SCHILDPADDENFORUM.NET
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
172832
aantal berichten in
14135
topics door
3388
geregistreerde leden Nieuwste lid:
tjvkooten
STARTPAGINA
FORUM
HELP
ZOEK
WEBSITE
FOTOALBUM
KALENDER
INLOGGEN
REGISTREREN
Schildpaddenforum.net
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
Landschildpadden : ziekte en gezondheid
Griekje gewicht kwijt en minder levendig
0 geregistreerde leden en 8 gasten bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
2
Omlaag
Print
Auteur
Topic: Griekje gewicht kwijt en minder levendig (gelezen 9348 keer)
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
Griekje gewicht kwijt en minder levendig
«
Gepost op:
5 September 2010, 13:48:21 »
Ik weeg Polleke elke week.
Vorige keer woog hij 120 g.
Gisteren 115 g,op zich niet zoveel verlies,maar toch iets waar ik me zorgen in maak.
Hij eet ook niet echt superveel.
Hij krijgt elke dag een mengeling van paardebloemen en bladeren hiervan,klavers,andijvie,soms wat ander onkruid.
Hierover strooi ik calcium-poeder.
Elke dag ook eierschelpen.
Hij heeft een glazen deksel van 10 cm doorsnede die ik vul met voedsel.
Hij eet er bijna niets van.
Ik moet wel zeggen dat hij bij de kweker met kattebrokken werd gevoerd
Hier doe ik dus duidelijk niet aan mee.
Ik heb 2 weken geleden een belgisch alternatief van agrobs besteld (Equifyt Herbs),maar dit is nog steeds niet aangekomen
De temperatuur in de bak is misschien wat aan de lage kant:ik had eerst een spotje van 50 watt,maar de temeratuur liep te hoog op.
Nu 25 watt en is maximum 30 graden,iets warmer onder de lamp zelf.
Vochtigheidsgraad is 80 %.
Hij wordt wakker zo rond de middag (UV-lamp en warmtespotje springen op om half 8 ),loopt dan wat rond / beetje eten.
De rest van de namiddag slapen om tegen de avond nog eens wakker te worden.
Doe ik iets verkeerd?Graag wat advies.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Re: Griekje gewicht kwijt en minder levendig
«
Antwoord #1 Gepost op:
5 September 2010, 16:19:17 »
Het zijn nogal wat opmerkingen & vragen.. ik ben zo vrij geweest je even te citeren en in geel reacties bij te voegen.
Citaat van: S.(Leeuwtje) op 5 September 2010, 13:48:21
Ik weeg Polleke elke week.
Hoef je niet te doen... 1x per maand is meer dan genoeg. Hoe minder je het diertje hanteert, des te beter.
Vorige keer woog hij 120 g.
Gisteren 115 g,op zich niet zoveel verlies,maar toch iets waar ik me zorgen in maak.
Op zich hoef je je om een dergelijk gewichtsverlies niet echt veel zorgen te maken. Een belangrijk deel van het totaalgewicht van je schildpad is de inhoud van het spijsverteringskanaal. Als ik mijn dieren elke week weeg, dan zie ik ook afname en toename.
Kurt heeft het me eens verteld in percentages; je zult versteld staan.
Hij eet ook niet echt superveel.
Hij krijgt elke dag een mengeling van paardebloemen en bladeren hiervan,klavers,andijvie,soms wat ander onkruid.
Hierover strooi ik calcium-poeder.
Elke dag ook eierschelpen.
Hij heeft een glazen deksel van 10 cm doorsnede die ik vul met voedsel.
Dat doe je prima. Ik zou persoonlijk niet èlke dag calciumpoeder er overheen strooien... 2x per week is prima.
Niet superveel..... betekent dat: Minder dan voorheen?... of al vanaf het begin minder dan je eigenlijk had verwacht?
Hij eet er bijna niets van.
Ik moet wel zeggen dat hij bij de kweker met kattebrokken werd gevoerd
Hier doe ik dus duidelijk niet aan mee.
Prima besluit. Het behoeft geen uitleg dat kattebrokken voor herbivore landschildpadden slecht zijn.
Het verbaasd me dat sommige "kwekers" dit kennelijk nog steeds doen..
Dit was van de kweker die het dier ook op een vochtige dweil had gehuisvest?
Het kattenvoer verklaart in ieder geval de bultvorming die het dier heeft..
Gelukkig heeft het dier sinds zijn vertrek bij die "prutser" een kans op een aanzienlijk beter / gezonder leven!
Als je het diertje nèt hebt, dan kan het zijn dat het moet wennen aan het nieuwe dieet. In jouw geval heeft het dier al eerder wel gewoon onkruiden gegeten toch?
