SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Plassen  (gelezen 9121 keer)
Monibro
Stigmochelys pardalis

« Gepost op: 4 April 2007, 19:31:02 »

Vanmorgen ging ik het terra van Kees schoonmaken,  Kees heb ik zolang even in een schoenendoos gezet, na een half uurtje kon Kees weer in zijn terra en toen zag ik dat hij geplast had. Voor mij is dit nieuw want baardjes (agamen) hebben hun plas bij hun poep zitten. Ik wist niet dat schildpadden dit apart doen.

0.0.2 Geochelone Carbonaria
armi
Chelonoidis carbonaria
**

sulcata's ....het einde

« Antwoord #1 Gepost op: 4 April 2007, 19:34:21 »

hallo, ik heb ook 2 sulcata's, als je die iets te lang in de hand houd, wordt je vanzelf gewassen schaterlach
de grieken doen het ook als ze een beetje "stress" hebben niet leuk !
is normaal  knipoog

groetjes armi
Noor
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #2 Gepost op: 4 April 2007, 20:24:46 »

voor mij was het verschijnsel inderdaad ook nieuw. gekko's plassen ook droog. ik had ze een van de eerste dagen even op m'n bed rondlopen (ze staan op m'n kamer) is m'n dekbed ineens nat. ik vond het iig niet echt stinken  Knipoog
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #3 Gepost op: 4 April 2007, 21:05:28 »

hallo, ik heb ook 2 sulcata's, als je die iets te lang in de hand houd, wordt je vanzelf gewassen schaterlach
Heb je ook foto's van je sulcata's?
Hoe oud zijn ze nu?
Als ze klein zijn doen ze het nogal vlug ja, als ze wat ouder worden laten ze dit achterwege (ze leggen hun schuwheid volledig af, en zijn daardoor vermoedelijk minder gestresst)
Vanaf 10 jaar kan je ze toch bijna niet meer optillen schaterlach

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 6 April 2007, 14:59:51 »

Het loslaten van een grote hoeveelheid vocht door landschildpadden ontstaat door stress (oppakken). Zeker niet iets om lollig over te doen. Veel landschildpad soorten zijn in staat grote hoeveelheden water op te slaan in hun blaas. Dit is een overlevingsstrategie die je vooral tegenkomt bij soorten die ondere extreme omstandigheden overleven. Zeker soorten van een savanne en woestijnachtige leefomgeving hebben deze strategie.
- Geochelone sulcata
- Geochelone pardalis
- Geochelone elegans
- Geochelone radiata
- Testudo horsfieldii
etc.

Vrouwelijke dieren gebruiken deze watervoorraad o.a om de nestplaats te bevochtigen.

Bij hantering van de dieren kunnen ze dus deze voorraad lozen. Dit is niet altijd zonder gevolgen. Bij vaak hanteren kan de vochthuishouding verstoord worden. Problemen met de nieren en afscheiden van zouten en uitdroging kunnen voorkomen.
Per slot van rekening is een schildpad geen knuffeldier. Het is vooral een dier om naar te kijken en de schildpadden mogen mij inziens alleen gehanteerd worden als het echt niet anders kan. Hierbij moet gezegd worden dat perindividueel dier dit fenomeen nogal kan verschillen. Als schildpadeigenaar weet je best welk dier je beter met rust kan laten.

Je haalt een goudvis toch ook niet uit de kom om even mee te knuffelen !!!
ands
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #5 Gepost op: 6 April 2007, 15:51:23 »

Vrouwelijke dieren gebruiken deze watervoorraad o.a om de nestplaats te bevochtigen.

Bij hantering van de dieren kunnen ze dus deze voorraad lozen. Dit is niet altijd zonder gevolgen. Bij vaak hanteren kan de vochthuishouding verstoord worden. Problemen met de nieren en afscheiden van zouten en uitdroging kunnen voorkomen.
Per slot van rekening is een schildpad geen knuffeldier. Het is vooral een dier om naar te kijken en de schildpadden mogen mij inziens alleen gehanteerd worden als het echt niet anders kan. Hierbij moet gezegd worden dat perindividueel dier dit fenomeen nogal kan verschillen. Als schildpadeigenaar weet je best welk dier je beter met rust kan laten.

Dat je schildpadden niet moet knuffelen totaal mee eens.  En er zijn er inderdaad die plasvaardiger zijn als andere.

Maar wat je hier verteld over verstoring van de elektrolietenbalans door meermaals oppakken en daarbij urinelozing, heb ik toch sterk mij twijfels.  Urine is het eindprodukt aangemaakt door de nieren.  Kan toch nooit meer geresorbeerd worden?!  Verstoring van die balans komt door deshydratatie of hyperhydratatie.  Bij deshydratatie (vb bij frequent braken of diarree) gaan de nieren stoppen met urine aan te maken.  Bij hyperhydratatie wordt de elektrolietenbalans(vooral K en Na) verstoord door frequent plassen.

Zou wel eens graag weten waar je die info hebt gelezen? geschrokken
Arnaud
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 6 April 2007, 19:16:21 »

Dat je schildpadden niet moet knuffelen totaal mee eens.  En er zijn er inderdaad die plasvaardiger zijn als andere.

