SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 10 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: voeding controle jonge kolenbrander  (gelezen 8747 keer)
pipje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 7 September 2010, 20:21:44 »

Hallo allemaal,
wij hebben sinds een maand een jonge kolenbrander .
Deze zit in een ruim terrarium samen met onze leguaan die overdag veelal buiten de bak in de kamer rondloopt.
ons probleem is dat we de nog kleine schildpad niet zien eten .
we halen hem dagelijks uit de bak en plaatsen hem regelmatig in een lauw waterbadje waarna we proberen om hem wat te laten eten.
we geven hem dan korrels van "beaphar"landschildpad juniorvoer,Pre alpin testudo baby en Sera Raffy vital plantenvoer korrels. tevens bepoederen we met sepia poeder.
Daarbij proberen we hem fruit en groente te voeren. (eigenlijk alles wat op het forum wordt aanbevolen).
Nu is ons probleem dat hij na zijn badje met een theelepeltje een paar kleine hapjes van bovenstaande korrels neemt maar dit is minimaal.
Tevens staat er in de schaduw in de bak altijd een bakje met bovenstaand voedsel. we zien hem nooit zelf eten en drinken in de bak en kunnen dus ook niet meten of en hoeveel hij eet.
Hij is twee maal per dag wel actief aan het wandelen maar het gebrek aan aanwijsbaar eten is het probleem.
weet iemand een truc om dit meer te volgen en welke controle we moeten doen om ons zeker te stellen dat hij voldoende eet?
Ook eet hij tot nu toe nooit vers fruit of knabbelt nooit aan de groente.
Is dit normaal bij zo'n kleintje? Wellicht is er een tip wat ze altijd graag eten?
Kan het probleem zijn dat het onderin de bak niet warm genoeg is? (32 graden overdag,38 onder de daglamp en 24 in de nacht.)
Wellicht zit hij in een te grote bak? Of is hij gestrest door de leguaan die natuurlijk ook regelmatig voorbij banjert?
Tevens een vraag of er iemand in onze buurt (woudenberg) is bij wie we eens kunnen kijken wat we kunnen leren in de verzorging.
Graag een reactie van een kenner.
groetjes,
Peter
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #1 Gepost op: 7 September 2010, 20:30:59 »

In eerste instantie zou ik zeggen, haal het dier niet iedere dag uit het Terra, verder alleen groenvoer met
misschien wat hibiscusbloen uit de tuin, vooral paardebloen moet het goed doen.
Hoe oud is het dier?
Voor een jonge Kolenbrander kan de ruimte inderdaad te groot zijn en de Leguaan vindt ik uit eigen ervaring geen goede combinatie, de nagels alleen kunnen al enorma schade aanbrengen, denk aan de ogen, neus en hals, verder kan hij stress veroorzaken.
Mijn advies is zeker de eerste tijd een eigen terrarium tot hij normaal eet.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #2 Gepost op: 7 September 2010, 20:31:31 »

Hallo allemaal,
wij hebben sinds een maand een jonge kolenbrander .
Deze zit in een ruim terrarium samen met onze leguaan die overdag veelal buiten de bak in de kamer rondloopt.
ons probleem is dat we de nog kleine schildpad niet zien eten .
we halen hem dagelijks uit de bak en plaatsen hem regelmatig in een lauw waterbadje waarna we proberen om hem wat te laten eten.
Al dit hanteren zorgt voor stress... Door stress zal het dier hoogstwaarschijnlijk minder (enthousiast) eten... Diertje met rust laten is het devies!!

we geven hem dan korrels van "beaphar"landschildpad juniorvoer,Pre alpin testudo baby en Sera Raffy vital plantenvoer korrels. tevens bepoederen we met sepia poeder.
Daarbij proberen we hem fruit en groente te voeren. (eigenlijk alles wat op het forum wordt aanbevolen).
Nu is ons probleem dat hij na zijn badje met een theelepeltje een paar kleine hapjes van bovenstaande korrels neemt maar dit is minimaal.
Je probeert het dier met een lepeltje te voeren???  nee...
Gewoon lekker op een schaaltje aanbieden.
Als je het dier periodiek (niet elke week, maar bijvoorbeeld eens per maand) weegt, dan kun je de groei goed monitoren.
Zolang het dier een gezonde indruk maakt (alert, heldere oogjes, niet verzwakt, actief), dan hoef je je niet zulke zorgen te maken.