Ik heb 2 weken geleden een belgisch alternatief van agrobs besteld (Equifyt Herbs),maar dit is nog steeds niet aangekomen
Eveneens uitstekend. Realiseer je dat het diertje hier mogelijk ook aan zal moeten wennen hoor.
Mijn Grieken wilden er eerst niets van weten. Kwestie van consequent blijven aanbieden. Ze krijgen uiteindelijk ècht wel honger en eten het op.
Inmiddels eten mijn Grieken het zonder problemen.. Net als met kleine kinderen.. Blijven volhouden en niet verwennen.
Het is sowieso bijzonder goed om extra vezels (Equifit) aan het voer toe te voegen.
De temperatuur in de bak is misschien wat aan de lage kant:ik had eerst een spotje van 50 watt,maar de temeratuur liep te hoog op.
Nu 25 watt en is maximum 30 graden,iets warmer onder de lamp zelf.
Oef.... Met een 25W lampje is het in de bak 30 graden???
Dat is niet aan de lage kant, maar
bijzonder hoog
.
Het mag in de bak "kamertemperatuur" zijn... graadje of 18 à 20.
Lokaal onder de warmtespot is een temperatuur van 30 graden (gemeten op de platte steen eronder) gewenst. Als het diertje op die steen ligt, dan is de temperatuur bovenop het schild (enkele centimeters hoger dan de steen uiteraard) ook iets boven die 30 graden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat de dieren tót 35 graden als prettig ervaren... Vanaf 35 graden zullen ze de schaduw opzoeken en zich verbergen.
Wat ik me wel gelijk afvraag:
Mijn terrarium binnen is 80x40x40.
Met een 60W spot aan 1 zijkant, is het onder de warmtelamp 35 graden.
Aan de andere kant van de bak (lees: 80 cm verderop) is het dan 20 graden.
Als jouw bak met een 25W al op 30 graden wordt gezet...
hoe groot is jouw bak dan?
Of hangt de warmtelamp precies in het midden, waardoor er geen temperatuurverloop is van hoog (onder de spot) naar laag (aan de andere zijde van de bak)
Vochtigheidsgraad is 80 %.
Lijkt me goed.
Hij wordt wakker zo rond de middag (UV-lamp en warmtespotje springen op om half 8 ),loopt dan wat rond / beetje eten.
Da's apart.
Normaal gesproken ontwaken de dieren vrij snel na het aanspringen van de warmtelamp.
Mijn dieren gaan dan eerst uitvoerig onder de basking spot liggen... uitrekken met de pootjes.. intensief gapen.
Daarna volgt het eten...
Dat jouw dier tot in de middag blijft slapen, zou kunnen komen door de te hoge temperatuur.
Aan de andere kant (staat het terrarium dicht bij een raam, zodat het dier besef heeft van de daglengte?) zou het kunnen dat de biologische klok van het diertje aangeeft dat de dagen korter worden, waardoor het dier verminderd actief begint te worden.
Weinig activiteit = weinig behoefte aan voedsel.... Dat staat ook met elkaar in verband hè
De rest van de namiddag slapen om tegen de avond nog eens wakker te worden.
Tegen de avond... want dan is de warmtelamp uit en is het in het verblijf koeler ?
Bij mij slapen ze overdag ook regelmatig... in de namiddag worden ze nog even actief... en dan graven ze zich in voor de nacht.
Doe ik iets verkeerd?Graag wat advies.
Ik zou kijken hoe je de temperatuur in de bak omlaag kan krijgen, zonder de basking spot daarbij te hoeven inleveren.
Mogelijk de basking spot naar 1 uithoek van de bak verplaatsen...
Een koelere temperatuur zou al een verandering in het gedrag van je diertje kunnen opleveren.
Daarnaast zou ik sowieso een beetje mest naar de dierenarts brengen, zodat dit kan worden onderzocht op evt parasieten.
Mogelijk kan dit verklaren waarom je diertje zo inactief is en weinig eet, maar nogmaals.. dát gedrag hoeft op zich niets ernstigs te betekenen.
Zie de mestcontrole als een manier om ziektes uit te kunnen sluiten.
Beperk het wegen tot 1x per maand.
Als het diertje eet (al is het maar weinig) en je vind af en toe ontlasting, dan hoef je je niet zo veel zorgen te maken.
Geloof me... De dieren zijn taaier dan je denkt. We zijn als verzorgers vaak overbezorgd.
Desondanks is het natuurlijk wel goed om kritisch op het diertje te letten.
