SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties en antwoord op vraag interview Morganna  (gelezen 18475 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 12 September 2010, 21:35:46 »

Reacties en vragen op interview Morganna

Deelnemers aan het topic "interview" dienen een bijkomende vraag aan te vullen bovenop de reeds bestaande vragen, zo word de vragenlijst steeds langer.
Elke deelnemer zal een reactietopic op zijn afgenomen interview krijgen (mag zij of hij ook zelf openen), gebruikers die willen reageren of dieper ingaan op antwoorden dienen eveneens de aangevulde vraag te beantwoorden,  die in het eerste bericht van het reactietopic vermeld dient te worden :


Morgana heeft geen bijkomende vraag ingevuld.
Met het oogpunt op "vrijheid van meningsuiting" laat ik discussie op de antwoorden toe na de eerdere posting te hebben weggehaald.
Maar we gaan het netjes houden !
« Laatste verandering: 12 September 2010, 21:43:23 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 12 September 2010, 21:40:10 »


15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.
Dat jullie de schildpadden vrij laten.


Waarom laat je je honden dan niet vrij?  fluiten
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 12 September 2010, 22:01:11 »

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Laat ze onmiddellijk vrij
Waar zou je de dieren dan willen vrijlaten ?
Bedenk dat dit niet mogelijk is ...
Deze inbeslaggenomen  dieren bvb kunnen niet teruggezet worden in de vrije natuur.
Alle dieren die geen thuis vinden bij liefhebbers worden geëuthanaseerd .
Degenererend en weinig rationeel maar je mag je mening geven, enkel vanuit emotie heeft weinig zin denk ik, ben dus benieuwd naar onderbouwing van je visie.  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #3 Gepost op: 12 September 2010, 22:20:02 »

Die onderbouwing zou ik ook wel willen weten, want van deze opmerking snap ik helemaal niets.
Gelogd
Morganna
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 13 September 2010, 00:35:43 »

Reacties en vragen op interview Morganna

Deelnemers aan het topic "interview" dienen een bijkomende vraag aan te vullen bovenop de reeds bestaande vragen, zo word de vragenlijst steeds langer.
Elke deelnemer zal een reactietopic op zijn afgenomen interview krijgen (mag zij of hij ook zelf openen), gebruikers die willen reageren of dieper ingaan op antwoorden dienen eveneens de aangevulde vraag te beantwoorden,  die in het eerste bericht van het reactietopic vermeld dient te worden :


Morgana heeft geen bijkomende vraag ingevuld.
Met het oogpunt op "vrijheid van meningsuiting" laat ik discussie op de antwoorden toe na de eerdere posting te hebben weggehaald.
Maar we gaan het netjes houden !
Natuurlijk gaan we het netjes houden, ik ben een respectabele oma hoor.
Gelogd
Morganna
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 13 September 2010, 00:37:25 »


15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.
Dat jullie de schildpadden vrij laten.


Waarom laat je je honden dan niet vrij?  fluiten
Heb je ooit wel eens Jack Russell Terriers in het wild gezien? Maar vreest niet, ze hebben hier alle vrijheid, mijn cuties. liefde voor...
Gelogd
Morganna
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 13 September 2010, 00:45:44 »

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Laat ze onmiddellijk vrij
Waar zou je de dieren dan willen vrijlaten ?
Bedenk dat dit niet mogelijk is ...
Deze inbeslaggenomen  dieren bvb kunnen niet teruggezet worden in de vrije natuur.
Alle dieren die geen thuis vinden bij liefhebbers worden geëuthanaseerd .
Degenererend en weinig rationeel maar je mag je mening geven, enkel vanuit emotie heeft weinig zin denk ik, ben dus benieuwd naar onderbouwing van je visie.  knipoog
Ik zou zeggen vrijlaten in de natuur dus hun eigen leefomgeving. Maar hoe bedoel je met in beslag genomen. Dan moeten ze toch ook ergens vandaag komen. Heeft niets met degenererend te maken, wel met verschil van zienswijze.  Er is een groot verschil tussen euthanaseren en gewoon vrijlaten. Als dat volgens jullie niet kan vind ik niet dat ze in een bakje moeten zitten maar dat er zoiets gemaakt wordt dat hun natuurlijke leefomgevig nabootst. Dat is van groot belang. Maar je hebt gelijk Kurt, ik ben inderdaad wel een beetje een emo type. Vogeltjes in kooien en konijntjes in hokken vind ik ook zo erg namelijk.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 13 September 2010, 05:36:37 »