Tevens staat er in de schaduw in de bak altijd een bakje met bovenstaand voedsel. we zien hem nooit zelf eten en drinken in de bak en kunnen dus ook niet meten of en hoeveel hij eet.
Hij is twee maal per dag wel actief aan het wandelen maar het gebrek aan aanwijsbaar eten is het probleem.
weet iemand een truc om dit meer te volgen en welke controle we moeten doen om ons zeker te stellen dat hij voldoende eet?
Ook eet hij tot nu toe nooit vers fruit of knabbelt nooit aan de groente.
Is dit normaal bij zo'n kleintje? Wellicht is er een tip wat ze altijd graag eten?
Tip: Geef het diertje rust.. continue er bovenop zitten is stressvol

Kan het probleem zijn dat het onderin de bak niet warm genoeg is? (32 graden overdag,38 onder de daglamp en 24 in de nacht.)
Wellicht zit hij in een te grote bak? Of is hij gestrest door de leguaan die natuurlijk ook regelmatig voorbij banjert?
Tevens een vraag of er iemand in onze buurt (woudenberg) is bij wie we eens kunnen kijken wat we kunnen leren in de verzorging.
Graag een reactie van een kenner
Bovenstaande reacties gelden eigenlijk in het algemeen voor jonge schildpadjes.
Soortspecifieke info kan ik je vanwege gebrek aan kennis daarover niet geven.



groetjes,
Peter
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
pipje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Antwoord #3 Gepost op: 7 September 2010, 20:38:16 »

In eerste instantie zou ik zeggen, haal het dier niet iedere dag uit het Terra, verder alleen groenvoer met
misschien wat hibiscusbloen uit de tuin, vooral paardebloen moet het goed doen.
Hoe oud is het dier?
Voor een jonge Kolenbrander kan de ruimte inderdaad te groot zijn en de Leguaan vindt ik uit eigen ervaring geen goede combinatie, de nagels alleen kunnen al enorma schade aanbrengen, denk aan de ogen, neus en hals, verder kan hij stress veroorzaken.
Mijn advies is zeker de eerste tijd een eigen terrarium tot hij normaal eet.
Dankjewel voor de snelle reactie!
Hij is dik 5 maanden en we hebben hem nu anderhalve maand. Ik moet dus stoppen met de korrels en dan alleen hibiscus en paardebloem of kan ik in zijn bakje meer toevoegen? Hoe warm mag het onder de lamp zijn waaronder hij graag zit?
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #4 Gepost op: 7 September 2010, 20:52:22 »

Je kan meerdere onkruiden aanbieden zoals weegbree, paardebloem en het blad, maar daar is ook een topic over met alle onkruiden die je kan geven uit de natuur.
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #5 Gepost op: 7 September 2010, 20:56:32 »

Hier op het forum vindt je genoeg voedselplanten met de zoek functie, maar oa. Klaver, Weegbree,
Paardebloem, hibiscusblad zijn prima.
Een dier van 5 maand zou ik zeker niet met een leguaan houden, ze zijn maar een klein gedeelte van de dag actief en de leguaan zal dit zeker verstoren.
Hoe oud is de leguaan?
De temp van 25 graden tot 35 onder de spot zijn voldoende.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 7 September 2010, 21:04:35 »

Zowiezo kan de schildpad bacterieen bij zich dragen waar hij zelf niet ziek van is maar die hagedissen vrij snel kan besmetten een combinatie van
schildpad hagedis, kan je hagedis erg ziek maken.
Ben je geen lid van de SDGL met je groeneleguaan, het lijkt mij dat hun voor deze combi ook waarschuwen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #7 Gepost op: 7 September 2010, 21:10:19 »

Ik lees overdag 32° maak daar maar 22° van in de koudere plekken, onder de lamp 38° maak daar maar 30-35° van en snachts 24° maak daar maar 18-20° van.

De rest heeft fred al gezegd.
Gelogd
pipje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Antwoord #8 Gepost op: 7 September 2010, 21:12:18 »

Hier op het forum vindt je genoeg voedselplanten met de zoek functie, maar oa. Klaver, Weegbree,
Paardebloem, hibiscusblad zijn prima.
Een dier van 5 maand zou ik zeker niet met een leguaan houden, ze zijn maar een klein gedeelte van de dag actief en de leguaan zal dit zeker verstoren.
Hoe oud is de leguaan?
De temp van 25 graden tot 35 onder de spot zijn voldoende.