Succes en hou ons zeker op de hoogte !!
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kimmetjuh
Geochelone elegans
«
Antwoord #2 Gepost op:
5 September 2010, 18:47:58 »
Toch even mijn complimenten voor het uitvoerig beantwoorden van deze vraag
Hansm
Algemene moderator
«
Antwoord #3 Gepost op:
5 September 2010, 19:10:34 »
Citaat van: kimmetjuh op 5 September 2010, 18:47:58
Toch even mijn complimenten voor het uitvoerig beantwoorden van deze vraag
Dat is inderdaad zo, daar bereik je wat mee
Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
«
Antwoord #4 Gepost op:
5 September 2010, 19:29:58 »
Geen dank hoor.
Probeer graag hulp te bieden.
En op deze manier compenseer ik de diverse posts, waarin ik mensen tot op de enkels afzaag
Ligt ook een beetje aan de manier van vraagstelling.
Als de topicstarter in zijn post al laat zien serieus met de zaken bezig te zijn, zelfstandig e.e.a. te hebben op- danwel uitgezocht, dan zal ik de laatste zijn die vervelend reageert.
Is de topicstarter te lui om zelf iets uit te zoeken en verwacht hij/zij alles op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen (als je met die houding hier komt, hoe ben je dan überhaupt in staat de verantwoording op je te nemen voor de zorg van een willekeurig huisdier), dan wil ik nogal eens scherper uit de hoek komen.
Maar ik ben de beroerdste niet hoor
En nu maar hopen op een spoedige (inhoudelijke
) reactie van S.(Leeuwtje).
Ben erg benieuwd naar de afmeting van het verblijf, de plek van de warmtespot en of dit evt voor verbetering vatbaar is
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
«
Antwoord #5 Gepost op:
5 September 2010, 21:16:07 »
Amai zeg,echt een zeer uitgebreid antwoord waar ik dus echt iets aan heb!!
De afmetingen van de bak zijn 60Lx30Bx40H.
Het dient gezegd te worden dat dit uiteraard een tijdelijke woonst is.
Ik ga trouwens dinsdag kijken voor een groter.
De warmtespot hangt inderdaad nog in het midden.Mijn lieve echtgenoot ging dit veranderen,maar is dagen na elkaar niet thuisgeweest voor z'n werk.
Probleem met een kleine bak is natuurlijk dat je niet veel keuze hebt in de hoeken.
Waterbak,bloempotje,eetpotje,...bak is algauw te klein...
Deze winter ga ik hem niet in winterslaap laten gaan,ik weet dat hier voor-en tegenstanders voor zijn.
Dus een griekje heeft zeker geen 30 graden nodig?Ik dacht eerder hoe warmer hoe actiever.Dom van me dus
Inderdaad,dit is de kweker van de dweilen...
Ik ga hier geen oordeel vellen,ik ben zelf een beginner.
Ik verschiet van je reactie ivm de bultvorming...
Eigenlijk had ik me de superlange rit kunnen besparen want als ik goed nakijk zitten er bij me in de buurt zeer goede kwekers.
Maar zoals reeds:ik vel geen oordeel.
Hij eet even weinig als anders eigenlijk.Maar ik dacht dat een schildpad meer at.Met waterschildpadden heb ik ervaring en weet ik wat ze kunnen opeten.Hier tast ik dus in het duister qua hoeveelheden.Weet je wat,ik neem morgenvroeg een foto van de hoeveelheid,dit zal dan al iets duidelijker zijn.
Het verblijf staat op enkele meters rechtover een groot raam.De lichten en verwarming gaan s'avonds uit gelijk met de zon die ondergaat.Ik heb dit proberen nabootsen via een timer.
Ik hou jullie hier zeker op de hoogte!
En inderdaad,ik ben er echt serieus mee bezig.Mijn dieren betekenen alles voor me en niets is teveel.
En als laatste,nogmaals bedankt om de tijd te nemen om me te antwoorden.
Ik heb weer een pak bijgeleerd waar ik zeker iets mee kan!
marion
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #6 Gepost op:
5 September 2010, 21:47:56 »
Ik zou toch even de mest weg brengen en als deze oke is zou ik wel overwegen om het dier toch een winterslaap te geven, al is het maar een week of 6.
Dat is beter voor het dier, zo boots je het beste de natuur na.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
«
Antwoord #7 Gepost op:
5 September 2010, 22:44:15 »
Citaat van: S.(Leeuwtje) op 5 September 2010, 21:16:07
Amai zeg,echt een zeer uitgebreid antwoord waar ik dus echt iets aan heb!!
De afmetingen van de bak zijn 60Lx30Bx40H.
