De hond is trouwens van oudsher een afstammeling van de wolf... gedomesticeerd.
Waar leg je de grens mbt het jezelf verantwoorden van het houden van een huisdier?
Het huisvesten in een "betrekkelijk ruim" terrarium... het houden in een "betrekkelijk ruim" buitenverblijf ...Het houden in huis van een hond?
Want hoe je het wendt of keert... ook dat weegt niet op tegen de vrijheid die het in de natuur zou hebben.
Wat ik bedoel:
Ik begrijp je punt, maar wat je doet is vechten tegen de bierkaai.. en hou je daar jezelf niet een beetje mee voor de gek?
Want als het houden van huisdieren in daarvoor bestemde verblijven "not done" is in jouw ogen.. dan moet je álle dieren de vrijheid gunnen... en in dat geval zou je je hond ook de vrijheid moeten gunnen.
Je Jack Russels zijn echter zo gedomesticeerd dat ze het op hun eigen houtje niet meer zouden redden buiten... En dat terwijl ze ooit, ik-weet-niet-hoeveel-jaren-geleden, door een of andere holwoner zijn gevangen en als "huisdier" zijn gehouden. Touw om zijn nek, dat ie niet weg kon rennen.
Gevangenschap... net zoals onze huisdieren nu....
Begrijp je mijn visie?
Als we het toch hebben over "vrijheidsbeperking" speelt dit voor een hond veel meer...
Totaal ander dier dan een vanaf dag één zelfstandig/solitair dier als de schildpad.
Jonge dieren worden reeds vanaf 8 weken van de roedel afgescheiden en zijn "veroordeeld" de mens als nieuwe roedelleider te aanvaarden.
Dieren die te dominant zijn (en dus gaan bijten) om hogerop te raken worden meestal ingeslapen.
Alle honden behoren dus tot de laagste rang van de hun opgedrongen "roedel" .