de kleine beestjes zijn gewoon flagellaten, moeten aanwezig zijn bij plantenetende reptielen, de grote is Balantidium, ook normaal aanwezig in de mest. Het is normaal dat je altijd maar een uitstrijkje maakt en dus niet de volledige mest onderzoekt. Dit meststaal zegt enkel dat er een normale darmflora aanwezig is, dus zeker niet behandelen. Maar alles hangt wel af van de microscoop natuurlijk,met minder goede microscopen zie je maar een deel van wat er zich in de mest bevindt.
En het ligt er ook aan hoe je het preparaat klaar maakt om te gebruiken onder de microscoop denk ik.
Van wat ik mij heb laten vertellen doen ze het in de praktijk bij de dierenarts geheel anders.
Ik pak gewoon een prikker en haal dit door de ontlasting heen. Dit is dan ook mijn eigen meststaal en niet die van de dierenarts.
Ik heb mij laten vertellen bij de dierenarts dat ze het zodanig prepareren dat alles aan wormen en flaglaten etc. boven komt drijven en dat ze dan pas onder de microscoop gaan kijken. Kan het natuurlijk mis hebben want ik ben bij het prepareren van een meststaal nooit aanwezig geweest.