SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Te vroeg ingraven ?  (gelezen 15357 keer)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #15 Gepost op: 17 September 2010, 21:17:31 »

Nu komen we uit bij wat ik (gedeeltelijk) bedoelde bij het openen van dit topic, mijn vraagstelling was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk......  schuchter

1 van jullie schreef dat ik ze naar gewoon hun gang moest laten gaan. Ik laat ze echter, net als Barbara, buiten overwinteren. Als ik ze dus hun gang laat gaan, en nu al onder de grond laat blijven, komt de winterslaap inderdaad op zo'n 6 maanden uit hetgeen mij echt te lang lijkt. Ik zou eerder verwachten dat ze ongeveer eind volgende maand onder de grond verdwijnen.

Wat nu ? Toch maar regelmatig naar boven halen en voer aanbieden ?  help me...

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #16 Gepost op: 17 September 2010, 21:33:14 »

Nu komen we uit bij wat ik (gedeeltelijk) bedoelde bij het openen van dit topic, mijn vraagstelling was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk......  schuchter

1 van jullie schreef dat ik ze naar gewoon hun gang moest laten gaan. Ik laat ze echter, net als Barbara, buiten overwinteren. Als ik ze dus hun gang laat gaan, en nu al onder de grond laat blijven, komt de winterslaap inderdaad op zo'n 6 maanden uit hetgeen mij echt te lang lijkt. Ik zou eerder verwachten dat ze ongeveer eind volgende maand onder de grond verdwijnen.

Wat nu ? Toch maar regelmatig naar boven halen en voer aanbieden ?  help me...
Met de aankomende koude nachten in het vooruitzicht zullen ze helemaal stoppen met eten (trachten te vermijden), zelf neem ik de dieren nu tijdens de koudste nachten en kil/nat weer overdag binnen , ik ga er namelijk vanuit dat er nog mooie dagen aankomen (voor dinsdag word hier bvb 20°C voorspeld en woensdag 22°C) en nog terug buiten kunnen.

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #17 Gepost op: 17 September 2010, 21:41:46 »

En als ik ze buiten in hun nachtverblijf wil laten, zou je hem dan uitgraven ?

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #18 Gepost op: 17 September 2010, 21:54:09 »

Hou je hun gewicht goed bij ?
Er komt erg onstabiel weer aan (qua temperatuur dan s'nachts amper 6°C en overdag 20°C ) dat de dieren nu al aanstalten maken in winterslaap te gaan zou kunnen teweegbrengen dat er flink gewichtsverlies optreed voor ze uiteindelijk aan de echte winterslaap beginnen. Dieren van 150g zullen het moeilijk krijgen de lange winter hier te overbruggen vrees ik.
Keer op keer opnieuw opgraven is ook niet goed denk ik. Zelf zou ik ze in gecontroleerde winterslaap laten gaan.
Probleem dit jaar is dat het kwakkelweer al weken aanhoud.

nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #19 Gepost op: 17 September 2010, 22:01:40 »

Ik ben het eens met kurt.
Een gecontroleerde winterslaap is saver dan buiten.
Het risico is te groot om het zeker te weten.

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Jojasje
Geochelone elegans
*

« Antwoord #20 Gepost op: 29 September 2010, 20:21:54 »

Nu komen we uit bij wat ik (gedeeltelijk) bedoelde bij het openen van dit topic, mijn vraagstelling was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk......  schuchter

Wat nu ? Toch maar regelmatig naar boven halen en voer aanbieden ?  help me...

Hoi Bert,
Het is nu bijna twee weken later. Ik ben erg benieuwd wat nou jouw plan is (geworden). Ik zit met een vergelijkbaar dilemma. Onze schildpad graaft zich weliswaar niet in maar daar is dan ook alles meegezegd. Beweegt nauwelijks, eet voor zover ik het kan zien niets meer. Ik heb nog vier uur per dag de warmtelamp in het buitenverblijf aan en vraag me af hoe daar mee om te gaan (hoelang nog?)
Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de stand van zaken bij jou is. Zijn je schildpadjes nog buiten?
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #21 Gepost op: 30 September 2010, 12:04:12 »

Ja, bij mij zitten ze nog buiten. Zoals ik al eerder schreef, zit er 1 al een week of twee ingegraven. De ander reageert hetzelfde als wat jij beschrijft, nauwelijks bewegen en niet eten. Als ik uit mijn werk kom, zit hij nog op exact dezelfde plaats als 's morgens vroeg. Hij graaft zich nog niet in, alhoewel ik wel zie dat hij een mini kuiltje van 1 cm heeft gemaakt, waarin dus het onderste deel van zijn schild in ligt. De laatste twee weken heeft hij nauwelijks of misschien wel niet gegeten en zijn gewicht is nog steeds 158 gram, niet verandert dus.