Het dient gezegd te worden dat dit uiteraard een tijdelijke woonst is.
Ik ga trouwens dinsdag kijken voor een groter.
De warmtespot hangt inderdaad nog in het midden.Mijn lieve echtgenoot ging dit veranderen,maar is dagen na elkaar niet thuisgeweest voor z'n werk.
Dan zit daar hem al het probleem.
De bak is bijzonder klein en de warmtebron zit in het midden... Dan is er relatief weinig afkoeling aan de linker en rechter zijde.
Zodra je een grotere bak hebt, plaats de warmtespot dan zoveel mogelijk aan de zijkant.
Op die manier kan het dier zelf kiezen hoe warm het gaat zitten, door meer onder de lamp... of juist aan de koele zijde te gaan zitten.
Probleem met een kleine bak is natuurlijk dat je niet veel keuze hebt in de hoeken.
Waterbak,bloempotje,eetpotje,...bak is algauw te klein...
Klopt allemaal. Gelukkig gaat hier spoedig al verandering in komen.
Deze winter ga ik hem niet in winterslaap laten gaan,ik weet dat hier voor-en tegenstanders voor zijn.
Hmzz... Je hebt je keuze kennelijk al gemaakt.. da's jammer.
Het dier heeft (zoals ik opmerkte en je zelf mogelijk ook al hebt geconstateerd) een lichte bultvorming.
Dit komt door een te snelle groei. Kattenvoer is hier voor 100% een zeer belangrijke oorzaak van geweest... Dierlijke eiwitten zijn namelijk absoluut niet goed voor dit soort herbivore dieren. Jij hebt dít al uit het dieet geschrapt. Da's goed !!
Maar bedenk dat ook het volgende...
Griekse Landschildpadden zijn dieren die continue groeien.
Die groei moet je zo geleidelijk mogelijk laten verlopen.
Uitsluitend onkruiden als voeding, UV licht van de zon (dus 's zomers buiten), calcium... allemaal belangrijke criteria om die geleidelijke groei te waarborgen.
Maar ook de winterslaap als rustperiode is een zeer belangrijke factor voor een gelijkmatige groei... Die stagneert in de winterslaap namelijk, waardoor je "te snelle groei" weer eventjes remt.
Het behoeft geen uitleg dat jouw Polleke reeds te snel is gegroeid... Jouw diertje zou juist enorm gebaat zijn deze stagnering in de groei.
Dat gezegd hebbende: Het blijft jouw keuze... Ik zou slechts willen zeggen: Overweeg het nut ervan nog eens
Dus een griekje heeft zeker geen 30 graden nodig?Ik dacht eerder hoe warmer hoe actiever.Dom van me dus
Nee hoor. Lokaal 30 - 35 onder de warmtelamp om op te warmen. Voor de rest is plusminus 20 graden zat.
Inderdaad,dit is de kweker van de dweilen...
Ik ga hier geen oordeel vellen,ik ben zelf een beginner.
Ik verschiet van je reactie ivm de bultvorming...
Tja.. we kunnen niet ontkennen dat het dier absoluut zichtbare bulten heeft..
Indien het dier een vochtig substraat om in te graven had gehad.. en géén dierlijke eiwitten in de voeding...dan had het dier er uiterlijk waarschijnlijk gladder uitgezien. Maar da's achteraf gepraat nu.
Besef je dat dit dier ook zeker geen extreem uiterlijk heeft hoor. Lichte bultvorming wil trouwens ook absoluut niet zeggen dat het dier in slechte gezondheid verkeert.. Jouw dier kan zo mogelijk kerngezond zijn, maar slechts een te snelle groei hebben gehad.
Aan jou nu de taak om verdere bultvorming te voorkomen door het dier de verzorging te bieden die het nodig heeft.
Dat betekent: Lichtvochtig substraat... goede plantaardige voeding... calcium.. UV licht... en ook consequent die winterslaap
Eigenlijk had ik me de superlange rit kunnen besparen want als ik goed nakijk zitten er bij me in de buurt zeer goede kwekers.
Maar zoals reeds:ik vel geen oordeel.
Wat ik al zei.. da's achteraf gepraat... Moet je je ook zeker niet druk om maken.
Ikzelf heb een diertje uitgekozen dat een subtiele schildafwijking heeft.. Esthetisch ook niet een schoonheidje dus... Maar ik vind haar Oh zo mooi
Hij eet even weinig als anders eigenlijk.Maar ik dacht dat een schildpad meer at.Met waterschildpadden heb ik ervaring en weet ik wat ze kunnen opeten.Hier tast ik dus in het duister qua hoeveelheden.Weet je wat,ik neem morgenvroeg een foto van de hoeveelheid,dit zal dan al iets duidelijker zijn.
