Ik denk dat je het principe niet helemaal begrijpt Kjell.
Als ik me niet vergis; uitgaande van je standaard 80 x 40 x 40 terrarium, dan zit er bovenin het ventilatieroosten een lichtpunt (met hoogstwaarschijnlijk een gebogen metalen kapje ervoor).
Het lichtpunt hangt dus op 40 cm boven de bodem.
Om het recht onder de lamp op 35 graden te krijgen, zul je dus een hoog wattage lamp moeten kiezen.
Nadeel is, dat een hoog wattage zorgt voor een hoge omgevingstemperatuur.
Daarbij: Vaak zit bij dit soort terraria de fitting voor de lamp precies in het midden....
Je zult begrijpen... 35 graden precies in het midden.. dan zal het aan de zijkanten wellicht 25 graden zijn... zowel links en rechts .
Als de warmtelamp bijvoorbeeld uiterst links in je bak zou hangen (kwestie van een extra gaatje boren in het ventilatierooster) dan is er een grotere afstand tussen de warmste kant (onder de hete lamp) en de andere zijde.
En dus zal de temperatuur aan de koele zijde niet 25 graden zijn, maar wellicht maximaal 20...
Snap je?
Je kunt zoals Arnaud ook adviseert een lampje (reflectorspotje) nemen van 25 W.
Je zult begrijpen dat dit lage wattage de bak ook minder zal verwarmen.
Nadeel is, dat je loodrecht onder de lamp nooit 35 graden bereikt
indien je de lamp in de fitting tegen het rooster houdt.
Maar heb je er al eens aan gedacht, om de fitting los te draaien uit het rooster en de lamp aan het snoertje wat lager in de bak te hangen?
Laag wattage = lagere omgevingstemperatuur. Indien de bak in een kamer staat, dan hoe je je geen zorgen te maken dat het te koud wordt.
Lamp lager hangen = kleinere afstand tussen lamp en de bodem eronder.. Zo kun je toch 30 - 35 gr realiseren.
Nadeel van een laag wattage, dat ook nog eens lager bij de grond hangt is dat je bak wat "donkerder" lijkt.
Dit los je op met een simpele TL verlichting. Enorm veel licht; nagenoeg geen extra warmte.
Ik had dat zo opgelost (ventilatierooster voor een deel verwijderd en in de ontstane sleuf een TL armatuur geplaatst... Spotje stuk naar links verplaatst):