Oeh Morganna,

Weinig respectvol en provocerend, dat interview, aangezien je in feite íedere liefhebber met dieren thuis persoonlijk aanvalt hiermee.
Je zult dit weloverwogen gedaan hebben om reacties uit te lokken, naar ik aanneem?
Die zul je dan ook zeker gaan krijgen denk ik... Maar eerlijk is eerlijk... ook dít is een issue voor iedereen om eens over na te denken, of ze het met je eens zijn of niet  Knipoog

Mag ik beginnen met hypocriet noemen dat je je hier zo fel over uitlaat, terwijl je al die diverse diersoorten in je eigen huis dan wèl tolereert? afvragend...



Anyway:
Begrijp me niet verkeerd.
Ik ben zelf ook fel tegenstander van het wegkapen van diersoorten uit de natuur; daar horen ze inderdaad thuis.
Helaas zijn sommige lieden -láng voordat mijn ouders ook maar dachten aan het verwekken van mijn persoon- ooit begonnen met het vangen en verkopen van exotische diersoorten.
Inmiddels is er nakweek beschikbaar, zo ook mijn dieren.... In gevangenschap geboren dieren, de zoveelste generatie van in gevangenschap gehouden dieren wellicht.
Naar mijn mening trachten wij hier de dieren een zo groot, prettig en natuurlijk ogende leefomgeving te bieden... in gevangenschap.
Vrijlaten in het wild is geen optie.. de dieren zouden het zeer waarschijnlijk niet overleven.

Je kunt ons dus niet verantwoordelijk houden (nee, dat zeg je ook niet) voor het wegkapen van dieren uit de natuur.
Met het aanschaffen van nakweek, proberen we zelfs de markt voor wildvang uiteindelijk de nek om te draaien.
"Wishful thinking??".... ach... nèt zo wishful als jouw wens om álles weer vrij te laten, me dunkt.


1 ding begrijp ik niet... Als je er kennelijk moeite mee hebt, om dieren in een kooitje / bak te houden, waarom zoek je dan bewust de liefhebbers hiervan op op een forum?

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Morganna
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 13 September 2010, 13:17:24 »

Misschien niet respectvol en provocerend naar degenen die de dieren houden maar wel respectvol naar de dieren toe, die er niet om gevraagd hebben in een bakje gestopt te worden. En dat staat bij mij voorop.
En ja, ik tolereer de dieren hier in huis, maar niet meer voor lang want ik sta er niet achter. Wel heb ik een deel van mijn tuin afgestaan om de beestjes een betere levensomgeving te geven ipv op zolder in bakken. Het heeft niets met hypocriet zijn te maken. Het is de liefhebberij van mijn zoon, niet die van mij. Ik ben een groot dierenliefhebber maar over het houden ervan heb ik andere ideeen. Ik zal een voorbeeld geven dat als één van mijn teven loops is, ik de reu apart moet houden, dus om de beurt in een bench, dat is tijdelijk maar zelfs dat vind ik al niet prettig. 

Exotische dieren horen in hun eigen exotische omgeving. Het vangen en verkopen is volgens mij nog strafbaar ook.
Ik snap ook dat de generaties die in gevangenschap geboren zijn niet meer in het wild kunnen overleven. Maar het woord gevangenschap alleen al maakt me ziek. Het mooiste zou zijn om te kweken met het doel juist die dieren weer terug te plaatsen, zodat ze niet uitsterven (zie de egel). Of is dat raar gedacht?
Maar ik ben blij dat je zo serieus reageert Kenneth.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #9 Gepost op: 13 September 2010, 13:31:56 »

Citaat
Het vangen en verkopen is volgens mij nog strafbaar ook
Hoeveel en welke soorten er gevangen mogen worden en ingevoerd is vast gelegd in de CITES wetgeving.

Ik snap op zich wel dat je tegen het houden van dieren in gevangenschap bent maar dan zou dat voor alle dieren moeten gelden, niet alleen voor exotische. Ik denk dat de meesten hier op het forum proberen om de natuurlijk omgeving zoveel mogelijk na te bootsen met dure lampen en natuur getrouwe inrichtingen en ook een zo groot mogelijke leefomgeving.
En een aantal leden vangen ook de in beslag genomen dieren op. Dat zijn dieren die vanuit de natuur meegenomen zijn in een binnenzak of koffer of iets dergelijks en zo door de douane onderschept zijn in erbarmelijke omstandigheden.
Als hiervoor documenten zijn gereed gemaakt worden er via het ESF verzorgers gezocht die deze dieren thuis gaan verzorgen en ook alle dierenarts kosten betalen enz. Daar heb ik eerlijk gezegd alleen maar lof over.