Haha.. tja.
Op zich zijn Grieken beste vreetzakken, maar als ik het vergelijk met de eetlust van mijn waterschildpad Kinosternon baurii.. dan zijn het annorexia-patiënten... Laatstgenoemde kan zich namelijk een vervetting vreten... Terwijl de Grieken gerust na een portie knagen bij de nog volle schaal weglopen.
Daarbij.... Het is kattenvoer gewend.
Probeer jij een kind dat uitsluitend snoep gewend is ineens volledig over te zetten op pure groente.. Wedden dat ze in het begin slecht eten?
Het verblijf staat op enkele meters rechtover een groot raam.De lichten en verwarming gaan s'avonds uit gelijk met de zon die ondergaat.Ik heb dit proberen nabootsen via een timer.
Duidelijk...
Ik denk echter dat de hoge temperatuur / te kleine bak + het overstappen van slecht (en lekker) naar gezond (en mogelijk in verhouding minder lekker) voer allemaal debet zijn aan het gedrag en de eetlust van je Griekje.
Dit zou -mijns inziens- mettertijd wel moeten verbeteren... Wacht alleen niet te lang met die verbeteringen..
Desondanks... een klein meststaaltje inleveren bij je lokale dierenarts is een echte aanrader.. zou ik ook zeker even doen.
Ik hou jullie hier zeker op de hoogte!
En inderdaad,ik ben er echt serieus mee bezig.Mijn dieren betekenen alles voor me en niets is teveel.
En als laatste,nogmaals bedankt om de tijd te nemen om me te antwoorden.
Ik heb weer een pak bijgeleerd waar ik zeker iets mee kan!
You're most welcome.
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
«
Antwoord #8 Gepost op:
6 September 2010, 17:35:41 »
Mijn lieve echtgenoot gaat zelf een bak maken,ik had gedacht aan minstens een meter lengte.
Ik zit nu te twijfelen tussen plexi en glas.
Probleem is dat hij ook een dak moet maken omdat onze poes Polleke wel eens zou durven plagen.
Mijn man ziet het helemaal zitten om een armatuur te maken om de lampen in te verwerken
Zou een spot van 50 waat voldoende zijn in een meterbak of toch liefst minder.
Ik heb nog vanalles liggen,dus omwisselen is geen probleem.
Nu zit ik wel met een probleem:mijn huidige UV lamp is een TL-lamp die gepast is op maat van de bak van 60cm.
Kan het kwaad dat deze in de nieuwe bak niet alle plaats in de lengte inneemt?
Ok, ik geef toe,is een blonde vraag
Ivm de winterslaap:ingraven in een doos in de tuin of in de koelkast?Velen zijn het er niet over eens wat nu het beste is.De kweker raadde me de koelkast af,maar ja het is niet het enige waar ik me achteraf gezien vragen bij stel.
Kan het geen kwaad dat hij nog geen jaar oud is?Op het CITES document staat alleen "nakweek 2010".Ik had gehoopt op een precieze geboortedatum.
En alsof hij het wist:hij heeft vandaag goed gegeten en de hele dag rondgewandeld in z'n bak
Bij momenten hou ik m'n hart vast,want af en toe rolt hij op z'n rug.Maar komt meteen weer goed (gelukkig).
Ik wacht nu al verdekke 2 weken op de Equifyt,ik word er moedeloos van !
In elk geval:respect dat je de tijd neemt om op m'n vragen te antwoorden.
Ik zoek veel op,maar soms vind je niet wat je zoekt.
Heel erg bedankt!
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #9 Gepost op:
6 September 2010, 17:41:33 »
Ik zou nu antwoord kunnen geven, maar vind dat ik deze vraag aan leermeester Kenneth door moet spelen; he's the best!
...en wij denken over een aantal dingen hetzelfde...
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
«
Antwoord #10 Gepost op:
6 September 2010, 18:42:22 »
Ieder correct antwoord is goed
Mijn man is de plannen aan het uittekenen!!
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
«
Antwoord #11 Gepost op:
6 September 2010, 19:31:37 »
Natuurlijk was de opmerking van Sulcatatata gekheid hè
Ik heb geen alleenrecht op het reageren in dit topic...
Desondanks gaat "papa" er opnieuw eens goed voor zitten
Citaat van: S.(Leeuwtje) op 6 September 2010, 17:35:41
Mijn lieve echtgenoot gaat zelf een bak maken,ik had gedacht aan minstens een meter lengte.
