SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 7 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties winterslaap 2010/ 2011  (gelezen 47230 keer)
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 22 September 2010, 11:19:11 »

Beste forumleden,

Ik heb zojuist ( / ga zo dadelijk  Knipoog ) een specifiek topic aangemaakt, waarin ik stapsgewijs en met veel fotomateriaal wil laten zien hoe mijn dieren in winterslaap gaan.
Daarbij wil ik de periodieke controle-/weegmomenten ook op foto vastleggen en bijvoegen.
Jullie zullen begrijpen dat dit topic uiteindelijk zal bestaan uit een hele serie berichten, die allemaal naadloos op elkaar aansluiten.
Mijn doel is om voornamelijk nieuwe enthousiastelingen te laten zien hoe controleerbaar de overwintering in de koelkast is, zodat ze mogelijk eerder/sneller het dier consequent winterslapen gaan aanbieden, i.p.v. de dieren (uit persoonlijke angst) onnatuurlijk wakker blijven houden.

De reden voor dit separate "reactie-topic" is omdat ik het "Winterslaap 2010 / 2011 topic" vrij van reacties e.d. wil houden. In mijn beleving maken die -hoe goed bedoeld ook- het topic aanzienlijk minder overzichtelijk, waardoor het mogelijk zijn doel voorbij streeft. Hoop op jullie begrip daarvoor.
Uiteraard wil ik jullie absoluut de kans geven om er op te reageren... Maar dan graag in dit topic  cool
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 22 September 2010, 14:23:18 »

Lijkt me heel nuttig plan, er bestaat zeker een soort angst maar ook misverstand voor/over winterslaap en is dus een prima doel cool zeg
Mocht er toch verkeerd geplaatste reakties komen dan verplaatsen we ze naar dit topic Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #2 Gepost op: 22 September 2010, 15:27:54 »

@Hansm,

Dat verplaatsen kan ik vanaf deze morgen zelf ook in dit soortgebonden subboard.
Daarbij heb ik het eigenlijke topic gelocked.. Komt goed dus Knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kurma
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 62


« Antwoord #3 Gepost op: 22 September 2010, 17:36:46 »

Wow, een step-by-step voor de winterslaap.  yeah ! Mét foto's!  camfoto
U bent een genie.  groentjes lachen
 aanbeden  aanbeden dank u, dank u, dank u
Gelogd
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2010, 18:01:30 »

Wow, een step-by-step voor de winterslaap.  yeah ! Mét foto's!  camfoto
U bent een genie.  groentjes lachen
 aanbeden  aanbeden dank u, dank u, dank u

Yup,
Stap-voor-stap verslagje van mijn eigen ervaring.
Bedankt voor de credits, maar ik ben allesbehalve een genie hoor.
Noem me een leergierige hobbyist, niks meer; niks minder  Knipoog

En ik zal eerlijk bekennen: Door het snelle afvallen de afgelopen dagen èn daarmee het behoorlijke percentage gewichtsverlies, zat ik 'em ook best te knijpen hoor (voor de Vlamingen die deze uitdrukking niet kennen: Ik maakte me best ongerust).

Vorig jaar bleek alles reuze mee te vallen... Maar uiteraard ben je pas helemaal gerustgesteld als de dieren uiteindelijk ontwaken, voorzichtig weer beginnen te eten en actiever worden / toenemen in gewicht.
De forse gewichtsafname vóór de winterslaap, bleek er ná het ontwaken trouwens in zeer korte tijd ook weer bij te zitten...

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #5 Gepost op: 22 September 2010, 18:15:28 »

Dat verplaatsen kan ik vanaf deze morgen zelf ook in dit soortgebonden subboard.
Gefeliciteerd!!!  cool zeg
Ik had 't al verwacht...
Gelogd
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #6 Gepost op: 22 September 2010, 19:48:09 »

Bedankt hoor,
Maar laten we er vooral niet teveel aandacht aan besteden (sprak hij bescheiden).
Er veranderd in feite niets, behalve dat ik mijn eigen berichten iets uitgebreider kan beheren  cool

Daarbij: de nieuwe titel is alleen zichtbaar in dit soortgebonden board.. op de rest van het forum zal ik gewoon zichtbaar zijn en blijven als "bescheiden lid"  grijns
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #7 Gepost op: 22 September 2010, 19:50:32 »

Temperatuur reeds afgebouwd tot maximaal 20 graden overdag, bij maximaal 10 graden ’s nachts.
Geen voedsel meer, zodat de darmen zich kunnen ledigen. Deze week 2 keer een lauwwarm badje om ontlasting uit te drijven


Er word hier klakkeloos aangenomen dat dieren zonder darminhoud de winterslaap in moeten. Uit veldonderzoek blijkt dat er tijdens de winterslaap wel degelijk voedseresten/ontlasting aanwezig is (Ik weet even de bron niet maar het is al eens eerder gezegd op het forum)

Ikzelf doe dit niet, ik vind het wat omslachtig. Ik beweer niet dat je het niet moet doen.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #8 Gepost op: 22 September 2010, 19:56:32 »

Edit Kenneth:

Arnoud, excuses..
Ipv in een eigen reactie jou te quoten, had ik dat abusievelijk in jóuw bericht gedaan.

