fred gaal
|
|
« Antwoord #30 Gepost op: 19 September 2010, 20:18:24 » |
Persoonlijk vind ik het verschil in uiterlijk met Geochelone elegans minimaal, .....
Vandaar dat sommige auteurs ze dan ook als ondersoorten van elkaar beschouwen... Ik denk dat de verschillen tussen elegans en platynota groter zijn dan b.v. tussen carbonaria en denticulata.
|
|
|
|
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
Belgium
|
|
« Antwoord #31 Gepost op: 19 September 2010, 20:39:40 » |
Persoonlijk vind ik het verschil in uiterlijk met Geochelone elegans minimaal, .....
Vandaar dat sommige auteurs ze dan ook als ondersoorten van elkaar beschouwen... Ik denk dat de verschillen tussen elegans en platynota groter zijn dan b.v. tussen carbonaria en denticulata. Een gewaagde uitspraak Fred. Die 2 schelen ook echt heel veel van elkaar hoor. Maarja ik snap je wel is om echt aan te duiden dat ze van ver op elkaar lijken maar van dicht zeker niet. Zowel niet van karakter als uitzichtelijke kenmerken.
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Ik
|
|
« Antwoord #32 Gepost op: 27 September 2010, 21:16:42 » |
Tuurlijk verschilt elk dier, maar ik ken nu verschillende schildpadhouders die ook zeggen dat er een enorm verschil zit tussen elegans en platynota.
Jammer dat je de elegans niet meer hebt. Je had dit zelf kunnen aanschouwen en beschrijven........ Mooie dieren !!
|
1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #33 Gepost op: 28 September 2010, 08:05:39 » |
Tuurlijk verschilt elk dier, maar ik ken nu verschillende schildpadhouders die ook zeggen dat er een enorm verschil zit tussen elegans en platynota.
Jammer dat je de elegans niet meer hebt. Je had dit zelf kunnen aanschouwen en beschrijven........ Mooie dieren !! Ik heb er ook lang over getwijfeld maar nu weet ik dat de beslissing goed was. Persoonlijk vind ik het verschil in uiterlijk met Geochelone elegans minimaal, .....
Vandaar dat sommige auteurs ze dan ook als ondersoorten van elkaar beschouwen... Ik denk dat de verschillen tussen elegans en platynota groter zijn dan b.v. tussen carbonaria en denticulata. Een gewaagde uitspraak Fred. Die 2 schelen ook echt heel veel van elkaar hoor. Maarja ik snap je wel is om echt aan te duiden dat ze van ver op elkaar lijken maar van dicht zeker niet. Zowel niet van karakter als uitzichtelijke kenmerken. Ik heb al regelmatig gehoort dat ze in wat gedrag en weerstand eerder op radiate lijken dan op elegans.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #34 Gepost op: 18 Oktober 2010, 17:28:25 » |
Hoe gaat het met de vier ?
Doen ze het naar verwachting ?
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #35 Gepost op: 18 Oktober 2010, 20:03:28 » |
Ze doen het prima, ze vreten goed en hebben al wat in gewicht toegenomen. Verder zijn ze goed actief, erg mooi om te zien dat ze tot op de milimeter gaan verliggen om de juiste warmte van de spot te krijgen.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #36 Gepost op: 18 Oktober 2010, 20:08:12 » |
Goed te horen ! Tijd voor een foto update ?
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #37 Gepost op: 21 Oktober 2010, 15:49:59 » |
|
|
|
|
KevinVH
crewmember
Belgium
"We called him Tortoise because he taught us."
|
|
« Antwoord #38 Gepost op: 21 Oktober 2010, 15:59:07 » |
Wauw Fred! Blijkbaar genieten ze wel van een voetbadje, doen ze dit vaak Fred?
Gebruik je het spaghnum moss voor de vochtigheid bij te houden? of een andere reden?
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #39 Gepost op: 21 Oktober 2010, 16:19:10 » |
Ze zitten veel in het water, ze drinken veel meer, hoe groter ze worden om zo minder drinken ze. Het Spaghnum gebruik ik idd voor de luchtvochtigheid, doet het erg goed.
|
|
|
|
KevinVH
crewmember
Belgium
"We called him Tortoise because he taught us."
|
|
« Antwoord #40 Gepost op: 21 Oktober 2010, 16:35:26 » |
Ze zitten veel in het water, ze drinken veel meer, hoe groter ze worden om zo minder drinken ze. Het Spaghnum gebruik ik idd voor de luchtvochtigheid, doet het erg goed.
Ik gebruik dat Spaghnum ook al een tijdje, en mij bevalt het ook hoor! wel opmerkelijk dat het drinken afneemt naargelang ze ouder worden, dat is anders dan ik, ik denk dat ik elke dag meer dorst heb...
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #41 Gepost op: 21 Oktober 2010, 17:07:15 » |
Helemaal leuk deze opdate Prefereren echt de vochtigere plekken in het verblijf. Dat ze maar snel wat groter worden inderdaad want zo klein en in een badje zitten is toch beetje eng vin dik altijd. Dat mos is inderdaad mooi spul houdt lang het vocht vast en kunnen er lekker in graven. Hartstikke mooi
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #42 Gepost op: 21 Oktober 2010, 17:58:16 » |
Ik ben met deze niet zo bang met water, ze komen makkelijk weer op de poten en het water is maar 1 cm. Als ik het niet vertrouw met jonge dieren en een waterschaal leg ik er een dikke laag keukenpapier in en maak dat klets nat. Ze kunnen heel goed drinken en hebbeb grip om weer om te draaien en geen waterlaag waarin ze kunnen verdrinken.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #43 Gepost op: 21 Oktober 2010, 18:26:38 » |
Typisch dat ze zoveel drinken en dan naar mate ze ouder worden minder. Puur omdat ze klein zijn en sneller uitdrogen of iets dergelijks ?
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #44 Gepost op: 21 Oktober 2010, 19:18:56 » |
Geen idee waarom, maar het is al bij meerderen opgevallen.
|
|
|
|
|