Ik zit nu te twijfelen tussen plexi en glas.
Allereerst:
Wat ben je precies van plan met de huisvesting: Permanent binnen?
Of lente / zomer / nazomer buiten... tijdelijk binnen tot aan de winterslaap en vice versa?
Een tijdelijk buitenverblijf voor een jonge Griek is trouwens zeer eenvoudig te maken.
Zoek op een 2e-hands-site een dergelijke knaagdierkooi:
Neem de variant met volledig tralie-bovenwerk, ipv half gesloten transparant plastic. In laatstgenoemde loopt de temperatuur namelijk erg snel extreem hoog op.
Anyway.. de onderbak vul je met potgrond / cocopeat... schuilplaats erin... evt tijdig wat onkruid inzaaien.
Ideale en makkelijk verplaatsbare bak, waarmee je het dier lekker van de zon kunt laten genieten.
Het dier kan niet ontsnappen.. en de poes kan er ook niet bij... 't is maar een idee.
Mocht je het dier permanent binnen willen huisvesten, dan zou ik voor de maximaal mogelijke afmeting gaan.
Grieken zijn zeer ondernemend en zullen enthousiast rondstappen, indien ze daar de kans / ruimte voor krijgen.
Daarbij zijn Grieken ook enorme liefhebbers van licht... in een grotere bak zul je wellicht wat meer lampen moeten installeren, zodat de bak niet te donker wordt.
Glas / plexiglas / MDF (goed aflakken en laten drogen/uitharden) / betonplex... allemaal materialen die je kunt gebruiken / combineren.
De materialen hebben allemaal hun voor- en nadelen..die keuze zul je zelf moeten maken.
Wat op zich een mooi idee is: Alle zijden van "hout" (bijv betonplex), met alleen aan de voorzijde glazen schuifruiten.
Zo heeft het dier veel meer beschutting dan in een volledig doorzichtige glazen bak. Ventilatiegaten zorgen voor de verluchting, lampen ( TL armatuur e.d. ) zijn bijzonder makkelijk aan de binnenzijde te monteren...
Probleem is dat hij ook een dak moet maken omdat onze poes Polleke wel eens zou durven plagen.
Voorkomen is beter dan genezen inderdaad.
Mijn man ziet het helemaal zitten om een armatuur te maken om de lampen in te verwerken
Zou een spot van 50 waat voldoende zijn in een meterbak of toch liefst minder.
Ik heb zelf in mijn 80 x 40 x 40 bak een 60W reflectorspot.
Deze hangt zo'n 20 / 25 cm boven een platte steen. De temperatuur eronder is 35 graden.
50W in een grotere bak kan ook, maar hoe lager het wattage, des te lager de lamp moet hangen. Zo krijg je dus een kleinere ruimte tussen lamp en dier.
Verbrandingsgevaar is dan niet ondenkbaar èn je zit continue zelf ook in de lamp te kijken...
Ik heb nog vanalles liggen,dus omwisselen is geen probleem.
Nu zit ik wel met een probleem:mijn huidige UV lamp is een TL-lamp die gepast is op maat van de bak van 60cm.
Nee, het kan zeker geen kwaad dat de lamp kleiner is t.o.v. het verblijf.
Een UV TL geeft tot op een bepaalde afstand zijn UV licht af. Het is dus de
afstand van de lamp t.o.v. de bodem
die belangrijk is.. niet de lengte van de TL buis.
Als je het dier trouwens geregeld de gelegenheid geeft in ècht zon (lees: UV-)licht te laten lopen, dan is een extra UV TL in het verblijf in mijn optiek niet nodig.
Ivm de winterslaap:ingraven in een doos in de tuin of in de koelkast?Velen zijn het er niet over eens wat nu het beste is.De kweker raadde me de koelkast af,maar ja het is niet het enige waar ik me achteraf gezien vragen bij stel.
*kuch*.. de kweker raad de koelkastmethode af, maar voert zijn dieren wèl kattenvoer... need I say more?
Er zijn meerdere goede manieren om een landschildpad te overwinteren, allen wederom met voor/nadelen.
In de tuin kán, maar dan moet er wel een geschikte plek zijn die vorstvrij is... niet warmer wordt dan een graad of 6... waar geen muizen bij kunnen komen... waar geen vocht (lees: grond- / regenwater) bij kan komen...
Je begrijpt mogelijk mijn persoonlijke voorkeur voor de koelkast. Alle bovenstaande criteria zijn gewaarborgd èn de dieren zijn heel makkelijk en snel wekelijks even te controleren.. Dit is buiten uiteraard niet of moeilijker mogelijk.
