SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 73 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op topic "Vitamines" en "Mineralen"  (gelezen 46608 keer)
schildpaddennetcrew
Moderatorteam
******
Offline

Berichten: 2797


« Gepost op: 29 Augustus 2010, 21:17:57 »

In dit topic bestaat de mogelijkheid opmerkingen en/of vragen te stellen omtrend het topic :  Vitamines en de bijhorende subtopics
« Laatste verandering: 21 September 2010, 00:45:48 door markooij » Gelogd
Franko
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 137

beginner


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Augustus 2010, 01:43:20 »

Ik heb dan meteen een vraag over de dosering van een vitamine supplement.

Ik gebruik Miner-All en hier zitten verschillende dingen in waaronder Calcium en Vitamine D3, maar hoeveel moet ik dit doseren?  .. elke dag bij het eten of 1 keer in de week?

en hoeveel moet ik op de groente doen, tot ze helemaal wit zien of maar een klein beetje?
Gelogd

Testudo hermanni boettgeri 0.0.2
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 30 Augustus 2010, 10:19:09 »

Een citaat van een ander topic.
Welk preperaat gebruik je ?

Citaat
vraagje, hoe doseren jullie met de vitamine/mineralen?
Citaat
Hangt ervan af wat de samenstelling is van het preparaat  afvragend
Ik geef ongeveer 1% (gewichtsverhouding) van de voeding aan vitaminen en mineralen (vitamineral van natural)
Bij onkruiden word niks toegevoegd.
Aangeraden is supermarktgroenten ook te verrijken met vezels (heucobs of agrobs)
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Augustus 2010, 11:39:44 »

Calcium preperaten kun je over elke voeding geven, zeker bij opgroeiende dieren, dit kun je zo uit de losse pols poederen als een oliebol groentjes lachen
Waneer er D3 in verwerkt zit zou ik er voorzichtiger mee omspringen bv 2x per week omdat D3 overgedoseerd kan worden en dat is niet gezond.
Over de hoeveelheid per x waneer D3 in verwerkt is of andere vitamine raad ik je aan de bijsluiter te lezen of merknaam intetikken bij google en de gebruiks aanwijzing te zoeken en deze optevolgen.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #4 Gepost op: 30 Augustus 2010, 12:17:27 »

Overdosering van vitamine D welke in vitamine/mineralen preperaten zitten schijnen volgens literatuur niet/nihiel voor te komen.
Kalk geven zo uit de losse pols als bij een oliebol is ook niet raadzaam teveel kalk kan ook schadelijke gevolgen hebben.
Ook is het belangrijk te weten wat de calcium-fosfor verhouding is van je vitamine preperaat.

Als je een merknaam hebt van je preperaat maakt een hoop meer duidelijk en om watvoor schildpad het gaat.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Augustus 2010, 12:37:20 »

Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.
bij mij weten wordt overtollig calcium gewoon met mest uit lichaam verwijdert

Franko geeft toch aan dat hij Miner-all gebruikt.

Beetje apart dat je waarschuwt voor teveel Calcium en dan van D3 in vitamine/mineralen weer zegt dat niet of nihiel voorkomt terwijl overal gewaarschuwd wordt voor D3 overdosering in reptielen wereld en dat het daarom beter is UV lampen te gebruiken of schildpad de kans geven buiten van de zon te laten genieten.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 30 Augustus 2010, 12:50:39 »

Ik gebruik een preparaat met 25.000 IU vit D3/kg (preparaat zelf !) en 33.6% calcium
Toediening van D3  ? Is ondermeer afhankelijk van de hoeveelheid zon/UVlicht en de "kwaliteit" van het aangeboden voer, slechte of mindere Ca/P ratio bvb betekent meer supplementen toevoegen...
Geef je bvb ijsbergsla ipv andijvie moet je iets meer calcium toedienen.
Ratio voor landschildpadden is minstens 1:1 beter is een verhouding tussen 1.5 :1 en 2:1
Zie hiervoor het boek "Ernahrung von landschildkroten" wie dit boek doorleest zal begrijpen dat een ideale voedingslijst gewoonweg niet bestaat, nuanceren en logisch denken is de boodschap
Ook de verhouding VitD3 -Vit A is erg belangrijk, ik ga er vanavond uitgebreider op in...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Augustus 2010, 18:23:31 »

overal gewaarschuwd wordt voor D3 overdosering in reptielen wereld en dat het daarom beter is UV lampen te gebruiken of schildpad de kans geven buiten van de zon te laten genieten.