Maar wat je hier verteld over verstoring van de elektrolietenbalans door meermaals oppakken en daarbij urinelozing, heb ik toch sterk mij twijfels.  Urine is het eindprodukt aangemaakt door de nieren.  Kan toch nooit meer geresorbeerd worden?!  Verstoring van die balans komt door deshydratatie of hyperhydratatie.  Bij deshydratatie (vb bij frequent braken of diarree) gaan de nieren stoppen met urine aan te maken.  Bij hyperhydratatie wordt de elektrolietenbalans(vooral K en Na) verstoord door frequent plassen.

Zou wel eens graag weten waar je die info hebt gelezen? geschrokken

Schildpadden in woestijn habitat zoals o.a de gopher tortoise staan er om bekend dat ze veel water opslaan. Dat water komt vooral uit het voedsel. Deze watervoorraad hebben ze niet voor niets. Het zou de dieren door periodes van droogte heen helpen. Dat suggereert idd dat water terug kan worden opgenomen in het lichaam. Ik heb het idd ergens gelezen. Ik zal eens nagaan waar dat stond.

Overigens is urine bij schildpadden een waterige afscheiding met vooral kalium en fosforzouten. Een normale urinelozing is veel minder van hoeveelheid dan een stress lozing. Een ander fenomeen bij woestijn/savanne schildpadden is dat deze gevoeliger zijn voor vorming van nierstenen/blaasstenen. Uitgaande van de suggestie dat deze dieren water reabsorberen betekend dat aanwezige urinezouten in de blaas in concentratie toenemen.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #7 Gepost op: 6 April 2007, 19:19:04 »

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je woestijnschildpadden zoals sulcata en pardalis nooit mag oppakken in de vrije natuur, omdat ze dan hun vocht uit de inwendige waterzakjes uit de liesstreek lozen, de dieren kunnen daarna omkomen van uitdroging.

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 6 April 2007, 19:25:31 »

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je woestijnschildpadden zoals sulcata en pardalis nooit mag oppakken in de vrije natuur, omdat ze dan hun vocht uit de inwendige waterzakjes uit de liesstreek lozen, de dieren kunnen daarna omkomen van uitdroging.

Dat is wat ik bedoel. Gaat ook op voor pardlis en elegans
De koopvaardij nam in de 17e en 18e eeuw reuzenschilpadden mee. O,a voor de inwendige watervoorraad.
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #9 Gepost op: 6 April 2007, 19:51:38 »

Klopt allemaal, maar monique maak je geen zorgen kolenbranders urineren wel
gewoon zonder stress.
armi
Chelonoidis carbonaria
**

sulcata's ....het einde

« Antwoord #10 Gepost op: 6 April 2007, 21:21:42 »

hallo kurt
mijn sulcata's worden 3 jaar. schaterlach
 Arnaud, van tijd tot tijd moet je het terrarium wel eens verschonen, dan moet je ze wel eens oppakken. "spelen" doet bij ons niemand met de schildpadjes, daar hebben we andere dingen voor. hoed af

groetjes armi
Arnaud
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 6 April 2007, 21:35:16 »

Arnaud, van tijd tot tijd moet je het terrarium wel eens verschonen, dan moet je ze wel eens oppakken. "spelen" doet bij ons niemand met de schildpadjes, daar hebben we andere dingen voor.

Daar had ik nu niet aan gedacht...................

Volgens mij stel ik dat je de dieren alleen moet hanteren wanneer dat nodig is. Verschonen van het terrarium hoort daar dus bij.
Het begrip spelen heb ik niet gehanteerd. Mijn reactie en relaas komt voor uit het feit dat men nogal laconiek reageerde mbt. het waterverlies bij het hanteren. Een schildpad heeft niet voor niets zo'n opslag van water. Het is niet normaal maar wel een gebeurtenis die je wel eens kan overkomen.
« Laatste verandering: 6 April 2007, 21:37:25 door Arnaud » Gelogd
kefke
Geochelone elegans
*

« Antwoord #12 Gepost op: 6 April 2007, 22:30:04 »

Kan kloppen. Verhaal van de gopher tortoise staat ook vermeld in  "Medicine and Surgery of Tortoises and Turtles" rond blz 56. Blaas dient als wateropslagorgaan.
Citaat

Schildpadden in woestijn habitat zoals o.a de gopher tortoise staan er om bekend dat ze veel water opslaan. Dat water komt vooral uit het voedsel. Deze watervoorraad hebben ze niet voor niets. Het zou de dieren door periodes van droogte heen helpen. Dat suggereert idd dat water terug kan worden opgenomen in het lichaam. Ik heb het idd ergens gelezen. Ik zal eens nagaan waar dat stond.

Overigens is urine bij schildpadden een waterige afscheiding met vooral kalium en fosforzouten. Een normale urinelozing is veel minder van hoeveelheid dan een stress lozing. Een ander fenomeen bij woestijn/savanne schildpadden is dat deze gevoeliger zijn voor vorming van nierstenen/blaasstenen. Uitgaande van de suggestie dat deze dieren water reabsorberen betekend dat aanwezige urinezouten in de blaas in concentratie toenemen.
Arnaud
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 6 April 2007, 22:48:48 »

Nu was ik er net achter waar ik het had gelezen is u mij voor. Maar toch bedankt Kefke knipoog
Monibro
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #14 Gepost op: 7 April 2007, 09:42:38 »

Klopt allemaal, maar monique maak je geen zorgen kolenbranders urineren wel
gewoon zonder stress.

Gelukkig, ik vond het best wel vreemd allemaal, en zeker met de reacties die geplaatst werden. Het gaat goed met Kees en Tanker, ze groeien goed.

0.0.2 Geochelone Carbonaria
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 06:36:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online