Lees onderstaand linkje maar eens rustig door.
Zo heb ik mijn Grieken vorig jaar op de winterslaap voorbereid. Hierna 6 weken in de koelkast op 4,5 graad... Na 6 weken waren ze praktisch niks afgevallen.. Is mij perfect bevallen en zo ga ik het dit jaar opnieuw doen.
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7941.0.html
Kan het geen kwaad dat hij nog geen jaar oud is?Op het CITES document staat alleen "nakweek 2010".Ik had gehoopt op een precieze geboortedatum.
Nee hoor, kan geen kwaad.
Sterker nog... de in het wild geboren diertjes gaan ook meteen het 1e jaar in winterslaap hè.
De kans op overleven is in gevangenschap alleen aanzienlijk groter, ivm het ontbreken van predatoren èn een regelmatige controle zodat tijdig kan worden ingegrepen indien het diertje meer zou afvallen dan gewenst...
Enne.. "nakweek" 2010 ?? Op mijn CITES doc staat de exacte datum..
En alsof hij het wist:hij heeft vandaag goed gegeten en de hele dag rondgewandeld in z'n bak
Gelukkig!
Bij momenten hou ik m'n hart vast,want af en toe rolt hij op z'n rug.Maar komt meteen weer goed (gelukkig).
Een gezonde Griek kan (bij een goede ondergrond) zichzelf vrij moeiteloos weer omdraaien. Ook hierover niet teveel zorgen maken.
Ik wacht nu al verdekke 2 weken op de Equifyt,ik word er moedeloos van !
No worries. Gewoon lekker gevarieerde onkruiden voeren, dan krijgt Polleke voldoende vezels binnen.
In elk geval:respect dat je de tijd neemt om op m'n vragen te antwoorden.
Ik zoek veel op,maar soms vind je niet wat je zoekt.
Heel erg bedankt!
Nogmaals: Geen dank
mras
Chelonoidis carbonaria
«
Antwoord #12 Gepost op:
6 September 2010, 19:50:32 »
S.(Leeuwtje) ik had een paar maanden geleden ongeveer de zelfde vraag, onze griek at ook slecht.
at ook alleen maar kattenbrokjes, en herenboontjes. en zn huisvesting was niet in orde. zo kregen wij hem, toen 14jaar oud.
tot twee jaar later ik hier op het forum terecht kwam, en alles op advies van moderators, experts, mede forummers, alles omgegooid heb. en soms was de kritiek niet leuk, je denkt dat je het goed doet.........
ben nog steeds een noob, leer hier nog iedere dag, maar ik kan je wel zeggen dat met heel veel geduld je de griek anders kan leren eten.
hij eet nu alles. onkruiden, agrobs [daar moest hij eerst niets van hebben] gooliwoog [idem] andijvie , witlof, paprika rukt hij nog net niet uit mn handen.
de onze heeeft ook bultvorming door verkeerde voeding, huisvesting. hij kreeg ook een papegaaienbek, een vergroeing aan zn snavel aan de onderkant door verkeerde voeding
kreeg hier het advies om hem van een steen te laten eten, iets wat hij altijd weigerde.
en nu?
hij eet van de steen...............
marion
Dipsochelys dussumieri
«
Antwoord #13 Gepost op:
6 September 2010, 22:17:43 »
Super om te zien! Goed bezig.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #14 Gepost op:
7 September 2010, 00:53:56 »
Citaat van: Kenneth op 6 September 2010, 19:31:37
Natuurlijk was de opmerking van Sulcatatata gekheid hè
Ik heb geen alleenrecht op het reageren in dit topic...
Gekheid?!
Lees 's ff terug en kijk eens wie eigenlijk alle vragen beantwoord heeft?
Je hebt me niet teleurgesteld...
Citaat van: Kenneth op 6 September 2010, 19:31:37
Citaat van: S.(Leeuwtje) op 6 September 2010, 17:35:41
Nee, het kan zeker geen kwaad dat de lamp kleiner is t.o.v. het verblijf.
Een UV TL geeft tot op een bepaalde afstand zijn UV licht af. Het is dus de
afstand van de lamp t.o.v. de bodem
die belangrijk is.. niet de lengte van de TL buis.
Als je het dier trouwens geregeld de gelegenheid geeft in ècht zon (lees: UV-)licht te laten lopen, dan is een extra UV TL in het verblijf in mijn optiek niet nodig.