Ik vind dus dat je best tegen het houden van dieren mag zijn, maar dan denk ik dat het weinig zinvol is om aan dit forum deel te nemen, want hier zijn alleen topics over dieren die in gevangenschap gehouden worden.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #10 Gepost op: 13 September 2010, 14:26:02 »

Misschien niet respectvol en provocerend naar degenen die de dieren houden maar wel respectvol naar de dieren toe, die er niet om gevraagd hebben in een bakje gestopt te worden. En dat staat bij mij voorop.
En ja, ik tolereer de dieren hier in huis, maar niet meer voor lang want ik sta er niet achter. Wel heb ik een deel van mijn tuin afgestaan om de beestjes een betere levensomgeving te geven ipv op zolder in bakken. Het heeft niets met hypocriet zijn te maken. Het is de liefhebberij van mijn zoon, niet die van mij. Ik ben een groot dierenliefhebber maar over het houden ervan heb ik andere ideeen. Ik zal een voorbeeld geven dat als één van mijn teven loops is, ik de reu apart moet houden, dus om de beurt in een bench, dat is tijdelijk maar zelfs dat vind ik al niet prettig. 

Exotische dieren horen in hun eigen exotische omgeving. Het vangen en verkopen is volgens mij nog strafbaar ook.
Ik snap ook dat de generaties die in gevangenschap geboren zijn niet meer in het wild kunnen overleven. Maar het woord gevangenschap alleen al maakt me ziek. Het mooiste zou zijn om te kweken met het doel juist die dieren weer terug te plaatsen, zodat ze niet uitsterven (zie de egel). Of is dat raar gedacht?
Maar ik ben blij dat je zo serieus reageert Kenneth.


Zoals ik het prettig vind dat we -ondanks de botsende meningen en daarbij mogeljik hard lijkende uitspraken- hierover met elkaar van gedachten kunnen wisselen.

Vwb het verbod op vangen en verkopen van diverse exotische dieren... Ja dat klopt.
Maar volgens mij delen wij allen het gevoel dat jij hierover hebt.
Vandaar ook dat wij hier met nakweekdieren in de weer zijn.

Het feit dat hun "voorouders" (grootouders / whatever) decennia geleden uit de natuur zijn weggerukt is inderdaad betreurenswaardig.... Maar niet iets waar we nu nog iets aan kunnen doen.
Het feit dat er nu veel nakweek beschikbaar is, betekent dat er ook geen extra dieren meer hoeven te worden gevangen...
Daarbij zijn diverse kweekprogramma's / instellingen bezig met het herintreden van dieren in de natuur.
Dit mede dankzij kweekervaring die door "ons" (in de meest brede zin van het woord) hobbyisten.

Er wordt dus wel degelijk effort gestoken in het "in stand houden / opbouwen" van de natuurlijke populaties. Iets waar veel leden hier ook actief aan bijdragen, door oa donaties aan die instellingen.
We zijn dus zo slecht nog niet  Knipoog

De hond is trouwens van oudsher een afstammeling van de wolf... gedomesticeerd.
Waar leg je de grens mbt het jezelf verantwoorden van het houden van een huisdier?
Het huisvesten in een "betrekkelijk ruim" terrarium... het houden in een "betrekkelijk ruim" buitenverblijf ...Het houden in huis van een hond?
Want hoe je het wendt of keert... ook dat weegt niet op tegen de vrijheid die het in de natuur zou hebben.

Wat ik bedoel:
Ik begrijp je punt, maar wat je doet is vechten tegen de bierkaai.. en hou je daar jezelf niet een beetje mee voor de gek?
Want als het houden van huisdieren in daarvoor bestemde verblijven "not done" is in jouw ogen.. dan moet je álle dieren de vrijheid gunnen... en in dat geval zou je je hond ook de vrijheid moeten gunnen.

Je Jack Russels zijn echter zo gedomesticeerd dat ze het op hun eigen houtje niet meer zouden redden buiten... En dat terwijl ze ooit, ik-weet-niet-hoeveel-jaren-geleden, door een of andere holwoner zijn gevangen en als "huisdier" zijn gehouden. Touw om zijn nek, dat ie niet weg kon rennen.
Gevangenschap... net zoals onze huisdieren nu....

