Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.
bij mij weten wordt overtollig calcium gewoon met mest uit lichaam verwijdert
Wat teveel calcium voor effect heeft bij een reptiel hangt van het reptiel af maar met 20 jaar ervaring hoef ik jouw denk ik niet te vertellen wat de gevolgen zijn van teveel calcium toch?
Mocht er iemand zijn die dit wil weten hoor ik het graag.
Dat je doseerd soortgelijk poedersuiker op een oliebol is niet heel helder wat dan de hoeveelheid is wat je daadwerkelijk geeft.
Franko vroeg wat de juiste dosering is voor geven van zijn viatmine preperaat en dan wordt dit advies gegeven wie schept er dan verwarring?
Franko geeft toch aan dat hij Miner-all gebruikt.
Excuses voor het ongemak
Beetje apart dat je waarschuwt voor teveel Calcium en dan van D3 in vitamine/mineralen weer zegt dat niet of nihiel voorkomt terwijl overal gewaarschuwd wordt voor D3 overdosering in reptielen wereld en dat het daarom beter is UV lampen te gebruiken of schildpad de kans geven buiten van de zon te laten genieten.
Beide dienen in zeer overtollige doseringen aangeboden te moeten worden aan een gezond dier met de juiste voeding wil deze een overdosering krijgen hiervan.
Er werd gedacht vroeger hoe meer hoe beter dit is allang niet meer zo.
vitamine D dosering is lang een onderwerp geweest waar duidelijkheden uit bleven. Een ding is wel duidelijk. Een dier wat blootgesteld wordt aan UV licht vitamine D supletie daarbij krijgt en voeding krijgt waar veel viatmine d in voorkomt heeft hogere kans op een over dosring dan een dier welke voedsel krijgt wat deze behoort te krijgen in combinatie met een UV spot of vitamine supletie waar vitamine d in zit.
Dieren die vitamine supletie krijgen waar vitamine D in zit en daarbij vitamine D supletie extra kregen lieten geen verhoging zien van het serum gehalte vitamine D. Dit si wetenschappelijk bewezen bij sulacat's en Gopherus.
je vast houden aan methodes die werken is prima maar open staan voor nieuwe ontwikkelingen en inzichten zou ook geen kwaad kunnen.
Een schildpad kan nog zo goed functioneren en eieren leggen maar veelal zijn er ongemerkte afwijkingen gevonden bij obductie nadat een dier overleden is na vele jaren in gevangenschap te hebben geleefd en goed te hebben gefunctioneerd.