Korte aanvulling bij bovenstaande; ik zou de uv-lamp, als je hem gebruikt, in de buurt van de warmtelamp/spot hangen. Dan ontvangt het dier meteen uv-straling wanneer het zich opwarmt. Schildpadden gaan niet 'zonnen' als ze geen warmte voelen en zullen dus niet onder een ('koude') uv-lamp gaan liggen zonnen. Bijkomend voordeel voor het dier is in mijn optiek ook dat er een (rust)plek in de bak is waar de lichtintensiteit iets minder hoog is.
Pagina's:
[
1
]
2
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
ALGEMEEN FORUM
=> LEES EERST DIT !
=> Voorstellen
===> Interviews
=> Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
=> Wil je gewoon iets kwijt
=> Meetings - bijeenkomsten
=> POLL
=> FOTO S PLAATSEN OP WWW.SCHILDPADDEN.NET?
===> VIDEOBEELDEN Schildpadden
=> Geschiedenis Schildpadden Algemeen
===> Tempels
=> Fossielen en botten Schildpadden
=> Land-waterschildpadden : artikels
===> Foto's Galapagos schildpadden
=====> Eilanden van het Galapagos archipel
===> Gopherus polyphemus
===> Glyptemys muhlenbergii
===> Clemmys guttata
===> IUCN REDLIST 1
===> IUCN REDLIST 2
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
=> FOTOLIJST LANDSCHILDPADDEN
=> Landschildpadden algemeen
=> Landschildpadden: voeding
=> Landschildpadden: winterslaap
=> Nakweek landschildpadden
=> Geslacht bepaling bij landschildpadden
=> Landschildpadden : ziekte en gezondheid
=> Huisvesting landschildpadden
===> Fototopic terrariums v landschildpadden
===> Fototopic buitenverblijven v landschildpadden
WATERSCHILDPADDEN
=> FOTOLIJSTEN WATERSCHILDPADDEN
===> Fotolijst softshell/flapshell/pignose schildpadden
===> Fotolijst Graptemys spp
===> Fotolijst Malaclemys terrapin
===> Pangshura
===> Pleurodira - Chelidae - Chelidinae
===> Podocnemis
=> Faq's Waterschildpadden
=> Waterschildpadden: voeding
=> Waterschildpadden: winterslaap
=> Waterschildpadden: geslacht
=> Waterschildpadden: nakweek
=> Waterschildpadden: ziekten
=> Waterschildpadden: algemeen
=> Waterschildpadden huisvesting
=> Waterschildpadden techniek
=> Soortgebonden subboarden waterschildpadden
===> Trachemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Graptemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Mauremys
===> Pseudemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Macrochelys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chelydra
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Ocadia sinensis
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chrysemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Emydura
=====> Fotos
KINOSTERNIDAE
=> Kinosternidae
===> Claudius
=====> Algemeen
=====> Claudius angustatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Ziekte en gezondheid
=====> Geslachtsbepaling
===> Kinosternon
=====> Algemeen
=====> Kinosternon acutum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon alamosae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon angustipons
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon arizonense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon baurii
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon chimalhuaca
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon creaseri
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon cruentatum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon dunni
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon durangoense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon flavescens
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon herrerai
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon hirtipes
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon integrum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon leucostomum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon oaxacae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon scorpoides
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon sonoriense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon subrubrum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
===> Staurotypus
=====> Algemeen
=====> Staurotypus salvinii
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Staurotypus triporcatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
===> Sternotherus
=====> Algemeen
=====> Sternotherus carinatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus depressus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus minor
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus odoratus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
TERRAPENE SPP
=> Terrapene spp
===> Voorwoord Terrapene spp. (stamboek)
===> Terrapene carolina carolina
=====> Natuurlijk habitat/leefgebied
=====> Algemeen
=====> Natuurlijk onderzoek
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina triunguis
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina bauri
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina major
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina mexicana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina yucatana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene nelsoni
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene coahuila
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata ornata
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata luteola
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Soortbepaling + foto
===> Gevonden fossielen Terrapene spp.
===> Opvang voor Terrapene spp.
===> Huisvesting voor Terrapene spp.
===> Stamboek Terrapene carolina bauri
===> Stamboek Terrapene coahuila
===> Informatie in de media Terrapene spp.
===> Ziekten Terrapene spp.
===> Natuurbescherming Terrapene spp.
===> Vertaling www.bauri.de Irmi Jasser-Hager
===> Wetgeving Terrapene spp.
===> Voeding Terrapene spp.
===> Winterslaap Terrapene spp.
===> Kweek Terrapene spp.
===> Stamboek mededeling algemeen
===> Studbook announcement general
===> Anuncios del libro de sementales general
===> Studbuch mitteilung allgemein
===> Terrapene algemeen close-up/micro foto's