De leguaan is 6 jaar oud. De gehele trapoploop(onderzijde) is omgebouwd naar terrarium met daarin twee bomen voor de leguaan en op de onderlaag de schildpad, De leguaan is veelal in de kamer of buiten of ligt in de bak op de boomstam.
we hebben diverse sites en dierenwinkels benaderd en juist daarom gekozen voor de kolenbrander omdat zij uit dezelfde biotoop komen en volgens velen goed zijn samen te houden.
Nu is het vrij eenvoudig het lage gedeelte af te sluiten maar natuurlijk liever niet..
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #9 Gepost op: 7 September 2010, 21:40:49 »

Citaat
Zowiezo kan de schildpad bacterieen bij zich dragen waar hij zelf niet ziek van is maar die hagedissen vrij snel kan besmetten een combinatie van
schildpad hagedis, kan je hagedis erg ziek maken.

Ik heb geen wetenschappelijk bewijs hierover, het valt me alleen op dat er op fora zoveel gewaarschuwd wordt om deze combi te houden, terwijl zeer bekende reptielenhouders heel vaak uromastyx combineren met schildpadden. Als de klimatologische omstandigheden maar hetzelfde zijn.

Dat is ook de reden dat ik al jaren lang mijn schildpadden bij de uromastyx heb zitten.
Ik ga er vanuit dat al deze mensen toch niet hun dieren aan dit soort besmettingen bloot stellen als dit gevaar werkelijk zo groot is. Hiermee wil ik jouw mening zeker niet teniet doen hoor hans, ieder zijn eigen mening.
Alleen valt het op dat buiten de fora heel vaak combi's worden gehouden als je bij bekende houders gaat kijken.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 7 September 2010, 21:53:28 »

Nee geeft niet hoor Marion ik weet dat sommige mensen het doen, zelf heb ik dat nooit gedaan omdat ik er gewaarschuwd voor ben.
Wat ik me zo herrinder is bloedige diaree, amoeben, flagellaten en coccidien.
Vooral de groeneleguaan is bekend om eten van ontlasting eigensoort en van andere diersoorten hun ontlastig dus ik kan daar me wel iets bij voorstellen.
Ik ben lang lid geweest van LDSG ik ken daar wel mensen van bestuur en ik zal hem de vraag voorleggen hoe hier nu precies over gedacht wordt, en welk ziektebeeld erbij hoort.
In iedergeval dacht ik dat de hagedis "de grote verliezer "' was en niet de schildpad wat net zo erg is natuurlijk.
« Laatste verandering: 7 September 2010, 22:24:08 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #11 Gepost op: 7 September 2010, 21:58:21 »

Ik heb de fout ook gemaakt en Kolenbranders en Leguanen samen gehouden, het ging een paar jaar goed,
maar op een dag was één van de schildpadden bijna een oog armer en een ander had een lelijke wond in de hals, nee voor mij nooit meer.
Het valt me nog mee dat je leguaan de schildpad niet als borrelhapje heeft genomen, miijn 5 maanden oudedierjes zijn er klein genoeg voor.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #12 Gepost op: 8 September 2010, 09:48:12 »

Qua grootte verschil tussen leguaan en een jong schildpadje kan ik me daar zeker iets bij voorstellen.
Ik zou er op zich graag meer van weten Hans, dus als je info hebt, dan zou ik het zeker posten.

Bij mij gaat het om uromastyx die nu de helft groter is dan de schildpad.
Wat ik wel heb gedaan is dit: Ik heb een stuk afgebakend zodat de schildpad niet in de schuilplaats van de hagedis kan komen, want dat stelt hij niet op prijs en dan slaat hij flink met zijn staart,en dat kan niet de bedoeling zijn.

De schildpad trekt zich hier namelijk niets van aan, en komt gewoon weer terug.
Gelogd
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #13 Gepost op: 8 September 2010, 12:58:15 »

Er is waarschijnlijk wel een verschil in besmettingskans als het terrarium droger of vochtiger is.
Uromastix en T. graeca nabeulensis/kleinmani zitten meer in 'woestijnterraria' en dat betekent wel droog en minder kans op bacteriëngroei, terwijl kolenbranders en leguanen een vochtig verblijf verlangen en juist die vochtigheid geeft meer risico op bacteriën. Of zit ik fout?
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #14 Gepost op: 8 September 2010, 17:42:29 »

Antwoord Evert Henningheim SDGL kenniscentrum;

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9590.msg132086/topicseen.html#new
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 Oktober 2024, 23:49:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1162
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1172
Totaal: 1172
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.108 seconden met 26 queries.