Misschien niet respectvol en provocerend naar degenen die de dieren houden maar wel respectvol naar de dieren toe, die er niet om gevraagd hebben in een bakje gestopt te worden. En dat staat bij mij voorop.
En ja, ik tolereer de dieren hier in huis, maar niet meer voor lang want ik sta er niet achter. Wel heb ik een deel van mijn tuin afgestaan om de beestjes een betere levensomgeving te geven ipv op zolder in bakken. Het heeft niets met hypocriet zijn te maken. Het is de liefhebberij van mijn zoon, niet die van mij. Ik ben een groot dierenliefhebber maar over het houden ervan heb ik andere ideeen. Ik zal een voorbeeld geven dat als één van mijn teven loops is, ik de reu apart moet houden, dus om de beurt in een bench, dat is tijdelijk maar zelfs dat vind ik al niet prettig.
Exotische dieren horen in hun eigen exotische omgeving. Het vangen en verkopen is volgens mij nog strafbaar ook.
Ik snap ook dat de generaties die in gevangenschap geboren zijn niet meer in het wild kunnen overleven. Maar het woord gevangenschap alleen al maakt me ziek. Het mooiste zou zijn om te kweken met het doel juist die dieren weer terug te plaatsen, zodat ze niet uitsterven (zie de egel). Of is dat raar gedacht?
Maar ik ben blij dat je zo serieus reageert Kenneth.
Zoals ik het prettig vind dat we -ondanks de botsende meningen en daarbij mogeljik hard lijkende uitspraken- hierover met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Vwb het verbod op vangen en verkopen van diverse exotische dieren... Ja dat klopt.
Maar volgens mij delen wij allen het gevoel dat jij hierover hebt.
Vandaar ook dat wij hier met nakweekdieren in de weer zijn.
Het feit dat hun "voorouders" (grootouders / whatever) decennia geleden uit de natuur zijn weggerukt is inderdaad betreurenswaardig.... Maar niet iets waar we nu nog iets aan kunnen doen.
Het feit dat er nu veel nakweek beschikbaar is, betekent dat er ook geen extra dieren meer hoeven te worden gevangen...
Daarbij zijn diverse kweekprogramma's / instellingen bezig met het herintreden van dieren in de natuur.
Dit mede dankzij kweekervaring die door "ons" (in de meest brede zin van het woord) hobbyisten.
Er wordt dus wel degelijk effort gestoken in het "in stand houden / opbouwen" van de natuurlijke populaties. Iets waar veel leden hier ook actief aan bijdragen, door oa donaties aan die instellingen.
We zijn dus zo slecht nog niet
De hond is trouwens van oudsher een afstammeling van de wolf... gedomesticeerd.
Waar leg je de grens mbt het jezelf verantwoorden van het houden van een huisdier?
Het huisvesten in een "betrekkelijk ruim" terrarium... het houden in een "betrekkelijk ruim" buitenverblijf ...Het houden in huis van een hond?
Want hoe je het wendt of keert... ook dat weegt niet op tegen de vrijheid die het in de natuur zou hebben.
Wat ik bedoel:
Ik begrijp je punt, maar wat je doet is vechten tegen de bierkaai.. en hou je daar jezelf niet een beetje mee voor de gek?
Want als het houden van huisdieren in daarvoor bestemde verblijven "not done" is in jouw ogen.. dan moet je álle dieren de vrijheid gunnen... en in dat geval zou je je hond ook de vrijheid moeten gunnen.
Je Jack Russels zijn echter zo gedomesticeerd dat ze het op hun eigen houtje niet meer zouden redden buiten... En dat terwijl ze ooit, ik-weet-niet-hoeveel-jaren-geleden, door een of andere holwoner zijn gevangen en als "huisdier" zijn gehouden. Touw om zijn nek, dat ie niet weg kon rennen.
Gevangenschap... net zoals onze huisdieren nu....
Begrijp je mijn visie?