een dwangneurose  afvragend.
De afgelopen week was de waarde vrij constant 3,5 graad.... Vanaf dag 1 tot nu waardes gemeten van 3,2 tot 4,7 graden.



Handelswijze iets aangepast na een opmerking van Fred Gaal in het reactietopic.
Heb de gehele bak met het substraat uit de koelkast gehaald. De dieren afzonderlijk gewogen en gelijk weer teruggestopt in het koude substraat.
Na het controle- / weegmoment deze bak weer teruggeplaatst in de koelkast en de thermosensoren weer in het substraat gedrukt.

Het kleinste diertje.
Startgewicht winterslaap: 108 gram.
Gewicht na 1 week: 107 gram. 1 gram gewichtsverlies ( 0,9% )
Gewicht na 2 weken: 107 gram. 0 gram afgevallen t.o.v. de vorige keer; 1 gram ( 0,9% ) sinds de start.



Snelle controle van neus, cloaca en terugtrek-reflex.. Alles in orde (voor zover ik dat als leek kan bepalen).



Foto is wellicht wat veraf, maar ik heb sinds kort een nieuwe lens op mijn Nikon D3000 spiegelreflex; een AF-S Nikkor 18-105mm..
Minimale afstand van een object blijkt 40 cm te zijn.. en de lens is op zich een redelijk kanon (vind ik).. Hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.



Dan nu het grote dier.

Ik vrees dat de reactie van Sulcatatata in het daarvoor bestemde topic m.b.t. de nauwkeurigheid van het wegen juist is.
"Vermoedelijk" is 188 gram een onjuist weergegeven startgewicht... Ditzelfde gewicht werd na 2 dagen geconstateerd.
De gewichtstoename na week 1 en eveneens geconstateerde toename in week 2 ( niet t.o.v. het gewicht van de week daarvoor, maar t.o.v. het startgewicht) doen mij vermoeden dat het startgewicht iets boven de 188 gram moet liggen.
Op 21 september zat haar gewicht op 191 gram. Ik ben van mening dat het aannemelijk is dat het startgewicht eerder op de 191 gram zou moeten zitten, dan de door mij gemeten 188 gram.

Met jullie goedvinden beschouw ik daarom 191 gram vanaf nu als startgewicht, dit geeft ook een veel logischer en verklaarbaarder beeld m.b.t. de gewichtsafname.

Het grootste dier.

Startgewicht winterslaap: 191 gram.
Gewicht na 1 week: 191 gram. 0 gram gewichtsverlies.
Gewicht na 2 weken: 189 gram. 2 gram gewichtsverlies ( 1,05% t.o.v. startgewicht )



Snelle controle neus, cloaca en terugtrekreflex:



Wittige substantie aan cloaca geconstateerd.
Conclusie: Het dier moet hebben geurineerd... misschien na mijn hanteren van vorige week  vraagteken




Wat mij betreft alles nog steeds prima in orde.
Nieuw weegmoment: 13 oktober aanstaande.


Reacties zijn wederom welkom in het volgende topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9647.30.html
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #4 Gepost op: 13 Oktober 2010, 09:56:39 »

13 oktober 2010 (3 weken winterslaap achter de rug)

Ditmaal even een berichtje zonder foto's.
Op een klein beetje gewichtsverlies geen bijzonderheden geconstateerd.


Startgewicht kleinste diertje: 108 gram
Gewicht na 3 weken: 106 gram. 2 gram gewichtsverlies (1,8%) sinds begin winterslaap.


Startgewicht grootste dier: 191 gram
Gewicht na 3 weken: 188 gram. 3 gram gewichtsverlies (1,6%) sinds begin winterslaap.


Allebei 1 gram afgevallen deze week.
Percentages gewichtsverlies zijn nog niet noemenswaardig, aangezien tot 5 - 6% acceptabel is.
Het kleinste diertje mag dus afvallen tot 103 gram... het grote dier tot 179 gram.