Hierdoor is jouw bericht in zijn oorspronkelijke staat ..uhm... verdwenen... Noem het een beginnersfout  afvragend


In mijn tweede post hieronder (na die van Fred Gaal) heb ik getracht e.e.a. weer wat recht te trekken.
« Laatste verandering: 22 September 2010, 20:44:00 door Kenneth » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 22 September 2010, 20:05:56 »

Temperatuur reeds afgebouwd tot maximaal 20 graden overdag, bij maximaal 10 graden ’s nachts.
Geen voedsel meer, zodat de darmen zich kunnen ledigen. Deze week 2 keer een lauwwarm badje om ontlasting uit te drijven


Er word hier klakkeloos aangenomen dat dieren zonder darminhoud de winterslaap in moeten. Uit veldonderzoek blijkt dat er tijdens de winterslaap wel degelijk voedseresten/ontlasting aanwezig is (Ik weet even de bron niet maar het is al eens eerder gezegd op het forum)

Ikzelf doe dit niet, ik vind het wat omslachtig. Ik beweer niet dat je het niet moet doen.


Ik ben dit deels met je eens Arnaud; goeie aanvulling  cool zeg
Ik heb nota bene zèlf ook ontlasting aangetroffen, toen ik de dieren vorig jaar uit de koelkast haalde.

In de vrije natuur zullen de maag- / darmen niet "vol" zitten.
De winterslaap wordt voorgegaan door een periode waarin de dieren nog wel (matig) actief zijn, maar (in verhouding) aanzienlijk minder voedsel zullen vinden / eten. Daardoor zullen de spijsverteringsorganen zeker niet volledig gevuld zijn.

En ik denk dat dát juist het issue is.
In gevangenschap is er áltijd / iedere dag wel eten beschikbaar. Zijn het geen onkruiden, dan is er wel groente uit de supermarkt.
Ik denk dan ook dat het gevaar erin schuilt, dat liefhebbers hun dieren met volle maag / darmen in winterslaap zouden kunnen brengen.
De voedselresten zouden dan tijdens de winterslaap kunnen gaan rotten... Het zal in ieder geval niet bevorderlijk zijn om de darmactiviteit stil te leggen, maar de darmen wel stampensvol voedsel te laten..
Vandaar dat ik mijn dieren dus een periode de gelegenheid geef om hun darminhoud (deels) te laten uitscheiden ( /uitschijten  grijns )

Zonder darminhoud de winterslaap in, is wellicht niet correct geformuleerd.
"Met zo min mogelijk voedsel in de darmen" volstaat misschien beter....
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #10 Gepost op: 22 September 2010, 20:27:34 »

Als ik het goed heb beginnen juist aan het eind van de zomer weer een aantal planten te groeien/uit te lopen wat zou betekenen dat er juist weer meer (eiwit rijker) voedsel voorhanden is.
Daarbij zijn er in een groot deel van zuid europa tot in november dagen tot over de 20 graden wat kan betekenen dat er nog steeds gegeten wordt.
Gelogd
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #11 Gepost op: 22 September 2010, 20:40:26 »

Quote Arnoud:

Citaat
Wat ik hier lees herken ik absoluut niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn dieren in de afbouw periode afvallen. Ze blijven redelijk goed op gewicht.

Dat begrijp ik , want jouw dieren "ledigen" hun darmen kennelijk niet voor de winterslaap, zoals je hierboven aangaf.
Het gewicht van een Griek wordt voor een deel bepaald door hun darminhoud, zo heb ik me laten vertellen.
Met die informatie is bovenstaande absoluut verklaarbaar.
Kurt verteld me onlangs dat hij bij zijn dieren (of dit alle of slechts individuen betreft weet ik niet) 19 tot 20% gewichtsverlies heeft genoteerd in de afbouwperiode.


Citaat
De dieren worden minder actief en gaan minder eten op een bepaald moment nemen ze niets meer tot zich en bied ik ook niets meer aan. Wat wel opvalt in mijn situatie is dat de dieren wat vaker drinken. Minder eten betekend minder mest. Lage stofwisseling en lage lichaamstemperatuur zorgen ervoor dat de transit van mest aanzienlijk vertraagd.

Het bovenstaande is helder en logisch.
Ik besef dat jij aanzienlijk meer/langer ervaring hebt met het buiten huisvesten van Grieken dan ik. Daar val ik je niet mee aan, da's een objectieve constatering  cool
Ik kan me dus ook levendig indenken dat jij (gezien je ervaring) meer vertrouwd op het instinct van de dieren, ipv "tijdig in te willen grijpen".
Mogelijk heb ik te vroeg ingegrepen in hun jaarcyclus... Dat durf ik niet te bevestigen / te weerleggen.
Ik constateerde (in mijn beleving) te koude nachttemperaturen in het buitenverblijf, waarin mijn dieren al op een lager pitje de dagen doorbrachten.
Binnenhalen was mijn enige rationele keuze, waardoor de dieren plots in een warmere omgeving kwamen.
Er kwam veel mest vrij, de dieren aten amper tot niet en begonnen af te vallen...
Optie A was de winterslaap nú al in laten gaan.
Optie B was de dieren wakker houden en hopen dat ze weer enthousiaster zouden gaan eten... Met risico op enorme verzwakking.