Ik laat ze hun gang gaan, heb ik besloten. Het is soms best lastig om een bepaalde beslissing te nemen, zeker ook omdat je hier op het forum zoveel verschillende meningen krijgt voorgeschoteld, van overigens allemaal enorme liefhebbers die heel serieus met de dieren omgaan. Ik heb de kweker waar mijn dieren vandaan komen nog benaderd en deze zegt ook dat ik ze hun gang moet laten gaan. Ik zeg niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft, maar hij heeft wel lange ervaring met schildpadden en laat ze ook altijd buiten overwinteren. Hij had afgelopen (strenge) winter 0% verlies, zelfs de jonge dieren NK2009 habben het allemaal overleefd.

Gerrit Hofstra
Geochelone elegans
*

« Antwoord #22 Gepost op: 30 September 2010, 15:54:16 »

Die kweker ben ik dus.
En ik laat inderdaad mijn dieren het grotendeels zelf uitzoeken. Gaat al jaren prima, ook met zeer jonge dieren.
Het enige waar je zeer zorgvuldig op moet letten is dat met een korte warmere periode in bv februari de dieren al naar boven kunnen komen. In dat geval is het noodzakelijk om ze naar binnen te halen tot het weer weer goed genoeg is.

Gerrit
Jojasje
Geochelone elegans
*

« Antwoord #23 Gepost op: 30 September 2010, 17:10:59 »

Oké; bedankt Bert en Gerrit. Ik ben voor zover mogelijk gerustgesteld. Jullie doen het zoals ik het ook in gedachten had. Begrijp ik het goed dat jullie helemaal geen warmtelamp aan hebben? Ik heb nog vier uur per dag de warmtelamp aan maar gezien het feit dat zij inactief is, lijkt me dat eigenlijk overbodig.
En gaan jullie er van uit dat zo'n beestje instinctmatig weet hoe diep ze moet graven?
Ik had gedacht na het ingraven een laag beukenbladeren eroverheen en dan tot het weer warmer wordt in het voorjaar helemaal geen bemoeienis meer. Is dat hoe jullie het ook doen? Oja en houden jullie de vochtigheidsgraad van de bodem op een of andere manier in de gaten?
Ben benieuwd.
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #24 Gepost op: 30 September 2010, 20:15:06 »

Klopt, ik heb geen warmte lamp aan. Zoals Gerrit ook al schreef, weten de dieren zelf het beste wat ze moeten doen. Prachtig nietwaar, dat dit allemaal zo mooi geschapen is ! 

Ik ga zelf ook een laag beukenblad in het nachtverblijf gooien. Ik wacht daar wel mee tot het duidelijk kouder wordt, ik ga dit eerdaags vast verzamelen zodat ik het klaar heb liggen. Een laag blad isoleert natuurlijk goed maar dat kan ook te goed zijn, waardoor het te warm wordt en de dieren weer kunnen ontwaken.

Wat betreft de vochtigheid: ik simpele ziel doe ook dat niet  schuchter. Ik heb bij de bouw van het verblijf de aarde 60 cm uitgegraven, alle harde stukken grond, steen en hout verwijderd en dit weer volgestort met aarde vermengd met wat stro, blad en zand. Ze kunnen hier dus prima in graven. Omdat de grond niet d.m.v. een bak o.i.d. is afgesloten, kan er van de zijkanten vochtigheid intrekken. De aansluitingen van de overkapping en de flagstones die ik op hun kant heb ingegraven, heb ik bewust niet afgekit. Hierdoor kan er op natuurlijke wijze ook een beetje regen binnenkomen, waardoor de grond dus op een natuurlijke wijze vochtig wordt gehouden.

Kben benieuwd hoe jij nu verder gaat, laat dat nog eens weten.

Groetjes,  Bert

P.S. Ere wie ere toekomt: veel "wijsheid" heb ik overigens van Gerrit  cool zeg

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #25 Gepost op: 30 September 2010, 20:51:40 »

Klopt, ik heb geen warmte lamp aan. Zoals Gerrit ook al schreef, weten de dieren zelf het beste wat ze moeten doen. Prachtig nietwaar, dat dit allemaal zo mooi geschapen is ! 
Dit geldt lang niet in alle gevallen, ik heb dieren die zich nooit ingraven dus die vriezen zeker dood, graaf je ze zelf in dan komen ze terug naar de oppervlakte.
Dit "probleem" schijnt groter te zijn, of vaker voor te komen bij kunstmatig uitgebroedde dieren...

Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #26 Gepost op: 30 September 2010, 22:03:30 »

Over welk soort praat jij dan, die zich niet ingraven ?
En welke leeftijd hebben deze dieren ?
Graven deze specifieke exemplaren zich nooit in, of kan dit per winter verschillen ?
Enig idee, of is er wel eens onderzoek verricht, waarom dit meer voorkomt bij kunstmatig uitgebroede dieren ?

Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #27 Gepost op: 1 Oktober 2010, 00:19:54 »

maar dat kan ook te goed zijn, waardoor het te warm wordt en de dieren weer kunnen ontwaken.
Leg eens uit wat je bedoelt? Volgens mij ontwaakt een dier dat in winterslaap is niet enkel doordat er een dikke laag bladeren boven op de koude grond ligt waar ze ingegraven zijn. Dan zouden die bladeren namelijk van zichzelf (veel) warmte aan de grond af moeten geven. Vochtig plantaardig materiaal geeft van zichzelf alleen warmte af als het (composterend) samengepakt is, een (rulle) laag droge danwel vochtige bladeren doet dat voor zover ik weet niet. Zou anders wel een bijzondere belevenis zijn hartje winter, de mystieke sfeer die ontstaat in een bos door dat dampende bladerdek op de grond...
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #28 Gepost op: 1 Oktober 2010, 08:28:37 »

Wat ik bedoel is het volgende: een laag bladeren gooien we in het nachtverblijf om een isolatielaag te creëren, nietwaar ? Deze laag houdt dus koude tegen, om te voorkomen dat de aarde bevriest. De temperatuur onder het bladerdek is dus hoger dan de buiten temperatuur. Als het buiten warmer wordt in het voorjaar, is de temperatuur onder het bladerdek dus t.o.v. de buitenlucht warmer, wat er toe bij zou kunnen dragen dat de dieren eerder wakker worden dan dat er geen bladerdek op zou liggen.

Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #29 Gepost op: 1 Oktober 2010, 09:16:13 »

Wat ik bedoel is het volgende: een laag bladeren gooien we in het nachtverblijf om een isolatielaag te creëren, nietwaar ? Deze laag houdt dus koude tegen, om te voorkomen dat de aarde bevriest. De temperatuur onder het bladerdek is dus hoger dan de buiten temperatuur. Als het buiten warmer wordt in het voorjaar, is de temperatuur onder het bladerdek dus t.o.v. de buitenlucht warmer, wat er toe bij zou kunnen dragen dat de dieren eerder wakker worden dan dat er geen bladerdek op zou liggen.
Ik zet echt grote vraagtekens bij jouw redernering hoor, of ik moet nog steeds iets 'missen'...  afvragend...

Bladeren zorgen inderdaad voor isolatie. Isolatie betekent geen warmtetoename, dat is het beeld wat jij schetst, maar juist vasthouden van warmte/kou en extra stabiliteit. Waar komt de energie anders vandaan die volgens jou voor die warmte zorgt? Wordt er, jouw redernering volgend, extra energie/warmte uit de omgeving gehaald? Hoe zit dat dan met de isolatie van een huis; wordt de aarde onder een heel goed geïsoleerde vloer in de winter warmer dan de aarde onder een slecht geïsoleerde vloer? Geeft een goed geïsoleerd huis meer energie af aan z'n omgeving dan een slecht geïsoleerd huis? Dat zou niet mooi zijn... Vergelijk 't met een tempex doos waarin dieren meegenomen worden vanaf een kweker/beurs; die geeft ook geen warmte af, maar zorgt er voor dat de dieren in een beschermde omgeving (geen water/tocht/geluidsarm) zitten die stabiel van temperatuur is. Vanuit een warme beurshal de buitenlucht in; geen probleem, de temperatuur in de doos blijft nagenoeg gelijk als je niet te lang in een koudere omgeving loopt.

Kortom; datgene wat geïsoleerd wordt blijft langer zijn temperauur houden t.o.v. de omgeving. Dus de aarde zal door de isolatie van de bladeren minder snel beïnvloed worden door de omgeving. Als de buitentemperatuur en/of de temperatuur in het hok overdag warmer wordt, zal de aarde onder de bladeren minder snel opwarmen dan dat er geen bladeren zouden liggen en bij erg koude dagen/nachten zal de bodemtemperatuur minder snel afkoelen dan dat er geen bladeren liggen.

Kortom; volgens mij draagt een dikke laag bladeren juist bij aan een stabiele, veilige, bodemtemperatuur en daarmee voor meer veiligheid tijdens de winterslaap.
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 23:22:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online