Geinig... ik heb hier exact hetzelfde gedrag geconstateerd... Dieren van dezelfde leeftijd als topicstarter overigens.
Ook hier zijn de dieren in verhouding "langere periodes" aan het zicht onttrokken, al dan niet onder hun vertrouwde schuil-dakpan of ingegraven in het substraat... Hiermee bedoel ik letterlijk:
In de vroege zomer waren ze vrijwel continue aan het rondwandelen.. nu zie ik ze aanzienlijke kortere periodes fourageren en zonnen... Een merkbaar verschil in ieder geval.
Er blijft in verhouding ook meer voedsel liggen (aangezien ze de staande eetbare vegetatie niet enthousiast eten, voer ik geregeld bij met onkruiden in een voederbakje) dan voorheen.
Desondanks blijven de dieren maandelijks toenemen in gewicht.
Fascinerend om te zien hoe hun biologische klok werkt.
Natuurlijk hangt de activiteit samen met de temperatuur en daglengte.
Die is ook merkbaar lager cq korter dan even geleden.
Desondanks heb ik in het kasje overdag nog een temperatuur van 20 graden met 35 onder de basking spot, bij 12 tot 15 graden 's nachts.
Ik sluit me bij NicWill aan m.b.t. zijn uitspraak over het aanmaken van de vetreserves.
In de aanloop naar de winterslaap eten ze juist zichtbaar minder, in tegenstelling tot wat jij (Bert) zou verwachten. Ik verkeek me hier vorig jaar zèlf ook op