In mijn beleving kon ik niets anders dan hun ritme stil leggen, om erger te voorkomen.
Daarbij is ook dit weer een leermoment natuurlijk  knipoog



Citaat
Ik tref een enkel keer nog wel eens wat aan in de overwinterings bakken (koelkast)
Zoals ook ik dat vorig jaar aantrof. Is niet iets waar ik me zorgen om maak.

Citaat
Ik snap jou beleving maar ik zou niet zo gemakkelijk concluderen dat het dier zich naar de winterslaap toewerkt. Mischien is het eerder verandering van omgeving die deze symptomen veroorzaakt.
Daar heb je zeker een punt.
Ik heb wellicht te snel in gegrepen, da's een vraag die ik mezelf ook voor houdt.
Verandering van omgeving als oorzaak van de symptomen.. Dat weet ik wel zeker. Met name de verandering (verhoging) van temperatuur.
Dit zal onherroepelijk bij hebben gedragen aan een verhoging van stofwisseling, verhoogde mestafgifte.
Daarentegen wilde het dier amper meer eten, terwijl het ogenschijnlijk kerngezond is... En dát is dan weer afwijkend gedrag, dat ik slechts kan verklaren als: Het dier was al bezig met het toewerken naar de winterslaap..



Citaat
Je andere dier heeft deze verschijnselen niet als ik het goed begrijp. De ene schildpad reageert nu eenmaal anders op verandering van omgeving dan het andere dier.
Het kleinere dier had oorspronkelijk een betere eetlust dan het grote dier, maar ondanks de eetlust is er ook een consequente gewichtsafname. Dit zal ook weer onherroepelijk te maken hebben met de temperatuursverhoging t.o.v. buiten (ondanks dat het nu weer enkele dagen 20+ is hier.. ). Warmer --> meer mesten, tegenover minder voedselinname.
Feit is nu ook dat dit dier niet meer bijverwarmd wordt èn geen eten meer krijgt.

Komend weekend wordt het 6 graden 's nachts. Onze slaapkamer (waar het diertje nu verblijft) zal dan ook redelijk koud worden.
Daarna zal het diertje ook de winterslaap in gaan in de koelkast.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 22 September 2010, 20:54:29 »

Fred Gaal zei:
Citaat
Als ik het goed heb beginnen juist aan het eind van de zomer weer een aantal planten te groeien/uit te lopen wat zou betekenen dat er juist weer meer (eiwit rijker) voedsel voorhanden is.
Daarbij zijn er in een groot deel van zuid europa tot in november dagen tot over de 20 graden wat kan betekenen dat er nog steeds gegeten wordt.

Dat denk ik ook ja.
Maar dat betekent slechts, dat de dieren gezien het klimaat hier al rond oktober in winterslaap willen... terwijl ze dit in Zuid Europa pas in november / december gaan doen.
Ze zullen zeker nog op latere momenten voedsel vinden / nuttigen, dan de dieren die in de Benelux buiten worden gehouden...

Ze zullen logischerwijs dan ook later in een trager ritme komen, minder gaan eten, mogelijk een deel van hun darminhoud lozen.. en uiteindelijk gaan overwinteren.

Ik snap dus niet zo goed wat je punt precies is.
Wat je beschrijft is volkomen logisch, maar geeft eigenlijk slechts weer dat alles "hetzelfde is", maar dat het moment van de veranderingen in gedrag en beschikbaarheid van het voedsel in het Zuiden wat later begint...
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #13 Gepost op: 22 September 2010, 21:51:58 »

Ik denk dat daar geen winter heerst zoals hier en dat ze tot de winterslaap misschien wel gewoon door eten en niet 3 weken hun darmen legen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 September 2010, 22:12:02 »

Even citeren:
Omdat het in midden Europa al in september vaak heel koud en regenachtig kan zijn en een onverwarmde broeibak of kas niet warm genoeg is, moeten de schildpadden tot november nog extra verwarming (ongeveer 4-6 uur per dag) en kunstlicht krijgen.
Deze moeten dan alletwee stapsgewijs worden gereduceerd.
Als het minder lang licht is en de lichtintensiteit afneemt en de nachttemperaturen al een enkele maal daalt tot 3-7°C eten de dieren steeds minder en zullen uiteindelijk helemaal niet meer eten.
Ze blijven wel bewegen en ook hun thermoregulering en het sociale gedrag blijven zoals het was.
De schildpadden warmen zich nog regelmatig op onder de lampen en produceren nog uitwerpselen, maar ze eten niet meer. Als het maagdarmkanaal tenslotte ongeveer helemaal leeg is, blijven de dieren langer in hun schuilplaats en graven zich uiteindelijk soms meer dan 20 cm diep in voor de winterrust.

Bron; Griekse landschildpad , Holger Vetter
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 3 ... 7 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 21:30:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 550
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 535
Totaal: 535
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.105 seconden met 27 queries.