Het verloop tot dusver wijkt wel in kleine mate af t.o.v. vorig jaar.
Toen vielen beide diertjes na 11 dagen slechts 1 gram af.. en bleven de overige weken stabiel op gewicht.
Nu is er na 3 weken nog steeds gewichtsafname waarneembaar.
Wellicht komt dit, doordat er te weinig reserves zijn...In de zin van: de meeste reserves zijn al verbruikt tijdens het enorm snelle afvallen vlak voor de winterslaap.

Uiteraard blijf ik het gewichtsverlies wekelijks controleren... Indien het kritieke punt wordt bereikt, zullen ze uit winterslaap worden gehaald. Hoop het echter zo lang mogelijk (tot 3 maanden) te kunnen rekken.

Reacties zijn natuurlijk hier weer welkom:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9647.30.html

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #5 Gepost op: 20 Oktober 2010, 11:12:42 »

20 oktober 2010 (4 weken winterslaap achter de rug... 1e mijlpaaltje vind ik persoonlijk.. de 1e van de 3 geplande maanden  glimlach )


Wederom een weegmoment zonder foto's dit keer.
Geen veranderingen t.o.v. volgende week, dus de foto's zouden exact hetzelfde beeld weergeven.

Startgewicht kleinste diertje: 108 gram.
Gewicht na 4 weken: 106 / 107 gram. Ik noem bewust beide waardes, aangezien de weegschaal constant wisselde tussen die 2.
Logischerwijs zou ik dus uit moeten kunnen gaan van een gemiddelde: 106,5 gram
1,5 gram gewichtsverlies ( = 1,4% ) sinds begin winterslaap.

Startgewicht grootste dier: 191 gram.
Gewicht na 4 weken: 188 / 189 gram. Bij dit dier gaf de weegschaal ook een constant wisselende waarde aan.
Logischerwijs dus ook in dit geval een gemiddelde waarde van 188,5.
2,5 gram gewichtsverlies ( = 1,4%) sinds begin winterslaap.


Helaas zijn de weergegeven waardes op de weegschaal niet erg constant en exact.
De weegschaal die ik heb, is een digitale die afrondt op hele grammen. Niet enorm handig, maar goed.

Desondanks ben ik blij met de tot nu geconstateerde waardes:
Slechts 1,4 / 1,6% gewichtsverlies in 4 weken... één derde van de geplande winterslaap is achter de rug.. nog 2 maanden te gaan.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #6 Gepost op: 27 Oktober 2010, 10:06:50 »

27 oktober 2010 (5 weken winterslaap achter de rug)

Op advies van Kurt (zie reactie-topic) eerst de weegschaal eens uitgetest..
Flink wat levensmiddelen geprobeerd, maar daar gaf hij uiteraard het gewicht + verpakking aan  afvragend... Zo kwam ik er natuurlijk niet uit.
Uiteindelijk een pakje theezakjes gevonden.. 20 x 4 gr... En dat bleek te kloppen... de zakjes afzonderlijk wogen 4 gr... bij benadering.
Soms gaf hij 3.. en soms 5 gram aan... Hij rond dus ongetwijfeld af.

Dan nu: De resultaten van controlemoment week 5:

Uiterlijk geen zaken waargenomen die mij zorgen zouden moeten baren.


Dan het weegmoment:


Startgewicht winterslaap: 191 gram.
Gewicht na 4 weken: 188,5 gram..
Gewicht na 5 weken: 191 gram ( *zucht* )... Vast weer afgerond... Heb het diertje bewust zo zorgvuldig mogelijk ontdaan van al het aanklevende substraat..
Ach.. Geen gewichtsverlies in ieder geval  glimlach
Voor het gemak hou ik (ondanks het hogere weergegeven gewicht t.o.v. vorige week) 1,4% gewichtsverlies aan sinds begin winterslaap.


Dan nu het kleinste diertje:


Net als bij het grote dier.
Bij uitwendige visuele controle geen zaken die mij zorgen doen baren.
Door naar het weegmoment:


Startgewicht winterslaap: 108 gram.
Gewicht na 4 weken: 106,5 gram.
Gewicht na 5 weken: 107 gram..... "dus"..  afvragend...