Begrijp je mijn visie?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #11 Gepost op: 13 September 2010, 16:40:20 »

En ja, ik tolereer de dieren hier in huis, maar niet meer voor lang want ik sta er niet achter. Wel heb ik een deel van mijn tuin afgestaan om de beestjes een betere levensomgeving te geven ipv op zolder in bakken.

Als ik me niet vergis heeft jouw zoon Clemmys guttata.
Er zijn berichten/artikelen uit Duitsland dat deze beesten buiten gehouden kunnen worden, maar de succesverhalen blijven vooralsnog sporadisch.

Kortom, mooi dat je de dieren een deel van de tuin aanbiedt, maar ik zou me eerst even verdiepen of dat dit wel mogelijk is voor boven genoemde soort.
Gelogd
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #12 Gepost op: 13 September 2010, 17:41:19 »

Zeker heb je goede bedoelingen ivm het houden van dieren in gevangenschap...maar is dat niet een beetje naïef denken?

Dieren in de natuur zijn helemaal niet vrij...ze zijn sterk gebonden en afhankelijk van velerlei 'omstandigheden' zoals geborgenheid, bescherming, klimaat, voedsel.....
en elke fout die ze daarin maken of ondergaan is voor hen fataal...

Veel soorten kan je ook niet zo maar in de tuin laten...die overleven alleen al ons klimaat zelfs niet...wat is dan de beste oplossing voor aangeslagen dieren die erg verzwakt hierheen gesmokkeld worden?
De manier waarop dieren gevangen en vervoerd worden daar handelaars zit soms erg verkeerd...met als enkel doel: winst-maken...en wordt door velen hier dan ook sterk veroordeeld...

Misschien is de term "gevangenschap" verkeerd...en houden de meeste van ons de dieren in "beschermd-milieu"...
wat veel beter de omstandigheden benaderd van hier door ons gehouden schildpadden...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 13 September 2010, 18:38:53 »

Ik denk dat reptielen tot de best te houden groep dieren kan behoren mits voldaan aan hun "eisen"
Voornaamste reden hiervan is de beperkte activiteit, reptielen gaan meestal geen onnodige energie verspillen.
Ik ben zelfs van mening dat Testudo hermanni  bvb vaak beter af is in beschermd milieu (buitenterrarium) dan op sommige plaatsen van hun natuurlijk habitat.
Beperking van bewegingsvrijheid is bij deze honkvaste dieren nauwelijks discutabel, een citaat wbt de afgenomen afstand van een dier in de vrije natuur:

Dieren uit de Testudogroep in Toscane bvb leggen niet meer dan gemiddeld 14.7m per dag af (actieradius) In het voorjaar is de gemiddelde loopafstand niet meer dan 80m/24u , eind juni tot augustus zelfs maar 15.2 a 18m/24u

Dit kan je zonder probleem verwezenlijken in een gemiddelde tuin, mits voldoende voedsel zijn ze vaak geneigd nog minder afstand af te leggen (immers niet langer noodzakelijk).
Discussiepunt bewegingsoppervlakte ; voornaamste "hinderpaal" is de begrenzing van het verblijf in gevangenschap .
Tuurlijk moet het terrarium groot genoeg zijn, maar ook een ruim verblijf heeft een begin en een einde.
Stok achter de deur is dat interesse voor bescherming van de dieren/habitat vaak voortvloeit uit liefhebberskringen, ook ik ben steeds meer geneigd en geinteresseerd die richting uit te kijken...
Het mes snijd dus aan twee kanten, het gros van de kennis wbt reptielen is trouwens in hobbykringen te vinden en niet in wetenschappelijke pamfletten. (citaat R. Braekel)
« Laatste verandering: 13 September 2010, 18:50:57 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 13 September 2010, 20:33:10 »

Ik denk dat reptielen tot de best te houden groep dieren kan behoren mits voldaan aan hun "eisen"
Voornaamste reden hiervan is de beperkte activiteit, reptielen gaan meestal geen onnodige energie verspillen.
Ik ben zelfs van mening dat Testudo hermanni  bvb vaak beter af is in beschermd milieu (buitenterrarium) dan op sommige plaatsen van hun natuurlijk habitat.
Net alleen de Testudo soorten.
Ik denk bijna wel elke schildpad.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 11:37:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 752
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 744
Totaal: 744
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 26 queries.