Marbocyl is wel een antibioticum om pneumonie (infectie luchtwegen) te behandelen...
Ik had het gezien...huidinfecties, luchtweginfecties en urineweginfecties (bij honden en katten althans).
De DA (M. Maas) zei het diertje een antibioticum-injectie te geven die 3 dagen werkzaam is (op de factuur blijkt dat de Marbocyl te zijn), waarna ik aan de balie een flesje Drontal meekreeg.
Wel interessant was zijn visie mbt darmparasieten.
Ik verklaarde de dieren voor winterslaap te hebben laten controleren op parasieten, waarbij door mijn eigen DA werd geconstateerd dat er geen wormeitjes in de ontlasting zaten. Aangezien ik dit met een korreltje zout nam, vertaalde ik dit als "lage wormlast". 100% wormvrij leek mij uitzonderlijk.. zeker, aangezien bekend is dat Mediterrane Landschildpadden altijd wel een percentage parasieten met zich meedragen, maar d.m.v. een goede weerstand onder controle kunnen houden.
DA Maas is echter van mening dat het streven "parasiet-vrij" zou moeten zijn, ipv "lage parasitaire last".
Zijn argumenten:
In gevangenschap hebben de dieren bijna altijd wel iets van parasieten bij zich. Dit door de (in verhouding tot de vrije natuur) beperkte leefomgeving, voederen van onkruiden waar honden / katten over geurineerd kunnen hebben, herbesmetting wederom door de beperkte leefomgeving.
Volgens hem zouden dieren in het wild, die enkele ha. ter beschikking hebben wel degelijk zo goed als parasiet-vrij zijn.
Bij het vangen (vroeger) werden de dieren gezamenlijk in dozen gestopt. Als 1 op de 100 dieren besmet was, dan waren ze allen besmet t.t.v. aankomst bij de dierenspeciaalzaak.
Tel daar de beperkte leefruimte nog eens bij op en 100% besmette dieren was gegarandeerd.
Moet zeggen dat ik deze argumenten logisch vind klinken, ongeacht of ze "100% waar" zouden zijn. 't Is natuurlijk de mening van 1 persoon.
Zelf zou ik 100% parasietvrije dieren erg prettig vinden.. Maar om consequent (en continu) te blijven behandelen, teneinde dit te bewerkstelligen.. Ik vraag me af of het doel in deze de middelen heiligt.
Denkend aan Panacur (zoals DA Maas ook al aangaf); vele stammen zijn inmiddels resistent (aan het worden), waardoor de effectiviteit van Panacur in feite afneemt.
Daarbij is Panacur best een heftig middel (er word niet voor niets geadviseerd schildpadden minimaal 8 weken de tijd te geven de restmedicatie uit het lichaam te laten verdwijnen, alvorens ze in winterslaap te doen... in geval van pre-hibernale ontworming.. Tevens geven diverse houders darmflora & -fauna ondersteunende supplementen als ProbiZyme en BioDigest na behandeling met Panacur.. omdat het een heftig middel is).
De schildpadden dus frequent met dit soort medicatie behandelen teneinde "100% parasietvrij" na te streven, weegt in mijn persoonlijke opinie niet op tegen het te behalen doel.
Voor mij is het doel van het DA bezoek dus ook niet: Het 100% oplappen van het diertje.
Ik zie het meer als "een duwtje in de rug" aan het begin van de aansterkperiode na de winterslaap.
Als het snotneusje niet erger wordt, het diertje actief blijft en gewichtstoename gestaagd wordt waargenomen, dan ben ik (deels) gelukkig.