Ook bij dit diertje geen gewichtsafname.
Net als bij het grotere diertje hou ik hier ook gemakshalve de eerder vastgestelde 1,4% gewichtsafname sinds begin winterslaap aan.


Tot dusver gaat de winterslaap dus volledig volgens wens.
De dieren zijn (tot nu) minimaal afgevallen en het heeft er alle schijn van dat het huidige gewicht min of meer stabiel is.
Ik hoop dat dit de resterende winterslaap zo zal blijven.


Heb vandaag het substraat opnieuw bevochtigd.
Ik vond het een ietwat droge indruk maken, waarop ik 1 van de flessen uit dezelfde koelkast heb gepakt en enkele deciliters over het substraat heb gesprenkeld. Dit daarna met mijn vingers goed door elkaar gewoeld, waardoor het substraat nu wat meer volume heeft èn aanzienlijk vochtiger is dan ervoor. Let wel: Vochtig, niet nat.
De dieren zijn vervolgens door mij weer in het substraat ingegraven... op naar weegmoment 6 volgende week. Wederom een "mijlpaaltje", aangezien dat weegmoment vorig jaar het eind van de (toen 1e) winterslaap betrof.


Reacties zijn uiteraard weer welkom in het volgende topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9647.30.html

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 9 November 2010, 20:24:49 »

09 november:
De dieren "slapen" inmiddels 7 weken; 1 week langer dan hun eerste winterslaap vorig jaar!!  yeah !
Nog 5 weekjes te gaan.


In plaats van elke week wegen, ben ik inmiddels overgegaan op 1x wegen per 2 weken.
Dit is een bewuste keuze geweest, gebaseerd op de waarnemingen van de voorgaande weegmomenten.

Ondanks de soms "minder goed verklaarbare" waarnemingen van geringe gewichtstoename heb ik niet de indruk dat er complicaties aan het optreden zijn bij mijn dieren.
Ze liggen er rustig bij (sprak hij macaber), de temperatuur is vrij constant rond de 3,5 - 4,5 graad Celcius... Het substraat is lichtvochtig...
Op zich zijn alle criteria -voor zover ik daar invloed op kan uitoefenen- prima voor elkaar.. Nu komt het op de veerkrachtigheid van de diertjes aan.

Ondanks het feit dat ik normaliter op woensdagmorgen tijd besteed aan het weegmoment, heb ik dat vanavond eventjes snel gedaan.

En hoe verrassend:

Het grote dier:
Startgewicht 191 gram..
Gewicht na 7 weken: 191 gram...
Er is in de afgelopen periode een gewichtsafname van 1,4% waargenomen... maar dat lijkt op dit moment weer te zijn weggepoetst...

Het kleine dier:
Startgewicht: 108 gram
Gewicht na 7 weken: 107 gram... Geen verschil t.o.v. 2 weken geleden. Gewichtsafname dus nog steeds een stabiele 1,4%
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #8 Gepost op: 24 November 2010, 14:19:05 »

23 november:

Weer 2 weken (en 1 dag  bluggg ) verder..
De dieren slapen inmiddels 9 weekjes.

Ergens kriebelt het wel... Ze slapen al een stuk langer dan vorig jaar..
Ik zóu ze op zich alweer wakker kunnen laten worden; benieuwd hoe het met ze gaat.. of ze net als vorig jaar weer probleemloos op gaan starten.
Anderzijds.. De winterslaap gaat ogenschijnlijk goed; mijn streven was/is 3 maanden...

Heb grootste dier zit nog steeds op de 191 gram.
Het kleine diertje op de 107.

Geen verandering t.o.v. 2 weken terug... Gewichtsverlies nog altijd een stabiele 1,4% sinds begin winterslaap.



Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 5 December 2010, 15:48:13 »

05 december... 11 weken winterslaap.