Heb jij dan weet van studies die dit statement bevestigen? Ik bedoel echte studies, geen 'rondgepraat'.

Je zou moeten weten dat D3 niet in de bloedbaan aanwezig blijft.

Uiteraard kan je overdoseren, dit kan je met alles. Overvloedige opname van D3 in de bloedbaan kan leiden tot nierproblemen of nierfalen.

Ik weet enkel dat hier nog heel weinig over bekend is over het al dan niet overdoseren van D3.
Als jij uiteraard meer weet, vul me gerust aan.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 30 Augustus 2010, 18:45:25 »

Waarom zou ik moeten aantonen met studie dat UV lamp en echt zon beter is dan D3 in voer of drinkwater,
dat is logisch omdat UV lamp en zon geen problemen kunnen opleveren en D3 in drinkwater/voedingsupplement in onjuiste dosering wel, zoals je al zelf  zegt  nierproblemen/falen.
Dit is niet nieuw ofzo beetje beginnners info. wat ik niet snap dat jullie dat niet weten of dat het jullie vreemd voorkomt.

En nog wat als jij zo graag studies wil ipv "'rondgepraat"" dan moet je vooral op forum bezig zijn, rondgepraat noem ik liever ervaring van mensen ivm hobby waar forum omdraait, weinig studies hier hoor.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #9 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:00:40 »

Als overdosering schadelijk is, is er dan verschil tussen land- en waterschildpadden wat het schadelijk effect betreft?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:06:02 »

Waarom zou ik moeten aantonen met studie dat UV lamp en echt zon beter is dan D3 in voer of drinkwater,
dat is logisch omdat UV lamp en zon geen problemen kunnen opleveren en D3 in drinkwater/voedingsupplement in onjuiste dosering wel, zoals je al zelf  zegt  nierproblemen/falen.
Dit is niet nieuw ofzo beetje beginnners info. wat ik niet snap dat jullie dat niet weten of dat het jullie vreemd voorkomt.

En nog wat als jij zo graag studies wil ipv "'rondgepraat"" dan moet je vooral op forum bezig zijn, rondgepraat noem ik liever ervaring van mensen ivm hobby waar forum omdraait, weinig studies hier hoor.

Wow, blijkbaar raak ik een gevoelige snaar.  Onbeslist

Ik vind de zon de enige echte bron voor natuurlijke aanmaak D3. Een lamp, wie kan je vertellen dat net de juiste frequentie straling aanwezig is op het moment dat de dieren zonnen?
UVB heeft namelijk een vrij breed gebied en voor de aanmaak van D3 heeft men specifieke frequentie nodig.
Wat mij betreft is het niet echt basiskennis. Zeker omdat hierover heel weinig dingen gekend zijn.

Een studie is wat mij betreft een gestaafde mening door allerhande correcte informatie bijeen te rapen. Een mening kan iedereen hebben. Een gestaafde mening daarentegen is geen mening waarbij je gewoon overneemt van anderen. Ik ben wat dat betreft nog van het type 'daar wil ik wel eens bewijzen van zien...'  Ik ga even een voorbeeld neerschrijven: Op diverse fora wordt ook vermeld dat glas geen UV doorlaat, dat polycarbonaat platen niets doorlaten. En dit door allerlei tests met UVB meters die niet het hele gebied van de UVB frequenties 'scannen'. Daarom vind ik dat bv een studie wat betreft glas en transparant kunststof platen en folies meer waard is dan de 'halve' waarheden die over heel het internet vermeld staan. (Ga nu aub niet zeggen dat ik gezegd heb dat glas het hele gamma UV stralen doorlaat.)

Wat betreft D3 heb ik nog weinig topics gezien waarin de specifieke omzetting naar D3 verkondigt wordt. Wat mij betreft is dat zeker geen basiskennis.

Gelieve mijn posts ook niet in het belachelijke te trekken. Ik wil ook het beste voor de dieren net als jij.

Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:09:11 »

Ik vind dat gebruik van UVB voor discussie vatbaar is, naar mijn mening/ervaring is lichtintensiteit bvb veel belangrijker.
Daarnaast gaat het vaak nogal de hypocriete toer op, het aantal UVB lampen die ik al gezien heb bij ervaren rotten zijn al even zeldzaam als een zwangere maagd, ook soms bij die die UVB adviseren online....  afvragend
Dierentuinen zijn vaak niet anders, Iguana bvb gebruikt geen UV licht voor schildpadden, net als de zoo van Antwerpen & Blijdorp, daar zie je bij zonneminnende soorten zelfs gewone phillips spotjes :



Uiteraard dient dan voldoende aandacht te worden besteed aan de samenstelling van de voeding, zelf vind ik geen enkele aanwijzing dat gebruik van kunstmatig UVB licht voordelen oplevert, anders had elk terrarium er Ć©Ć©n, zonder twijfel...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:19:29 »

Ik weet enkel dat hier nog heel weinig over bekend is over het al dan niet overdoseren van D3.