Zat in dubio.
Wil(de) eigenlijk 3 maanden...
Anderzijds wilde ik ze laten ontwaken tegen de kerst.. Da's dus over 3 weken, waardoor deze winterslaap 14 weken zou hebben geduurd.
Niets mis mee op zich... ware het niet dat ik er inmiddels wel heel erg klaar mee ben  fluiten

En dus besloten dat 11 weken een prima termijn is. Vorig jaar de 1e winterslaap die 6 weken duurde.
Deze 2e winterslaap duurde dan 11 weken.. volgend jaar gaan we dat wel weer overtreffen  knipoog .

Vanmorgen de dieren uit de koelkast gehaald en in het "nachthokje" van de overwinteringsbak geplaatst.
Een klein uur laten was dit het stilleven in de bak:



Het kleinere diertje had wat langer nodig:


En iets later lagen ze samen op te laden:




Zal ze straks maar eens badderen...

Helaas wel weer een puntje van zorg.. Het kleine diertje had wederom af en toe een kleurloos belletje uit haar neusgat.
Afgelopen zomer heeft zit dit "wel eens" gehad, waarna het ook vanzelf weer wegtrok. In overleg met een kundig dierenarts verder geen actie ondernomen; natte neusje was niet aanwezig toen het diertje in winterslaap ging....


Edit.. kleurloos is inmiddels veranderd in "wittig" afvragend
Eens kijken of ik woensdag in Waalwijk terecht kan... hmpf.


Reactie zijn uiteraard welkom in onderstaande topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9647.msg138422/topicseen.html#new
« Laatste verandering: 5 December 2010, 16:57:01 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2010, 18:40:58 »

De dieren hebben na het ontwaken dagelijks een tijdje gebadderd.
In bijna alle gevallen hebben ze hierin geurineerd.

Ook hebben ze vanaf dag 2 na het ontwaken alweer gegeten.
Het laatste restantje paardenbloem (had een bloempotje met een stekje) werd onmiddellijk weggewerkt.
Kaasjeskruid werd minder enthousiast gegeten.
Andijvie en witlof worden wel goed geaccepteerd.
Dit laatste supplementeer ik dagelijks met agrobs. Daarbij wissel ik om de dag Gistocal af met ProbiZyme en BioDigest, gedurende deze 1e week.

Zojuist de dieren gewogen.

Grote dier:
Gewicht voor afbouwperiode: 248 gram.
Gewicht voor winterslaap: 191 gram.
Gewicht na winterslaap: 191 gram.
Gewicht 4 dagen na ontwaken: 238 gram.

Kleine dier:
Gewicht voor afbouwperiode: 123 gram
Gewicht voor winterslaap: 111 gram.
Gewicht na winterslaap: 107 gram (aldus de weegschaal bij de DA).
Gewicht 4 dagen na ontwaken: 111 gram.

Bij beide dieren is een gewichtstoename waarneembaar. Uiteraard bij het grote dier exponentieel meer dan bij de kleine.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #11 Gepost op: 11 December 2010, 19:04:02 »

Het gaat goed met de dames.

Eenmaal in bad urineren ze vrijwel onmiddellijk.
Eten doen ze bijzonder goed.
Zodra het in de bak wordt gezet komen ze er meteen op af gelopen en beginnen te eten. Hierna wordt zonnebaden en eten met elkaar afgewisseld.










Grote dier: 243 gram.. 2 gram lichter dan vóór de afbouwperiode.
Kleine dier: 119 gram.. 4 gram lichter dan vóór de afbouwperiode... Herstel.. na het draaien van een prachtige stevige drol was het saldo: 115 gram  grijns

Ben erg in mijn nopjes met deze ontwikkelingen  yeah !

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 12 Februari 2011, 19:36:29 »

We zijn inmiddels weer 8 weken verder.


Het kleinste diertje heeft ná de Marbocyl behandelingen totaal geen snotneusje meer gehad.

Kleinste dier:


De grootste:



Detail kleinste dier:


Kop grootste dier:




De dieren zijn inmiddels ook alweer fors aangekomen.



Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 18:19:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 670
Totaal: 670
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.087 seconden met 28 queries.