Er zijn hieromtrent al studies verricht en wetenschappelijk gepubliceerd...
Over de dosering van Vit A & Vit D3 :

Vertrekkende van het bekende supplement "Reptivite" van Zoo-Med bvb,
Dit bevat per 100g  22.000 IE Vit.A en 2.300 IE Vit.D3 , hiervan mag je 4,5g per week per kg schildpad verstrekken aldus C. Dennert, dit dekt de behoefte aan VitA & D3
Zelf gebruik ik het supplement VitaMineral, gelijkaardig want ook bij dit supplement ligt de verhouding Vit.A - Vit.D3 in de buurt van de aanbevolen verhouding 10/1
Per kg bevat dit supplement 200.000 IE Vit.A en 25.000 IE Vit D3 , ook hiervan ligt de te verstrekken hoeveelheid in de buurt van 4,5g/kg dier/week
Andere bestanddelen zijn 33,6g Calcium/100g en 4,1g fosfor/100g.
Nu is mijn stelling :  5 x per week 1% van de voeding bestaande uit de aanvulling  van VitaMineral, 1kg schildpad eet namelijk ongeveer 450g op 5 dagen tijd hier, de resterende dagen van de week word dus niks toegevoegd, tenzij rond de kweekperiode extra Calciumlactaat in de vorm van Calci-Lux.
De verstrekte hoeveelheid is dus ongeveer 4,5g/kg dier/week, ook bij dieren die van kunstmatig UVB licht genieten word zo'n 4,5g / kg dier/week toegediend omdat VitA , Vit E, Vit K3, Vit B1, Vit B2, Vit B6, Vit B12 & Vit B3 nu eenmaal niet word aangemaakt door UVB straling, maar toch onvoldoende aanwezig is in gecultiveerde voeding (winter)
Deze hoeveelheid ligt nog hƩƩl ver af van een mogelijke D3 overdosering en levert geen gevaar op.
Buiten gehuisveste dieren die van rijkere onkruiden genieten krijgen slechts 1x per week een supplement toegediend (2% van de maaltijd) ook dit is volgens de richtlijnen en vangt het gemiddelde verschil op van hier aanwezige onkruiden en vegetatie uit de herkomstgebieden (grond bvb veel rijker aan Calcium)

Ik hou dit al ruim 2 decennia aan en nooit heb ik zichtbare aanwijzingen gezien van tekorten of overdosering wbt supplementen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #13 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:30:10 »

Even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen een van de manieren van D3 toedienen, moet iedereen zelf weten wat ze best vinden werken het enige wat ik zeg dat je waneer je voedingsupplement/druppels D3 gebruikt voorzichtig moet zijn.
Promoot ook geen UV lampen hoewel dat mij wel veiligste lijkt op de zon na, zijn UV lampen natuurlijk een duur geintje waneer je veel dieren hebt.

Of Uv lampen werken, ja ik denk dat wel, bij kweek met leguanen had ik eerst geen succes na advies/aanschaf van UV lampen opeens wel succes,
maar zelfde had ik kunnen bereiken met druppels/voedingssupplementen met D3
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:37:20 »



Ik hou dit al ruim 2 decennia aan en nooit heb ik zichtbare aanwijzingen gezien van tekorten of overdosering wbt supplementen.

Hieruit maak ik de conclusie dat vitaminepreparaten een bevredigend effect hebben zonder gevolgen, zolang men de (toch wel hoge) overdoseringsdrempel niet overschrijdt.


Promoot ook geen UV lampen hoewel dat mij wel veiligste lijkt op de zon na,

Maar net zoals bij de zon zelf zijn er ook varianten bekend waarbij overmatig D3 aangemaakt wordt. Al weet ik niet 100% zeker dat dit ook bij schildpadden het geval is.

Je laatste post is wat mij betreft een verademing tov de andere post van jou in dit topic. (voor de duidelijkheid: goed bedoelt hoor!  bloemlief )
Gelogd

Pagina's: [1] 2 3 ... 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 19:31:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 955
Totaal: 955
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 26 queries.